Gå til innhold

Barn som er redd for å bæsje

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på fire år har utviklet en slags angst for å bæsje, selv om det ikke har gjort vondt på lenge nå. Hun går på Movicol. Allikevel så holder hun seg i tre dager og er livredd når hun kjenner bæsjetrangen, og synes det da gjør vondt (fordi hun holder det inne). Det ender med at vi bruker fire timer hver ettermiddag/kveld på å gå fra og til do, og hyle av redsel og evt. smerte. Men som sagt, hver gang hun faktisk bæsjer så gjør det ikke vondt. iPad er forsøkt og klistremerkesystem med premie er ikke motivasjon. Hva i all verden skal vi gjøre? Og er det galt av oss å «tvinge» henne til å sitte lenger på do, i stedet for at hun skal få gå av med en gang hun kjenner noe og blir redd? 

Anonymkode: cbea8...2ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun bæsjer forresten aldri i barnehagen. Som oftest så virker det som at hun ikke kjenner noe trang til det når hun er der, men at det melder seg med en gang hun kommer hjem. Noen ganger må hun bæsje i barnehagen, og da blir hun bare sittende alene fordi hun ikke klarer å være i aktivitet (og får ikke til å bæsje der når hun har prøvd)

Skrevet

Vi hadde akkurat sånt...vi hadde prøvd alt. Tilslutt måtte vi bruke sånn microlax mens hun satt på do..og da kom det..og etter det gikk det bedre og bedre.

Ikke tvinge..der kommer seg til. 

Våres og kunne holde seg i 4-5 dager ..fikk kjempe vondt i magen og bæsjet mega harde bæsjer 

Skrevet

Jeg kjenner godt til problemet. Mitt barn ville ikke bæsje i bhg og det førte til problemer.  Jeg leste et innlegg som barneleg1 skrev på Instagram om problemstillingen. Innlegget er fra 2. juni. Hun sier at hun pleier å anbefale så mye movikol at de ikke klarer å holde tilbake. Jeg prøvde det på mitt barn, økte dosen selv om avføringen var myk etter min oppfattelse. I begynnelsen måtte vi ikke være langt fra toalett fordi barnet klarte ikke å holde tilbake. Heldigvis har det nå blitt myye bedre, det bæsjes i barnehage på hytter og hos venner😅

Anonymkode: f173c...a32

• Liker 1
Skrevet

Vi måtte frem med potte, virket som det å bæsje på do var noe av problemet. 

Anonymkode: da7fd...d27

Skrevet

Vi slet med akkurat det samme. Var forstoppet og gruet seg til å gå på do, også etter vi startet med Movicol, noe som igjen gjorde det verre. 

Det som fungerte her noen ganger var å dusje eller bade lenge, da var det ofte lettere etterpå. 

Men det er grusomt når det står på og de har så vondt :(

Situasjonen deres er kanskje litt annerledes siden hun ikke har vondt når hun faktisk bæsjer, men forstår fortvilelsen godt

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Datteren min på fire år har utviklet en slags angst for å bæsje, selv om det ikke har gjort vondt på lenge nå. Hun går på Movicol. Allikevel så holder hun seg i tre dager og er livredd når hun kjenner bæsjetrangen, og synes det da gjør vondt (fordi hun holder det inne). Det ender med at vi bruker fire timer hver ettermiddag/kveld på å gå fra og til do, og hyle av redsel og evt. smerte. Men som sagt, hver gang hun faktisk bæsjer så gjør det ikke vondt. iPad er forsøkt og klistremerkesystem med premie er ikke motivasjon. Hva i all verden skal vi gjøre? Og er det galt av oss å «tvinge» henne til å sitte lenger på do, i stedet for at hun skal få gå av med en gang hun kjenner noe og blir redd? 

Kjøpe inn dulcolax og gi henne/ blande i litt saft eller noe

Anonymkode: 86f05...119

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dette kan utvikle seg til å bli et stort problem. Du bør ta det med legen din. De kan sånt. Var det meg ville jeg bedt om to ukers tilpasset arbeidstid, slik at du kan følge opp barnet, barnehagen og bæsjingen. Det er en god investering i framtiden. Ville ikke ha brukt for mye avføringsmidler med mindre legen anbefaler det, da det kan bli oppfattet av barnet som nesten et overgrep.

Endret av Olaug Olsen
Skrevet

Takk til alle som har tatt seg tid til å svare! 
Dere som har erfaring med Movicol og tipser om å bruke større dose: hvordan har dere fått det i barna deres? Vi sliter med å få i henne den posen hun skal ha. Hun liker det ikke i melk, yoghurt eller i vann på sprøyte. Skyr går greit, men regner med at hvis vi skal gi mye mer så vil det ikke gå så greit lenger. Og vet dere om det er slik at inneholdet MÅ blandes i vann/flytende væske før det blandes i yoghurt? Har bestilt legetime, men tre uker ventetid..

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dere som har erfaring med Movicol og tipser om å bruke større dose: hvordan har dere fått det i barna deres? Vi sliter med å få i henne den posen hun skal ha. Hun liker det ikke i melk, yoghurt eller i vann på sprøyte. Skyr går greit, men regner med at hvis vi skal gi mye mer så vil det ikke gå så greit lenger. Og vet dere om det er slik at inneholdet MÅ blandes i vann/flytende væske før det blandes i yoghurt? Har bestilt legetime, men tre uker ventetid..

I fanta ...eneste som funket 

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Må kjøpe den uten smak

Anonymkode: da7fd...d27

Skrevet

Må svare som voksen, at Movicol liker jeg ikke. Mitt triks er å spise kiwi hver dag, da er magen akkurat passe myk og fin. 

Om hun liker kiwi så kan det forsøkes?

Anonymkode: 8bb6d...e80

• Liker 1
Skrevet

En ting til, har hun mageproblemer bør hun asap sjekkes for cøliaki. 

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg blander det med en god juice (Sunniva ferskpresset eple/appelsin/beingebær). Litt mindre enn halvfullt glass. Legg gjerne i isbiter også. Det drikkes med sugerør. Barnet mitt vet at det er movikol og at det vil hjelpe, så er motivert. Det er det første jeg gir om morgenen før det blir fult i magen. Sugerøret hjelper slik at man ikke smaker så mye.

Anonymkode: f173c...a32

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.8.2024 den 19.29):

Ipad og klistremerker er sikkert fint, menkan hende hun "ser igjennom" bestikkelsen. Antar det er kos og nærhet hun vil ha. Aldri si "det er ikke farlig". Ordet farlig bør unngås. Bare gi forståelse og kos. 

Kan det være en hjelp å bæsje i bleie? Bare en tanke, min sønn nektet å bæsje utenom  bleie en lang periode, men det kan jo hende din datter er veldig ferdig med den fasen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Finn noe drikke hun virkelig elsker, vi har funnet en saft som 3-åringen vår elsker. Så om hun får dette drikker hun opp. 

Sørg videre for at hun får i seg nok væske utover dette, ellers virker ikke medisinen. 

Anonymkode: 145e8...cae

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ipad og klistremerker er sikkert fint, menkan hende hun "ser igjennom" bestikkelsen. Antar det er kos og nærhet hun vil ha. Aldri si "det er ikke farlig". Ordet farlig bør unngås. Bare gi forståelse og kos. 

Kan det være en hjelp å bæsje i bleie? Bare en tanke, min sønn nektet å bæsje utenom  bleie en lang periode, men det kan jo hende din datter er veldig ferdig med den fasen. 

Forum altså, er ikke så lett å gjøre seg forstått 😅 jeg dro fram «de siste triksene i boka» etter det jeg har lest andre steder, for å unngå at noen foreslår det her. Kos og nærhet får hun selvfølgelig!

• Hjerte 1
Skrevet

Dere som gir saft og juice, hvor mye medisin har dere oppi? Hvis vi skal øke dosen vet jeg at hun ikke blir å like juicen/safta, det fåe til nøds med en halv eller hel pose movicol

Skrevet

Vi tar 1 pose movicol junior i biola, saft eller Juice. Han merker det ikke 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...