Gå til innhold

Erfaring med heving av boligkjøp

Lilyann

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har dere ikke boligkjøperforsikring så bare glem å heve kjøpet, dere kan egentlig glemme det selv om dere har forsikring også. Om dere går til sak så er det først tingretten som vil koste dere 300-400 tusen, om dere vinner og motparten anker videre vil det fort koste dere godt over en million i saksomkostninger, taper dere så er risikoen at dere også må betale motpartens kostnader. Da spørs det hvor stor risiko dere tør å ta......husk også at boligkjøperforsikringene bare tar helt åpenbare saker til retten da risikoen er stor i forhold til kostnader. Jeg vet om folk som har kjøpt hus med skader opp til 2-3 millioner, men å heve et kjøp er fortsatt umulig. Som kjøpere har dere undersøkelsesplikt, så hvis feilene kunne være synlige så er det egentlig ingen sak, det er faktisk deres ansvar å sjekke både takstrapporter og undersøkelser ved visning.

Anonymkode: da0ec...10b

Vi brukte egen advokat og kom til tingretten for 100 000 kroner. Takstrapportene kom på i underkant av 50 000. Innboforsikringen vår dekket 80 000. Saken ble ikke anket. Så man kan ha flaks. Dette var i 2024.

Anonymkode: 6470f...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere ikke boligkjøperforsikring så bare glem å heve kjøpet, dere kan egentlig glemme det selv om dere har forsikring også. Om dere går til sak så er det først tingretten som vil koste dere 300-400 tusen, om dere vinner og motparten anker videre vil det fort koste dere godt over en million i saksomkostninger, taper dere så er risikoen at dere også må betale motpartens kostnader. Da spørs det hvor stor risiko dere tør å ta......husk også at boligkjøperforsikringene bare tar helt åpenbare saker til retten da risikoen er stor i forhold til kostnader. Jeg vet om folk som har kjøpt hus med skader opp til 2-3 millioner, men å heve et kjøp er fortsatt umulig. Som kjøpere har dere undersøkelsesplikt, så hvis feilene kunne være synlige så er det egentlig ingen sak, det er faktisk deres ansvar å sjekke både takstrapporter og undersøkelser ved visning.

Takk for svar:)

vi har boligkjøpeforsikring heldigvis. Takstrapport var lest grundig og flere ganger av begge to. Egenerklæring var også lest.

Huset ble grundig sjekket under visning. Det er ingen av manglene vi kunne ha oppdaget på visning med de undersøkelsene man kan utføre på visning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det faktiske feil og mangler i takstrapporten så er det ikke selger du retter sak mot, da har takstmannen et ansvar. Da må du rette et krav mot de som utarbeidet taksten.

Takk for svar:)

advokaten mener vi skal rette mot selger. Flesteparten av manglene hadde ikke takstmann mulighet til å avdekke dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har ikke erfaring med dette, men har lest i tråden med stor empati for situasjonen deres og har i den forbindelse et tips

Tenker på at dette sannsynligvis vil bli en langvarig prosess som kommer til å kreve mye energi, og at det kan være smart å fokusere den energien så dette ikke tapper dere altfor mye

Til tipset: Sett opp en tavle (enten fysisk eller digitalt, jeg ville gått for en ekte tavle, av typen du ser på film under etterforskinger). Heng opp fakta, navn/roller, sammenhenger (gjerne med røde tråder siden det først skal etterforskes🤭), feil og mangler med tilhørende innhentede opplysninger om kostnader rundt utbedring, argumenter osv. Så tar dere dette som en jobb og setter av tid til når det skal jobbes, ringes rundt osv og når dere har 'fri'. Ideer og tanker som dukker opp når dere har fri kan noteres og legges bort til neste økt

Forstår godt om du synes ideen er sprø altså, men ville dele likevel i tilfelle dette kan funke for dere. Lykke til!

Anonymkode: dbb65...8c3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på motsatt side av deg som boligselger som har mottatt reklamasjon på boligkjøp. Ikke heving men reklamasjon.
Jeg stusser også veldig på hvordan ting blir dratt ut i tid uten å bli avklart.

Første klage kom i august 2022 og deretter to til med seks mnd mellomrom.

Det tok nesten ett år før noen av tingene ble dokumentert med takstmann og når er det gått snart ett år siden siste klage og har enda ikke fått satt ett punktum.

I min sak skal det sies at jeg har opplyst i egenerklæring om ting det er blitt klaget på men jeg syntes det er veldig rart at disse sakene tar så lang til for å bli avklart.

Anonymkode: 7eb1a...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (19 timer siden):

Med de nye reglene rundt takst, skal jo dette knapt kunne skje med mindre det er strukturelle feil på huset som en vanlig takstmann ikke vil kunne se. I så fall skal det være en grei sak for forsikringsselskapene å ordne opp.

Vi kjøpte etter de nye reglene. I taksrapporten sto det at ventilasjonen på badet var funksjonatestet og fikk tg 1. Da vi flyttet inn oppdaget vi at det ikke var noen måte å skru på ventilasjonen, så takstmann kunne umulig ha funksjonatestet denne. Etter mye frem og tilbake fikk vi det dekket av selgers forsikring, men det viser uansett at taksrapportene kan være feil på tross av nye regler. 

Anonymkode: 90e8e...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er på motsatt side av deg som boligselger som har mottatt reklamasjon på boligkjøp. Ikke heving men reklamasjon.
Jeg stusser også veldig på hvordan ting blir dratt ut i tid uten å bli avklart.

Første klage kom i august 2022 og deretter to til med seks mnd mellomrom.

Det tok nesten ett år før noen av tingene ble dokumentert med takstmann og når er det gått snart ett år siden siste klage og har enda ikke fått satt ett punktum.

I min sak skal det sies at jeg har opplyst i egenerklæring om ting det er blitt klaget på men jeg syntes det er veldig rart at disse sakene tar så lang til for å bli avklart.

Anonymkode: 7eb1a...d87

Nei det er ikke rart det tar tid. Selve befaringen og vurderinger av fagfolk kan i seg selv ta tid, også stopper det opp hos forsikringsselskapene som elsker å trenere. De gjør alt for å slippe utbetalinger, og har sine uthalingsteknikker. 

Anonymkode: 0eb62...fcd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei, jeg har ikke erfaring med dette, men har lest i tråden med stor empati for situasjonen deres og har i den forbindelse et tips

Tenker på at dette sannsynligvis vil bli en langvarig prosess som kommer til å kreve mye energi, og at det kan være smart å fokusere den energien så dette ikke tapper dere altfor mye

Til tipset: Sett opp en tavle (enten fysisk eller digitalt, jeg ville gått for en ekte tavle, av typen du ser på film under etterforskinger). Heng opp fakta, navn/roller, sammenhenger (gjerne med røde tråder siden det først skal etterforskes🤭), feil og mangler med tilhørende innhentede opplysninger om kostnader rundt utbedring, argumenter osv. Så tar dere dette som en jobb og setter av tid til når det skal jobbes, ringes rundt osv og når dere har 'fri'. Ideer og tanker som dukker opp når dere har fri kan noteres og legges bort til neste økt

Forstår godt om du synes ideen er sprø altså, men ville dele likevel i tilfelle dette kan funke for dere. Lykke til!

Anonymkode: dbb65...8c3

Hvordan mener du at dette skal hjelpe boligkjøpere som har mangler for millioner av kroner?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg. Sitter på motsatt side av bordet her, med sak som kom inn ift tidligere boligsalg. Opplever at forsikringene bare trenerer.

I saken her skal det sies at alt har vært dokumentert fra vår side, og det er brukt profesjonelle aktører(godkjente mesterbedrifter bl.a.) hvor det nå er funnet mangler. Saken har vel hengt nå i 10 mnd, og tenker meg det er kjipt for dem som kjøpte boligen.

Det medfører jo et stressmoment for alle parter.  

Nå kjenner jeg ikke til manglene hos dere, om det er ting selger må ha visst om, eller om dette er skjulte "mangler" som kan oppstå ved alle brukte hus.

Anonymkode: bb29a...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vi brukte egen advokat og kom til tingretten for 100 000 kroner. Takstrapportene kom på i underkant av 50 000. Innboforsikringen vår dekket 80 000. Saken ble ikke anket. Så man kan ha flaks. Dette var i 2024.

Takstrapporter på 50 000? Dette var veldig mye, hadde dere flere befaringer og rapporter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilyann skrev (17 timer siden):

Tusen takk for grundig svar:)

Det er veldig nyttig å vite at dere var fornøyd med advokat fra boligkjøpeforsikring.

Fikk dere tilbudet fra motparten da dere var i tingretten eller før det?

Første tilbud kom etter varsel om stevning, men før rettssaken. Saken tok lang tid og selgerforsikringen valgte å utbetale et prisavslag før rettssaken, selv om vi ikke godtok tilbudet. Det kan de velge å gjøre for å stanse rentene (som er høye). 

Vår sak var veldig omfattende og det var satt av 5 dager til behandling i tingretten. Dommeren oppfordret oss til å komme til enighet, og det var flere tilbud og mottilbud, som alle ble avslått. Midt på dag 5 fikk vi et muntlig tilbud som vi i ettertid ser at vi skulle ha godtatt. Hvis man tar hensyn til standardhevingsfradrag kan man egentlig ikke forvente et større prisavslag enn det vi ble tilbudt. Vi var under mye stress og takket dessverre nei.

Vi ble tilkjent prisavslag i tingretten, men det var lavere enn utbetalingen vi allerede hadde mottatt, og vi måtte betale tilbake mellomlegget.

Etter dom i tingretten fikk vi ikke flere tilbud fra motparten. Men inngikk et forlik etter dom i lagmannsretten som ga en liten ekstra utbetaling.

Anonymkode: 29f31...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takstrapporter på 50 000? Dette var veldig mye, hadde dere flere befaringer og rapporter? 

Vi hadde 4 befaringer og to rapporter. Grunnen er at vi kjøpte nybygg, og utbygger krevde å få rette feilene. Derfor hadde vi en takstrapporten fra før retting og en ny etter retting. Takstmannen fant akkurat de samme feilene, så rettingen hadde ikke noe for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi hadde 4 befaringer og to rapporter. Grunnen er at vi kjøpte nybygg, og utbygger krevde å få rette feilene. Derfor hadde vi en takstrapporten fra før retting og en ny etter retting. Takstmannen fant akkurat de samme feilene, så rettingen hadde ikke noe for seg.

Herlighet! Man tror jo at nybygg skal være det tryggeste, men jeg har hørt så mange skrekkhistorier om useriøse aktører at jeg blir helt sjokkert. Det var et firma på sørlandet som ødela mange liv pga alvorlige feil og mangler ved boligene de bygde/solgte. Slo seg konkurs, begynte på igjen under nytt navn, osv. 

Det er helt utrolig at de får lov til å holde på. Lovverket vårt er elendig. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Herlighet! Man tror jo at nybygg skal være det tryggeste, men jeg har hørt så mange skrekkhistorier om useriøse aktører at jeg blir helt sjokkert. Det var et firma på sørlandet som ødela mange liv pga alvorlige feil og mangler ved boligene de bygde/solgte. Slo seg konkurs, begynte på igjen under nytt navn, osv. 

Det er helt utrolig at de får lov til å holde på. Lovverket vårt er elendig. 

Ja, den utbyggeren vi brukte har ødelagt for mange familier. Det mest skremmende er at han satt opp mange boliger som henvendte seg til typiske førstegangskjøpere. Folk som kanskje ikke skjønner at de har kjøpt katta i sekken. Eller om de skjønner det, så tør de ikke ta opp kampen fordi det er for dyrt og tar for lang tid. Så da bare lever de med at vannet renner feil vei på badet og dører ikke lar seg lukke.

Vi var 6 kjøper som tok han til retten, og han har holdt på i 30 år. Folk tør ikke å ta kampen. Han tapte forøvrig alle 6 sakene. Det var heftig mens det pågikk, men vi har fått en erstatning som gjør at vi kan dekke mange av feilene. Vi fikk som sagt tilbud om heving av kjøpet etter at vi stevnet han for retten, men vi takket nei. Jeg har vært veldig i tvil om det var riktig avgjørelse, men nå som vi er ferdige føles det greit.

Jeg synes prosessen med advokat gikk forholdsvis fort. Det tok 6 måneder før vi møttes til rettsmekling. Det som overrasket meg mest i prosessen var hvor lett dommeren ser på feil og mangler ved en bolig. Jeg spurte blant annet dommeren om han ville godtatt å kjøpe en splitter ny bil som var skjev, og ble full av vann. Det ville han ikke. Men et bad hvor vannet renner ut av dusjen, tvers over gulvet og ut i tilstøtende rom, det var visst ikke så ille... Men vi kom i mål, takket være god advokat og grundige takstrapporter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilyann skrev (21 timer siden):

Takk for det, og for et supert svar❤️

Vi har noen spørsmål og håper du har mulighet til å svare på de:)

Fikk dere dekket takstmann og andre fagpersoner for dokumentasjon også underveis? 

Hvor lang tid tok det fra dere klaget på manglene til dere var enige om erstatning?

Hvilke mangler var det? Vi skjønner om du ikke vil svare på det:)

Vi hadde 3 takstmenn på befaring som skrev fagkyndigrapporter og hver av de hadde med seg en-to fagpersoner innen ulike fag (rørlegger, elektriker etc). IF dekket alt. Minus de 4000 i egenandel. 

Det tok vel halvannet år ca fra vi klaget til vi ble enig. Det endte med en såkalt rettsmekling på tinghuset. Jeg syns det var en fin prosess. Mekleren og comekleren var veldig på å komme til enighet og bli ferdig med saken - og det var jo vi også. 

Vi kjøpte hus av en skikkelig kjeltring. To bad + ombygging var oppgitt og dokumentert at var utført av fagfolk, men det viste seg at dokumentene var forfalsket og det var ufaglærte som hadde gjort det. Det var ikke tatt hensyn til bæring i ombyggingen og badene hadde ikke membran, i tillegg til en del dårlig utført arbeid. Det var i tillegg noe tull med mindre deler av det elektriske, samt litt annet småplukk. 

Anonymkode: 5144d...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, den utbyggeren vi brukte har ødelagt for mange familier. Det mest skremmende er at han satt opp mange boliger som henvendte seg til typiske førstegangskjøpere. Folk som kanskje ikke skjønner at de har kjøpt katta i sekken. Eller om de skjønner det, så tør de ikke ta opp kampen fordi det er for dyrt og tar for lang tid. Så da bare lever de med at vannet renner feil vei på badet og dører ikke lar seg lukke.

Vi var 6 kjøper som tok han til retten, og han har holdt på i 30 år. Folk tør ikke å ta kampen. Han tapte forøvrig alle 6 sakene. Det var heftig mens det pågikk, men vi har fått en erstatning som gjør at vi kan dekke mange av feilene. Vi fikk som sagt tilbud om heving av kjøpet etter at vi stevnet han for retten, men vi takket nei. Jeg har vært veldig i tvil om det var riktig avgjørelse, men nå som vi er ferdige føles det greit.

Jeg synes prosessen med advokat gikk forholdsvis fort. Det tok 6 måneder før vi møttes til rettsmekling. Det som overrasket meg mest i prosessen var hvor lett dommeren ser på feil og mangler ved en bolig. Jeg spurte blant annet dommeren om han ville godtatt å kjøpe en splitter ny bil som var skjev, og ble full av vann. Det ville han ikke. Men et bad hvor vannet renner ut av dusjen, tvers over gulvet og ut i tilstøtende rom, det var visst ikke så ille... Men vi kom i mål, takket være god advokat og grundige takstrapporter

Så fælt å høre om alle disse historiene fra utbyggere. Møtte ei dame som nylig var blitt pensjonist som kjøpte seg nybygg for å få en "stressfri" tilværelse. Det ble alt annet enn stressfritt, for å si det sånn. 

Du, systemet er korrupt, og lovverket er helt bak mål. Jeg vet om folk som har kjøpt bolig med bare TG1, også har skadetakst vært nesten mer enn hva de kjøpte boligen for. Alvorlige feil, farlig å bo der. Så får de tilbud om forlik av motparten på 1/3 av summen for å slippe rettssak. Selvfølgelig takker de nei, og gå til retten. Hvor de da blir tilkjent halvparten av hva motparten tilbød som forlik. DET er helt sykt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lilyann skrev (På 22.8.2024 den 19.17):

Jeg er usikker på om innlegget ligger i rett kategori, det er bare for moderator å flytte det hvis det ligger feil.

Vi har kjøpt oss hus. Vi oppdaget ganske med en gang at det var mye galt med huset og har derfor sendt begjæring om heving.

Det vi egentlig lurer på er om noen selv har vært gjennom en slik sak, enten som selger eller kjøper og kan dele erfaringer med oss. Det vi blant annet lurer på er om partene ble enige med hverandre eller om det gikk til domstolene for løsning? Hvor lang tid tok hele prosessen? Om dere hadde boligkjøpeforsikring og brukte advokaten fra forsikringen eller leide inn en egen advokat. 

Vi tar gjerne imot alt av erfaring fra heving av bolig, både sakene som nådde frem og de som ble avslått. Takk på forhånd

Med de nye reglene som kom for noe år siden så skal det følge en takstrapport med huset. Med forskjellige TG "karakterer" på omtrent hele huset. Om tilstandsrapporten beskrev det du nå vil klage på ? Bare glem det ! Du vinner aldri frem. Om det er masse skjulte feil, mangler eller tilstander som ikke er nevnt i rapporten ? Du kan ha en sak. Men du må regne med at forsikringsselskapet til selger vil motarbeide dere med alle midler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så fælt å høre om alle disse historiene fra utbyggere. Møtte ei dame som nylig var blitt pensjonist som kjøpte seg nybygg for å få en "stressfri" tilværelse. Det ble alt annet enn stressfritt, for å si det sånn. 

Du, systemet er korrupt, og lovverket er helt bak mål. Jeg vet om folk som har kjøpt bolig med bare TG1, også har skadetakst vært nesten mer enn hva de kjøpte boligen for. Alvorlige feil, farlig å bo der. Så får de tilbud om forlik av motparten på 1/3 av summen for å slippe rettssak. Selvfølgelig takker de nei, og gå til retten. Hvor de da blir tilkjent halvparten av hva motparten tilbød som forlik. DET er helt sykt. 

Ved mange TG1 så betyr det at disse rommene ikke er funksjonelle ! Det trenger ikke være noe galt med de, bare at de er gamle og at det dermed kan dukke opp feil innen kort tid, men også at det kan være feil med de. Slike TG1 må da faktisk avspeiles i kjøpesummen, men det er jo du som kjøper som legger inn bud ! Og tar du av der ? Du begår en enorm risiko for å få mange ekstra regninger på den kjøpte boligen. Et hus med mange TG1 og en rimelig kjøpesum ? Kan være et kupp. Men da må du vite hva du driver med. Noe mange ikke gjør, og det er det syke her ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (7 minutter siden):

Med de nye reglene som kom for noe år siden så skal det følge en takstrapport med huset. Med forskjellige TG "karakterer" på omtrent hele huset. Om tilstandsrapporten beskrev det du nå vil klage på ? Bare glem det ! Du vinner aldri frem. Om det er masse skjulte feil, mangler eller tilstander som ikke er nevnt i rapporten ? Du kan ha en sak. Men du må regne med at forsikringsselskapet til selger vil motarbeide dere med alle midler.

Det skal da følge en takstrapport uavhengig av de nye reglene, TG "karakter" har vært i årevis. De nye reglene skulle være til for å sikre bedre kvalitet på undersøkelsene og rapporten, men det er bare tull. 

TomKrus skrev (6 minutter siden):

Ved mange TG1 så betyr det at disse rommene ikke er funksjonelle ! Det trenger ikke være noe galt med de, bare at de er gamle og at det dermed kan dukke opp feil innen kort tid, men også at det kan være feil med de. Slike TG1 må da faktisk avspeiles i kjøpesummen, men det er jo du som kjøper som legger inn bud ! Og tar du av der ? Du begår en enorm risiko for å få mange ekstra regninger på den kjøpte boligen. Et hus med mange TG1 og en rimelig kjøpesum ? Kan være et kupp. Men da må du vite hva du driver med. Noe mange ikke gjør, og det er det syke her ! 

Eh..hæ? TG1 er jo ønskelig tilstandsgrad, mens TG3 er det dårligste. Men det at det står TG1 betyr dessverre ikke at det faktisk er TG1...skjulte feil og mangler OG slett arbeid av takstmann OG bestillingsverk fra megler/kameraderi...det er mye svindel i denne bransjen. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.8.2024 den 5.22):

Denne eiendommen🙄 Her har mye gått galt og det er forsikringsselskapet som skal selge. Solgt for 15,6 mill i 2020. Prisantydning nå er 10,9. Tyder på heving av kjøp. Ligger både skade- og tilstandsrapport i annonsen.

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=356131762

Anonymkode: d0880...804

Herregud for et kaos! Innkjørselen er ulovlig oppført på naboens eiendom, og alt av elektrisitetsarbeid og ventilasjonsarbeid må saneres og gjøres på nytt 🤯 I tillegg til mye annet.... Hvordan i all verden klarte 3 forsikringsselskap å ende opp med dette og ikke opprinnelig selger?? 😳 

Anonymkode: 0b4fd...0bf

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...