Gå til innhold

Vold i nære relasjoner. Flere som tenker som meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange er veldig på hugget nå i frykt for at kjendisstatus kan henlegge saker.

Men som offer selv i en henlagt sak så ser jeg et mønster på at det kan vel så mye blåse andre veien.

Mine barn har opplevd minst like grusomme ting, antagelig verre enn barn i familien Ingebrigtsen.

Jeg med flere har opplevd langt drøyere vold fra en partner enn den utøvd av MBH.

Jeg forvarer verken MBH eller pappa Ingebrigtsen.

Men det er sårt å se oppmerksomheten disse handlingene får når din egen saksmappe ble kastet i søpla og overgriperen kunne gå seirende videre i livet med hevet hode.

Anonymkode: aac7c...412

• Hjerte 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har selv anmeldt og selv med klare bevis ble saken henlagt. Jeg synes det er veldig bra at slike saker kommer opp og frem. Jeg unner alle som har opplevd vold om at saken dems tas på alvor. Strafferammen er uansett for lav og vernet av offer er alt for dårlig.

Anonymkode: 4fd2d...15a

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg tenker motsatt av deg.

Jeg tenker det er en anerkjennelse av at det jeg opplevde var feil. Det blir mer fokus på det, og selv om det ikke endrer det jeg erfarte eller den skaden det påførte meg så er den anerkjennelsen god å få, og det gir meg håp at det er mer fokus på det at fremtidige generasjoner kan slippe å oppleve det fordi foreldre er mer opplyst om hva psykisk vold også er. 

I tillegg tenker jeg at voldsutøvere skal vite at de kan få hjelp, og at flere må ta innover seg at de også faktisk har utøvd vold, og jobbe med å regulere følelsene sine på andre måter så de ikke utagerer igjen. 

Veldig leit å høre at du og dine barn er utsatt for så mye vondt. Håper du får hjelp og støtte. Det burde aldri skjedd. ❤️ 

Anonymkode: 40274...f53

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Har Ingebrigtsen-barna opplevd så forferdelige ting, da? Trodde den saken ble henlagt. 

Anonymkode: c0507...fd7

Skrevet

Det er ikke brettet ut i detalj hva Ingebrigtsen-barna har opplevd. Heller ikke ang MBH. Men, tror jeg skjønner hva du mener. Tror de fleste som har opplevd noe traumatisk, uten å få anerkjennelse, bekreftelse og blitt ivaretatt tenker "hva med meg???", når man ser andre motta det en selv skulle hatt.

Anonymkode: c0649...642

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Mange er veldig på hugget nå i frykt for at kjendisstatus kan henlegge saker.

Men som offer selv i en henlagt sak så ser jeg et mønster på at det kan vel så mye blåse andre veien.

Mine barn har opplevd minst like grusomme ting, antagelig verre enn barn i familien Ingebrigtsen.

Jeg med flere har opplevd langt drøyere vold fra en partner enn den utøvd av MBH.

Jeg forvarer verken MBH eller pappa Ingebrigtsen.

Men det er sårt å se oppmerksomheten disse handlingene får når din egen saksmappe ble kastet i søpla og overgriperen kunne gå seirende videre i livet med hevet hode.

Hvorfor er fokuset ditt på at du og dine barn har opplevd langt verre? Som du for øvrig ikke kan vite med sikkerhet. Jeg tenker vi heller skal være takknemlig for at det rettes så mye fokus mot disse sakene, så man får opp øynene for hvor "vanlig" det er, og at man aldri vet hva som skjer bak lukkede dører. 

Jeg var selv barn som var vitne til vold hjemme. Jeg er veldig glad for at disse sakene nå får søkelyset mot seg, kanskje det vil hjelpe andre i fremtiden. 

Anonymkode: 2065f...fba

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Har Ingebrigtsen-barna opplevd så forferdelige ting, da? Trodde den saken ble henlagt. 

Saken mot den som fremdeles var mindreårig da saken kom frem, ble ikke henlagt. Henleggelsen i saken om Jakob, ble også omgjort og er ikke lenger henlagt. 4 av sakene er henlagt pga bevisets stilling, og 1 av sakene ble henlagt pga foreldelse. 

Anonymkode: 2065f...fba

Skrevet

Glad noen sier det. Tror nok det er mange som føler det sånn.. I min sak ble eksen faktisk funnet skyldig i alle fem punkter. Saken var mye verre enn den vi hører om nå. Jeg ble så glad for at han ble satt skyldig, for de fleste saker blir jo henlagt. Håpte jeg skulle få litt rettferdighet. Men den gleden varte ikke lenge. Fyren fikk påtaleunnlatelse! Hørt om det før eller? Det hadde ikke jeg. Stakkars fyr var alenefar, det var begrunnelsen. 
Ikke bare burde de slutte å henlegge sakene så fort, men når de faktisk har bevis så burde de vel få straffen de fortjener, uavhengig av offentlig status. 

Anonymkode: 337e2...802

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Så lenge tanken bak politiet er: "det er bedre at ni går fri enn at en uskyldig blir dømt" kommer man strengt talt ingen veg. 

En gutt på skolen til min datter voldtok sin første jente som 15 åring. Slapp pga alder. Året etter tok han og voldtok ei til. Henlagt da det var "bare misforståelse mellom to ungdom".

Jo takk..flott rettsvesen vi har.

Anonymkode: 29dce...97f

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men tror du ikke at disse sakene kan gjøre at tilsvarende saker prioriteres høyere senere? 

Jeg tørte ikke anmelde engang, selv med bevis og journal fra sykehus, så jeg kan ikke klage på politiarbeid, er jo bare min egen skyld at ingenting ble gjort. Likevel synes jeg det er bra at andre får hjelp og oppreisning, og håper alle som utøver vold straffes slik de fortjener. 

Anonymkode: 3f4b8...3c7

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

at en sak henlegges trenger ikek bety at det ikke skjedde, det betyr bare at etterforskningen som ble gjort konkluderte med at saken ikke var "solid og enkel nok" etter loven til å komme for retten med mål om å vinne den.. 

Anonymkode: 80441...e32

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...