Gå til innhold

Frist for bytte av samværsavtale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hva som er vanlig (evt anbefalt/lovpålagt hvis det går gjennom  retten?) frist for å bytte samværsdager (altså ikke prosent økning eller endring av mønster, men datoer/start syklus)? Min eks bytter skift og jobber i olja ofte og det har vært ekstremt vanskelig å forholde seg til, har måtte stått veldig mye stand by og byttet etter hans ønske sikkert 10-20 ganger pr år siden skilsmissen. Gjort det for barna og alltid sagt ja, også når hen har "bare" måttet jobbet ekstra. Byttet har ofte skjedd med meget korte varsler, også til min eks - helt sykt dårlig familiepolitikk i Nordsjøen. Det har ofte vært umulig å planlegge sommerferie, turer ol før et par uker før. Nå er jeg lei av dette og det er ikke gøy for ungene heller å aldri vite når den andre forelderen kommer hjem og de skal bytte over. Vi er i gang med ny avtale, som bør vel skrives på familievernkontoret. Kan det stå i den at hen må gi meg en frist på minst 3 mnd før det skjer bytter (ALLE datoene blir jo endret, nå snakker jeg ikke om kurs, ekstrajobb osv)? Jeg husker de sa på familievernkontoret at de anbefalte ved nyttår allerede å planlegge samvær om sommeren, den luksusen har jeg definitivt aldri hatt mulighet til.

Anonymkode: 95eb9...491

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke noe fastsatt frist for det da det vurderes individuelt i fra sak til sak. Har man samværsavtale fastsatt av retten eller statsforvalteren så er det ikke bare bare å gjøre endringer privat. 

Private avtaler om samvær er ikke juridisk bindene så her er det avtalefrihet mellom dere. Den ene parten kan ikke kreve endringer uten at den andre samtykker. 

Om avtalen skrives på familievernkontoret eller i stuen din har ingenting å si. Familievernkontoret har ikke noe makt eller bestemmelse eller myndighet annet enn veiledning. 

Anonymkode: 26e9b...ade

Skrevet

Men hvorfor er det han som skal bestemme dette? Planlegg ferien din med barna, og hvis han roter det til får han fortsatt ikke overta dine ferieuker.

Anonymkode: 5e965...5d9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er vel ikke noe fastsatt frist for det da det vurderes individuelt i fra sak til sak. Har man samværsavtale fastsatt av retten eller statsforvalteren så er det ikke bare bare å gjøre endringer privat. 

Private avtaler om samvær er ikke juridisk bindene så her er det avtalefrihet mellom dere. Den ene parten kan ikke kreve endringer uten at den andre samtykker. 

Om avtalen skrives på familievernkontoret eller i stuen din har ingenting å si. Familievernkontoret har ikke noe makt eller bestemmelse eller myndighet annet enn veiledning. 

Takk 😀 Ja, bare lurte på om dette er noe som kan skrives i en avtale (privat) og at hen da bør etterleve den. Og hva som kanskje er det vanlige, mht "krav" om frist, det er nok ikke bare meg som er i en slik situasjon.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvorfor er det han som skal bestemme dette? Planlegg ferien din med barna, og hvis han roter det til får han fortsatt ikke overta dine ferieuker.

Anonymkode: 5e965...5d9

Jeg har jo føyd meg for barna og for å være grei mht samarbeidet. Men skjønner at jeg nå må planlegge turer og at han må ordne opp selv hvis det blir byttet pga hans jobb, men blir lei meg på barnas vegne hvis det da fører til at de ikke skal til sin andre forelder hele sommeren feks, de vil jo det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

helt sykt dårlig familiepolitikk i Nordsjøen. 

Er du sikker på at han ikke tar på seg ekstra bare for økt lønn og skylder på arbeidsgiver?

Anonymkode: 53d3f...bdb

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk 😀 Ja, bare lurte på om dette er noe som kan skrives i en avtale (privat) og at hen da bør etterleve den. Og hva som kanskje er det vanlige, mht "krav" om frist, det er nok ikke bare meg som er i en slik situasjon.

Ja dere/du står helt fritt til å selv sette en slik frist i deres avtale. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er du sikker på at han ikke tar på seg ekstra bare for økt lønn og skylder på arbeidsgiver?

Anonymkode: 53d3f...bdb

Dette.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har jo føyd meg for barna og for å være grei mht samarbeidet. Men skjønner at jeg nå må planlegge turer og at han må ordne opp selv hvis det blir byttet pga hans jobb, men blir lei meg på barnas vegne hvis det da fører til at de ikke skal til sin andre forelder hele sommeren feks, de vil jo det. 

Nettopp, det er barna det går utover om du ikke er fleksibel. Jobbe må man jo. 

Hva om dere lager en avtale om at første del av sommeren er din - neste er fars, men uten faste datoer ? 

Anonymkode: dcb05...2b4

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Noen som vet hva som er vanlig (evt anbefalt/lovpålagt hvis det går gjennom  retten?) frist for å bytte samværsdager (altså ikke prosent økning eller endring av mønster, men datoer/start syklus)? Min eks bytter skift og jobber i olja ofte og det har vært ekstremt vanskelig å forholde seg til, har måtte stått veldig mye stand by og byttet etter hans ønske sikkert 10-20 ganger pr år siden skilsmissen. Gjort det for barna og alltid sagt ja, også når hen har "bare" måttet jobbet ekstra. Byttet har ofte skjedd med meget korte varsler, også til min eks - helt sykt dårlig familiepolitikk i Nordsjøen. Det har ofte vært umulig å planlegge sommerferie, turer ol før et par uker før. Nå er jeg lei av dette og det er ikke gøy for ungene heller å aldri vite når den andre forelderen kommer hjem og de skal bytte over. Vi er i gang med ny avtale, som bør vel skrives på familievernkontoret. Kan det stå i den at hen må gi meg en frist på minst 3 mnd før det skjer bytter (ALLE datoene blir jo endret, nå snakker jeg ikke om kurs, ekstrajobb osv)? Jeg husker de sa på familievernkontoret at de anbefalte ved nyttår allerede å planlegge samvær om sommeren, den luksusen har jeg definitivt aldri hatt mulighet til.

Dere kan lage en ny samværsordning selv. Mener du at dere burde få veiledning for å få det til så kan du jo bestille time på familievernkontoret men det hjelper ikke med time der om eksen ikke møter opp. Legg inn et krav om at endringer i denne kan kun skje 1 gang i året pga behovet for at barna har trygge rammer. 

Jeg vet om flere som jobber i Nordsjøen på platform, 2-3 uker på og 4-5 uker av osv. Pleier ikke å være så mye ombytting som eksen din sier det er. Skjer ett par ganger i året, sjelden særlig mer. Da er det ofte pga sykdom o.l. Selve skiftturnusrotasjonen o.l endres aldri oftere enn 1 gang i året. De fleste møter pliktoppfyllende opp på jobb ut fra turnusen sin! Må være mye ekstravakter osv denne driver å påtar seg. Krev at eksen ikke kan påta seg ekstravakter når denne har samværdager med barna. Også må du slutte å være så fleksibel! Sett ned foten rett og slett. Si du skal reise bort osv og at du ikke har mulighet. 

Vil eksen ikke gi seg ang å stadig bytte på samvær mm så får du fremover ringe jobben til eksen for å høre hvordan ståheien er tenker jeg for å få ordentlig kjennskap til hva eksen driver med. Og/eller så får du få økt samvær og han mindre + dermed må eksen betale barnebidrag. 

Endret av Fighter83
Skrevet

Takk for svar, folkens, blir nok til at jeg kaller inn til ny mekling for første gang etter skilsmissen, det er nok på tide. Der vil jeg gjerne ha noe stående om bytter og bryter han den, har han i det minste brutt en skriftlig avtale...

Skrevet

Hva skjer om han ikke kommer seg hjem til rett tid. Hvis det er en av grunnene til bytter så er han vel i enkelte tilfeller uskyldig? 

Anonymkode: 53100...7a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...