AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #1 Skrevet 22. august 2024 Jeg har begynt på et 2-årig masterstudie, og ser at flere av emnene krever muntlige presentasjoner og fremføringer foran klassen for å i det hele tatt få lov til å ta eksamen. Jeg har slitt med angst så lenge jeg kan huske, og presentasjoner er noe av det absolutt verste jeg kan utsette meg selv for. Selv om jeg ikke ønsker å være redd der og da, presenterer jeg ofte med en puls mellom 120 og 130, stemmen skjelver, svetten renner og jeg husker så vidt å puste... Dette er helt grusomt når det står på! Har lest en del på forum og tråder nå at det finnes et virkemiddel, propanolol, som kan fjerne disse fysiske symptomene. Typen medisin er omtalt som "betablokker". Jeg er derfor ganske nysgjerrig på om dette kunne ha hjulpet meg. Er det noen her som har fått resept på denne type medisin, nettopp pga. angst og frykt for muntlige presentasjoner? Hvordan opplevde du virkningen? Og er dette noe man kan ta KUN de dagene man skal presentere, eller må man gå på dette fast? Ønsker ikke å medisinere meg fast, så hvis man ikke kan ta en tablett ved behov er det nok uaktuelt for meg. Anonymkode: 895fa...cb1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #2 Skrevet 22. august 2024 Aldri prøvd. Har derimot gått på kurs for taleangst, hadde stort utbytte av det istedenfor medisiner. Anonymkode: 50504...751 1 3
Kålrota Skrevet 22. august 2024 #3 Skrevet 22. august 2024 Det heter prestasjonsangst. Jeg ville nok jobbet med mye annet før jeg tok betablokkere, det kan være svært ubehagelig å gå på disse. Eksponering er vel det eneste som faktisk hjelper, selv om det er ubehagelig å stå i. 4 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #4 Skrevet 22. august 2024 Kålrota skrev (1 minutt siden): Det heter prestasjonsangst. Jeg ville nok jobbet med mye annet før jeg tok betablokkere, det kan være svært ubehagelig å gå på disse. Eksponering er vel det eneste som faktisk hjelper, selv om det er ubehagelig å stå i. Presentasjonsangst er et vanlig begrep, fagpersonene jeg har brukt bruker dette da angsten er så spesifikk til å stå å prate. I motsetning til det å for eksempel opptre foran en forsamling på annen måte, eller være i fokus, uten å måtte formulere seg. Jeg fikk stor hjelp av spesialist/psykolog, og VR (?) teknologi. Og å lære meg om effektene bak, hva som skjedde, hvordan man skulle bevege seg på skalaen, og mye annet. Eksponering skal man være forsiktig med (derfor nyttig å ha forståelse for skalaen). Om man går opp mot 100 så vil adrenalinet (frykt/fluktreaksjonen) være så stor at det forsterker angsten i neste situasjon. Anonymkode: 89c8f...7a3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #5 Skrevet 22. august 2024 Kålrota skrev (7 minutter siden): Det heter prestasjonsangst. Jeg ville nok jobbet med mye annet før jeg tok betablokkere, det kan være svært ubehagelig å gå på disse. Eksponering er vel det eneste som faktisk hjelper, selv om det er ubehagelig å stå i. Det er presentasjonsangst jeg tenker på og lurer på i dette innlegget. Har du prøvd betablokkere? Anonymkode: 895fa...cb1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #6 Skrevet 22. august 2024 Jeg har prøvd det ts, har det likt som deg. Må presentere litt i jobbsammenheng. Betablokkere fungerer bra for meg! Pulsen går ned, jeg klarer å puste, har ikke «hjertet i halsen». Ifl min lege er det mange som bruker propanol til dette formålet. Mn tar en tabl eller to før man skal i ilden, ikke fast. Lykke til med studiet! Anonymkode: fc648...077 1
klarinetta Skrevet 22. august 2024 #7 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har begynt på et 2-årig masterstudie, og ser at flere av emnene krever muntlige presentasjoner og fremføringer foran klassen for å i det hele tatt få lov til å ta eksamen. Jeg har slitt med angst så lenge jeg kan huske, og presentasjoner er noe av det absolutt verste jeg kan utsette meg selv for. Selv om jeg ikke ønsker å være redd der og da, presenterer jeg ofte med en puls mellom 120 og 130, stemmen skjelver, svetten renner og jeg husker så vidt å puste... Dette er helt grusomt når det står på! Har lest en del på forum og tråder nå at det finnes et virkemiddel, propanolol, som kan fjerne disse fysiske symptomene. Typen medisin er omtalt som "betablokker". Jeg er derfor ganske nysgjerrig på om dette kunne ha hjulpet meg. Er det noen her som har fått resept på denne type medisin, nettopp pga. angst og frykt for muntlige presentasjoner? Hvordan opplevde du virkningen? Og er dette noe man kan ta KUN de dagene man skal presentere, eller må man gå på dette fast? Ønsker ikke å medisinere meg fast, så hvis man ikke kan ta en tablett ved behov er det nok uaktuelt for meg. Anonymkode: 895fa...cb1 Ja, jeg har tatt det og det fungerer. Fordi kroppen ikke responderer med å skjelve og få tunnelsyn. Det jeg forsto av å bruke dem, var at jeg var ikke redd for oppgaven - jeg var redd for å vise at jeg skalv og var nervøs, altså jeg hadde angst for angsten. Så om jeg fortsatt skulle ha presentasjoner, ville jeg definitivt gått i terapi. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #8 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har prøvd det ts, har det likt som deg. Må presentere litt i jobbsammenheng. Betablokkere fungerer bra for meg! Pulsen går ned, jeg klarer å puste, har ikke «hjertet i halsen». Ifl min lege er det mange som bruker propanol til dette formålet. Mn tar en tabl eller to før man skal i ilden, ikke fast. Lykke til med studiet! Anonymkode: fc648...077 Oi, interessant! Var det vanskelig for deg å få det på resept? Var det bare å fortelle legen om situasjonen din? Er det propanolol du bruker? Anonymkode: 895fa...cb1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #9 Skrevet 22. august 2024 klarinetta skrev (Akkurat nå): Ja, jeg har tatt det og det fungerer. Fordi kroppen ikke responderer med å skjelve og få tunnelsyn. Det jeg forsto av å bruke dem, var at jeg var ikke redd for oppgaven - jeg var redd for å vise at jeg skalv og var nervøs, altså jeg hadde angst for angsten. Så om jeg fortsatt skulle ha presentasjoner, ville jeg definitivt gått i terapi. Ja, det er dette jeg er redd for egentlig - at det er synlig at jeg skjelver i stemmen og har høy puls... Bruker du fortsatt betablokkere, eller har du gått i terapi og fått god effekt av det? Anonymkode: 895fa...cb1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #10 Skrevet 22. august 2024 Jeg har brukt det og det hjelper bittelitt. Ikke hatt noe bivirkninger på dem annet enn litt trykk i hodet enkelte ganger. Anonymkode: 6a687...6f7
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #11 Skrevet 22. august 2024 Jeg har ikke prøvd betablokkere for angst, men jeg har både en angstdiagnose (generalisert angst) og en hjertetilstand som gjør at jeg går på betablokkere for hjertets del. Jeg har gått på propranolol før og går nå på metoprolol. De to er forholdsvis like, men jeg skal holde meg til propranolol: Effekten er god nok den, det demper puls i tillegg til blodtrykk og roer i det hele tatt ned systemet litt. Det er fullt mulig å få effekt av enkeltbruk, men det er ikke helt i tråd med generelle anbefalinger for medisinene, så da må det i hvert fall skje i tett samarbeid med lege. Det bør også prøves ut på forhånd, da du alltids kan oppleve bivirkninger du virkelig ikke ønsker deg under en presentasjon. Det roer som sagt ned "systemet" i bredt, og gir gjerne lavere puls, lavere blodtrykk og redusert maks yteevne (fysisk, altså). Generelt er dette ganske trygge og greie medisiner, for all del, men det er en god del mennesker (og kanskje særlig slanke, unge kvinner - som ofte har lavt blodtrykk) som bør være forsiktige med å ta betablokkere uten noen hjertemedisinsk indikasjon. Blir du ofte svimmel når du reiser deg pga. blodtrykket bør du nok fort være forsiktig med å ta blodtrykkssenkende. Så sørg for å teste det ut i forkant hvis det blir aktuelt. Anonymkode: a9bd0...ad6 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #12 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Oi, interessant! Var det vanskelig for deg å få det på resept? Var det bare å fortelle legen om situasjonen din? Er det propanolol du bruker? Anonymkode: 895fa...cb1 Det var ikke vanskelig; forklarte situasjonen, målte bt. Ja, propanolol. Bruker det veldig sjelden, har ikke merket noen bivirkninger. Anonymkode: fc648...077
klarinetta Skrevet 22. august 2024 #13 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, det er dette jeg er redd for egentlig - at det er synlig at jeg skjelver i stemmen og har høy puls... Bruker du fortsatt betablokkere, eller har du gått i terapi og fått god effekt av det? Anonymkode: 895fa...cb1 Nei. Om jeg fortsatt skulle ha presentasjoner, ville jeg definitivt gått i terapi. 1
Kålrota Skrevet 22. august 2024 #14 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er presentasjonsangst jeg tenker på og lurer på i dette innlegget. Har du prøvd betablokkere? Anonymkode: 895fa...cb1 Jeg går på betablokkere ja, og det er tidvis svært ubehagelig. (å ha angst for å holde presentasjoner er et uttrykk, prestasjonsangst er et annet. At det brukes i tale er ikke likestilt med at det er riktig. Bare å sjekke ordboka: https://ordbokene.no/nob/bm,nn/presentasjonsangst). 1
Memorangen Skrevet 22. august 2024 #15 Skrevet 22. august 2024 Har også fått propanolol for dette, og det funker på de fysiske symptomene. Verdt å prøve Du tar de bare ved behov.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #16 Skrevet 22. august 2024 Kålrota skrev (1 minutt siden): Jeg går på betablokkere ja, og det er tidvis svært ubehagelig. (å ha angst for å holde presentasjoner er et uttrykk, prestasjonsangst er et annet. At det brukes i tale er ikke likestilt med at det er riktig. Bare å sjekke ordboka: https://ordbokene.no/nob/bm,nn/presentasjonsangst). Du vet hva "lignende oppslagsord" betyr? Betyr noe av det samme. Men er langt fra like presist som presentasjonsangst. Anonymkode: 89c8f...7a3 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #17 Skrevet 22. august 2024 Memorangen skrev (3 minutter siden): Har også fått propanolol for dette, og det funker på de fysiske symptomene. Verdt å prøve Du tar de bare ved behov. Var det lett for deg å få de, og bruker du de fortsatt? Slet du med bivirkninger? Anonymkode: 895fa...cb1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #18 Skrevet 22. august 2024 Jeg har tatt dem noen gangen for prestasjonsangst, merket ikke så veldig stor virkning egentlig. Ikke noe særlig bivirkninger heller. Anonymkode: bc014...d59
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #19 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har tatt dem noen gangen for prestasjonsangst, merket ikke så veldig stor virkning egentlig. Ikke noe særlig bivirkninger heller. Anonymkode: bc014...d59 ganger* Anonymkode: bc014...d59
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #20 Skrevet 22. august 2024 Jeg har brukt og bruker dette ved behov. Fungerer helt strålende for min del! Hadde ikke noen problemer med presentasjoner når jeg var yngre, men på ett tidspunkt skjedde det noe som gjorde at jeg fikk en irrasjonell respons hver gang jeg skulle holde taler og presentasjoner. Har siden den gang holdt mange taler uten problem, så mulig jeg kan greie meg uten, men jeg tar fortsatt en lav dose i tilfelle hver gang jeg skal holde en presentasjon. Har forstått det slik at dette er noe musikere også bruker ved behov. Anonymkode: 45845...172
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå