Djun80 Skrevet 20. februar 2006 #1 Skrevet 20. februar 2006 Hei, Akkurat flyttet sammen med kjæresten min i ny leilighet. Har opprettet en felles konto som vi setter et likt beløp på hver mnd. til husleie/strøm etc. Mitt spørsmål er hvordan vi skal gjøre det med matbudsjett, toalett artikler og sånne småting som kommer utenom. Noen som har noen gode forslag?? Djun
Gjest GreenSky Skrevet 20. februar 2006 #2 Skrevet 20. februar 2006 Det kommer vil inn på 'husholdning'-budskjett. Sett inn f.eks 1500 hver i måneden.
Gjest Fruktfat Skrevet 20. februar 2006 #3 Skrevet 20. februar 2006 eller sett inn 2000 hver i mnd om dere føler dere har råd til dt, da kan dere f.eks gå ut og spise innimellom på den kontoen. eller dere bare sparer overskuddet (om det blir noe) og bruker det på ferie el.l
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2006 #4 Skrevet 20. februar 2006 husker i en lignende tråd her for en stund siden, et par som satte inn like mye prosentvis inn på felleskonto for fellesutgifter. da blir det jo mer rettferdig i tilfelle samboeren din tjener 450 000 i året og du tjener 190 000 i året!
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2006 #5 Skrevet 20. februar 2006 Her fungerer det veldig greit ved at vi tar vare på kvitteringene når vi kjøper mat og passer på å kjøpe sånn ca like mye hver. Innimellom regner vi gjennom kvitteringene og ser hvem som har betalt mest/minst, og prøver å stabilisere det frem til neste opptelling. På denne måten slipper man kort på felleskontoen, og man kan lett fjerne personlige utgifter som er kjøpt sammen med mat.
Djun80 Skrevet 20. februar 2006 Forfatter #6 Skrevet 20. februar 2006 Takk:-) Hittil høres det ut som det mest fornuftige svaret. Må jo ikke bli fanatisk, men det er veldig typisk at det kan bli sure miner av det. Han kjøper biff og taco mens jeg kjøper fiskepudding og middags pølse. Kanskje like greit å ha en kviterings- oppbevaring til å begynne med slik at i ser hvordan det utvikler seg!!
Gjest baby-E Skrevet 20. februar 2006 #7 Skrevet 20. februar 2006 vi bare bytter på å handle vi går jo alltids oppiopp etter hvert.. Tror vi aldri har regnet på det.
Gjest gjest1 Skrevet 20. februar 2006 #8 Skrevet 20. februar 2006 Jeg synes det høres kavete ut å drive å ta vare på alle kvitteringene. Vi holdt på med dette en periode før vi fikk skaffet oss felles konto og vi synes hvertfall det var noe skikkelig dritt å holde på med. Og Hvorfor ikke skaffe dere bankkort på felleskontoen og betale maten derfra? Altså mat som er til dere begge trekkes derfra, mens hvis en er ute å spiser alene o.l. så betaler en fra egen konto.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2006 #9 Skrevet 20. februar 2006 Jeg synes ikke det er noe styr å ta vare på kvitteringene, vi henger dem på en magnet. Så lenge vi ikke har felles økonomi så synes jeg det er greit å gjøre det sånn, da får man ihvertfall en mulig ting mindre å krangle om. Er ikke fanatiske, men synes det er greit å ha en viss kontroll. Lykke til!
moka Skrevet 20. februar 2006 #10 Skrevet 20. februar 2006 vi gjør det enkelt og greit vi, den som har penger betaler. samme hva det er.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2006 #11 Skrevet 20. februar 2006 Vi betaler inn til en felleskonto hvor alle regninger betales fra, og mat og fellesting handles herfra. Har hvert vårt kort til denne kontoen. Jeg betaler inn 6000 og han 9000 pr mnd, pga han tjener mer enn meg. Huslånet holder vi utenom dette, og det deler vi likt på. Det som da er igjen på lønnskontoen min, er bare mine penger som jeg bruker som jeg vil. Synes dette er en grei ordning, har funka fint for oss i flere år.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2006 #12 Skrevet 20. februar 2006 Vi har en felleskonto med hvert vårt kort til. Vi setter inn en passelig, avtalt sum når det nærmer seg tomt, det varierer jo hvor mye penger vi bruker. Så vi bare avtaler at "nå setter vi inn 5000 hver". Fra den kontoen betaler vi bl.a. strøm, kommunale utgifter, lisens etc, og mat. Alt som kjøpes på kolonialforretning, betaler vi med fellespengene. Også toalettartikler som deodorant, hårspray, barberblad, bind etc. Hvis jeg vil ha meg en dyrere ansiktskrem, går jeg jo på parfymeri og betaler den selv. Hvis vi går ut og gjør ting sammen, betaler vi også med denne kontoen, f.eks. kino, bowling eller restaurantbesøk. Vi hadde jo spleiset på regningen uansett, og så ser det jo litt flott ut at han betaler alt. Jeg liker å late som om han er gentleman og spanderer på meg...
Arkana Skrevet 20. februar 2006 #13 Skrevet 20. februar 2006 Vi gjør ukeshandel, og betaler annenhver uke. Vi finregner aldri på det, selv om prisen på ukeshandlene kan svinge med flere hundre kroner avhengig av hva vi spiser den uken, men over tid går det opp i opp, så vi gidder ikke legge mer arbeid i det.
Gjest *Gjest Skrevet 20. februar 2006 #14 Skrevet 20. februar 2006 Jeg har en gentleman som betaler jeg og, av sine penger, men jeg regner med det går opp i opp det og siden jeg handler oftere enn han. Den som har penger betaler mat og regninger. Sånn har vi hatt det bestandig, og har ikke hatt en eneste krangel om hvem som betaler mest...
Gjest Gjesta Skrevet 20. februar 2006 #15 Skrevet 20. februar 2006 Vi har felleskonto som vi betaler inn en viss sum hver måned. Den går til alt felles - regninger, mat, husholdning.
Shanka Skrevet 20. februar 2006 #16 Skrevet 20. februar 2006 Fin og nyttig tråd. Fra høsten av er jeg i samme situasjon, kjempefint å få masse tips
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2006 #17 Skrevet 20. februar 2006 Sikkert litt avhengig av økonomien deres, i tillegg til ulike vaner, hva dere synes det er greit å dele på og betale separat. Samboern og jeg deler på matregningene, men ikke 50/50. Vi orker ikke regne på kvitteringene heller, fant vi ut (latskap:-)), så vi tar det på skjønn omtrent, også toalettartikler, øl og potetgull, hvor forbruket ikke er helt likt hos begge. Når vi får bedre økonomi kommer vi nok til å opprette en felleskonto (IKKE felles økonomi..) med litt ekstra å gå på framfor å "sjonglere" som vi gjør nå, selv om det fungerer bra nå også.
hilli Skrevet 20. februar 2006 #18 Skrevet 20. februar 2006 Her betaler vi etter evne og får etter behov, dvs at han betaler mye av maten siden jeg har lite penger for tiden, men jeg kjøper når jeg har penger. Dette fungerer greit siden vi liker å spise omtrent det samme. Hadde jeg krevd indrefilet hver dag så hadde han nok sagt i fra, det samme hadde jeg gjort dersom han bare ville spise mat som pølser og kjøttpudding og annen billig farsemat. Hvis vi skal ha noe utenom den daglige maten kjøpes det separat.
Gjest gjesta Skrevet 21. februar 2006 #19 Skrevet 21. februar 2006 (endret) Vi har en felles konto i Skandiabanken som dekker mat og dagligvarer. Begge har kort hit. Vi har blitt enige om hva som er bøløpet vi skal betale inn hver måned. Synes dette fungerer veldig bra. Vi har ikke felles økonomi. Jeg har barn boende her. Han har barn her hver uke. Vi har en annen konto som gjelder faste utgifter som tlf., strøm etc. Endret 21. februar 2006 av Persille
jordbær Skrevet 21. februar 2006 #20 Skrevet 21. februar 2006 Selv om man ikke har felles økonomi helt 100% når man blir samboere, går det stortsett opp i opp. Vi har ingen felles konto eller regel for hvem som kjøper hva. Vi betaler hver vår gang. Han betaler mest i mnd i husholdning, vil jeg tippe. Men vi står aldri med kvitteringer og forlager å få tilbake for øl eller tamponger Det er penger til det er tomt, pleier jeg å si. (Stemmer for meg, men samboern er økonomisk.. )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå