Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er noen som får omsorgsstønad for barn som krever mer enn vanlige barn? Isåfall hvor mye sånn ca får dere utbetalt og hvor mange timer får dere for hver måned?

Har en gutt på 8 år som har autisme og psykisk utviklingshemming. Og det er mye arbeid med han fra han kommer hjem til han har lagt seg. Han kan ikke snakke,og trenger hjelp til av og påkledning,vaske seg og andre ting som en 8 åring ellers hadde klart. Han har ikke funksjon hemming,men mentalt er som en 2 åring. Så fra å være ferdig med vanlig jobb,så er det rett over til jobb med han,for han krever tilsyn hele tiden. Er på en måte en sekundær jobb i tillegg til vanlig jobb. Så føler virkelig at jeg jobber fra 6 om morgenen til 8-9 om kvelden. Skal sende inn søknad,men er nyskjerrig på hva man kan forvente sånn ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke søkt omsorgsstønad, mest fordi erfaringen min med det kommunale apparatet er at det ikke er verdt bryet. Men mottar forhøyet hjelpestønad. Det høres ut som noe du også skal, med mindre du alt får den? 

Anonymkode: 086c9...87b

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Har ikke søkt omsorgsstønad, mest fordi erfaringen min med det kommunale apparatet er at det ikke er verdt bryet. Men mottar forhøyet hjelpestønad. Det høres ut som noe du også skal, med mindre du alt får den? 

Anonymkode: 086c9...87b

Får sats 2 på hjelpestønad. Har lest en del om omsorgsstønad og vil si vi passer inn i kravene til å få det godkjent. For er jo for familier med barn der det er ekstra tyngende omsorgsoppgaver. Får ikke hvilt skikkelig før han har sovnet om kvelden,og da har vi toppen 2 timer med pause før det er leggetid igjen. Har og en datter på 3 år som og har autisme,men moderat,og er ikke i nærheten like krevende som broren.

Skrevet
5 hours ago, Stril said:

Får sats 2 på hjelpestønad. Har lest en del om omsorgsstønad og vil si vi passer inn i kravene til å få det godkjent. For er jo for familier med barn der det er ekstra tyngende omsorgsoppgaver. Får ikke hvilt skikkelig før han har sovnet om kvelden,og da har vi toppen 2 timer med pause før det er leggetid igjen. Har og en datter på 3 år som og har autisme,men moderat,og er ikke i nærheten like krevende som broren.

Ville prøvd å søke om høyere sats! Vi har sats 3 og ganske lik hverdag. 

Anonymkode: 5e7d8...2af

Skrevet
Stril skrev (13 timer siden):

Lurer på om det er noen som får omsorgsstønad for barn som krever mer enn vanlige barn? Isåfall hvor mye sånn ca får dere utbetalt og hvor mange timer får dere for hver måned?

Har en gutt på 8 år som har autisme og psykisk utviklingshemming. Og det er mye arbeid med han fra han kommer hjem til han har lagt seg. Han kan ikke snakke,og trenger hjelp til av og påkledning,vaske seg og andre ting som en 8 åring ellers hadde klart. Han har ikke funksjon hemming,men mentalt er som en 2 åring. Så fra å være ferdig med vanlig jobb,så er det rett over til jobb med han,for han krever tilsyn hele tiden. Er på en måte en sekundær jobb i tillegg til vanlig jobb. Så føler virkelig at jeg jobber fra 6 om morgenen til 8-9 om kvelden. Skal sende inn søknad,men er nyskjerrig på hva man kan forvente sånn ca

Jeg mottar ca 6000 kr per mnd i omsorgsstønad fra kommunen. Det var en drøy kamp, som til slutt ble avgjort av Fylkesmannen. Resultat: Kommunen måtte etterbetale over 100.000 kroner. 

Mitt barn har sterk adhd, samt mulig alkoholskader fra svangerskap (hun er adoptert, så vi vet ikke sikkert hvordan mors alkoholbruk har vært). Hun er nå 14, men må følges opp på svært mye og har sterk skolevegring. 

Har mottatt omsorgsstønad i ca 2 år, dvs før hun fikk skolevegring. 

Anonymkode: f9218...dd0

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg mottar ca 6000 kr per mnd i omsorgsstønad fra kommunen. Det var en drøy kamp, som til slutt ble avgjort av Fylkesmannen. Resultat: Kommunen måtte etterbetale over 100.000 kroner. 

Mitt barn har sterk adhd, samt mulig alkoholskader fra svangerskap (hun er adoptert, så vi vet ikke sikkert hvordan mors alkoholbruk har vært). Hun er nå 14, men må følges opp på svært mye og har sterk skolevegring. 

Har mottatt omsorgsstønad i ca 2 år, dvs før hun fikk skolevegring. 

Anonymkode: f9218...dd0

Håper ikke d blir så vanskelig i min kommune. Har fått den hjelpen vi trenger ellers uten noe problemer. Hvor mange timer i måneden beregner de din omsorgsstønad?

Skrevet

Jeg har barn som er mer eller mindre pleietrengende hele døgnet. Jeg har hjelpestønad sats fire og omsorgslønn 30 timer i mnd. Jeg får 196 kroner timen og det er skattbar inntekt uten rett til feriepenger. Svært dårlig betalt, altså. 

omsorgslønn blir redusert etter grad av hjelpestønad. Det vil si at om du har sats 2 kan kommunen i prinsippet be deg søke høyere hjelpestønad før de innvilger omsorgslønn. Husk at kommunen kan tilby det de finner er best, så i stedenfor omsorgslønn kan de mene at avlastning/støttekontakt/ hjemmehjelp/hjemmesykepleie/BPA er mer riktig for dere. De tre siste eksemplene er nok ikke aktuelle. Legen til mitt barn måtte argumentere for hvorfor omsorgslønn er det beste alternativet for mitt barn, og ikke støttekontakt som kommunen ønsket å tilby. 

Anonymkode: 4db78...bf7

Skrevet

Jeg fikk omsorgslønn for mitt barn med psykisk utviklingshemming. Fikk for 8 timer i uka, det utgjorde ca. 6000kr i måneden. Kommunen kunne ha avkortet det pga. at jeg også fikk hjelpestønad sats 4, men de valgte å ikke gjøre det. Takknemlig for det siden jeg jobbet redusert for å klare hverdagen. 

Ps. ikke gå i samme felle som meg og jobb frivillig redusert pga. barnets behov. Blir det for mye, så be heller om sykemelding og søk pleiepenger for deler av stillingen din. Går du frivillig med i stilling mister du senere rett på pleiepenger for den reduserte delen av stillingen. Det ble veldig krevende for meg som også ble alene med omsorgen.

Anonymkode: 364df...a36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...