Gå til innhold

Hvorfor gir folk fremdeles ultraprosessert mat til barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mer og mer forskning som viser at ultraprosessert mat gir kreft, depresjon, IBS, crohns, autoimmune sykdommer, demens osv osv. Kreft er økende blant unge i et forrykende tempo. På lik linje som overvekt, diabetes og til og med fettlever hos barn. 

Tarmhelsen er mye viktigere enn man har trodd til nå, og en god helse er sterkt forbundet med god tarmhelse. Ultraprossesert mat gir inflammasjon i tarmen.

Har ikke folk fått dette med seg? På tross av alt av tilgjengelig informasjon i media? Eller velger folk å gi blaffen? Sliter med å skjønne hvorfor det fremdeles er marked for all denne drittmaten. Og spesielt til barn, det blir jo som å gi barn røyk med viten og vilje. Det er barna våre, de bør jo få det beste man kan kan klare å gi dem.

Ordentlig mat tar ikke lenger tid å lage, så det kan ikke være en unnskyldning. Det er tusenvis av oppskrifter som tar veldig kort tid. Ikke pris heller, vi har aldri hatt lavere matbudsjett enn etter at vi kuttet ut all den ultraprosserte maten. Budsjetter vårt ligger nå langt under SIFO, og da kjøper vi alt økologisk så langt det går.

Så hvorfor er det fremdeles marked for mat med fortykningsmidler, karragenan og 3% råvare? Det lurer jeg oppriktig på..

Anonymkode: e0ad6...f8d

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig tar det lenger tid å lage mat fra bunnen enn å kjøpe ferdiglaget. 

Anonymkode: fa7c2...34b

Ikke nødvendigvis. Veldig mange retter jeg kan lage som ikke tar lenger tid enn å steke en grandis eller Toro 

Anonymkode: 12ae4...5f5

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er utrolig mye av maten i butikken som er ultraprosessert, og jeg tenker man skal være ganske engasjert for å 100% unngå ultraprosessert mat. Det tar selvfølgelig lengre tid å bake brød selv enn å kjøpe i butikken for eksempel. 

Det er heller ikke slik at det nødvendigvis er farlig å spise en viss mengde ultraprosessert mat. Jeg tenker at det er litt som med ultraprosessert mat som man sier om gift. Giften er nemlig i mengden (f.eks kan du spise en epleskrott uten at det er farlig for deg selv om det er cyanid i eplefrøene). At det et mengden ultraprosessert mat som har noe å si for helsa. 

En annen ting er jo at en del mat som er ansett som sunn havner i kategorien ultraprosessert, og det er problematisk. Jeg spiser ultraprosessert leverpostei på brødskiva for eksempel, og selv om den er ultraprosessert så er det fortsatt sunnere enn mye annet. 

"En av dem er at NOVA-systemet ikke tar hensyn til matvarenes næringsverdi og fiberinnhold. Når man bare ser på hvordan maten er bearbeidet, havner sunn mat i kategorien ultraprosessert. Det gjelder for eksempel grovbrødet i butikken, sunne frokostblandinger, barnemat og yoghurter. " https://www.forskning.no/ernaering-kommentar-mat/ultraprosessert-mat-fenger-og-skremmer-hvor-star-forskerne/2263237

Anonymkode: cda79...42f

• Liker 23
  • Nyttig 8
Skrevet

Fordi mange foreldre har mye mer krevende ting å stå i enn å henge seg opp i hvorvidt maten er økologisk, kortreist, etisk produsert og alt annet. Det er ikke det at det ikke er viktig, men har du hørt om tidsklemma, utbrente mødre, foreldre som sliter med sykdom, barn med utfordringer, økonomiske problemer, samlivsproblemer og tusen andre ting? Dessuten, tror jeg folk med gode liv gir barna sine et godt grunnlag for å tåle livet med et velregulert nervesystem. Det er viktigere enn å stresse over hver minste detalj i barnas oppvekst. Godt nok for duge. 

Anonymkode: 92d94...6af

• Liker 28
  • Nyttig 20
Skrevet

Fordi ikke alt prosessert er ultraprosessert.

Ikke dyrere?

Jeg har en app som viser forbruk på hver varegruppe.

Og det brukes LANGT mer på frukt og grønt enn alt annet. Mye mer, og vi er ikke storspisere.

Helt ordinære mengder.

Vi brukte 380 kr sist måned på «ferdigvarer» (Lapskaus i pose, sikkert en grandis inni der og). 

Frukt, bær og grønt: litt under 3.000 kr. 
Så kjøper vi endel belgfrukt i hermetikk. 

Og vi er sykt sløve om dagen. 

Så jo: dyrere. 

• Liker 13
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. Veldig mange retter jeg kan lage som ikke tar lenger tid enn å steke en grandis eller Toro 

Men mye tar lengre tid. De færreste koker kraften sin selv i stedet for å bruke buljong i suppa for eksempel. Hvis man skal 100% la være å spise ultraprosessert ned til hver minste ingrediens så kan det bli tidkrevende.

• Liker 22
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kan også lage en sunn middag på 15 min. Men da må jeg også planlegge, kjøpe inn flere ingredienser, og håndtere mer oppvask etterpå. Viktig å spiser sunt men det tar faktisk tid å sørge for dette. 

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Selvfølgelig tar det lenger tid å lage mat fra bunnen enn å kjøpe ferdiglaget. 

Ikke om man planlegger. Planlegging tar litt tid. Men alt i alt bruker jeg ikke mer tid når jeg lager ordentlig mat. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er utrolig mye av maten i butikken som er ultraprosessert, og jeg tenker man skal være ganske engasjert for å 100% unngå ultraprosessert mat. Det tar selvfølgelig lengre tid å bake brød selv enn å kjøpe i butikken for eksempel. 

Det er heller ikke slik at det nødvendigvis er farlig å spise en viss mengde ultraprosessert mat. Jeg tenker at det er litt som med ultraprosessert mat som man sier om gift. Giften er nemlig i mengden (f.eks kan du spise en epleskrott uten at det er farlig for deg selv om det er cyanid i eplefrøene). At det et mengden ultraprosessert mat som har noe å si for helsa. 

En annen ting er jo at en del mat som er ansett som sunn havner i kategorien ultraprosessert, og det er problematisk. Jeg spiser ultraprosessert leverpostei på brødskiva for eksempel, og selv om den er ultraprosessert så er det fortsatt sunnere enn mye annet. 

"En av dem er at NOVA-systemet ikke tar hensyn til matvarenes næringsverdi og fiberinnhold. Når man bare ser på hvordan maten er bearbeidet, havner sunn mat i kategorien ultraprosessert. Det gjelder for eksempel grovbrødet i butikken, sunne frokostblandinger, barnemat og yoghurter. " https://www.forskning.no/ernaering-kommentar-mat/ultraprosessert-mat-fenger-og-skremmer-hvor-star-forskerne/2263237

Nettopp.

Jeg hR noe ultra-ultraprosessert i skapene, men størsteparten består av for eksempel groveste kjøpebrød, havremelk fra Oatly og annet som er anbefalt tross noen ulemper.

Fiskekakene med 85% fisk bare er lettere å lage kjapt enn fiskekake fra bunn med helt fersk fisk som jeg ikke får i butikken. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er mer og mer forskning som viser at ultraprosessert mat gir kreft, depresjon, IBS, crohns, autoimmune sykdommer, demens osv osv. Kreft er økende blant unge i et forrykende tempo. På lik linje som overvekt, diabetes og til og med fettlever hos barn. 

Tarmhelsen er mye viktigere enn man har trodd til nå, og en god helse er sterkt forbundet med god tarmhelse. Ultraprossesert mat gir inflammasjon i tarmen.

Har ikke folk fått dette med seg? På tross av alt av tilgjengelig informasjon i media? Eller velger folk å gi blaffen? Sliter med å skjønne hvorfor det fremdeles er marked for all denne drittmaten. Og spesielt til barn, det blir jo som å gi barn røyk med viten og vilje. Det er barna våre, de bør jo få det beste man kan kan klare å gi dem.

Ordentlig mat tar ikke lenger tid å lage, så det kan ikke være en unnskyldning. Det er tusenvis av oppskrifter som tar veldig kort tid. Ikke pris heller, vi har aldri hatt lavere matbudsjett enn etter at vi kuttet ut all den ultraprosserte maten. Budsjetter vårt ligger nå langt under SIFO, og da kjøper vi alt økologisk så langt det går.

Så hvorfor er det fremdeles marked for mat med fortykningsmidler, karragenan og 3% råvare? Det lurer jeg oppriktig på..

Fordi man enten ikke er opplyst, ikke har tid til å sette seg inn i det, eller ikke orker å prioritere denslags. 

Mannen min er vanligvis svært oppegående, men han forstår ikke hva slik mat gjør med kroppen og tarmhelsen. Typisk kommentar er "hvor farlig kan det være?".

Anonymkode: 64ada...db2

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AprilLudgate skrev (2 minutter siden):

Fordi ikke alt prosessert er ultraprosessert.

Ikke dyrere?

Jeg har en app som viser forbruk på hver varegruppe.

Og det brukes LANGT mer på frukt og grønt enn alt annet. Mye mer, og vi er ikke storspisere.

Helt ordinære mengder.

Vi brukte 380 kr sist måned på «ferdigvarer» (Lapskaus i pose, sikkert en grandis inni der og). 

Frukt, bær og grønt: litt under 3.000 kr. 
Så kjøper vi endel belgfrukt i hermetikk. 

Og vi er sykt sløve om dagen. 

Så jo: dyrere. 

Ja, det er trist egentlig at så mye sunn mat har gått opp i pris. En finner jo tilbud, men selv frukt og grønt i frys har steget kraftig. Vet faktisk ikke noen annen løsning enn å øke inntekt.

• Liker 1
Skrevet
Brukerano skrev (1 minutt siden):

Ikke om man planlegger. Planlegging tar litt tid. Men alt i alt bruker jeg ikke mer tid når jeg lager ordentlig mat. 

Planlegging = tifdsbruk? 

Om ditt tidsvindu mellom hente i bhg, sfo og levere ene på håndball om 1 time til når du står i butikken så er det klart du tenker «fiskekake, fullkornspasta og raspa gulrøtter+brokkoli» enn «bestille hyse og torsk så jeg kan bruke den ene fridagen min på p steke opp ukas fiskeretter, så skal jeg lage pastaen selv, så skal jeg bake 5 brød før jeg løper på dugnad».

• Liker 21
  • Nyttig 13
Skrevet

Les deg litt mer opp på ultraprosessert mat, ts, og ikke bare skremselspropaganda.

Anonymkode: b0472...ab3

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
Brukerano skrev (4 minutter siden):

Planlegging tar temmelig mye tid. Og så skal man ha orken til det, hver dag og til alle måltider. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi man enten ikke er opplyst, ikke har tid til å sette seg inn i det, eller ikke orker å prioritere denslags. 

Mannen min er vanligvis svært oppegående, men han forstår ikke hva slik mat gjør med kroppen og tarmhelsen. Typisk kommentar er "hvor farlig kan det være?".

Anonymkode: 64ada...db2

Spørsmål:

Har du ofte vært i en bil eller buss? 

Har du brukt bind og tamponger?

Allværsjakke?

Prevensjon?

Gått langs trafikkerte veier?

Spist mer enn 2 porsjoner fet fisk i uka?

Glemt solkrem - eller kun brukt de få som er godkjent?

• Liker 8
Skrevet

Fordi de fleste har kontroll på mengder og vet at litt er helt ok

Anonymkode: 7bc2d...35a

• Liker 3
Skrevet

Jeg har alltid noen fiskepinner i fryseren som blir spist dager hvor livet er for hektisk. Ellers blir maten laget fra bunnen av med innslag av produkter som tortilla lefser, buljongen, wok sauser osv som er kjøpt ferdig. Jeg har dessverre ikke tid til å lage mine egne tortilla lefser også jukser jeg med taco sausen. Men jeg kan helt fint lage min egen buritto fyll.

Jeg kjøper også ferdig yoghurt og ost på butikken men tantene mine lager sin egen ost og yoghurt men jeg klarer ikke vie tid til dette i hverdagen dessverre. Kanskje når jeg blir pensjonist men inntil da blir dessverre produkter kjøpt ferdig prosessert. Jeg leser hva mat tilsettettes og prøver å kjøpe mest mulig ren mat.

Anonymkode: 8b60f...5d3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Mitt barn får veldig mye ultraprosesseet mat, og det kan jeg ikke gjøre noe med dessverre. Han spiser 3 av 4 måltider i barnehagen, og der er det ultraprossessert all the way.

Baconost på tube, billig leverpostei, prim, kyllingnuggets, fiskepinner i pølsebrød, billige fiskekaker i hamburgerbrød, pølse og is (!).

Prøvde forsiktig å gi føringer i starten (ga beskjed om at han helst ikke skulle ha tubeost og leverpostei osv). Men så viste det seg etter en stund at han kun fikk brødskive med smør, så da gav jeg opp den kampen.

Gleder meg til han begynner på skole og jeg får kontroll over maten hans igjen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

For noe tull. Det tar vesentlig lengre tid og det er mye dyrere. 

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...