AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #1 Skrevet 22. august 2024 Hei Jeg har en samboer som bruker store summer på røyk og snus. Da det kan bli brukt opp mot 8000 i måneden på dette. Vi venter barn og jeg har et stort ønske om å redusere dette forbruket for å rett og slett kunne spare penger til det barnet trenger. Han er uføre, og jeg går på dagpenger for øyeblikket da jobben min ble lagt ned før sommeren. Vi bor på en veldig liten plass, så er ikke lett å finne en ny jobb. Men er litt vikar i bhg og har en deltidsstilling på 18%. så er ikke helt arbeidsledig. Men økonomien er trang for øyeblikket nå før termin. Han blir ofte sur/gretten når jeg tar dette opp, og jeg har flere ganger hintet og sakt rett ut til at jeg ønsker en mer felles økonomi da vi faktisk skal oppdra et barn sammen. Jeg er heller ikke fan av røyk og snus. Lukten fra røyken setter seg i klærne osv. Det er bare super ekkelt (min personlige mening). til nå har han ikke bruke en eneste krone på barnet, og termin er rett rundt hjørnet. Vi har arvet mye, og min familie har kjøpt vogn. Jeg hadde et stort ønske om at han kunne kjøpe bilsete, men han prioriterte å unne seg røyk til 7000 i går. Jeg ble så skuffet at jeg måtte bare gå, og greide så vidt å si at jeg følte han nå bruke 7000 på søppel. Bilturen hjem fra byen ble da helt stille og vi sa ikke et ord til hverandre. Bilturen var på 1 og en halv time. Jeg sov veldig dårlig i natt, og stresser nå med at vi ikke har penger til de siste nødvendige tingene vi trenger til barnet. Han er i starten av 30 årene, og har akkurat fått innført uføre (grunnet kronisk sykdom). Han skylder meg også litt over 1000kr som jeg skulle bruke på regninger denne måneden. Er det feil av meg å bli "jentesur" fordi han ikke greier å bruke pengene sine mer forsvarlig? Anonymkode: 827eb...053 11
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #2 Skrevet 22. august 2024 Jeg hadde minnet han på at bilsete er mye billigere enn barnebidrag.... Å bruke så mye penger, eller noe penger overhode, på røyk og snus er en så gedigen dealbreaker at jeg hadde vurdert hele forholdet. For bilsete er kun det første av masse han forsaker til fordel for dette. Anonymkode: 54a6f...c43 34 12
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #3 Skrevet 22. august 2024 Nikotinavhengighet er utrolig vanskelig å bli kvitt men med dagens priser er det galskap å røyke. Hjelp og støtt han , bruk fastlege om nødvendig. Prøv å få han til å kun bruke snus som er billigere på kort sikt, støtt han i slutte på lang sikt. Brukte selv over 5 år å bli kvitt avhengigheten, for meg var det damping med mye nikotin som var redningen. (Dessverre har myndighetene strammet inn på den muligheten). Anonymkode: aa589...eef 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #4 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nikotinavhengighet er utrolig vanskelig å bli kvitt men med dagens priser er det galskap å røyke. Hjelp og støtt han , bruk fastlege om nødvendig. Prøv å få han til å kun bruke snus som er billigere på kort sikt, støtt han i slutte på lang sikt. Brukte selv over 5 år å bli kvitt avhengigheten, for meg var det damping med mye nikotin som var redningen. (Dessverre har myndighetene strammet inn på den muligheten). Anonymkode: aa589...eef ts her Han er veldig flink i perioder med å bare bruke snus. Men det blomster alltid opp igjen. Jeg er bare redd jeg ikke greier å godta det lengre. vi har vært sammen i 3 år, og samboere i 2 år. Han sier han ønsker dette barnet like mye som meg, men jeg bare føler ikke helt at han gjør det når han ikke greier å begrense seg. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg hadde minnet han på at bilsete er mye billigere enn barnebidrag.... Å bruke så mye penger, eller noe penger overhode, på røyk og snus er en så gedigen dealbreaker at jeg hadde vurdert hele forholdet. For bilsete er kun det første av masse han forsaker til fordel for dette. Anonymkode: 54a6f...c43 Jeg tror ikke han forstår realiteten i det Anonymkode: 827eb...053 1 1
HildaSofie Skrevet 22. august 2024 #5 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nikotinavhengighet er utrolig vanskelig å bli kvitt men med dagens priser er det galskap å røyke. Hjelp og støtt han , bruk fastlege om nødvendig. Prøv å få han til å kun bruke snus som er billigere på kort sikt, støtt han i slutte på lang sikt. Brukte selv over 5 år å bli kvitt avhengigheten, for meg var det damping med mye nikotin som var redningen. (Dessverre har myndighetene strammet inn på den muligheten). Anonymkode: aa589...eef Det var null stress å slutte å røyke. Sluttet på dagen etter å ha røyket i 15 år. Ikke tatt et eneste trekk siden. Det er 18 år siden nå🙌🏻 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #6 Skrevet 22. august 2024 For et forbilde av en far… Anonymkode: 93e95...968 5 5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #7 Skrevet 22. august 2024 Fader for en umodenhet av en voksen mann!! Ja, du har god grunn til å bli sur, du skulle helst blitt forbanna. Er ufør selv, og maktet å kutte ut røyken til fordel for snus, - prøvde jo å slutte uten, men det ble for vanskelig. Kjøper snus billigere på nett, og bruker maks 700 i måneden som jeg synes er ille nok, vil jo kutte ut snusen og helst, men sparer glatt over 4000 måneden totalt på snus versus røyk. Å røyke opp pengene hadde jeg ikke lenger samvittighet til, for er jo hinsides dyrt. 8000 opp i røyk og snus hver måned er jo fryktelig mye av totalbudsjettet, kan jo brøfø en hel familie på 4 på det der, jeg blir helt matt på dine vegne. Anonymkode: fe3a8...6ef 4
lillebamsemums Skrevet 22. august 2024 #8 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fader for en umodenhet av en voksen mann!! Ja, du har god grunn til å bli sur, du skulle helst blitt forbanna. Er ufør selv, og maktet å kutte ut røyken til fordel for snus, - prøvde jo å slutte uten, men det ble for vanskelig. Kjøper snus billigere på nett, og bruker maks 700 i måneden som jeg synes er ille nok, vil jo kutte ut snusen og helst, men sparer glatt over 4000 måneden totalt på snus versus røyk. Å røyke opp pengene hadde jeg ikke lenger samvittighet til, for er jo hinsides dyrt. 8000 opp i røyk og snus hver måned er jo fryktelig mye av totalbudsjettet, kan jo brøfø en hel familie på 4 på det der, jeg blir helt matt på dine vegne. Anonymkode: fe3a8...6ef Det er kjempe frustrerende, og vi har ikke snakket sammen etter bilturen i går. Han har ikke en gang prøvd å si unnskyld. Jeg har vært borte deler av dagen i dag, men han har hatt god tid i går kveld, i dag tidlig og etter at jeg har kommet hjem på å "gjøre det bedre".
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #9 Skrevet 22. august 2024 18 minutter siden, HildaSofie said: Det var null stress å slutte å røyke. Sluttet på dagen etter å ha røyket i 15 år. Ikke tatt et eneste trekk siden. Det er 18 år siden nå🙌🏻 Samme her. 20 om dagen i 10 år. Slutta på dagen. Merket kanskje 1-2 dager med abstinenser, så var alt over. Jeg vet mange sliter, men det virker å være en fasit at dette er veldig vanskelig for absolutt alle. Det er feil. Anonymkode: ef7f4...008 4
Petra200 Skrevet 22. august 2024 #10 Skrevet 22. august 2024 lillebamsemums skrev (5 minutter siden): Det er kjempe frustrerende, og vi har ikke snakket sammen etter bilturen i går. Han har ikke en gang prøvd å si unnskyld. Jeg har vært borte deler av dagen i dag, men han har hatt god tid i går kveld, i dag tidlig og etter at jeg har kommet hjem på å "gjøre det bedre". Da hadde jeg bare fortsatt stillheten, kanskje han får tenkt seg litt om? 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #11 Skrevet 22. august 2024 Petra200 skrev (3 minutter siden): Da hadde jeg bare fortsatt stillheten, kanskje han får tenkt seg litt om? ja, vi får nå se hvor langt det går. Han er veldig konfliktsky Anonymkode: 827eb...053
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #12 Skrevet 22. august 2024 Jeg har en i familien som har prioritert røyk og alkohol (ikke fyll) over alt annet hele sitt voksne liv. Det har gått ut over helsen og familien. Økonomien har bare blitt trangere og trangere over årene men den røyken den nekter vedkommende og gi opp. Jeg ville ikke klart og levd et familie liv med en som prioriterte røyk, snus osv over familien. Denne mannen i familien nekter å betale for ting da alle pengene går til røyk og dagens alkohol til maten. Jeg har selv sett hvor ekstremt det kan bli så jeg er absolutt ikke objektiv i min mening rundt dette. Jeg ville flyttet før barnet er født til en plass med flere jobb muligheter innenfor mitt fagfelt. Anonymkode: 4478e...7d6 5 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #13 Skrevet 22. august 2024 Vil ikke si du er «jentesur». Er du sikker på at du vil ha et forhold med denne mannen? Anonymkode: b6a60...ac5 10 6
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #14 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har en i familien som har prioritert røyk og alkohol (ikke fyll) over alt annet hele sitt voksne liv. Det har gått ut over helsen og familien. Økonomien har bare blitt trangere og trangere over årene men den røyken den nekter vedkommende og gi opp. Jeg ville ikke klart og levd et familie liv med en som prioriterte røyk, snus osv over familien. Denne mannen i familien nekter å betale for ting da alle pengene går til røyk og dagens alkohol til maten. Jeg har selv sett hvor ekstremt det kan bli så jeg er absolutt ikke objektiv i min mening rundt dette. Jeg ville flyttet før barnet er født til en plass med flere jobb muligheter innenfor mitt fagfelt. Anonymkode: 4478e...7d6 Mitt hjemsted er 8 timer unna familiegården han skal ta over. Hun vil da ikke få et forhold til faren sin i det hele tatt om jeg flytter hjem til Oslo. Anonymkode: 827eb...053
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #15 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mitt hjemsted er 8 timer unna familiegården han skal ta over. Hun vil da ikke få et forhold til faren sin i det hele tatt om jeg flytter hjem til Oslo. Anonymkode: 827eb...053 De første seks årene er dere ikke avhengig av skoleferier, så da kan hun reise dit utenom feriene, fra skolealder kan far få alle skoleferier og 3 uker på sommeren. Inntrykket jeg får av å lese innlegget ditt, er at han ikke blir så involvert nå uansett.. Anonymkode: b6a60...ac5 12
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #16 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vil ikke si du er «jentesur». Er du sikker på at du vil ha et forhold med denne mannen? Anonymkode: b6a60...ac5 Har faktisk vært innom tanken, men vi har nesten ikke krangler utenom! Forholdet vårt er relativt godt, utenom dette med økonomi. Da vi har ganske like hobbyer osv. (jeg har aldri snust eller røyk, så ser ikke på det som en hobby når jeg skriver dette.) samt, er det ingen alkohol inne i bildet. Han kan kanskje ta seg en øl etter middag i helgene. Men det er kun om sommeren, hvis vi har besøk. Blir kanskje kjøpt inn 2 6pac i året. Anonymkode: 827eb...053
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #17 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De første seks årene er dere ikke avhengig av skoleferier, så da kan hun reise dit utenom feriene, fra skolealder kan far få alle skoleferier og 3 uker på sommeren. Inntrykket jeg får av å lese innlegget ditt, er at han ikke blir så involvert nå uansett.. Anonymkode: b6a60...ac5 Hvordan tar man dette evt opp med nav osv.? alt av legebesøk er jo i området her. Anonymkode: 827eb...053
Petra200 Skrevet 22. august 2024 #18 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): ja, vi får nå se hvor langt det går. Han er veldig konfliktsky Anonymkode: 827eb...053 Da får du ta en konflikten da, så blir det jævlig dårlig stemning en stund men det er vel også noe med å ha satt noen standarder for felles foreldreskap .. 7
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #19 Skrevet 22. august 2024 Petra200 skrev (Akkurat nå): Da får du ta en konflikten da, så blir det jævlig dårlig stemning en stund men det er vel også noe med å ha satt noen standarder for felles foreldreskap .. Jeg må vell bare bite i det sure eplet og hoppe i det i løpet av kvelden. Pengene for denne måneden er allerede brukt opp, men greit å få en stoppe for det neste måned. Anonymkode: 827eb...053
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #20 Skrevet 22. august 2024 lillebamsemums skrev (24 minutter siden): Det er kjempe frustrerende, og vi har ikke snakket sammen etter bilturen i går. Han har ikke en gang prøvd å si unnskyld. Jeg har vært borte deler av dagen i dag, men han har hatt god tid i går kveld, i dag tidlig og etter at jeg har kommet hjem på å "gjøre det bedre". Han er sur fordi han vet du har rett.. Anonymkode: fe3a8...6ef 9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå