AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #1 Del Skrevet 22. august 2024 Valpen min er straks 12 uker. Jeg får så ofte tilsnakk av folk at jeg gjør feil i forhold til at jeg vil venne valpen til å være alene, ikke bare dra fra den. Jeg bruker endel tid på gå ut i gangen og ut/kle på sko, ta av, går fra valpen i andre rom/etasjer osv. Tar det veldig gradvis - har lest en bok som heter Valp og Hunden og bruker mye der. Det går litt sent fremover med hjemme alene trening fordi jeg ikke lar valpen bli redd, så det går kanskje litt saktere enn jeg trodde. De fleste sier til meg at jeg bare kan gå, at valpen roer seg og at den nå kan være et par timer alene. Jeg prøver å si i mot, men får beskjed om at jeg ødelegger hunden på måten jeg gjør det på, at den blir alt for avhengig av meg. Føler meg litt teit noen ganger når erfarne hundefolk tar det opp med meg, og dette er min første hund. Hvordan svare? Anonymkode: b063d...0e3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #2 Del Skrevet 22. august 2024 Hvordan ser alle disse folkene hva du gjør hjemme? Din hund og ditt valg. Bare nikk og fortsett med ditt. Skjeldent et poeng å diskutere. Jeg har f.eks skjeldnere en hund alene før de er 6 mnd - 12 mnd (alt etter hunden) funker helt fint det og. Selv om de alltid er med meg blir de ikke avhengige, men de blir veldig trygge. Men mange måter og lykkes, også er det veldig individavhengig. Det som en har lyktes med fungerer ikke nødvendigvis på en annen. Ødelegge den gjør du ikke så lenge du ikke forsterker feil adferd og lar dine følelser påvirke hva du tror valpen føler. At den lager lyd er ikke det samme som redsel, men er hunden redd så hjelper det ikke å la den være redd. Redde dyr lærer ingenting. Anonymkode: 08968...836 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #3 Del Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan ser alle disse folkene hva du gjør hjemme? Din hund og ditt valg. Bare nikk og fortsett med ditt. Skjeldent et poeng å diskutere. Jeg har f.eks skjeldnere en hund alene før de er 6 mnd - 12 mnd (alt etter hunden) funker helt fint det og. Selv om de alltid er med meg blir de ikke avhengige, men de blir veldig trygge. Men mange måter og lykkes, også er det veldig individavhengig. Det som en har lyktes med fungerer ikke nødvendigvis på en annen. Ødelegge den gjør du ikke så lenge du ikke forsterker feil adferd og lar dine følelser påvirke hva du tror valpen føler. At den lager lyd er ikke det samme som redsel, men er hunden redd så hjelper det ikke å la den være redd. Redde dyr lærer ingenting. Anonymkode: 08968...836 De ser jo ikke hva jeg gjør, men møter mye mennesker i jobben og da blir det naturlig at man prater om at jeg har valp i pauser osv. Har pass når jeg må på jobb nå, og det reagerer mange på. Ønsker bare at hunden skal være trygg, men jeg også ser jo at det er praktisk at den kan være alene et par timer etter hvert, men nå føler jeg det er slemt. Anonymkode: b063d...0e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #4 Del Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De ser jo ikke hva jeg gjør, men møter mye mennesker i jobben og da blir det naturlig at man prater om at jeg har valp i pauser osv. Har pass når jeg må på jobb nå, og det reagerer mange på. Ønsker bare at hunden skal være trygg, men jeg også ser jo at det er praktisk at den kan være alene et par timer etter hvert, men nå føler jeg det er slemt. Anonymkode: b063d...0e3 2 timer er for lenge, det er jeg enig med deg i. Men jeg tror du trygt kan ta steget videre til at du er ute av hjemmet i 10 min. Virker jo som du er flink til å lese deg opp, så bare stå stødig i valgene dine. Anonymkode: ac43f...12e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #5 Del Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De ser jo ikke hva jeg gjør, men møter mye mennesker i jobben og da blir det naturlig at man prater om at jeg har valp i pauser osv. Har pass når jeg må på jobb nå, og det reagerer mange på. Ønsker bare at hunden skal være trygg, men jeg også ser jo at det er praktisk at den kan være alene et par timer etter hvert, men nå føler jeg det er slemt. Anonymkode: b063d...0e3 Da lar du bare være å si noe om det, eller jatter med og snakker om noe annet. Syns det høres topp ut at du har pass, og alene kommer den til å lære seg å bli, de er ganske fort ferdige med å være valp og blir mer selvstendige av seg selv. Trygge hunder er det generelt lite trøbbel med. Og hunden er jo allerede vant til å være uten deg. Anonymkode: 08968...836 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #6 Del Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): 2 timer er for lenge, det er jeg enig med deg i. Men jeg tror du trygt kan ta steget videre til at du er ute av hjemmet i 10 min. Virker jo som du er flink til å lese deg opp, så bare stå stødig i valgene dine. Anonymkode: ac43f...12e Selvom det er mer enn piping når jeg har stått utenfor et par minutter? Skal valpen finne roen selv da? Jeg vil ikke være hysterisk, men jeg er jo litt redd for å skremme den når den sier fra med mer enn vanlig piping. Anonymkode: b063d...0e3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #7 Del Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selvom det er mer enn piping når jeg har stått utenfor et par minutter? Skal valpen finne roen selv da? Jeg vil ikke være hysterisk, men jeg er jo litt redd for å skremme den når den sier fra med mer enn vanlig piping. Anonymkode: b063d...0e3 Gå ut når valpen er rolig og trøtt, gi den en fast plass å ligge på som er en ro-plass, og noe å gnage på, ikke lag noe rituale eller styr, bare gå akkurat som om du skal på do. bruk denne ro-plassen og når du er hjemme, at dette er plassen for soving. Blir du engstelig blir valpen engstelig. Anonymkode: 08968...836 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #8 Del Skrevet 22. august 2024 Du bruker samme taktikk som man gjør mer folk som kommer med gode råd og meninger om baby. "oja, du tenker det ja. Akkurat" mens du nikker like engasjert som om de hadde fortalt at de har byttet tannkrem-merke. Bare la det gå inn i det ene øret, og ut det andre. Du trenger verken å diskutere eller argumentere Anonymkode: 3b189...28e 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #9 Del Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Gå ut når valpen er rolig og trøtt, gi den en fast plass å ligge på som er en ro-plass, og noe å gnage på, ikke lag noe rituale eller styr, bare gå akkurat som om du skal på do. bruk denne ro-plassen og når du er hjemme, at dette er plassen for soving. Blir du engstelig blir valpen engstelig. Anonymkode: 08968...836 Sier ikke hade, eller lager noe styr når jeg går ut/kommer inn. Bare later som ingenting. Skal prøve å gå mer fra den når den er søvnig, men hun spretter ofte ut og går mot døra etter en kort stund…. Anonymkode: b063d...0e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
butterfly28 Skrevet 22. august 2024 #10 Del Skrevet 22. august 2024 Jeg gjorde det suksessivt - økte litt hver dag. 5-10-15-20-30 min og når det går bra med en time, så kan man legge på en halvtime til osv. Jeg filmet inne for å se hva han gjorde. Viktig å vente med å komme inn igjen når han ikke bjeffer på 5 sek. Da lærer han ikke at hvis jeg bjeffer så kommer du tilbake. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #11 Del Skrevet 22. august 2024 Valpen er straks 12 uker? Den er jo kjempeliten enda. Selvfølgelig skal du ikke bare gå og krysse fingrene for at det vil gå bra. Hva andre sier er irrelevant. Hunder reagerer forskjellig på det å være alene. Noen valper tar det med full ro og kan være mye alene ganske tidlig. Andre valper trenger mer tid på seg, og saktere tilvenning. 12 uker er uansett alt for tidlig for de fleste valper å være alene i noen timer. Det er kjempeflott at du trener på valpens premisser. Drit i hva andre sier. Anonymkode: d8721...53a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #12 Del Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Valpen min er straks 12 uker. Jeg får så ofte tilsnakk av folk at jeg gjør feil i forhold til at jeg vil venne valpen til å være alene, ikke bare dra fra den. Jeg bruker endel tid på gå ut i gangen og ut/kle på sko, ta av, går fra valpen i andre rom/etasjer osv. Tar det veldig gradvis - har lest en bok som heter Valp og Hunden og bruker mye der. Det går litt sent fremover med hjemme alene trening fordi jeg ikke lar valpen bli redd, så det går kanskje litt saktere enn jeg trodde. De fleste sier til meg at jeg bare kan gå, at valpen roer seg og at den nå kan være et par timer alene. Jeg prøver å si i mot, men får beskjed om at jeg ødelegger hunden på måten jeg gjør det på, at den blir alt for avhengig av meg. Føler meg litt teit noen ganger når erfarne hundefolk tar det opp med meg, og dette er min første hund. Hvordan svare? Anonymkode: b063d...0e3 Høres ut som du har en god, pedagogisk tilnærming til hundeoppdragelse basert på nyeste forskning og fakta 👏🏻 At andre henger fast i fortiden tenker jeg at er deres problem, du kan jo prøve å lære dem om nyere metoder, men det er ofte poengløst. Du kommer til å møte MANGE sånne når du oppdrar hunden på den måten du gjør, det er ikke noe å bry seg om. Mange bruker fortsatt frykt og straff i hundeoppdragelse og slike er det sjeldent vits i å prøve å forklare. Hvis du vil bli tryggere i det du gjør og jobbe mot en enda tryggere hund kan jeg anbefale å sjekke ut Trygghund klubben til hundetrener Carina Josefine, 😊 Anonymkode: 38671...e60 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #13 Del Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Høres ut som du har en god, pedagogisk tilnærming til hundeoppdragelse basert på nyeste forskning og fakta 👏🏻 At andre henger fast i fortiden tenker jeg at er deres problem, du kan jo prøve å lære dem om nyere metoder, men det er ofte poengløst. Du kommer til å møte MANGE sånne når du oppdrar hunden på den måten du gjør, det er ikke noe å bry seg om. Mange bruker fortsatt frykt og straff i hundeoppdragelse og slike er det sjeldent vits i å prøve å forklare. Hvis du vil bli tryggere i det du gjør og jobbe mot en enda tryggere hund kan jeg anbefale å sjekke ut Trygghund klubben til hundetrener Carina Josefine, 😊 Anonymkode: 38671...e60 Takk for tips, kjøpte et webinar i første omgang, så mulig jeg melder meg inn i klubben Anonymkode: b063d...0e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hmmmmmm Skrevet 22. august 2024 #14 Del Skrevet 22. august 2024 Jeg hadde med meg valpen på jobb først hele dager også halve dager helt frem til hun ble 4/5 mnd. Syns ikke at man skal starte med hele arbeidsdager så tidlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #15 Del Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Takk for tips, kjøpte et webinar i første omgang, så mulig jeg melder meg inn i klubben Anonymkode: b063d...0e3 Det er en fin klubb, med mye fin informasjon om forskjellige treningsmetoder. Hovedfokuset i klubben er selvtillitsbygging og mestring, og treningsmetodene gjenspeiler dette. Jeg kan også anbefale Hun om Hund sin nettside, og boken hennes om valp. https://www.norli.no/boker/dokumentar-og-fakta/natur-og-dyr/hunder/valp-1 Anonymkode: d8721...53a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #16 Del Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er en fin klubb, med mye fin informasjon om forskjellige treningsmetoder. Hovedfokuset i klubben er selvtillitsbygging og mestring, og treningsmetodene gjenspeiler dette. Jeg kan også anbefale Hun om Hund sin nettside, og boken hennes om valp. https://www.norli.no/boker/dokumentar-og-fakta/natur-og-dyr/hunder/valp-1 Anonymkode: d8721...53a Ja, de bøkene har jeg den for valp også Anonymkode: b063d...0e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #17 Del Skrevet 22. august 2024 Min hund ble vant med at da jeg skulle gå fikk hun et eller annet, en fylt kong eller en neve godbiter på gulvet. Fortsatt gir jeg henne litt godbiter eller tørrfor når jeg skal gå, hun kjenner igjen mønsteret og skjønner at hun skal være alene. Jeg kan gjøre samme rutinen andre steder også, og da takler hun det helt fint. Hvis jeg derimot går ut døra uten å gi noe (hjemme eller bortreist) blir hun skuffa, for da har hun helt andre forventinger Anonymkode: 47ff4...163 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 22. august 2024 #18 Del Skrevet 22. august 2024 Synes du gjør det bra og skal fortsette slik. Vær forsiktig med å gå fra valpen hvis den er for trøtt eller den er opptatt med å gnage på noe. Den kan bli mer redd hvis den ikke får med seg at du går og så plutselig oppdager at du er borte. Enig med deg i at valpen ikke bør pipe, da har du vært borte for lenge. Gå frem så sakte at valpen aldri begynner å pipe er det ideelle. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #19 Del Skrevet 22. august 2024 Valpen er ung enda. Her var han mange mnd før han var alene og vi kunne dra på butikken og slik. Har en veldig rolig hund nå. Er året. Og ligger kun og sover helt til vi kommer hjem. Han gidder ikke å gjøre noe før vi snakker med han. Da våkner han til og vil ut og leke. Så det vises at han er veldig trygg. Og vi brukte lang tid på å jobbe opp til at han kunne være hjemme i en hel arbeidsdag. Anonymkode: 0cf62...486 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 22. august 2024 #20 Del Skrevet 22. august 2024 Jeg synes det er rart at folk reagerer på at du har hundepass når du er på jobb. Er det vanlig å forlate 12 uker gamle valper alene hjemme hele arbeidsdager?? Om den er aldri så rolig klarer ikke en så liten valp å holde seg så lenge 😕 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå