Gå til innhold

Dine erfaringer med tretinoin/cordes vas

Anbefalte innlegg

Skrevet

Akkurat startet med cordes vas mot hyperpigmentering. Fått beskjed om å starte med et tynt lag hver kveld. Evt sjeldnere. Synes dette høres ut som en hard start! Stått på retinol før, og var knallrød og flasset kun av 1-2 dager i uka.

Leser og hører så mye at jeg blir forvirret. Noen sier man skal starte rolig og øke gradvis, gjerne med sandwich metoden. Noen sier man ikke burde gjøre det, men kjøre på, slik at man ikke blir værende i en evig peelingfase. Sist gang holdt jeg på i 7 mnd med flassing og rødhet og greide aldri å øke. 

Smurte meg for 2 dager siden og merker foreløpig ingenting. Pakningsvedlegget er på tysk, så blir ikke så klok av å lese det. Noen som vet hvor mange dager det tar før man merker noe? Sist gang ble jeg sår og rød på 2-3 dag. Fullt klar over at det tar lang tid før effekt. 

Anonymkode: 38025...b82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville startet rolig. Alle former for retinol er produkter ment til å brukes over lang tid. Det er maraton produkter og ikke en sprint. Viss du går for hard på risikerer du bare å skade hudbarrieren din og måtte ta en lengre pause.

Jeg er mest fornøyd med sandwich metoden. Min hud tåler ikke retinol vær kveld så jeg må ha 2 dager av og 1 på. Da får jeg best resultat over tid. Som sagt dette er et maraton. Jeg veksler mellom retinol og azelaic acid som aktiv om kvelden og huden ser bare bedre og bedre ut.

Anonymkode: 61136...843

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg ville startet rolig. Alle former for retinol er produkter ment til å brukes over lang tid. Det er maraton produkter og ikke en sprint. Viss du går for hard på risikerer du bare å skade hudbarrieren din og måtte ta en lengre pause.

Jeg er mest fornøyd med sandwich metoden. Min hud tåler ikke retinol vær kveld så jeg må ha 2 dager av og 1 på. Da får jeg best resultat over tid. Som sagt dette er et maraton. Jeg veksler mellom retinol og azelaic acid som aktiv om kvelden og huden ser bare bedre og bedre ut.

Ok🙂 Flasser du på det nå eller unngår du det med sandwich metoden?

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ok🙂 Flasser du på det nå eller unngår du det med sandwich metoden?

Veldig lite flassing. Huden trenger mye fukt så dette er en god måte og tilføre pleie til huden samtidig som huden får behandlingen.

Jeg liker å bruke fukt serum eller serum som beskytter hudbarrieren, et mild serum eller essence med 4% Niacinamide også fukt maske. Cosrx rice sleeping mask som krem. Jeg lar det trekke godt inn først før jeg kun bruker anbefalt dose (en ert) og passer på å ikke smøre på huden rundt øynene. Noen reagerer også ved nese vingen og på siden av munnen men jeg gjør ikke det.

Etter at dette hat trukket inn bruker jeg all in one snail cream. Også bruker jeg benton snail Bee cream. Viss det går en time eller 2 før jeg legger meg tar jeg også et synlig hvit lag med cicaplast balm b5+ på toppen.

Min hud er veldig sensetiv, kombinasjonshud som blir lett fet i t sonen og lett veldig dehydrert. Acne prone. Dette fungerer for meg så lenge jeg ikke overdriver bruken.

Azelaic acid som aktiv de andre kveldene (er dessverre litt uttørkende) kombinerer den med andre serum som styrker hudbarrieren. Serum med probiotica. Men har hjulpet mye på huden, fargetoner og sensitiviteten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Veldig lite flassing. Huden trenger mye fukt så dette er en god måte og tilføre pleie til huden samtidig som huden får behandlingen.

Jeg liker å bruke fukt serum eller serum som beskytter hudbarrieren, et mild serum eller essence med 4% Niacinamide også fukt maske. Cosrx rice sleeping mask som krem. Jeg lar det trekke godt inn først før jeg kun bruker anbefalt dose (en ert) og passer på å ikke smøre på huden rundt øynene. Noen reagerer også ved nese vingen og på siden av munnen men jeg gjør ikke det.

Etter at dette hat trukket inn bruker jeg all in one snail cream. Også bruker jeg benton snail Bee cream. Viss det går en time eller 2 før jeg legger meg tar jeg også et synlig hvit lag med cicaplast balm b5+ på toppen.

Min hud er veldig sensetiv, kombinasjonshud som blir lett fet i t sonen og lett veldig dehydrert. Acne prone. Dette fungerer for meg så lenge jeg ikke overdriver bruken.

Azelaic acid som aktiv de andre kveldene (er dessverre litt uttørkende) kombinerer den med andre serum som styrker hudbarrieren. Serum med probiotica. Men har hjulpet mye på huden, fargetoner og sensitiviteten.

Takk for godt innlegg! Jeg har cicaplast balm og cerave lotion jeg tenkte å bruke ved tørr og irritert hud. Tenkte å starte med 1 gang i uka, evt prøve uten sandwich metoden neste uke. Håper det fungerer, er ganske så lei av alle pigmentene, føler meg skitten!

• Liker 1
Skrevet

Liker bedre apobase face cream kjøpt på butikken når jeg er tørr pga tret. Liker også retirides bedre enn cordes vas, ble sykt tørr av cordes vas men det slipper jeg i større grad med retirides 😊

Skrevet

Jeg startet med 2 dager i uka. Har brukt det i 6 mnd nå og bruker likevel bare annenhver dag. Når jeg bruker hver dag i en periode så flasser jeg typisk på dag 3. Men jeg bruker også aha/bha og kan ikke bruke alt på en gang, så da må det bli ish annenhver dag.

Anonymkode: 3d4d1...f4b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.8.2024 den 12.55):

Jeg startet med 2 dager i uka. Har brukt det i 6 mnd nå og bruker likevel bare annenhver dag. Når jeg bruker hver dag i en periode så flasser jeg typisk på dag 3. Men jeg bruker også aha/bha og kan ikke bruke alt på en gang, så da må det bli ish annenhver dag.

Anonymkode: 3d4d1...f4b

Merker du noe forandring på huden?

Skrevet
Blingblingtahei skrev (På 24.8.2024 den 9.02):

Liker bedre apobase face cream kjøpt på butikken når jeg er tørr pga tret. Liker også retirides bedre enn cordes vas, ble sykt tørr av cordes vas men det slipper jeg i større grad med retirides 😊

Ok, inneholder ikke de det samma? Kanskje cordes vas er sterkere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ok, inneholder ikke de det samma? Kanskje cordes vas er sterkere.

Er nok ikke helt samme innhold, veldig forskjellig konsistent og bivirkninger selv med samme styrke. Retirides er mer krem tekstur og cordes vas mer salve

Skrevet
Blingblingtahei skrev (10 minutter siden):

Er nok ikke helt samme innhold, veldig forskjellig konsistent og bivirkninger selv med samme styrke. Retirides er mer krem tekstur og cordes vas mer salve

Vet du hva som er forskjellen mellom de?

Skrevet

Lurer på om jeg bare skal kjøre på å teste hver 2 eller 3 kveld. Sist gang jeg holdt på sa hudpleier at jeg burde øke, hvis ikke ville huden bare holde på med flassing i en evighet. Gjorde aldri det, da jeg var veldig rød og tørr. Var flau av å vise meg på jobb! Leser også flere steder at folk har god effekt av å øke hyppighet og komme seg gjennom den kjipe perioden.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vet du hva som er forskjellen mellom de?

Retirides har blandet annet collagen, urea, lactic acid, vitamin e og proline i seg som ikke codes vas har,  og som gjør at huden min reagerer mindre og blir mindre tørr enn cordes vas 😊 

Endret av Blingblingtahei
  • Hjerte 1
Skrevet
Blingblingtahei skrev (12 minutter siden):

Retirides har blandet annet collagen, urea, lactic acid, vitamin e og proline i seg som ikke codes vas har,  og som gjør at huden min reagerer mindre og blir mindre tørr enn cordes vas 😊 

Oki, takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...