AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #1 Skrevet 22. august 2024 Jeg kan ikke være den eneste, har hørt lignende fra folk før, det er som at det griper så inn i livet, er så fælt å leve med at en vil bare ut av det fortest mulig, og så leser en bøkene, artiklene, googler reddit, blir på et vis opphengt i bedringsprosessen, å gjøre ting riktig, få gode rutiner, gjøre alle øvelsene, o.l. Og det er faen meg utmattende i seg selv, for ikke å snakke om signalet en gir til seg selv! At en ikke er god nok, at en ikke kan hvile før en får bukt med lidelsen (som kanskje er livsvarig, eventuelt mange år til en blir frisk). Andre som har det slik? Og mest av alt, har dere noen lure tips og tanker dere har hørt fra terapeuter, dere selv eller andre om hva en kan gjøre i stedet? ❤️❤️ Sender varme tanker til alle som strever. ❤️ Anonymkode: a4b89...69e 7
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #2 Skrevet 22. august 2024 Ja, jeg orket ikke mer. Er så dritt lei av folk som sier at man gir opp om man ser man ikke blir bedre. Jeg har isolert meg nesten helt, men lever fortsatt bedre enn før når jeg stadig skulle bli "bedre". Har akseptert at jeg er slik, at jeg aldri vil bli frisk, og dermed slapp i allerall depresjonen heldigvis. Mange klemmer til deg❤️ Anonymkode: f4365...0ac 5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #3 Skrevet 22. august 2024 Jeg har såvidt begynt ute i arbeidstrening nå (eget ønske) og synes dette hjelper. Tidligere handlet alt jeg gjorde om å bli bedre av lidelsen, men nå finner jeg mestring i andre oppgaver og blir skånsomt "presset" ut i det sosiale. Det hjelper å finne andre sunne ting å flytte fokus over på. Fortrinnsvis en trygg og rolig sosial arena som ikke trigger altfor mye❤️ Er min erfaring! Anonymkode: 0da63...ba5 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #4 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har såvidt begynt ute i arbeidstrening nå (eget ønske) og synes dette hjelper. Tidligere handlet alt jeg gjorde om å bli bedre av lidelsen, men nå finner jeg mestring i andre oppgaver og blir skånsomt "presset" ut i det sosiale. Det hjelper å finne andre sunne ting å flytte fokus over på. Fortrinnsvis en trygg og rolig sosial arena som ikke trigger altfor mye❤️ Er min erfaring! Anonymkode: 0da63...ba5 Ps. Er i arbeidstrening bare 2 timer to ganger i uka😅 Men hjelper Anonymkode: 0da63...ba5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #5 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, jeg orket ikke mer. Er så dritt lei av folk som sier at man gir opp om man ser man ikke blir bedre. Jeg har isolert meg nesten helt, men lever fortsatt bedre enn før når jeg stadig skulle bli "bedre". Har akseptert at jeg er slik, at jeg aldri vil bli frisk, og dermed slapp i allerall depresjonen heldigvis. Mange klemmer til deg❤️ Anonymkode: f4365...0ac Så fint at depresjonen kunne slippe på toppen av alt! Jeg merker at når jeg leser dette blir jeg lett panisk, "men hva gjør h*n på hele tiden da!?" liksom, fordi når jeg ser på hverdagen min nå så er det nærmest som at alt innholdet er "å bli bedre". 😪 Jeg vil ikke gi opp håpet, men jeg ønsker at ikke alt jeg gjør er et oppussingprosjekt. Det er liksom som at til og med hvis jeg gjør enkle hobbyer, som å male litt så er det sånn tanke "dette er å bygge meg et liv! nå roer jeg nervesystemet", så lei! Til deg også ❤️ TS Anonymkode: a4b89...69e 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #6 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har såvidt begynt ute i arbeidstrening nå (eget ønske) og synes dette hjelper. Tidligere handlet alt jeg gjorde om å bli bedre av lidelsen, men nå finner jeg mestring i andre oppgaver og blir skånsomt "presset" ut i det sosiale. Det hjelper å finne andre sunne ting å flytte fokus over på. Fortrinnsvis en trygg og rolig sosial arena som ikke trigger altfor mye❤️ Er min erfaring! Anonymkode: 0da63...ba5 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ps. Er i arbeidstrening bare 2 timer to ganger i uka😅 Men hjelper Anonymkode: 0da63...ba5 ❤️ Så glad på dine vegne. 💪 For nå er jeg for syk til det, andre mennesker er en så stor trigger for tiden. Det rare er at "sunne ting å flytte fokus over på", endrer seg i hodet mitt til "se nå har du et friskere fokus", og det blir som en ting på lista jeg gjør for å bli bra. Er som at det har hengt seg opp i systemet mitt. Til og med å ta et deilig bad i badekaret er for å "bli frisk"... TS Anonymkode: a4b89...69e 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #7 Skrevet 22. august 2024 Hvor sunt tror du det er å bli så kronisk oppslukt i sykdom og diagnoser at du saumfarer hele internett etter mer informasjon om disse lidelsene? Heldigvis flere og flere psykologer som også innser at det ikke gir den nytten som mange håpet på. Anonymkode: 1b221...23b
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #8 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så fint at depresjonen kunne slippe på toppen av alt! Jeg merker at når jeg leser dette blir jeg lett panisk, "men hva gjør h*n på hele tiden da!?" liksom, fordi når jeg ser på hverdagen min nå så er det nærmest som at alt innholdet er "å bli bedre". 😪 Jeg vil ikke gi opp håpet, men jeg ønsker at ikke alt jeg gjør er et oppussingprosjekt. Det er liksom som at til og med hvis jeg gjør enkle hobbyer, som å male litt så er det sånn tanke "dette er å bygge meg et liv! nå roer jeg nervesystemet", så lei! Til deg også ❤️ TS Anonymkode: a4b89...69e Ja det har vært veldig godt. Var ekstremt langt nede i mange mange år. Skjønner godt det, og det er jo ikke sikkert det er veien for deg. Jeg tenker at alle må nesten finne ut hva som gir dem livskvalitet på en eller annen måte. Prøv å stol på det du føler er bra for deg, samtidig som du aksepterer der du er. Tror de fleste ville blitt deprimert av å føle seg som et prosjekt til å "bli bedre". Tror absolutt enkle hobbyer har noe for seg, jeg har lagt mesteparten av tiden min i det og det gir meg masse glede. Håper du finner ting som kan gi deg også litt glede i hverdagen uten at det trenger å handle om at du skal bli bedre. ❤️ Anonymkode: f4365...0ac 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #9 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor sunt tror du det er å bli så kronisk oppslukt i sykdom og diagnoser at du saumfarer hele internett etter mer informasjon om disse lidelsene? Heldigvis flere og flere psykologer som også innser at det ikke gir den nytten som mange håpet på. Anonymkode: 1b221...23b Hvor sunt fikk du inntrykk av at jeg synes det er basert på HI? 🤦♀️ Handler for øvrig ikke om å lese om lidelsene, det er alt, som å trene, ha gode rutiner, være ute i dagslys, å lese på internett er bare en av tingene. Det er som at alt er blitt en sånn ting for å bli frisk nok til å jobbe, bli frisk nok til å ha et normalt liv, i stedet for å innse at livet her og nå er et liv det også. TS Anonymkode: a4b89...69e 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #10 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): ❤️ Så glad på dine vegne. 💪 For nå er jeg for syk til det, andre mennesker er en så stor trigger for tiden. Det rare er at "sunne ting å flytte fokus over på", endrer seg i hodet mitt til "se nå har du et friskere fokus", og det blir som en ting på lista jeg gjør for å bli bra. Er som at det har hengt seg opp i systemet mitt. Til og med å ta et deilig bad i badekaret er for å "bli frisk"... TS Anonymkode: a4b89...69e Det er forferdelig når man blir så isolert, jeg føler med deg❤️ Anonymkode: 0da63...ba5 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #11 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvor sunt tror du det er å bli så kronisk oppslukt i sykdom og diagnoser at du saumfarer hele internett etter mer informasjon om disse lidelsene? Heldigvis flere og flere psykologer som også innser at det ikke gir den nytten som mange håpet på. Anonymkode: 1b221...23b Det handler vel om at samfunnet presser en til det, for det er jo ikke plass til mennesker som sliter lenger. Kjenner meg selv igjen i TS sin beskrivelse, og det er jo ikke sykdommen man blir oppslukt i, men løsningen til å bli bedre. Alle vet jo at hvis noen med psykiske lidelser ikke blir frisk så er det fordi de "har gjort noe feil, eller ikke gjort nok". Anonymkode: f4365...0ac 2 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #12 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja det har vært veldig godt. Var ekstremt langt nede i mange mange år. Skjønner godt det, og det er jo ikke sikkert det er veien for deg. Jeg tenker at alle må nesten finne ut hva som gir dem livskvalitet på en eller annen måte. Prøv å stol på det du føler er bra for deg, samtidig som du aksepterer der du er. Tror de fleste ville blitt deprimert av å føle seg som et prosjekt til å "bli bedre". Tror absolutt enkle hobbyer har noe for seg, jeg har lagt mesteparten av tiden min i det og det gir meg masse glede. Håper du finner ting som kan gi deg også litt glede i hverdagen uten at det trenger å handle om at du skal bli bedre. ❤️ Anonymkode: f4365...0ac Det gir meg håp å høre at det kunne hjelpe for deg! Er så enig med deg. Det er en veldig devaluerende tanke for hvem man allerede er. Jeg vet ikke helt hvordan jeg kan få bort den "assosiasjonen" eller hang-upen. Å male f.eks gir meg jo den gleden, men aldri uten tanken om at "nå blir du bedre!", føles tvangspreget ut og tipper så lett inn i regler rundt det, nå må du male så og så mye. Takk for at du delte hva som har fungert for deg. ❤️ TS Anonymkode: a4b89...69e
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #13 Skrevet 22. august 2024 Jeg gjør forsåvidt alle tingene for å bli frisk jeg også... Sove tidlig, spise sunt, ringe en venn, være i bevegelse, dusje jevnlig... Men jeg ser nok mer på det som en sunn livstil og at det er sånn jeg ønsker livet mitt skal være, heller enn at dette er noe jeg gjør midlertidig for å bli frisk. At jeg gjør det for å opprettholde det gode jeg har, ikke for å bli kvitt det vonde. Anonymkode: 0da63...ba5 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #14 Skrevet 22. august 2024 Absolutt. Hver eneste dag fra morgen til kveld handler om å bli friskere og det tar så lang tid, om det i det hele tatt er mulig. Skikkelig utmattende som du sier, men alternativet for meg er å ha det så vondt at jeg ikke holder ut lenger til slutt. Synes det hele er så ubeskrivelig urettferdig. Først er hele barndommen full av mishandling, så må jeg bruke hele voksenlivet på å prøve å fikse opp i det for å ikke dø. Så får man høre av andre at man ikke skal skylde på andre for egne problemer 🤯🤯 Liten utblåsning fra meg. Anonymkode: c92d6...13a 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #15 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er forferdelig når man blir så isolert, jeg føler med deg❤️ Anonymkode: 0da63...ba5 Takk ❤️ AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg gjør forsåvidt alle tingene for å bli frisk jeg også... Sove tidlig, spise sunt, ringe en venn, være i bevegelse, dusje jevnlig... Men jeg ser nok mer på det som en sunn livstil og at det er sånn jeg ønsker livet mitt skal være, heller enn at dette er noe jeg gjør midlertidig for å bli frisk. At jeg gjør det for å opprettholde det gode jeg har, ikke for å bli kvitt det vonde. Anonymkode: 0da63...ba5 Jeg ser hva du mener, og det er ikke det at jeg tenker at tingene i seg selv er feil, for det er jo sunne ting som er bra for alle mennesker gjennom hele livet. Det er opphenget jeg har fått i det, tankene rundt. Som at jeg hele tiden tenker på livet mitt ut fra en "mangeltilstand", i stedet for at det er godt nok her og nå også, selv om jeg lider. Vet du hva som gjør at det ikke oppleves som et oppheng eller ubehagelig oppussingsprosjekt for deg? TS Anonymkode: a4b89...69e
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #16 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Absolutt. Hver eneste dag fra morgen til kveld handler om å bli friskere og det tar så lang tid, om det i det hele tatt er mulig. Skikkelig utmattende som du sier, men alternativet for meg er å ha det så vondt at jeg ikke holder ut lenger til slutt. Synes det hele er så ubeskrivelig urettferdig. Først er hele barndommen full av mishandling, så må jeg bruke hele voksenlivet på å prøve å fikse opp i det for å ikke dø. Så får man høre av andre at man ikke skal skylde på andre for egne problemer 🤯🤯 Liten utblåsning fra meg. Anonymkode: c92d6...13a Takk for utblåsningen. ❤️ Kjenner meg igjen! Det er urettferdig, du skulle ikke hatt det slik! Jeg vil bare gi opp litt, en liten stund. Slutte å tenke at jeg må bli noe annet. Nei, jeg vil ikke dø, jeg vil gjøre tingene jeg trenger for å ikke dø. Men helt ærlig får jeg etter hvert mer lyst å dø av denne evige runddansen der jeg har så mange krav til meg selv om å ikke bli ufør, inn og ut av AAP i over 10-år. Våkner hver morgen med stress, og det som skal hjelpe meg med stresset er del av det som stresser meg. 🥵 TS Anonymkode: a4b89...69e
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #17 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk for utblåsningen. ❤️ Kjenner meg igjen! Det er urettferdig, du skulle ikke hatt det slik! Jeg vil bare gi opp litt, en liten stund. Slutte å tenke at jeg må bli noe annet. Nei, jeg vil ikke dø, jeg vil gjøre tingene jeg trenger for å ikke dø. Men helt ærlig får jeg etter hvert mer lyst å dø av denne evige runddansen der jeg har så mange krav til meg selv om å ikke bli ufør, inn og ut av AAP i over 10-år. Våkner hver morgen med stress, og det som skal hjelpe meg med stresset er del av det som stresser meg. 🥵 TS Anonymkode: a4b89...69e Du skulle ikke hatt det slik du heller. Kjenner meg godt igjen i det! Jeg har gitt opp alle disse rutinene som å gå tur hver dag, meditere osv for det blir bare en stress og skamtrigger med «burde, men får ikke til» og man ender bare med å føle seg mer mislykket. Det er vanskelig å finne en balansegang mellom å akseptere hvor man er og hvordan man har det og samtidig jobbe for å redusere symptomene på sikt uten å bli helt overveldet. Anonymkode: c92d6...13a 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #18 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du skulle ikke hatt det slik du heller. Kjenner meg godt igjen i det! Jeg har gitt opp alle disse rutinene som å gå tur hver dag, meditere osv for det blir bare en stress og skamtrigger med «burde, men får ikke til» og man ender bare med å føle seg mer mislykket. Det er vanskelig å finne en balansegang mellom å akseptere hvor man er og hvordan man har det og samtidig jobbe for å redusere symptomene på sikt uten å bli helt overveldet. Anonymkode: c92d6...13a Ja, for den overveldelsen fører jo nettopp til mer symptomer, dissosiasjon og årvåkenhet og stressfølelse, og fatigue. 🤯 Den balansegangen sliter jeg skikkelig med. Jeg vil ikke gi opp håpet om å bli bedre totalt, men jeg må gjøre noe annet enn det her. Jeg har slitt med OCD også, så vet ikke om det spiller inn på at jeg blir så opphengt og tvangspreget rundt rutinene. Skamtrigger er nettopp det det er! Det er fint at psykologen, legen og NAV har troa på meg, men det er som en annen skriver over her, at det at samfunnet er så oppsatt på at jeg skal komme i arbeid, det er ikke bare fint, det bidrar til det presset om at en skal jobbe på året rundt, døgnet rundt for å få det bedre, og det er ikke som at det er noen ferier fra dette. Og oppå alt dette er jo selve lidelsen med regelmessige triggere som slår en ut i dagevis, ukesvis og noen ganger hele måneder med intense symptomer, dissosiasjon eller sengeliggende fra fatigue. Jeg blir gal! 😪 Det ble visst en utblåsning fra meg. 😬 TS Anonymkode: a4b89...69e 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #19 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ja, for den overveldelsen fører jo nettopp til mer symptomer, dissosiasjon og årvåkenhet og stressfølelse, og fatigue. 🤯 Den balansegangen sliter jeg skikkelig med. Jeg vil ikke gi opp håpet om å bli bedre totalt, men jeg må gjøre noe annet enn det her. Jeg har slitt med OCD også, så vet ikke om det spiller inn på at jeg blir så opphengt og tvangspreget rundt rutinene. Skamtrigger er nettopp det det er! Det er fint at psykologen, legen og NAV har troa på meg, men det er som en annen skriver over her, at det at samfunnet er så oppsatt på at jeg skal komme i arbeid, det er ikke bare fint, det bidrar til det presset om at en skal jobbe på året rundt, døgnet rundt for å få det bedre, og det er ikke som at det er noen ferier fra dette. Og oppå alt dette er jo selve lidelsen med regelmessige triggere som slår en ut i dagevis, ukesvis og noen ganger hele måneder med intense symptomer, dissosiasjon eller sengeliggende fra fatigue. Jeg blir gal! 😪 Det ble visst en utblåsning fra meg. 😬 TS Anonymkode: a4b89...69e Ikke sant, blir bare en evig ond sirkel. Ocd vil jeg tro har en finger med i spillet for deg ja! Det er fint, men kan også oppleves som at de ikke ser deg og tar på alvor hvor vanskelig og alvorlig det er og setter urealistiske forventninger og press på deg som igjen vil forverre symptomene. Jeg er ufør og selv om det er en skam for meg, gir det et veldig stort pusterom man kan hvile litt i faktisk. Det er bare endeløst med symptomer.. er det ikke den ene triggeren er det den andre. Skikkelig utmattende. Det er ikke rart man blir sliten av putte på masse selvhjelp og terapi på toppen av det hele. Og det stopper ikke der heller når man har flere psykiske eller fysiske sykdommer og. Det er til å grine av dette. Anonymkode: c92d6...13a 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #20 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ikke sant, blir bare en evig ond sirkel. Ocd vil jeg tro har en finger med i spillet for deg ja! Det er fint, men kan også oppleves som at de ikke ser deg og tar på alvor hvor vanskelig og alvorlig det er og setter urealistiske forventninger og press på deg som igjen vil forverre symptomene. Jeg er ufør og selv om det er en skam for meg, gir det et veldig stort pusterom man kan hvile litt i faktisk. Det er bare endeløst med symptomer.. er det ikke den ene triggeren er det den andre. Skikkelig utmattende. Det er ikke rart man blir sliten av putte på masse selvhjelp og terapi på toppen av det hele. Og det stopper ikke der heller når man har flere psykiske eller fysiske sykdommer og. Det er til å grine av dette. Anonymkode: c92d6...13a Ja, det er sånn : Evig kaos. Føler på et vis de tar det på alvor, men at de undervurderer påkjenningen det er å skulle jobbe så hardt for å bli frisk nok "i tide", og selv om jeg har hatt flere runder på AAP nå, det er jo klart at det også påvirker, både den økonomiske usikre situasjonen, og å gå liksom "uavklart" i årevis, fordi at dette tar tid å behandle. Og har nok selv undervurdert på hvilken måte det har påvirket inn på denne følelsen av at "jeg må jobbe på", men som en AB påpekte så er det som et samfunnspress som bidrar til det enorme fokuset på bedring hele veien. Jeg tror at selv om ingen av oss ønsker å bli ufør, at jeg egentlig hadde hatt det bedre med det. Fått litt ro på det området en stund i alle fall. Jeg er glad det gir det pusterommet for deg! Ja, for de fysiske sykdommene trigges jo også verre av stresset i en kptsd-trigger, så både dissosierer en og så får de andre sykdommene "blod på tann", vær så god her er ekstra utslett, her er ekstra tarmplager, hurra. Det er til å grine av! Takk for forståelsen. ❤️ TS Anonymkode: a4b89...69e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå