AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #1 Skrevet 22. august 2024 Jeg vantrives og blir stresset av rot og uorden rundt meg, så huset trenger en skikkelig opprydding rom for rom. Vi har mye ting og lite oppbevaringsplass, så det tar tid å bare holde det "overflateryddig" fra dag til dag. Da jeg jobber 100% og i tillegg skal skrive masteroppgave dette året, i tillegg til å ha ansvar for en gammel mor og en utleiebolig, ser jeg at det blir vanskelig å få tid til en storopprydding før masteroppgaven er levert. Noen tips til hvordan jeg skal klare å holde ut med situasjonen det kommende året uten å bli sur, grinete og stresset? Anonymkode: d7d88...147
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #2 Skrevet 22. august 2024 Drikk mye vann. Anonymkode: ece6e...c8b 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #3 Skrevet 22. august 2024 Pakk ned alt du ikke trenger i det daglige, og lagre det utenfor hjemmet. Så kan du forholde deg til skrotet neste år. Anonymkode: 48471...5f0 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #4 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vantrives og blir stresset av rot og uorden rundt meg, så huset trenger en skikkelig opprydding rom for rom. Vi har mye ting og lite oppbevaringsplass, så det tar tid å bare holde det "overflateryddig" fra dag til dag. Da jeg jobber 100% og i tillegg skal skrive masteroppgave dette året, i tillegg til å ha ansvar for en gammel mor og en utleiebolig, ser jeg at det blir vanskelig å få tid til en storopprydding før masteroppgaven er levert. Noen tips til hvordan jeg skal klare å holde ut med situasjonen det kommende året uten å bli sur, grinete og stresset? Anonymkode: d7d88...147 Jeg tar ut litt og litt, var helt overvelda selv en periode, men nå har jeg fått ut minimum to poser med nips og klær i uka som skal til gjenbruk i en periode, og det minker i hus! Begynn i det små tenker jeg, en pose klær levert i til gjenbruk feks, er trossalt en pose mindre med klær i hus. En eske med nips levert til gjenbruk, er ei eske mindre osv. Dette trenger ikke å ta å ta mer en maks 20 min i uka, ikke tenk så stort med tanke på opprydding, bare begynn. Anonymkode: f9a2a...369 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #5 Skrevet 22. august 2024 Hva er langtidsplanen for alle tingene? Om du rett og slett har for mange ting, ville jeg begynt som brukeren over og sortert bort litt og litt. Ellers ville jeg investert bedre lagringsplass (enten bokser/oppbevaring å ha i hjemmet, stapp rotet ned der og sorter senere), eller pakka det dere ikke trenger i hverdagen i noen esker og satt det bort noe sted, som foreslått over. Og så ville jeg fokusert på å holde ett rom eller en krok ryddig, sånn at du har et trivelig sted å trekke deg tilbake til når det blir for mye. Anonymkode: 77ea4...a4e 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #6 Skrevet 22. august 2024 Nå forsto jeg det slik som at TS ikke hadde tid til noe dyprydding akkurat nå, så da har hun vel ikke tid å ta " rom for rom" og kaste eller stue bort noe heller. Mitt triks er å ha stuebord, kjøkkenbord og benker ryddige. Det gjør mye. Og samle rotet på en kant av bord eller benk så er inntrykket bedre. Ha evt en krok i stua som er din og som er slik du vil ha den, der du kan finne ro. Anonymkode: 99e3c...622 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #7 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Noen tips til hvordan jeg skal klare å holde ut med situasjonen det kommende året uten å bli sur, grinete og stresset? Anonymkode: d7d88...147 Har du et soverom som du kan bruke som midlertidig bod inntil masteroppgaven er ferdig? Få alt som sannsynligvis skal kastes vekk fra de rom du bruker og inn på "boden". Utsetter problemet men det er i hvert fall ikke synlig i rom du benytter. Anonymkode: 21cbc...179 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #8 Skrevet 22. august 2024 Google the minimalist packing party og 30 day challange. Førstnevnte er tidkrevende. Men du kan ta en sone eller rom av gangen. Begge deler er gøy. Anonymkode: 6c58a...e53
Fighter83 Skrevet 22. august 2024 #9 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg vantrives og blir stresset av rot og uorden rundt meg, så huset trenger en skikkelig opprydding rom for rom. Vi har mye ting og lite oppbevaringsplass, så det tar tid å bare holde det "overflateryddig" fra dag til dag. Da jeg jobber 100% og i tillegg skal skrive masteroppgave dette året, i tillegg til å ha ansvar for en gammel mor og en utleiebolig, ser jeg at det blir vanskelig å få tid til en storopprydding før masteroppgaven er levert. Noen tips til hvordan jeg skal klare å holde ut med situasjonen det kommende året uten å bli sur, grinete og stresset? Anonymkode: d7d88...147 Kjøpe plastbokser som du stapper alt som egentlig ikke trenger å være fremme oppi? De kan stables og vips så får man en større følelse av orden. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #10 Skrevet 22. august 2024 Finn et rom du kan trykke all inn i, så lever du etter ute av synet ute av sinn frem til du har tid til å ta tak i det. Eventuelt stapp det i poser under senga og der det er plass. Få det ut av synsfeltet ditt, det er eneste måten å få det ut av hodet på. Så tar du det når mastern er levert. Anonymkode: d6a75...54a
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #11 Skrevet 22. august 2024 Hadde venta til oppgaven er levert. Eventuelt, hvis det klør i fingrene, ta for deg ett skap, en skufferekke eller lignende. Det er jo litt deilig avbrekk fra oppgave også. Og når du først er i gang, vær kresen. Trenger jeg virkelig denne? Er den pen? Er jeg glad i den? Og kast, kast, kast. Anonymkode: cbb3d...93e
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #12 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg tar ut litt og litt, var helt overvelda selv en periode, men nå har jeg fått ut minimum to poser med nips og klær i uka som skal til gjenbruk i en periode, og det minker i hus! Begynn i det små tenker jeg, en pose klær levert i til gjenbruk feks, er trossalt en pose mindre med klær i hus. En eske med nips levert til gjenbruk, er ei eske mindre osv. Dette trenger ikke å ta å ta mer en maks 20 min i uka, ikke tenk så stort med tanke på opprydding, bare begynn. Anonymkode: f9a2a...369 Støtter denne. Sånn gjør jeg og. Tar litt med jevne mellomrom , samler i en pose og ut med det. Smått om senn minker det og en står igjen med det en vil beholde. En dag tok jeg veskene, sorterte, en dag skoene, en dag yttertøy. Det ble en fin leveranse til Fretex. Anonymkode: f7496...01c
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #13 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Pakk ned alt du ikke trenger i det daglige, og lagre det utenfor hjemmet. Så kan du forholde deg til skrotet neste år. Anonymkode: 48471...5f0 Jeg har ikke tid til det akkurat nå. AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg tar ut litt og litt, var helt overvelda selv en periode, men nå har jeg fått ut minimum to poser med nips og klær i uka som skal til gjenbruk i en periode, og det minker i hus! Begynn i det små tenker jeg, en pose klær levert i til gjenbruk feks, er trossalt en pose mindre med klær i hus. En eske med nips levert til gjenbruk, er ei eske mindre osv. Dette trenger ikke å ta å ta mer en maks 20 min i uka, ikke tenk så stort med tanke på opprydding, bare begynn. Anonymkode: f9a2a...369 Jeg/vi har levert en hel del klær til gjenbruk og nips/sengetøy etc. til bruktbutikk. Du har helt rett i at det i utgangspunktet ikke tar mye tid, men nå som vi har tatt det grøvste, må det som gjenstår i større grad sorteres. Men takk for tips. AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nå forsto jeg det slik som at TS ikke hadde tid til noe dyprydding akkurat nå, så da har hun vel ikke tid å ta " rom for rom" og kaste eller stue bort noe heller. Mitt triks er å ha stuebord, kjøkkenbord og benker ryddige. Det gjør mye. Og samle rotet på en kant av bord eller benk så er inntrykket bedre. Ha evt en krok i stua som er din og som er slik du vil ha den, der du kan finne ro. Anonymkode: 99e3c...622 Ja, jeg holder stue, kjøkken, bad og soverom "overflateryddige", men så er det noen soner i yttergangen og under trappa der det har hopet seg opp selv om det meste står i plastkasser, og kontoret til samboer som er helt krise, slik at ting "siver ut" i andre rom. Jeg har heldigvis et eget kontor/gjesterom der jeg kan trekke meg tilbake når det blir for overveldende. AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har du et soverom som du kan bruke som midlertidig bod inntil masteroppgaven er ferdig? Få alt som sannsynligvis skal kastes vekk fra de rom du bruker og inn på "boden". Utsetter problemet men det er i hvert fall ikke synlig i rom du benytter. Anonymkode: 21cbc...179 Nei, vi har dessverre ikke det. AnonymBruker skrev (13 timer siden): Google the minimalist packing party og 30 day challange. Førstnevnte er tidkrevende. Men du kan ta en sone eller rom av gangen. Begge deler er gøy. Anonymkode: 6c58a...e53 Har ikke tid til det før etter at masteroppgaven er levert, men takk for tips. Fighter83 skrev (13 timer siden): Kjøpe plastbokser som du stapper alt som egentlig ikke trenger å være fremme oppi? De kan stables og vips så får man en større følelse av orden. Har allerede ekstra sengetøy, sesongklær etc. i plastkasser. Har ikke noe sted å stable, rommet under trappa er fullt av plastkasser allerede, ellers hadde dette vært en god løsning. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Finn et rom du kan trykke all inn i, så lever du etter ute av synet ute av sinn frem til du har tid til å ta tak i det. Eventuelt stapp det i poser under senga og der det er plass. Få det ut av synsfeltet ditt, det er eneste måten å få det ut av hodet på. Så tar du det når mastern er levert. Anonymkode: d6a75...54a Har verken ekstra rom eller mer plass under senga, dessverre. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Støtter denne. Sånn gjør jeg og. Tar litt med jevne mellomrom , samler i en pose og ut med det. Smått om senn minker det og en står igjen med det en vil beholde. En dag tok jeg veskene, sorterte, en dag skoene, en dag yttertøy. Det ble en fin leveranse til Fretex. Anonymkode: f7496...01c Dette gjør jeg innimellom når jeg tar meg tid, men det monner liksom ikke. Det frigjør ikke skapplass i nevneverdig grad, og det bidrar ikke til å takle "krisesonene" under trappa, på samboers kontor og i skapet i gangen, som egentlig er beregnet på yttertøy og sko, men er fullt av andre ting. Dermed er knaggene i gangen også fulle av yttertøy og arbeidstøy, og bidrar til det visuelle rotet. Tusen takk for mange gode forslag til praktiske løsninger, selv om det ikke helt var det jeg var på jakt etter. Jeg må vel bare leve med rotet etter beste evne til oppgaven er levert, selv om det medfører stress og irritasjon. -ts Anonymkode: d7d88...147
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #14 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg vantrives og blir stresset av rot og uorden rundt meg, så huset trenger en skikkelig opprydding rom for rom. Vi har mye ting og lite oppbevaringsplass, så det tar tid å bare holde det "overflateryddig" fra dag til dag. Da jeg jobber 100% og i tillegg skal skrive masteroppgave dette året, i tillegg til å ha ansvar for en gammel mor og en utleiebolig, ser jeg at det blir vanskelig å få tid til en storopprydding før masteroppgaven er levert. Noen tips til hvordan jeg skal klare å holde ut med situasjonen det kommende året uten å bli sur, grinete og stresset? Anonymkode: d7d88...147 Slutt å bry deg, overse problemer du ikke får gjort noe med. Ønsker du å bo i et møbelkataloghjem? Avslutt masteren og prioriter rydding og se om du da blir lykkeligere! (Dumme spørsmål leder til dumme svar). Anonymkode: 3e65e...a51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå