AnonymBruker Skrevet 22. august #1 Del Skrevet 22. august Kvinne 41 år som siste året har gått ned ca. 30 kg. Er nå 172 cm, og veier pt 65,5 kg. - en vekt jeg helst vil holde. Jeg har vært nede i 62,5 kg, men er nå 3 kg opp uten at jeg vet hvorfor… Jeg gikk ned som en bivirkning i en livskrise, og spiste knapt mat i lange perioder. Nå er matlysten tilbake, men jeg er meget bevisst på hva jeg spiser for å holde vekten - men det virker jo som at kroppen mon suger til seg kaloriene uansett, og at jeg legger på meg selv med et kosthold med mindre energi en det som anbefales. Hvorfor- og hva kan jeg gjøre for å holde vekta? Her er en typisk dag for meg: Frokost/lunsj (kl. 11) Liten fulkornstortilla med hjemmelaget tunfisksalat og 1/4 avokado. Salatblader og tomat. 1 klementin, 1 Yoplait yoghurt uten fett/sukker Tunfisksalat besto av: En boks tunfisk i vann, 1 ss majones, 1 ss lettrømme, litt løk og sitron. Mellommåltid: 90 g. cottagecheese, 1/4 eple, 5 mandler, 1 ts lønnesirup Middag: En posjon spaghetti (ca. 70 gram pasta) m/hjemmelaget kjøttsaus. Sausen besto av: en pakke kjøttdeig, en pakke stjernebacon, 1 dl. matfløte, 1 ss tomatpuré, Hakket tomat, sopp, løk, hvitløk, gulrot. Jeg spiste max 1/4 av denne. Kvelds: 2 rugsprø med resten av tunfisksalaten, 1/2 eple med 1 ts peanøttsmør Hva tenker dere? Anonymkode: c236c...4d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #2 Del Skrevet 22. august Mye mer fett og sukker enn det du trenger for å holde vekten stabil. Kutt i særlig fett. Anonymkode: b1987...d81 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #3 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kvinne 41 år som siste året har gått ned ca. 30 kg. Er nå 172 cm, og veier pt 65,5 kg. - en vekt jeg helst vil holde. Jeg har vært nede i 62,5 kg, men er nå 3 kg opp uten at jeg vet hvorfor… Jeg gikk ned som en bivirkning i en livskrise, og spiste knapt mat i lange perioder. Nå er matlysten tilbake, men jeg er meget bevisst på hva jeg spiser for å holde vekten - men det virker jo som at kroppen mon suger til seg kaloriene uansett, og at jeg legger på meg selv med et kosthold med mindre energi en det som anbefales. Hvorfor- og hva kan jeg gjøre for å holde vekta? Her er en typisk dag for meg: Frokost/lunsj (kl. 11) Liten fulkornstortilla med hjemmelaget tunfisksalat og 1/4 avokado. Salatblader og tomat. 1 klementin, 1 Yoplait yoghurt uten fett/sukker Tunfisksalat besto av: En boks tunfisk i vann, 1 ss majones, 1 ss lettrømme, litt løk og sitron. Mellommåltid: 90 g. cottagecheese, 1/4 eple, 5 mandler, 1 ts lønnesirup Middag: En posjon spaghetti (ca. 70 gram pasta) m/hjemmelaget kjøttsaus. Sausen besto av: en pakke kjøttdeig, en pakke stjernebacon, 1 dl. matfløte, 1 ss tomatpuré, Hakket tomat, sopp, løk, hvitløk, gulrot. Jeg spiste max 1/4 av denne. Kvelds: 2 rugsprø med resten av tunfisksalaten, 1/2 eple med 1 ts peanøttsmør Hva tenker dere? Anonymkode: c236c...4d2 Jeg ville innført mer grønnsaker, quinoa og potet fremfor pasta og ris. Og behøver du virkelig 1 dl fløte og en pakke med stjernebacon i kjøttsausen? Hos oss lages sausen med karbonadedeig (magrere enn kjøttdeig) knuste tomater, urter, hvitløk og løk, og litt av pastavannet til slutt. Dessuten vil kroppen din lett kjempe seg tilbake til din gamle vekt, og syklusen din påvirker også vekten masse, husk å ta høyde for det når du veier deg. Anonymkode: 1fa33...aa0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #4 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ville innført mer grønnsaker, quinoa og potet fremfor pasta og ris. Og behøver du virkelig 1 dl fløte og en pakke med stjernebacon i kjøttsausen? Hos oss lages sausen med karbonadedeig (magrere enn kjøttdeig) knuste tomater, urter, hvitløk og løk, og litt av pastavannet til slutt. Dessuten vil kroppen din lett kjempe seg tilbake til din gamle vekt, og syklusen din påvirker også vekten masse, husk å ta høyde for det når du veier deg. Anonymkode: 1fa33...aa0 Takk for tilbakemelding. Behøver ikke matfløte og bacon - men det blir jo ekstra god da. Skal sies at denne porsjonen med kjøttsaus blir til fem middager for meg, eller tre middager for meg og to småspiste barn - så det er jo ikke store mengder det er snakk om😅 Anonymkode: c236c...4d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #5 Del Skrevet 22. august Jeg tror at dette blir ganske mange kalorier til sammen om du regner på det. Sannsynligvis over det akkurat du behøver for å holde vekten. Jeg ville også kuttet ned på fløte, bacon, majones og rømme. Anonymkode: 7bd1b...4b9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #6 Del Skrevet 22. august Med det kostholdet der ville jeg gått opp i vekt i hvert fall. Anonymkode: a0379...7cc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #7 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Mye mer fett og sukker enn det du trenger for å holde vekten stabil. Kutt i særlig fett. Anonymkode: b1987...d81 Hei! Eneste sukker her er 1 ts lønnesirup, og det som er å spore i en klementin og eple…. Utgjør nesten ikke noe sånn kalorimessig. Ang. fettkilder så er det - er det ca. 57 g. Totalt (bruker app). Hvor mye fett bør jeg maks ha? Anonymkode: c236c...4d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #8 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Med det kostholdet der ville jeg gått opp i vekt i hvert fall. Anonymkode: a0379...7cc Hva ville du endret på? Anonymkode: c236c...4d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #9 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tror at dette blir ganske mange kalorier til sammen om du regner på det. Sannsynligvis over det akkurat du behøver for å holde vekten. Jeg ville også kuttet ned på fløte, bacon, majones og rømme. Anonymkode: 7bd1b...4b9 Åpenbart… Men hvor lite skal man egentlig spise. Dette er ca. 1510 kalorier i følge Lifesum, og er omtrent der jeg har lagt meg. Anonymkode: c236c...4d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #10 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Åpenbart… Men hvor lite skal man egentlig spise. Dette er ca. 1510 kalorier i følge Lifesum, og er omtrent der jeg har lagt meg. Anonymkode: c236c...4d2 Jeg må ned på 1200 for å gå ned i vekt. Er 161 høy og ca 55 kg Anonymkode: 2c5b5...653 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #11 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Åpenbart… Men hvor lite skal man egentlig spise. Dette er ca. 1510 kalorier i følge Lifesum, og er omtrent der jeg har lagt meg. Anonymkode: c236c...4d2 Veier og måler du opp alt? Jeg er uenig i at du bør kutte ut majones og rømme, om du ikke allerede bruker det, så kan du eventuelt bytte til lettprodukt av disse tingene. Men som jeg skrev tidligere, husk at vekten din også påvirkes av syklusen din, jeg kan veie 4-6 kg mer, siste uken før jeg får mensen. Du har jo også en del salt i middagen du la ut, dette binder vann til kroppen. Du kunne nok med fordel fått i deg mer proteiner. Om dette er 1510 kcal ifølge lifesum og dette er det du trenger for å holde vekta, så bør du heller øke proteininntaket og kutte ned på fettinntaket, da får du "mer for penga" mtp. næring og metthetsfølelse. Anonymkode: 1fa33...aa0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #12 Del Skrevet 22. august Kutt i hvert fall ut rømme, majones og peanøttsmør. Anonymkode: b1987...d81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #13 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg må ned på 1200 for å gå ned i vekt. Er 161 høy og ca 55 kg Anonymkode: 2c5b5...653 Da er det ikke rart du må ligge så lavt for å gå ned i vekt. Nå skal ikke TS lenger ned i vekt, men vedlikeholde vekten hun har gått ned til. Dessuten er hun 11 cm høyere enn deg, så eksempelet ditt er ikke sammenlignbart med TS. Anonymkode: 1fa33...aa0 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #14 Del Skrevet 22. august Bytt ut pasta med ris eller potet. Så får du større mengde mat. Spis mye mer brokkoli. Er du glad i tunfisk, spis mer av det. Velg uten olje. Hvorfor skal du ha majones, rømme OG bacon? Med alt det kaloritette greiene vil du få i deg en masse du ikke har kontroll på. Spise lite mat og lave kalorier, da er dømt til å mislykkes. Til sammenligning spiste jeg havregrøt kokt på vann og egg til frokost. Anonymkode: e674b...483 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #15 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva ville du endret på? Anonymkode: c236c...4d2 Jeg slanker meg aldri, så det har jeg null peiling på, men jeg spiser bare mye mindre i løpet av en dag enn du gjør og i ferier f.eks hvor jeg spiser mer går jeg opp umiddelbart. Anonymkode: a0379...7cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #16 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Da er det ikke rart du må ligge så lavt for å gå ned i vekt. Nå skal ikke TS lenger ned i vekt, men vedlikeholde vekten hun har gått ned til. Dessuten er hun 11 cm høyere enn deg, så eksempelet ditt er ikke sammenlignbart med TS. Anonymkode: 1fa33...aa0 1500 er snittet for kvinner for å vedlikeholde vekt. 2k for menn Anonymkode: 2c5b5...653 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #17 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Bytt ut pasta med ris eller potet. Så får du større mengde mat. Spis mye mer brokkoli. Er du glad i tunfisk, spis mer av det. Velg uten olje. Hvorfor skal du ha majones, rømme OG bacon? Med alt det kaloritette greiene vil du få i deg en masse du ikke har kontroll på. Spise lite mat og lave kalorier, da er dømt til å mislykkes. Til sammenligning spiste jeg havregrøt kokt på vann og egg til frokost. Anonymkode: e674b...483 Jeg er egentlig veldig glad (og interessert) i god mat, og majones + bacon ER jo godt😅😅😅 Anonymkode: c236c...4d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #18 Del Skrevet 22. august Jeg synes dette ser ut som en fin dag kostholdsmessig, jeg. Ikke dropp majones og rømme - man trenger fett! Avokado og peanøttsmør er supre kilder, bacon hadde jeg droppet (men regner med at du ikke spiser det hver dag). Hvordan er aktivitetsnivået ditt? Og hvorfor tenker du at du skal ned mot 62 kg? Er du fornøyd med hvordan kroppen din er nå, mtp funksjonalitet og energi-nivå? Anonymkode: 59fd9...62b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #19 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 1500 er snittet for kvinner for å vedlikeholde vekt. 2k for menn Anonymkode: 2c5b5...653 Ja, og det er 1510 TS ligger på, iflg lifesum og hvis hun har veid/målt riktig. Den jeg svarte, var en som skrev at hun må spise 1200 kcal for å gå NED i vekt, men hun var 11 cm lavere enn TS og veide også ca 10 kg mer. Ned og vedlikehold er to vidt forskjellige ting. Anonymkode: 1fa33...aa0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #20 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, og det er 1510 TS ligger på, iflg lifesum og hvis hun har veid/målt riktig. Den jeg svarte, var en som skrev at hun må spise 1200 kcal for å gå NED i vekt, men hun var 11 cm lavere enn TS og veide også ca 10 kg mer. Ned og vedlikehold er to vidt forskjellige ting. Anonymkode: 1fa33...aa0 10 kg mindre* Anonymkode: 1fa33...aa0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå