AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #1 Skrevet 22. august 2024 Jeg søkte på en jobb for flere måneder siden og siden jeg ikke høre noe før sommeren regnet jeg med at jeg ikke var aktuell til intervju. Nå fikk jeg plutselig beskjed om at de vil ha et videomøte med meg, problemet er at jeg har blitt gravid siden sist. Dette er en jobb jeg har veldig lyst på, men pg oppsigelsestiden vil jeg nesten ikke kunne begynne der før jeg skal ut i permisjon. Jeg vet at de ikke kan trekke et eventuelt jobbtilbud fordi jeg er gravid, men jeg vil personlig føle det veldig ubehagelig å måtte si at jeg ikke kan begynne før om ett år. Samtidig så skal det jo ikke være sånn at jeg skal gå glipp av sjanser fordi jeg skal ha barn. Ideelt sett skal man jo jobbe en plass i mange år så da er jo tiden i permisjon veldig kort. Jeg kan selvsagt være ærlig på første samtale, men da vet jeg at jeg ikke kommer til å få tilbud om jobben. Hva ville du gjort om du havnet i min situasjon gjort? Anonymkode: a039d...e57
mommyaka Skrevet 22. august 2024 #2 Skrevet 22. august 2024 Hmm. Det er jo litt kjedelige for jobben om du jobber der i 2 mnd eks for så ut i permisjon. Men har du jobbet for dette? Du får bare permisjon om du jobber 6 mnd før du føder Pluss jeg ville kanskje følt meg litt rar ol jeg fikk jobben..kom på jobb med stor mage og la inn søknaden at det mu it i permisjon om noen mnd
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #3 Skrevet 22. august 2024 Vente til du evt får tilbud om jobben før du sier det. Man skal ikke diskrimineres pga graviditet, men det kan skje likevel. Så jeg ville ikke tatt sjansen. Anonymkode: 8d928...2e5 6
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #4 Skrevet 22. august 2024 Jeg var i akkurat din situasjon TS. Fsnt ut at jeg er gravid etter første intervju (og det var flere runder). Det jeg gjorde var å IKKE si noe på noen av intervjuene. Og det var fysiske intervju. Det var så pass tidlig i graviditeten at det var ikke synlig at jeg er gravid. Etter siste intervju spurte jeg om hvor lang tid sånn ca tenkte de å bruke på å bestemme seg. Jeg fikk svar at det blir ila uke (så ikke så mye tid). Ca 2 arbeidsdager etterpå sendte jeg melding til lederen der om det kunne passe med en kort prat. Og ringte dem på telefon for å fortelle at jeg er først og fremst takknemlig for at de brukte sin tid på å bli bedre kjent med meg og at jeg håper de skaffet inntrykket av meg osv OG SÅ sa jeg at grunnen til at jeg ringer nå er at jeg har blitt gravid og vil at noen av dem som skal ta beslutning om ansettelse skal vite det. For skulle jeg ha fått jobbtilbud fra dem, hadde en av de første tingene jeg måtte si var at jeg må ut i permisjon... Og det føler jeg er litt ubehagelig måte å starte arbeidsforhold på. Men jeg fikk en skikkelig positiv inntrykket av dem og vil ikke skape utfordringer for dem skulle de trenge noen snarest og for et varig prosjekt. Og derfor ville jeg være ærlig om dette tidlig. Sannheten er at jeg jobber i bransjen der det er veldig få aktører og jeg ville ikke ødelegge for fremtiden for meg selv. Hadde jeg selv vært leder så hadde jeg satt pris på den ærlighet tenkte jeg. Og jeg ville nettopp ikke ha "dårlig" stemning fra starten. Og ikke informere dem skriftlig for da følte jeg at de ville føle en press fra min side for å unngå problemer, svare med riktige ord osv. Jeg vet at jeg er en nyttig ressurs med god kompetanse og har mye å tilby arbeidsgiver så for meg det føltes riktig å gjøre det sånt. De først og fremst gratulerte meg veldig varmt, takket for at jeg sa i fra og nevnte at det er livet og det er naturlig at folk får barn og det er bra. Og at de bestemmer seg ila uke. Jeg fikk jobbtilbud 😊 med åpen dato for oppstart. Og vi ble enige om at det ble om litt over ett år. Altså etter min permisjon 😊 Masse lykke til TS. Gjør det som du selv føler blir riktig og rettferdig i ditt tilfelle. Anonymkode: ea604...29b 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #5 Skrevet 22. august 2024 Jeg ville vært ærlig. Er du den rette arbeidstakeren, får du jobben selv om du er gravid. Anonymkode: 19afa...632
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #6 Skrevet 22. august 2024 Var på intervju når babyen var 1 mnd. Jeg startet i jobben 8 mnd senere. De ville ha meg, var ikke noe problem å vente til permisjon var ferdig, gi meg ammefri og veldig fleksibel start. Jeg var ærlig hele veien. Anonymkode: c71d5...3fa
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #7 Skrevet 22. august 2024 Jeg ble headhuntet av et firma tidligere i år. Hadde nettopp testet positivt og var kun noen uker på vei da jeg signerte kontrakten, og det var derfor alt for tidlig å fortelle noe. Oppstart var ikke før over sommerferien, så da ringte jeg noen måneder før og informerte om graviditeten. De tok det veldig bra. Sa at dette er noe man må regne med når man ansetter en barnløs kvinne i begynnelsen av 30-årene, og at de uansett hadde hatt et mye lengre tidsperspektiv i tankene da de kontaktet meg. Går ut i perm om et par uker og har da jobbet der i kun 6 uker totalt. Veldig glad for at jeg takket ja, og gleder meg til å starte skikkelig etter permisjonen. Jeg hadde ikke informert om det før et eventuelt tilbud lå på bordet. Å være ærlig om graviditeten under intervju kan også legge et uønsket press på arbeidsgiver - de kan føle seg forpliktet til å tilby deg jobben fordi de er redde for å bli anklaget for diskriminering hvis ikke. Når man ansetter kvinner i en viss alder, er man jo også innforstått med at de kan bli gravide, og hadde det ikke skjedd nå kunne det like gjerne ha skjedd neste år. I det lengre løp spiller det derfor liten rolle, dersom du først er riktig kandidat for stillingen. Anonymkode: 14cd8...38d 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #8 Skrevet 23. august 2024 10 hours ago, AnonymBruker said: Jeg ble headhuntet av et firma tidligere i år. Hadde nettopp testet positivt og var kun noen uker på vei da jeg signerte kontrakten, og det var derfor alt for tidlig å fortelle noe. Oppstart var ikke før over sommerferien, så da ringte jeg noen måneder før og informerte om graviditeten. De tok det veldig bra. Sa at dette er noe man må regne med når man ansetter en barnløs kvinne i begynnelsen av 30-årene, og at de uansett hadde hatt et mye lengre tidsperspektiv i tankene da de kontaktet meg. Går ut i perm om et par uker og har da jobbet der i kun 6 uker totalt. Veldig glad for at jeg takket ja, og gleder meg til å starte skikkelig etter permisjonen. Jeg hadde ikke informert om det før et eventuelt tilbud lå på bordet. Å være ærlig om graviditeten under intervju kan også legge et uønsket press på arbeidsgiver - de kan føle seg forpliktet til å tilby deg jobben fordi de er redde for å bli anklaget for diskriminering hvis ikke. Når man ansetter kvinner i en viss alder, er man jo også innforstått med at de kan bli gravide, og hadde det ikke skjedd nå kunne det like gjerne ha skjedd neste år. I det lengre løp spiller det derfor liten rolle, dersom du først er riktig kandidat for stillingen. Anonymkode: 14cd8...38d dette er grunnen til at jeg ikke sa noe under mine intervjurunder. Jeg fortalte det da de ringte med tilbudet + la frem et par forslag til hvordan vi kunne løse det (signere avtale med oppstart etter permisjon og midlertidig ansette konsulent/vikar, korte ned min permisjon - vi bor ikke i Norge og har hakket mer fleksible løsninger her -, etc.). Det endte med at jeg signerte dagen etterpå og var i jobb i tre måneder før jeg gikk ut i permisjon. Ingen har vært noe annet enn støttende. Anonymkode: d62c2...315
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #9 Skrevet 25. august 2024 gikk dere ut i permisjon flere mnd før dere fødte barn? eller mener dere at dere var blitt gravide ved intervju tiden, og det tok dere nesten et år før dere fikk tilbud?? AnonymBruker skrev (På 23.8.2024 den 6.48): dette er grunnen til at jeg ikke sa noe under mine intervjurunder. Jeg fortalte det da de ringte med tilbudet + la frem et par forslag til hvordan vi kunne løse det (signere avtale med oppstart etter permisjon og midlertidig ansette konsulent/vikar, korte ned min permisjon - vi bor ikke i Norge og har hakket mer fleksible løsninger her -, etc.). Det endte med at jeg signerte dagen etterpå og var i jobb i tre måneder før jeg gikk ut i permisjon. Ingen har vært noe annet enn støttende. Anonymkode: d62c2...315 AnonymBruker skrev (På 22.8.2024 den 19.54): Jeg ble headhuntet av et firma tidligere i år. Hadde nettopp testet positivt og var kun noen uker på vei da jeg signerte kontrakten, og det var derfor alt for tidlig å fortelle noe. Oppstart var ikke før over sommerferien, så da ringte jeg noen måneder før og informerte om graviditeten. De tok det veldig bra. Sa at dette er noe man må regne med når man ansetter en barnløs kvinne i begynnelsen av 30-årene, og at de uansett hadde hatt et mye lengre tidsperspektiv i tankene da de kontaktet meg. Går ut i perm om et par uker og har da jobbet der i kun 6 uker totalt. Veldig glad for at jeg takket ja, og gleder meg til å starte skikkelig etter permisjonen. Jeg hadde ikke informert om det før et eventuelt tilbud lå på bordet. Å være ærlig om graviditeten under intervju kan også legge et uønsket press på arbeidsgiver - de kan føle seg forpliktet til å tilby deg jobben fordi de er redde for å bli anklaget for diskriminering hvis ikke. Når man ansetter kvinner i en viss alder, er man jo også innforstått med at de kan bli gravide, og hadde det ikke skjedd nå kunne det like gjerne ha skjedd neste år. I det lengre løp spiller det derfor liten rolle, dersom du først er riktig kandidat for stillingen. Anonymkode: 14cd8...38d Anonymkode: dce24...df1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #10 Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (På 22.8.2024 den 12.30): Jeg søkte på en jobb for flere måneder siden og siden jeg ikke høre noe før sommeren regnet jeg med at jeg ikke var aktuell til intervju. Nå fikk jeg plutselig beskjed om at de vil ha et videomøte med meg, problemet er at jeg har blitt gravid siden sist. Dette er en jobb jeg har veldig lyst på, men pg oppsigelsestiden vil jeg nesten ikke kunne begynne der før jeg skal ut i permisjon. Jeg vet at de ikke kan trekke et eventuelt jobbtilbud fordi jeg er gravid, men jeg vil personlig føle det veldig ubehagelig å måtte si at jeg ikke kan begynne før om ett år. Samtidig så skal det jo ikke være sånn at jeg skal gå glipp av sjanser fordi jeg skal ha barn. Ideelt sett skal man jo jobbe en plass i mange år så da er jo tiden i permisjon veldig kort. Jeg kan selvsagt være ærlig på første samtale, men da vet jeg at jeg ikke kommer til å få tilbud om jobben. Hva ville du gjort om du havnet i min situasjon gjort? Anonymkode: a039d...e57 Jeg fikk jobbtilbud samme dag som jeg fødte. Var ærlig på intervjuet om at jeg var gravid. Min nye arbeidsgiver tok over permisjonen halvveis. Det tok 8 mnd før jeg startet på ordentlig. Det gikk helt fint Anonymkode: a3a12...c27
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #11 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (På 22.8.2024 den 12.30): Jeg søkte på en jobb for flere måneder siden og siden jeg ikke høre noe før sommeren regnet jeg med at jeg ikke var aktuell til intervju. Nå fikk jeg plutselig beskjed om at de vil ha et videomøte med meg, problemet er at jeg har blitt gravid siden sist. Dette er en jobb jeg har veldig lyst på, men pg oppsigelsestiden vil jeg nesten ikke kunne begynne der før jeg skal ut i permisjon. Jeg vet at de ikke kan trekke et eventuelt jobbtilbud fordi jeg er gravid, men jeg vil personlig føle det veldig ubehagelig å måtte si at jeg ikke kan begynne før om ett år. Samtidig så skal det jo ikke være sånn at jeg skal gå glipp av sjanser fordi jeg skal ha barn. Ideelt sett skal man jo jobbe en plass i mange år så da er jo tiden i permisjon veldig kort. Jeg kan selvsagt være ærlig på første samtale, men da vet jeg at jeg ikke kommer til å få tilbud om jobben. Hva ville du gjort om du havnet i min situasjon gjort? Anonymkode: a039d...e57 Hvor langt på vei er du? For meg ville det vært forskjell om jeg var under 3 måneder eller måneder på vei. Før 3 måneder ville jeg ikke sagt noe, jeg deler ikke graviditet med noen før det. Er du 6-7 måneder på vei ville jeg sagt det. Muligens ventet til etter førstegangsintervjuet, så de ikke blir helt farget av graviditeten under intervjuet. Diskriminering skjer dessverre. Anonymkode: bec0b...10b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå