Gå til innhold

Noen som er flink på det med rettigheter i jobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg startet i en ny jobb der prøvetiden slutter nå etter august. Dette er en unormal jobb hvor du må komme inni det for å kunne det osv. Dette er en jobb som er spredt over hele norge, mens jeg har en ansvarlig som er i samme området som meg. Nå er det snart slutten av prøvetiden og det virker som sjefen min ikke vil ha meg med videre etter prøvetid. Selv sier de det tar tid å komme inni jobben og andre som startet for noen år tilbake har brukt 2år før de kom helt inni jobben, mens nå vil de folk skal være helt erfarne etter få måneder. Så de mener jeg ikke passer jobben, selvom jeg har fått til jobben akkurat som du skal, i det siste. Det sier til og med den ansvarlig som hadde meg på opplæring. Jeg gjør alt som jeg skal, og er ikke noe mer jeg kan gjøre for å gjøre de fornøyd da jeg allerede gjør alt jeg skal gjøre.

Så nå skal de ha et mer alvorlig møte med meg neste uke, der de nok kommer til å si jeg ikke får fortsette.

Så jeg lurer på, kan de bare gjøre slik når jeg faktisk gjør det de ber om, jobber skikkelig og står på. Har selvfølgelig heller ikke gjort noe galt. Sier jeg er veldig glad i jobben osv.

Jeg har hatt andre jobber, men da har jeg fått fortsatt etter prøvetid, men om jeg ikke får det nå, så er det jo noe annet. Har jeg noen rettigheter, eller kan de bare si takk og farvell? Jeg har jo så veldig lyst å fortsette i denne jobben, da jeg startet her var det akkurat som å få drømmejobben, og vil ikke miste det.

Anonymkode: 14805...640

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oppsigelse i prøvetiden - Arbeidsmiljøloven (arbeidsmiljoloven.com)

Blir arbeidstaker som skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, sagt opp, må oppsigelsen være begrunnet i arbeidstakers tilpasning til arbeidet, faglige dyktighet og pålitelighet.»

Som det fremgår av bestemmelsen gir loven arbeidstaker et vern ved at det kreves at oppsigelsen må være begrunnet i arbeidstakers tilpasning til arbeidet, faglige dyktighet og pålitelighet. 

Samtidig gir bestemmelsen ikke et like godt vern som for arbeidstakere som er fast ansatt, jf. arbeidsmiljøloven § 15-7. Bestemmelsen om oppsigelse i prøvetid gir også arbeidsgiver mulighet til å si opp ansatte som ikke passer i stillingen. 

Anonymkode: 9a40d...c69

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et godt vern også i prøvetiden. Hvis det er noe de ikke har vært fornøyd med så skal de følge opp underveis, gi god opplæring og muligheten for forbedring.

De kan ikke bare si deg opp uten videre. 

Ikke skriv under på noe. Er du organisert tar du med tillitsvalgt

Anonymkode: 0f222...fa3

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Du har et godt vern også i prøvetiden. Hvis det er noe de ikke har vært fornøyd med så skal de følge opp underveis, gi god opplæring og muligheten for forbedring.

De kan ikke bare si deg opp uten videre. 

Ikke skriv under på noe. Er du organisert tar du med tillitsvalgt

Jeg er ikke organisert, noe jeg sikkert burde vært. Føler heller ikke jeg har fått nok opplæring av de. Når jeg startet, møtte jeg på kontoret, da måtte sjefen plutselig reise hjem fordi han ble syk. Og da var det ingen plan på opplæring jeg skulle få, noe som var skuffende. Samtidig så de sier jeg har takket nei til mer opplæring og sier jeg har fått den opplæringen jeg trenger, når jeg ikke har sakt det, heller omvendt. Jeg sa til de jeg ville få det til og sa da hva jeg ikke fikk til/slet med å få til, og da fikk jeg ikke noe skikkelig svar på hva de kunne gjøre for å hjelpe. Rett og slett en veldig dårlig sjef, det er andre også enig i. På slutten nå så føler jeg hele greie er bare tull og useriøst. Tenker en sjef skal ikke være sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett tror jeg ikke jeg ville jobbet på et sånt sted 😕

Anonymkode: fde92...a8e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei jeg er forsåvidt enig med deg. Jeg elsker jobben og det at jeg kan styre selv i den jobben osv. Men sjefen/de på kontoret, synts jeg er veldig useriøse og merkelige. Virker som de ikke vil ta vare på de som jobber

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan vet du at møte du er innkalt til er et "mer alvorlig møte"? Det er godt mulig arbeidsplassen kunne gjort mer for å få deg inn i oppgavene, men jeg leser heller ingen steder noe du selv mener du kunne gjort bedre. Normalt ville man tatt med seg tillitsvalgt, men når du ikke gidder å organisere deg så kan du faktisk bare ha det så godt. Du har vern selv om du er i prøvetid, men mener de du ikke funker så det rett ut, spesielt når ingen taler din sak.

Anonymkode: d412c...0de

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hvordan vet du at møte du er innkalt til er et "mer alvorlig møte"? Det er godt mulig arbeidsplassen kunne gjort mer for å få deg inn i oppgavene, men jeg leser heller ingen steder noe du selv mener du kunne gjort bedre. Normalt ville man tatt med seg tillitsvalgt, men når du ikke gidder å organisere deg så kan du faktisk bare ha det så godt. Du har vern selv om du er i prøvetid, men mener de du ikke funker så det rett ut, spesielt når ingen taler din sak.

Jeg er enda ung og har ikke peiling på alt i arbeidslivet, og har derfor ikke hatt peiling på det med å organisere seg osv.  Jeg vet det er et mer alvorlig møte da de selv sa det. Og i tillegg fått mail om at det skal være drøfting angående at de vurderer å avslutte arbeidsforholdet mitt.

Jeg har selv spurt om hva jeg bør gjøre, spurt om mer opplæring osv. Og vet selv at jeg gjør jobben slik dek skal gjøres nå, det sier de andre også som er i høyere stilling, men virker ikke som det betyr noe for sjefen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enig men hva skal vedkommende gjøre hvis hun/han ikke før jobbe der lenger?? Virker som det er dårlig ledelse der? Makt?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme tenker jeg.

Her høres det ut som det går på «trynefaktor» hvem som får fortsette. 

Anonymkode: 35399...dfc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er enda ung og har ikke peiling på alt i arbeidslivet, og har derfor ikke hatt peiling på det med å organisere seg osv.  Jeg vet det er et mer alvorlig møte da de selv sa det. Og i tillegg fått mail om at det skal være drøfting angående at de vurderer å avslutte arbeidsforholdet mitt.

Jeg har selv spurt om hva jeg bør gjøre, spurt om mer opplæring osv. Og vet selv at jeg gjør jobben slik dek skal gjøres nå, det sier de andre også som er i høyere stilling, men virker ikke som det betyr noe for sjefen.

Du har lite å stille opp med hvis du ikke er organisert. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det samme tenker jeg.

Tegn på dårlig arbeidsmiljø. Enten er du med i gjengen eller ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig i dette. Det kan også være at de ønsker å forlenge prøvetiden fordi de ikke har fått vist (lært deg opp godt nok), og du har ikke fått vist ditt fulle potensiale. De må ha gitt deg «forbedringspunkter» i prøvetiden for å kunne avslutte nå, de kan ikke bare si de ikke er fornøyd med deg/innsatsen din uten at du har fått mulighet til å forbedre den. 
Det er heller ikke sikkert det er et «avslutningsmøte», ville ikke vært så pesimistisk med mindre jeg selv følte jeg kom til kort her…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjugur skrev (2 timer siden):

Enig i dette. Det kan også være at de ønsker å forlenge prøvetiden fordi de ikke har fått vist (lært deg opp godt nok), og du har ikke fått vist ditt fulle potensiale. De må ha gitt deg «forbedringspunkter» i prøvetiden for å kunne avslutte nå, de kan ikke bare si de ikke er fornøyd med deg/innsatsen din uten at du har fått mulighet til å forbedre den. 
Det er heller ikke sikkert det er et «avslutningsmøte», ville ikke vært så pesimistisk med mindre jeg selv følte jeg kom til kort her…

Ja jeg har fått forbedringspunkter som jeg har klart å fått til slik de ville jeg skulle få det til. Og nå når jeg får det til da, så kommer de plutselig med at det er ikke godt nok siden jeg ikke klarte alt tidligere. Men altså, det er jo derfor en har opplæring, fordi du skal lære osv. De skrev også i annonsen at du trengte ikke ha utdannelse innen det, fordi du kom til å få god opplæring og tett oppfølging. Han som er ansvarlig der jeg er, sier også at han brukte lang tid på å komme inni det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme tenker jeg.

Enig. Etter å hatt noen møter å snakket med de på kontoret da, så virker det som om de bare ikke liker meg plutselig. Og ser sine utvalgte. Den andre sjefen som er der er stikk motsatt, om noen av hans folk ikke får det til, eller har lyst til å slutte, så reiser han til de og gjør alt for at de skal få det til.. bare ikke min sjef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TLR skrev (3 timer siden):

Enig men hva skal vedkommende gjøre hvis hun/han ikke før jobbe der lenger?? Virker som det er dårlig ledelse der? Makt?? 

Ja er veldig dårlig ledelse her synts jeg. Og en kan jo ikke bare gå å finne seg en jobb med en gang hvis en ikke får fortsette

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har samme vern som ansatt i prøvetid. 

Med mindre de kan begrunne hvorfor du ikke kan fortsette i jobben eller du sier opp, er du pr definisjon ansatt videre. Spørsmål en, vil du jobbe videre i en bedrift som ikke håndterer dette riktig på ledelsesnivå? Spørsmål to, er dette et drøftelsesmøte? Det skal innkalles og du skal gjøres oppmerksom på at du kan ha med en tredjepart. Ta i så fall med en advokat, tillitsvalgt, eller en person du stoler på som er litt oppdatert på dette. Jeg har vært med andre i den type møte. 

Anonymkode: f1ed0...a17

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så meld deg inn i fagforening nå da. Ikke for sent det!

Anonymkode: 7fba3...f91

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du har samme vern som ansatt i prøvetid. 

Med mindre de kan begrunne hvorfor du ikke kan fortsette i jobben eller du sier opp, er du pr definisjon ansatt videre. Spørsmål en, vil du jobbe videre i en bedrift som ikke håndterer dette riktig på ledelsesnivå? Spørsmål to, er dette et drøftelsesmøte? Det skal innkalles og du skal gjøres oppmerksom på at du kan ha med en tredjepart. Ta i så fall med en advokat, tillitsvalgt, eller en person du stoler på som er litt oppdatert på dette. Jeg har vært med andre i den type møte. 

Anonymkode: f1ed0...a17

Ja er et drøftelsesmøte jeg skal i, der jeg kunne ta med en rådgiver eller tillitsperson. Søkte litt på nette også, og forstod det slik at hvis en arbeidsgiver ikke vil ha deg etter prøvetid, skal det sendes ut en oppsigelse 2 uker før pråvetiden slutter. Hvis det stemmer, så har jeg ikke fått det, og det er også for sent for de å sende det ut nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg er ikke organisert, noe jeg sikkert burde vært. Føler heller ikke jeg har fått nok opplæring av de. Når jeg startet, møtte jeg på kontoret, da måtte sjefen plutselig reise hjem fordi han ble syk. Og da var det ingen plan på opplæring jeg skulle få, noe som var skuffende. Samtidig så de sier jeg har takket nei til mer opplæring og sier jeg har fått den opplæringen jeg trenger, når jeg ikke har sakt det, heller omvendt. Jeg sa til de jeg ville få det til og sa da hva jeg ikke fikk til/slet med å få til, og da fikk jeg ikke noe skikkelig svar på hva de kunne gjøre for å hjelpe. Rett og slett en veldig dårlig sjef, det er andre også enig i. På slutten nå så føler jeg hele greie er bare tull og useriøst. Tenker en sjef skal ikke være sånn.

Det er uansett de som må dokumentere dette.

Oppsigelsesvernet er ikke snnerledes fordi om du er i prøvetid.

De kan ikke bare si du ikke passer inn feks. Sjekk med en advokat eller Jussbuss om de kan hjelpe deg, 

Men IKKE skriv under på noe. Da sier du at dette må du få hjelp til å forstå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...