Gå til innhold

Syns det er så vanskelig med referanser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du må skaffe den en ny leder de kan ringe til. Lett, ja vet 🙄 Men det er faktisk det som er løsningen! 

Kjenner du noen som kan ansette deg/gi deg oppdrag? Om det så bare er som ringevikar i barnehage eller helgestilling på KIWI. 

Strekk ut en hånd til hvem som helst, få de til å gi deg arbeid. Aller helst sånn noenlunde relevant, men også vedhugging gjennom skoghogst as (fiktivt), hjelper. Da har du plutselig en leder som kan gi deg en referanse, og hvis det er en helgestilling kan du jo også beholde denne selv om du får ny jobb (altså en mer reell referanse enn hvis du skal slutte der den som er referanse er sjef). 

Anonymkode: 4b5d1...b67

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg oppga ikke nåværende da jeg fikk jobb sist. Jeg sa at jeg ikke ønsket å bidra til uro på nåværende arbeidsplass da de ikke visste at jeg var på vei bort, og spurte om det gikk greit å bruke en gammel leder. Ringte en leder jeg hadde for ti år siden og forklarte situasjonen, og han stilte opp for meg.

Om de hadde insistert på å ha den som var lederen min da hadde jeg trukket søknaden.

Anonymkode: d556e...0a3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da veldig vanlig å IKKE oppgi nåværende leder, fordi man ikke vil gjøre det kjent på jobb at man søker seg vekk.

Anonymkode: c56fc...5a9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke typer jobber er det dere søker? Er i prosess selv, og en jobb jeg ble tilbudt, det var aldri snakke om referanser og de ringte aldri. Jeg hadde riktignok gitt opplysninger om referanse på forhånd, og brukte nåværende leder. Vet ikke om det har noe å si. Min mann har heller ikke opplevd at referanser ble ringt, en gang ringte de heller en kollega av ham da de mente vedkommende kjente ham bedre enn lederen. Vi er begge høyt utdannet så det er relativt høye stillinger det er snakk om.

Så synes det er rart at det er grunnen til at du ikke kommer deg videre. Det går også an å forklare til de som spør ditt dilemma. Skjønner ikke hvorfor du gjør det vanskeligere for deg selv enn det trenger å være.

Anonymkode: 867e4...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvilke typer jobber er det dere søker? Er i prosess selv, og en jobb jeg ble tilbudt, det var aldri snakke om referanser og de ringte aldri. Jeg hadde riktignok gitt opplysninger om referanse på forhånd, og brukte nåværende leder. Vet ikke om det har noe å si. Min mann har heller ikke opplevd at referanser ble ringt, en gang ringte de heller en kollega av ham da de mente vedkommende kjente ham bedre enn lederen. Vi er begge høyt utdannet så det er relativt høye stillinger det er snakk om.

Så synes det er rart at det er grunnen til at du ikke kommer deg videre. Det går også an å forklare til de som spør ditt dilemma. Skjønner ikke hvorfor du gjør det vanskeligere for deg selv enn det trenger å være.

Anonymkode: 867e4...3ba

Altså, når jeg nå har vært på intervjuer har kravet vært minst 2 referanser og en av dem må være nåværende leder. Når jeg forklarte hvorfor det ikke var mulig så aksepterte de tidligere leder som referanse og jeg fikk jobben. Da jeg var på intervju sist, for snart 5 år siden, så var det ikke så nøye om lederen var tidligere eller nåværende leder, men leder måtte det være. Nå har jeg kun jobbet i kommune og stat, da. 

Jeg er også "relativt høyt utdannet", men om stillingene jeg søker er så høye, det kan vel diskuteres. Lønna er iallfall ikke det 😂

Anonymkode: 4b5d1...b67

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får vanligvis ikke dårlig referanse hvis man har møtt opp på jobb og vært til å stole på. 

Så hvis du vet at du kan stå inne for det arbeidet du har gjort, så ser jeg ingen problem med å bruke lederen som referanse. 

Tviler på at en leder gir dårlig referanse uten grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Jeg vet at jeg har gode referanser på jobb, men problemet mitt er at jeg konkurrerer i et tøft marked og sist jeg var i en jobbsøkerprosess så fikk jeg ikke jobben desverre. Skal jeg igjen lage uro på jobb neste gang jeg søker en ny jobb, tenk om jeg ikke får den heller? Dette syns jeg forøvrig er et problem uansett om jeg bruker min nåværende leder eller ikke som referanse, syns det er ubehagelig å «mase» på referansene hver gang jeg søker en ny jobb. 

Anonymkode: 3a558...a51

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg ts, har samme problem. Å måtte «mase» på tidligere leder i tide og utide er ikke ok syns jeg. Jeg bruker ikke nåværende leder, da trekker jeg meg heller fra prosessen. Vurderer å ta en ringevikarjobb på helg - for å få referanse, men da tipper jeg den lederen vil si at hen ikke kjenner meg godt nok til å stille som referanse (jeg jobber tross alt helg, og det gjør ikke leder). Synd det skal være så gammeldags.

Jeg så foresten en annonse nylig der de ønsket referansene oppgitt sammen med søkerbrev - altså hallo i luken (!)! Det var en spennende stilling, men ellers takk. Gir ikke referanser for en stilling jeg ikke vet om jeg får intervju på, eller som kan vise seg å være en ræva arbeidsplass. Mye dårlig HR-arbeid rundt om kring. 

Anonymkode: 72cf3...5da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...