AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #1 Del Skrevet 22. august 2024 Jeg er på jobbleting og har vært på flere intervjuer. Alle ønsker at jeg oppgir nåværende leder som referanse. Jeg får da kalde føtter. Har oppgitt min nåværende leder som referanse kun to ganger da jeg virkelig virkelig hadde lyst på jobben. Hvis jwg er i tvil om jobben, trekker jeg søknaden min så fort det blir snakk om å oppgi referanse. Hvorfor kan ikke en tidligere leder eller en kollega være godt nok? Hvis man ikke får jobben(e) man søker på og hele tiden må oppgi nåværende leder blir det jo både ubehagelig og uprofesjonelt? Jeg gir snart opp. Anonymkode: 3a558...a51 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #2 Del Skrevet 22. august 2024 Enig, skjønner ikke at det ikke skal være godt nok med tidligere ledere. Dritt lei referanser selv, og får dårlig samvittighet når jeg går på intervju etter intervju men aldri kommer videre. Anonymkode: 77aa7...394 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #3 Del Skrevet 22. august 2024 Jeg må ofte oppgi min leder som referanse men hun gir rævva referanse bare for å være jævlig. Så jeg kommer aldri noen vei. Hun er kjent for å gjøre dette bare på pur faenskap. Jeg er meget frustrert og desperat. Anonymkode: 0e623...74f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #4 Del Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Enig, skjønner ikke at det ikke skal være godt nok med tidligere ledere. Dritt lei referanser selv, og får dårlig samvittighet når jeg går på intervju etter intervju men aldri kommer videre. Anonymkode: 77aa7...394 Det går utover selvtilliten rett og slett. Jeg føler andre får jobber lett som bare det, mens jeg står og stanger og aldri kommer videre. Anonymkode: 3a558...a51 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #5 Del Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg må ofte oppgi min leder som referanse men hun gir rævva referanse bare for å være jævlig. Så jeg kommer aldri noen vei. Hun er kjent for å gjøre dette bare på pur faenskap. Jeg er meget frustrert og desperat. Anonymkode: 0e623...74f For et grusomt menneske! Anonymkode: 3a558...a51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #6 Del Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For et grusomt menneske! Anonymkode: 3a558...a51 Psykopat. Nei, jeg overdriver ikke. Og jeg kommer meg ikke vekk, nettopp på grunn av av hun holder på sånn. Anonymkode: 0e623...74f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #7 Del Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Psykopat. Nei, jeg overdriver ikke. Og jeg kommer meg ikke vekk, nettopp på grunn av av hun holder på sånn. Anonymkode: 0e623...74f Da burde du advare jobbene du søker om at hun er sånn? 😕 for en fortvilende situasjon. Anonymkode: 3a558...a51 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #8 Del Skrevet 22. august 2024 Alle stillinger jeg har søkt har det kun vært snakk om referanser når jeg er blant de siste igjen i prosessen. Typ at det står mellom meg og en annen. Har aldri måtte oppgi eksisterende leder. Anonymkode: 63a53...3e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #9 Del Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alle stillinger jeg har søkt har det kun vært snakk om referanser når jeg er blant de siste igjen i prosessen. Typ at det står mellom meg og en annen. Har aldri måtte oppgi eksisterende leder. Anonymkode: 63a53...3e1 Jeg har erfart på alle intervjuer at de spør om referanser selv om jeg er en blant mange andre aktuelle kandidater. Hadde det vært slik at jeg mest sannsynlig fikk jobben, hadde det ikke vært noe problem å oppgitt leder. Men føles veldig utleverende å oppgi leder til dem når jeg ikke vet hvor godt jeg ligger an. TS Anonymkode: 3a558...a51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 22. august 2024 #10 Del Skrevet 22. august 2024 Dette høres veldig rart. Jeg har aldri måttet oppgi nåværende leder som referanse og vi ber heller aldri om det når vi rekrutterer. Som regel er det kollega, mellomleder eller tidligere leder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #11 Del Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da burde du advare jobbene du søker om at hun er sånn? 😕 for en fortvilende situasjon. Anonymkode: 3a558...a51 Det er ekstremt fortvilende. Hun har vært etter meg på forskjellige måter det siste året. Enden på visa kan være at jeg står helt uten jobb snart. Og det er ikke fordi jeg ikke er flink. Det vet jeg, for dette er som kjent et problem og jeg har gode tilbakemeldinger fra kollegaer. Anonymkode: 0e623...74f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #12 Del Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har erfart på alle intervjuer at de spør om referanser selv om jeg er en blant mange andre aktuelle kandidater. Hadde det vært slik at jeg mest sannsynlig fikk jobben, hadde det ikke vært noe problem å oppgitt leder. Men føles veldig utleverende å oppgi leder til dem når jeg ikke vet hvor godt jeg ligger an. TS Anonymkode: 3a558...a51 Jeg opplever også ofte at de vil ha navn på referanser med en gang, selv om de ikke har blitt oppringt. Anonymkode: 0e623...74f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 22. august 2024 #13 Del Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg er på jobbleting og har vært på flere intervjuer. Alle ønsker at jeg oppgir nåværende leder som referanse. Jeg får da kalde føtter. Har oppgitt min nåværende leder som referanse kun to ganger da jeg virkelig virkelig hadde lyst på jobben. Hvis jwg er i tvil om jobben, trekker jeg søknaden min så fort det blir snakk om å oppgi referanse. Hvorfor kan ikke en tidligere leder eller en kollega være godt nok? Hvis man ikke får jobben(e) man søker på og hele tiden må oppgi nåværende leder blir det jo både ubehagelig og uprofesjonelt? Jeg gir snart opp. Anonymkode: 3a558...a51 Enig med deg. Jeg skriver alltid i søknaden at referanser oppgis på forespørsel og så om det blir intervju så snakker vi litt på slutten om hva slags referanser de ønsker. Jeg pleier å være helt ærlig om det du skriver: At om de ber om nåværende leder som referanse, så håper jeg det er fordi jeg blir seriøst vurdert til jobben - ellers vil det oppleves som støy for leder og være med på å svekke relasjonen mellom oss. På den andre siden så er det for meg veldig unaturlig at man ikke skal snakke med den som er leder nå. Hvis man har dårlige relasjoner, så bør man være ærlig om det og forklare det uten å legge skyld en eller annen vei. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stjertmeis Skrevet 22. august 2024 #14 Del Skrevet 22. august 2024 Si på intervjuet at nåværende arbeidsgiver ikke er kjent med at du søker på denne jobben, og spør om hvilket tidspunkt i prosessen de sjekker referanser. Og videre be pent om at de ikke sjekker referanse før de vet at de vil gå videre med det, gitt at referansen bekrefter inntrykket de har av deg. Dette er vanlig prosedyre de gangene de ønsker referanser når jeg har vært på intervjer, og alle mine potensielle nye arbeidsgivere ser det som en selvfølge a5 de først referanse når de vet at de ønsker å gi et tilbud. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 22. august 2024 #15 Del Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg må ofte oppgi min leder som referanse men hun gir rævva referanse bare for å være jævlig. Så jeg kommer aldri noen vei. Hun er kjent for å gjøre dette bare på pur faenskap. Jeg er meget frustrert og desperat. Anonymkode: 0e623...74f Da sier du helt åpent at du ikke ønsker å oppgi henne fordi dere har en dårlig relasjon og du vet at hun ga deg en referanse du ikke kjenner deg igjen i - forrige gang. "Dere må gjerne kontakte henne, men jeg ber også om at dere kontakter xxxxx og xxxxx". Formuler dette uten å virke sint eller bitter, bare som en konstatering. Ikke si at "hun er kjent for å gjøre dette". La heller en av de andre referansene dine fra samme arbeidsplass antyde dette når de kontakter vedkommende. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #16 Del Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ekstremt fortvilende. Hun har vært etter meg på forskjellige måter det siste året. Enden på visa kan være at jeg står helt uten jobb snart. Og det er ikke fordi jeg ikke er flink. Det vet jeg, for dette er som kjent et problem og jeg har gode tilbakemeldinger fra kollegaer. Anonymkode: 0e623...74f Jeg har også en slik leder. Jeg oppga en tidligere leder fra tidligere arbeidsplass samt en kollega fra nåværende arbeidplass på sist intervju, og det gikk veldig bra. Jeg fikk jobben, og kommer meg vekk fra elendigheten jeg er i nå. Håper det lykkes for deg også ❤️ Anonymkode: 7fc9e...857 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #17 Del Skrevet 22. august 2024 takinova skrev (1 minutt siden): Da sier du helt åpent at du ikke ønsker å oppgi henne fordi dere har en dårlig relasjon og du vet at hun ga deg en referanse du ikke kjenner deg igjen i - forrige gang. "Dere må gjerne kontakte henne, men jeg ber også om at dere kontakter xxxxx og xxxxx". Formuler dette uten å virke sint eller bitter, bare som en konstatering. Ikke si at "hun er kjent for å gjøre dette". La heller en av de andre referansene dine fra samme arbeidsplass antyde dette når de kontakter vedkommende. Jeg kommer til å gjøre det neste gang. Anonymkode: 0e623...74f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #18 Del Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har også en slik leder. Jeg oppga en tidligere leder fra tidligere arbeidsplass samt en kollega fra nåværende arbeidplass på sist intervju, og det gikk veldig bra. Jeg fikk jobben, og kommer meg vekk fra elendigheten jeg er i nå. Håper det lykkes for deg også ❤️ Anonymkode: 7fc9e...857 Men jeg har ingen tidligere leder å oppgi. Så jeg må oppgi denne kjerringa. Prøvde faktisk å si litt vagt og vennlig at hu kanskje ikke kom til å gi så god referanse. Men det var en annen enn den som intervjuet meg som sjekket referanse, så da er jeg også like langt. Jeg skal uansett være klarere og mer rett på sak neste gang det blir aktuelt. Anonymkode: 0e623...74f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #19 Del Skrevet 22. august 2024 Merkelig. Jeg har brukt en tidligere kollega på mine jobbintervjuer uten problemer, det er snakk om i hvert fall fire ganger. Kunne ikke bruke tidligere leder fordi han var kjent for å være veldig lunefull, og mottoet hans var at man må passe på å ikke skryte for mye 🙄 Anonymkode: a997e...842 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 22. august 2024 #20 Del Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Merkelig. Jeg har brukt en tidligere kollega på mine jobbintervjuer uten problemer, det er snakk om i hvert fall fire ganger. Kunne ikke bruke tidligere leder fordi han var kjent for å være veldig lunefull, og mottoet hans var at man må passe på å ikke skryte for mye 🙄 Anonymkode: a997e...842 Men mange arbeidsgivere forlanger nåværende leder. Så man må da være tydelig på hvorfor. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå