AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #1 Skrevet 22. august 2024 Hei! Er det noen her som har erfaring med BUP eller andre instanser når det gjelder utfordringer med barn med adferdsproblematikk? Jeg har en 7-åring, som er forferdelig sint. Hen kan bli så sint at hen kaster ting i veggene, mot oss, mot søsken, slår, sparker, skriker og sier selv når hen har roet seg at hen ikke vet hvorfor og at hele kroppen dirrer under situasjonene. Det pågår gjerne over timer, og blir selvsagt forsterket hvis vi blir sinte (vi prøver så godt vi kan å bevare roen, og ender ofte opp med å bare holde fast og vente til hen slipper opp, fordi han fysisk skader andre). Vi har alltid en rolig samtale etter disse utbruddene, men kommer liksom ingen vei. Fastlege er kontakt, men timen er ikke før om fire uker. Ønsket å høre andres erfaring på dette område, og ønsker tips til hvordan dette kan håndteres. Dette har pågått over lang tid, og vi ser oss nødt til å be om profesjonell hjelp med tanke på hen, søsken og oss andre rundt. Anonymkode: 5fcbb...624
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #2 Skrevet 22. august 2024 Hvor lenge har det pågått? Hvordan fungerer han på skolen? Har ppt vært inne i bildet? Min erfaring er at det vanskelig å komme til hos Bup(de har sprengt kapasitet) så lenge utfordringene er størst hjemme. Man må ofte ha skole og ppt i ryggen for å komme til hos Bup. Vi kom til hos Bup etter 3 avslag. Det måtte en gn grundig henvisning til og møter med skole, skolens helsesykepleier og fastlege(ppt kunne ikke bidra i vår sak fordi gutten fungerte greit nok sosialt og faglig den gang de var inne, i 4. klasse, dette forverret seg senere, men da var det ingenting å hente siden de allerede hadde vurdert han) før vi ble tatt inn. Så begynn med å søke hjelp i primærhelsetjenesten, helsestasjon/skolens helsesykepleier, ppt, ha dialog med skole for Bup kan det ta lang tid å få hjelp hos og det kan være nyttig å ha hatt andre inne innen den tid. Anonymkode: e8d2e...2fc 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #3 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvor lenge har det pågått? Hvordan fungerer han på skolen? Har ppt vært inne i bildet? Min erfaring er at det vanskelig å komme til hos Bup(de har sprengt kapasitet) så lenge utfordringene er størst hjemme. Man må ofte ha skole og ppt i ryggen for å komme til hos Bup. Vi kom til hos Bup etter 3 avslag. Det måtte en gn grundig henvisning til og møter med skole, skolens helsesykepleier og fastlege(ppt kunne ikke bidra i vår sak fordi gutten fungerte greit nok sosialt og faglig den gang de var inne, i 4. klasse, dette forverret seg senere, men da var det ingenting å hente siden de allerede hadde vurdert han) før vi ble tatt inn. Så begynn med å søke hjelp i primærhelsetjenesten, helsestasjon/skolens helsesykepleier, ppt, ha dialog med skole for Bup kan det ta lang tid å få hjelp hos og det kan være nyttig å ha hatt andre inne innen den tid. Anonymkode: e8d2e...2fc Hen har alltid vært en person med mye temperament, men har alltid vist det mest hjemme. På skolen fungerer det greit, der blir lærerne sjokkerte når vi forteller hvordan det er hjemme. Det sier alle, helt til de selv ser det/opplever det. Men det har gradvis blitt mye verre/mer utfordrende det siste året. Kontaktet man helsesykepleier direkte eller må man gå via noen da? I førsteomgang skal vi som sagt til lege for å eventuelt avdekke det somatiske. Anonymkode: 5fcbb...624
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #4 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hen har alltid vært en person med mye temperament, men har alltid vist det mest hjemme. På skolen fungerer det greit, der blir lærerne sjokkerte når vi forteller hvordan det er hjemme. Det sier alle, helt til de selv ser det/opplever det. Men det har gradvis blitt mye verre/mer utfordrende det siste året. Kontaktet man helsesykepleier direkte eller må man gå via noen da? I førsteomgang skal vi som sagt til lege for å eventuelt avdekke det somatiske. Anonymkode: 5fcbb...624 Du kan kontakte helsesykepleier direkte ja, de har gjerne en tilknyttet skolen, eller så kan du kontakte helsestasjonen Anonymkode: e8d2e...2fc
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #5 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan kontakte helsesykepleier direkte ja, de har gjerne en tilknyttet skolen, eller så kan du kontakte helsestasjonen Anonymkode: e8d2e...2fc Takk! Da skal jeg gjøre det🤞🏼 Anonymkode: 5fcbb...624
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #6 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hei! Er det noen her som har erfaring med BUP eller andre instanser når det gjelder utfordringer med barn med adferdsproblematikk? Jeg har en 7-åring, som er forferdelig sint. Hen kan bli så sint at hen kaster ting i veggene, mot oss, mot søsken, slår, sparker, skriker og sier selv når hen har roet seg at hen ikke vet hvorfor og at hele kroppen dirrer under situasjonene. Det pågår gjerne over timer, og blir selvsagt forsterket hvis vi blir sinte (vi prøver så godt vi kan å bevare roen, og ender ofte opp med å bare holde fast og vente til hen slipper opp, fordi han fysisk skader andre). Vi har alltid en rolig samtale etter disse utbruddene, men kommer liksom ingen vei. Fastlege er kontakt, men timen er ikke før om fire uker. Ønsket å høre andres erfaring på dette område, og ønsker tips til hvordan dette kan håndteres. Dette har pågått over lang tid, og vi ser oss nødt til å be om profesjonell hjelp med tanke på hen, søsken og oss andre rundt. Anonymkode: 5fcbb...624 slutt med "hen" Anonymkode: 57bfc...759 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #7 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): slutt med "hen" Anonymkode: 57bfc...759 Slutt å kommentere. Anonymkode: 5fcbb...624
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #8 Skrevet 22. august 2024 Har han det bra hjemme? Er noe sint på han der? Vold avler vold.... vær rolig hjemme så ordner det seg nok..... Anonymkode: d76bb...022 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #9 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har han det bra hjemme? Er noe sint på han der? Vold avler vold.... vær rolig hjemme så ordner det seg nok..... Anonymkode: d76bb...022 Han er den sinteste i familien, selv om hans større søsken blir lei av at han terger og holder på, så er det kun han som tyr til vold. Ingen historikk med utøving av vold i familien, hverken av voksne eller barn. Vi er alltid rolig når utageringen skjer, men vi må skjerme både barnet selv og de andre barna. Anonymkode: 5fcbb...624
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #10 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han er den sinteste i familien, selv om hans større søsken blir lei av at han terger og holder på, så er det kun han som tyr til vold. Ingen historikk med utøving av vold i familien, hverken av voksne eller barn. Vi er alltid rolig når utageringen skjer, men vi må skjerme både barnet selv og de andre barna. Anonymkode: 5fcbb...624 Og til deg som var så irriterte for at jeg brukte ordet «hen», nå avslørte jeg meg selv voldsomt mye ved å skrive «han»😝 Anonymkode: 5fcbb...624
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #11 Skrevet 22. august 2024 Er det andre ting enn aggresjon som dere legger merke til hos ham, som er utenfor normalen? Vi har ei som blir veldig sint og veldig aggressiv og kan bli fysisk voldelig mot oss av det vi ser på som småting. Der er det også sosiale problemer som ikke ble veldig påfallende før i 9-10-års-alderen. Vi kom inn til Bup på første forsøk - men det var pga at fastlegen visste at det var mye større sjanse for å bli tatt alvorlig hvos man også la ved dokumentasjon fra helsesøster på skolen. Fikk aspergerdiagnose etter hvert. Symptomene var ikke så tydelige før puberteten, men det er ofte slik med jenter, da. Men aggresjonen er fremdeles et stort problem, vi må gå på eggeskall i vårt eget hus for å ikke utløse voldsomme utbrudd. Anonymkode: 65d81...eb5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #12 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det andre ting enn aggresjon som dere legger merke til hos ham, som er utenfor normalen? Vi har ei som blir veldig sint og veldig aggressiv og kan bli fysisk voldelig mot oss av det vi ser på som småting. Der er det også sosiale problemer som ikke ble veldig påfallende før i 9-10-års-alderen. Vi kom inn til Bup på første forsøk - men det var pga at fastlegen visste at det var mye større sjanse for å bli tatt alvorlig hvos man også la ved dokumentasjon fra helsesøster på skolen. Fikk aspergerdiagnose etter hvert. Symptomene var ikke så tydelige før puberteten, men det er ofte slik med jenter, da. Men aggresjonen er fremdeles et stort problem, vi må gå på eggeskall i vårt eget hus for å ikke utløse voldsomme utbrudd. Anonymkode: 65d81...eb5 Han har lite energi/trenger mye hvile (litt derfor jeg har kontaktet lege i tilegg), og har litt utfordringer med lekser, da han er en liten perfeksjonist. Der er han veldig lik meg; redd for å ikke få det til bra nok eller få det til på den måten jeg hadde sett for meg på forhånd - noe som fører til at det ikke blir gjort i det hele tatt. I barnehagen har han vært heldig å hatt et stabilt personale rundt seg, samme på skolen. Ting hjemme er stabilt og vi har aldri flyttet eller gjort store omveltninger utenom de åpenbare tingene, som å starte på skole osv. Kjenner meg veldig igjen av at disse situasjonene oppstår utav «filleting», som at søsken setter seg på en stol han hadde tenkt til å sitte på osv. Da kan han fint slå løs, bokstavelig talt. Anonymkode: 5fcbb...624
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #13 Skrevet 23. august 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Han er den sinteste i familien, selv om hans større søsken blir lei av at han terger og holder på, så er det kun han som tyr til vold. Ingen historikk med utøving av vold i familien, hverken av voksne eller barn. Vi er alltid rolig når utageringen skjer, men vi må skjerme både barnet selv og de andre barna. Anonymkode: 5fcbb...624 Adhdutredning? Det kunne vel passet? Anonymkode: d76bb...022
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #14 Skrevet 23. august 2024 Jupp btdt. "Vi ser barnet har "noe" men gir ikke nok utslag på prøvene (mao passer ikke helt A4 inn i diagnosekroteriene), så vi kan dessverre ikke hjelpe deg". Anonymkode: b2e4d...37c
Stor pike Skrevet 23. august 2024 #15 Skrevet 23. august 2024 Utredning. Og ta det fra der. Alt annet er spekulasjoner.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #16 Skrevet 23. august 2024 Vi fikk stor hjelp av bup da vår var i samme alder som din. Og skolen fikk god hjelp av bup. Og nå behandles gutten på en måte som gjør at raserianfallene har blitt redusert til en brøkdel av tilfellene. Barnet har også lært seg teknikker, og når det koker over nå så går det fortere over, og det går aldri lenger utover folk og ting. Bare som et lite eksempel, før prøvde vi å holde gutten vår når han slo rundt seg (Vi så jo at han var fortvila), men nå lar vi ham trekke seg tilbake, og så sitter han og bygger lego til raseriet har skylt over ham. Vårt barn kunne vært barnet i denne artikkelen: https://www.nrk.no/ostfold/xl/han-er-en-av-guttene-i-skolevoldsstatistikken-1.16798952 . Vår har ikke adhd som gutten i artikken, men har også fått diagnosen "følelsesmessig reguleringsvansker i barndom". Han er rett og slett umoden i følelsene sine. Han var 7 år, men følte (på en dårlig dag) like brått og intenst som en 2-3åring. Vi har også fått svært god hjelp av ppt, som sammen med bup har gjort at skolehverdagen er noe helt annet. Noe som gjør at barnet også har det bedre på hjemmebane. Det er bare å spørre om du lurer på noe. 😊 det er en ekstremt fortvilende situasjonen å stå i. Det jeg syntes var vondest var at jeg så at gutten var så ekstremt fortvila, men folk utenfra så bare en hissigpropp som burde fått kjeft og manglet oppdragelse. Anonymkode: 1d200...194
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #17 Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (På 23.8.2024 den 11.35): Vi fikk stor hjelp av bup da vår var i samme alder som din. Og skolen fikk god hjelp av bup. Og nå behandles gutten på en måte som gjør at raserianfallene har blitt redusert til en brøkdel av tilfellene. Barnet har også lært seg teknikker, og når det koker over nå så går det fortere over, og det går aldri lenger utover folk og ting. Bare som et lite eksempel, før prøvde vi å holde gutten vår når han slo rundt seg (Vi så jo at han var fortvila), men nå lar vi ham trekke seg tilbake, og så sitter han og bygger lego til raseriet har skylt over ham. Vårt barn kunne vært barnet i denne artikkelen: https://www.nrk.no/ostfold/xl/han-er-en-av-guttene-i-skolevoldsstatistikken-1.16798952 . Vår har ikke adhd som gutten i artikken, men har også fått diagnosen "følelsesmessig reguleringsvansker i barndom". Han er rett og slett umoden i følelsene sine. Han var 7 år, men følte (på en dårlig dag) like brått og intenst som en 2-3åring. Vi har også fått svært god hjelp av ppt, som sammen med bup har gjort at skolehverdagen er noe helt annet. Noe som gjør at barnet også har det bedre på hjemmebane. Det er bare å spørre om du lurer på noe. 😊 det er en ekstremt fortvilende situasjonen å stå i. Det jeg syntes var vondest var at jeg så at gutten var så ekstremt fortvila, men folk utenfra så bare en hissigpropp som burde fått kjeft og manglet oppdragelse. Anonymkode: 1d200...194 Tusen takk for utfyllende svar🤗 Snakket med lege (har ikke time ennå), og hun fortalte at det var lurt å starte med å utelukke eller påvise noe med somatikken før vi eventuelt går videre med det. Det ble heldigvis bestilt ørten blodprøver, så da er det bare å håpe på det beste og få hjelp. Det er en veldig frustrerende og fortvilet situasjon å stå i dag etter dag💔 Men jeg håper og tror at det er hjelp å få❤️ Anonymkode: 5fcbb...624
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå