AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #1 Skrevet 22. august 2024 Han ønsker at hun skal få hele leiligheten for å leve et godt liv uten bekymringer etter hans død. Men er dette lov? Og så skal kona skrive testament at jeg og min bror skal Arve halvparten etter henne den dagen hun faller fra. Noen med erfaring med dette? Det er advokat inni bildet som skaø ordne med formalitetene. Anonymkode: ed7cc...bfa 1
Million Skrevet 22. august 2024 #2 Skrevet 22. august 2024 (endret) Det kan han gjøre, ja. Han har rett til å gjøre som han vil med sine eiendeler så lenge han lever og er ved sine fulle fem. Men... har kona hans barn? De vil jo bli hennes arvinger, og det finnes noe som heter pliktdelsarv. Hun har ikke lovlig rett til å gjøre egne barn arveløse, så du og dine søsken måtte da delt arven på boligen med hennes barn. Hvis det faktisk foreligger et testamente når hun dør, da, og ingen har tatt det og revet det i stykker... Kan man gi bort alt man eier mens man lever? Livsdisposisjoner er disposisjoner som tar sikte på å fordele ens formue hvor gjennomføringen av disposisjonen skjer mens man er i livet. Disse reglene er ikke underlagt arvelovens begrensninger. Utgangspunktet er derfor at en står derfor fritt til å gi bort gaver eller verdier og selge/overføre eiendom mens man lever. Gaver og forskudd på arv - Advokatfirmaet Nicolaisen Advokatfirmaet Nicolaisen https://advonico.no › arv-skifte › gaver-og-forskudd-på-... Endret 22. august 2024 av Million 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #3 Skrevet 22. august 2024 Jeg tror det er lurt med advokat ja. Det er noe som heter dødsdisposisjon, og det kan være dette faller inn under det. Anonymkode: a3dd0...ef4 17 5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #4 Skrevet 22. august 2024 Han har lov til å overfør. Hun har ikke lov å gi halvparten til dere, Hun styrer kun 1/3. Anonymkode: 6371d...258 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #5 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tror det er lurt med advokat ja. Det er noe som heter dødsdisposisjon, og det kan være dette faller inn under det. Anonymkode: a3dd0...ef4 Dødsdisposisjon er når "gaven" i praksis ikke gjelder før etter død, og dermed kan omstøtes ved å regnes som arv. Men når gaven faktisk overføres/gjennomføres i livet er det en livsdisposisjon. Anonymkode: 05ccb...269 3 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #6 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han har lov til å overfør. Hun har ikke lov å gi halvparten til dere, Hun styrer kun 1/3. Anonymkode: 6371d...258 Nå blander du forskjellige ting. Anonymkode: 05ccb...269 16 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #7 Skrevet 22. august 2024 Ja, det kan han. Men da står hunbfritt til ånendre sitt testamente i ettertid. Er det bindinger i form av hvem som skal arve etter henne, så teller det som arv og ikke en fri disposisjon han gjør mens han er i live. Altså utløses krav om skifte om dere barna ønsker det. Altså er det best (om han er opptatt av at dere barn faktisk får arv og at hun faktisk kan veholde boligen) at dere inngår avtale om uskifte og at boligen er en del av uskiftet. Om arv til barna er viktigst gjør han lurest i å ikke føre over bolig og at det blur skifte. Om bolig til kona er viktigst er det lurest å overføre boligen til henne. Om begge deler er viktig er som sagt bindende avtale om uskifte best forballe parter. Anonymkode: 06e12...f34 7 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #8 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dødsdisposisjon er når "gaven" i praksis ikke gjelder før etter død, og dermed kan omstøtes ved å regnes som arv. Men når gaven faktisk overføres/gjennomføres i livet er det en livsdisposisjon. Anonymkode: 05ccb...269 Men det er ikke like svart/hvitt lenger når han er klar over en dødelig sykdom. Da gjøres jo dette i praksis for å hindre arvinger i å få sin rettmessige del. Jeg påstår ikke at dette helt klart er ulovlig, men absolutt noe man kan sjekke med en advokat. Anonymkode: a3dd0...ef4 21 1 6
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #9 Skrevet 22. august 2024 Hva slags relasjon har dere til kona, hvor gammel er hun, og hvor gammel er faren deres? Er dere nære, og hun vanligvis er raus og inkluderende synes jeg det høres fint ut. Gitt at det blir heftelser på leiligheten slik at den ikke kan selges eller belånes uten deres samtykke. Er hun yngre enn dere, og typisk golddigger og ego høres det ikke fint ut. Anonymkode: b16dc...a5b 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #10 Skrevet 22. august 2024 Min far gjorde akkurat det samme. Han fikk kreft, og for å trygge sin nye kone overførte han alt til henne (hus, feriehus i utlandet, hytte og biler). Vi barna arvet dermed ingenting. Vi brukte advokat, og han klarte å få til at vi barna fikk gå inn i boet og hente ting som var spesielle for oss, type bilder, møbler som har gått i familien i generasjoner o.l. Jeg valgte å ikke benytte meg av det, ville ikke ha noen ting etter en mann som med viten og vilje valgte sin nye kone foran barna, når det gjaldt arv. Anonymkode: 64e7a...20c 6 18 5
Pippi Lotta Skrevet 22. august 2024 #11 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Dødsdisposisjon er når "gaven" i praksis ikke gjelder før etter død, og dermed kan omstøtes ved å regnes som arv. Men når gaven faktisk overføres/gjennomføres i livet er det en livsdisposisjon. Anonymkode: 05ccb...269 Om han i praksis blir boende i boligen til han dør, så kan man kansje argumentere for det da? Synes det høres urimelig ut TS. Du bør snake med en egen advokat. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #12 Skrevet 22. august 2024 Pippi Lotta skrev (5 minutter siden): Om han i praksis blir boende i boligen til han dør, så kan man kansje argumentere for det da? Synes det høres urimelig ut TS. Du bør snake med en egen advokat. Så lenge det ikke er en tinglyst borett som vesentlig forringer boligens verdi, så har det ikke noe å si at han bor der. Anonymkode: 05ccb...269 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #13 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Han ønsker at hun skal få hele leiligheten for å leve et godt liv uten bekymringer etter hans død. Men er dette lov? Og så skal kona skrive testament at jeg og min bror skal Arve halvparten etter henne den dagen hun faller fra. Noen med erfaring med dette? Det er advokat inni bildet som skaø ordne med formalitetene. Anonymkode: ed7cc...bfa Både lov og veldig vanlig. Det er slik man sikrer at partner ikke blir hjemløs ved dødsfall med særkullsbarn. Anonymkode: 3c07f...677 8 6
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #14 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Men det er ikke like svart/hvitt lenger når han er klar over en dødelig sykdom. Da gjøres jo dette i praksis for å hindre arvinger i å få sin rettmessige del. Jeg påstår ikke at dette helt klart er ulovlig, men absolutt noe man kan sjekke med en advokat. Anonymkode: a3dd0...ef4 Det er her du tar feil. Man har ingen rettigheter på andres ting før den dagen de er borte.. Anonymkode: 3c07f...677 5 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #15 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Både lov og veldig vanlig. Det er slik man sikrer at partner ikke blir hjemløs ved dødsfall med særkullsbarn. Anonymkode: 3c07f...677 Partner blir vel uansett ikke «hjemløs», men det kan være at vedkommende må flytte til en mindre bolig. Anonymkode: 5a405...086 6 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #16 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Partner blir vel uansett ikke «hjemløs», men det kan være at vedkommende må flytte til en mindre bolig. Anonymkode: 5a405...086 Er jo like mye hennes hjem om hun har bodd der en stund. Skjønner disse fedrene veldig godt, de har noen i livet sitt den siste tiden som er dær på både de gode og dårlige dager. Noen som stiller opp og støtter, sjeldent at barna tar vare på syke foreldre 24 timer i døgnet. Anonymkode: 0e856...344 9 6
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #17 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er her du tar feil. Man har ingen rettigheter på andres ting før den dagen de er borte.. Anonymkode: 3c07f...677 Men igjen, jeg påstår ingenting absolutt, jeg sier bare det kan være verdt å sjekke 😊. https://jusinfo.no/arverett/livs-og-dodsgaver/livs-og-dodsdisposisjoner/ Anonymkode: a3dd0...ef4 5 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #18 Skrevet 22. august 2024 Jeg kjenner en som vant en tilsvarende sak, alt ble overført til søsken etter at forelder fikk dødelig kreftdiagnose. Dødsdisposisjon, som andre nevner her. Skal følge arveregler. Ts, kontakt adcokat. Anonymkode: 43d74...21f 5 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #19 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Min far gjorde akkurat det samme. Han fikk kreft, og for å trygge sin nye kone overførte han alt til henne (hus, feriehus i utlandet, hytte og biler). Vi barna arvet dermed ingenting. Vi brukte advokat, og han klarte å få til at vi barna fikk gå inn i boet og hente ting som var spesielle for oss, type bilder, møbler som har gått i familien i generasjoner o.l. Jeg valgte å ikke benytte meg av det, ville ikke ha noen ting etter en mann som med viten og vilje valgte sin nye kone foran barna, når det gjaldt arv. Anonymkode: 64e7a...20c Du forventet vel ikke at du skulle arve noe? Baserer du livet ditt på at du skal arve noe.... Anonymkode: 7a8e0...b9e 1 6
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #20 Skrevet 22. august 2024 https://www.familierettsadvokater.no/testament/livsdisposisjon-og-dodsdisposisjon/ Har faren din fått en dødelig kreftdiagnose må han følge arvereglene. Anonymkode: f543f...b0a 4 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå