Laura84 Skrevet 22. august 2024 #1 Skrevet 22. august 2024 Hei, Jeg leser mye om at kosthold kan gjøre store endringer på eggkvalitet. Hva er deres erfaringer? Spiser sunt og variert, litt søtsaker og fastfood innimellom. Men min store utfordring er søtstoffer; blir ofte en proteinshaker, cola zero, etc i løpet av dagen, tyggis... Har noen her sett store endringer med å legge om kosten til f.eks middelhavskost og spise HELT naturlig. Tenker naturligvis at under en graviditet er dette veldig viktig, men hva når man forsøker? 🍇🍎
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #2 Skrevet 22. august 2024 Dersom du er født i 84, så er eggene dine 40 år gamle og det er lite du kan gjøre med kvaliteten på disse. Da er det viktigere at partneren din tenker på dette. Sædceller produseres jo som kjent hele tiden. Anonymkode: bfc0c...30a
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #3 Skrevet 22. august 2024 Tror helt ærlig ikke at søtstoffer i normale mengder har så mye å si fra eller til. Så lenge du ikke drikker 2 liter cola zero om dagen liksom. Hvis du mot formodning drikker så mye cola zero, må du jo uansett isåfall kutte ned på det hvis du blir gravid mtp koffeininnhold så da er det like greit å begynne å redusere det nå. Anonymkode: 61c27...3bc
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #4 Skrevet 22. august 2024 Jeg tror ikke noe på at kostholdet kan hjelpe på eggkvaliteten. Vi er født med de eggene vi har, så eggene er like gamle som oss. Undervegs i livet kan vi ta bra eller mindre bra valg for eggkvaliteten, som f.eks at å røyke bidrar til raskere forringelse av eggkvaliteten. Men at kosthold rett før/under IVF eller prøving skal gjøre underverker på egg som i 40 år allerede er påvirket av livsførsel, det tror jeg ikke noe på. Vektnedgang og å spise sunt kan hjelpe på om bmi er litt høy, men det er ikke fordi det påvirker kvaliteten direkte, men det påvirker kroppens evne til å bli gravid. Anonymkode: fe74a...c10
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #5 Skrevet 22. august 2024 Et sunt og variert kosthold er alltid bra. Men i forhold til graviditet er det minst like viktig at partner har et sunt og variert kosthold også for å optimalisere kvalitet og helse generelt. Ofte mye fokus på hva kvinnen bør, men like viktig at mannen lever sunt. Eggenes kvalitet påvirkes mer av alder og indre biologiske faktorer enn kosthold, sukker etc. Det og legge om kosthold fullstendig like før ivf etc er ikke alltid positivt heller - avhengig av hvor strengt man legger om, hvordan kroppen responderer. Det tar rundt 3 mnd før endringer har særlig effekt for eggkvalitet. Beste - og enkleste råd: er inntaket ditt normalt, variert og sunt ville jeg holdt meg til det, med mindre helsepersonell sier noe annet Anonymkode: c9c04...6f4 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #6 Skrevet 22. august 2024 Med veldig brå overgang kostholdsmessig kan kroppen reagere hormonelt. Kutt sukker hvis du har betennelser i kroppen som endometriose. For PCOS finnes det mange kostholdsråd, begynn en stund før stimulering. Ellers er det viktig å være i bevegelse og unngå voldsom kulde/varme. Isbading og sauna utgår. Anonymkode: 3031c...27a
Kvinne87Rogaland Skrevet 22. august 2024 #7 Skrevet 22. august 2024 Man kan faktisk påvirke eggkvaliteten, selv om man er 40. Det er gjort forskning som viser at f.eks kosttilskuddet Q10 og testosteron-gel øker kvaliteten på eggene og gir høyere sjanse for graviditet. Kan linke til forskning hvis du er interessert. Jeg har også lest om flere par som har lagt om kostholdet og blitt gravide. Det er jo ganske logisk - dersom kroppen er frisk og i balanse, vil den jo være mer mottagelig for å reprodusere seg. Dersom man kutter ut nikotin, koffein og alkohol, og samtidig spiser betennelsesdempende, vil nok sjansene øke. Kosttilskudd som sink, selen, folat og omega 3 (til både mannen og kvinnen) gir også høyere sjanse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå