AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #1 Skrevet 22. august 2024 Jeg varslet til barnehagen om en ansatt som oppfører seg upassende. Jeg fikk tilfeldigvis vite at denne informasjonen har gått rett videre til den ansatte det gjelder. Styrer forsvarer også den ansatte. Er dette lov/greit? Anonymkode: 69b5b...c70
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #2 Skrevet 22. august 2024 Det kommer jo fullstendig ann på settingen? Dersom den ansatte har gjort noe objektiv sett graverende, så er ikke dette riktig fremgangsmåte. Dersom du tydelig har overreagert på en filleting gjør barnehagen rett. Vi må ha mer kontekst her. Anonymkode: 93310...f96 4 5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #3 Skrevet 22. august 2024 Den som mottar en klage har rett på å få vite hva klagen omhandler om hvem den er fra. Hvordan ellers skal personen kunne forsvare seg, eller si få mulighet til å svare ut klagen? Anonymkode: 16122...7f3 7 11
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #4 Skrevet 22. august 2024 Den ansatte må jo åpenbart få vite hva den konkrete hendelsen er, slik at hen får sjans til å forsvare og/eller forbedre seg. Når hendelsen da blir fortalt, vil jo naturligvis ansatte uansett kunne forstå hvilken forelder som har klagd så det spiller jo uansett ingen rolle om styrer har fortalt at det var deg eller ikke. Anonymkode: 5ac2a...fc7 7 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #5 Skrevet 22. august 2024 Med forbehold om at dette ikke er en veldig spesiell sak: Selvsagt skal den ansatte få vite hvem som klager og hva klagen går ut på! Vi bedriver ikke Kafkaprosesser mot ansatte. Anonymkode: 01884...4ec 5 3
Gjest takinova Skrevet 22. august 2024 #6 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg varslet til barnehagen om en ansatt som oppfører seg upassende. Jeg fikk tilfeldigvis vite at denne informasjonen har gått rett videre til den ansatte det gjelder. Styrer forsvarer også den ansatte. Er dette lov/greit? Anonymkode: 69b5b...c70 Den ansatte må få vite hva klagen går ut på og hvem den kommer fra, ja.
mommyaka Skrevet 22. august 2024 #7 Skrevet 22. august 2024 At styret forsvarer den ansette kommer jo an på hva du har klaget på...det kan jo være noe du mener ikke er riktig..men an den ansatte faktisk ikke har gjort noe galt. Denne saken har 2 sider 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #8 Skrevet 22. august 2024 Jeg forstår ærlig talt ikke hva du er lurer på eller er frustrert over. Sender man inn en klage så er det nettopp fordi man ønsker en endring og varsle om noe? Om denne informasjonen ikke går direkte til personen det gjelder - hvordan skal man kunne gjøre en endring? Anonymkode: 16122...7f3 8
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #9 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg varslet til barnehagen om en ansatt som oppfører seg upassende. Jeg fikk tilfeldigvis vite at denne informasjonen har gått rett videre til den ansatte det gjelder. Styrer forsvarer også den ansatte. Er dette lov/greit? Anonymkode: 69b5b...c70 Det er 100% avhengig av HVA du har rapportert og oppfattet som upassende. Så lenge det ikke gjelder mistanke om misbruk, vold eller lignemde så har den ansatte rett på og vite hva klagen går ut på, og ingenting hindrer styrer i å fortelle hvem som har klagd. Anonymkode: ace72...c89 5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #10 Skrevet 22. august 2024 Vil anta at den ansatte blir informert ja. Det er også vanlig at de beskytter sine egne. Anonymkode: 7ef74...e5b
Mezzosoprena Skrevet 22. august 2024 #11 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg varslet til barnehagen om en ansatt som oppfører seg upassende. Jeg fikk tilfeldigvis vite at denne informasjonen har gått rett videre til den ansatte det gjelder. Styrer forsvarer også den ansatte. Er dette lov/greit? Anonymkode: 69b5b...c70 Hva tenker du egentlig skal skje når du varsler om mulig upassende oppførsel? At den ansatte bare skal fjernes fra stillingen sin helt uten videre? Selvfølgelig må den ansatte informeres om varslingen, for å kunne gi sin versjon av saken. 6
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #12 Skrevet 22. august 2024 Jeg er oppi en lignende sak på min jobb i helsevesenet. Lederen min sa at de som får klagen på seg, har krav på å vite når det har hendt, og hvilke situasjon det er. Men vedkommende har ikke rett på å få vite identiteten til varsler. Anonymkode: b5289...61a 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #13 Skrevet 22. august 2024 Heheh så du mener at du har såpass mye makt at du kan varsle anonymt uten at den ansatte har rett til å vite noe annet og mister jobben ?😅 Anonymkode: 74e0e...036 5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #14 Skrevet 22. august 2024 Kan du ikke gi oss en noenlunde pekepinn på alvorlighetsgraden av det du varslet om? Anonymkode: 93310...f96 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #15 Skrevet 22. august 2024 Man har selvfølgelig lov til å vite hvem som har anklaget en for noe. Det er jo ikke nødvendigvis den som har klaget som har rett, man skal ha mulighet til å forsvare seg. Hva er problemet med at du ble navngitt hvis du kan stå for klagen din? Det er feigt å ville klage anonymt. Anonymkode: 2eea9...a73 3
Dojakitty Skrevet 22. august 2024 #16 Skrevet 22. august 2024 Hva trodde du skulle skje? Du vet at ansatte også har rettigheter eller er de bare folk som skal gjøre drittjobben for deg? 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #17 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg varslet til barnehagen om en ansatt som oppfører seg upassende. Jeg fikk tilfeldigvis vite at denne informasjonen har gått rett videre til den ansatte det gjelder. Styrer forsvarer også den ansatte. Er dette lov/greit? Anonymkode: 69b5b...c70 Ettersom du "tilfeldigvis fikk vite", kan det virke som den informasjonen du har, kommer fra tredjeperson. I så fall er det ikke sikkert styrer har forsvart den ansatte, men sagt at den ansatte må få fortelle sin versjon av historien. Da et av mine barn kom hjem med tydelige knipemerker på armen, og fortalte meg hvem som hadde gjort det, tok jeg umiddelbart kontakt med avdelingsleder på barnets avdeling. Hendelsen ble tatt alvorlig, og selvsagt fikk den ansatte vite at det var kommet inn en slik melding. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om at den ansatte visste at det var meg. Min hovedoppgave var å forsvare barnet mitt. Anonymkode: eda1c...9a3 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #18 Skrevet 22. august 2024 Har den ansatte oppført seg upassende mot deg eller barn? Har du sett det med egne øyne eller bare fått deg gjenfortalt? Ganske vesentlig. Anonymkode: 7593e...282 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå