Gå til innhold

Kake/vaffler eller annet søppel på jobb...hver fredag.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ja, men mange godta ikke et nei.

Anonymkode: 2c968...de4

Men de tvinger deg vel ikke fysisk til å spise en vaffel? Så det å «ikke godta et nei» er liksom ikke en problemstilling. Si nei takk, ferdig med det.

Endret av Petra200
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I min forrige jobb så var det fredagskaffe med noe godt til hver fredag. Var veldig sjelden jeg tok noe, fikk aldri en eneste kommentar på det. Ingen var opptatt av hva andre spiste og ikke. I min nåværende jobb har jeg ikke sett ei kake på de fire månedene jeg har jobbet her. 

Anonymkode: 5e450...b37

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gir de uttrykk for at de ikke godtar et nei? Høres mer ut som at det er du som gjør veldig mye ut av ditt standpunkt enn at de andre ikke godtar det. De står vel ikke og tvinger deg og du kan jo bare la være å si noe...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg TS overdriver og overtolker. Det er ofte kake på jobb, men helt uproblematisk å ikke forsyne seg. Slik har det vært alle steder jeg har jobbet.

Anonymkode: 384e8...2c9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på også hvordan de ikke godtar et nei? 

Vi har også vafler på fredager, noen ganger tar jeg meg en vafle, andre ganger ikke. Aldri noen som har kommentert på det. 

Anonymkode: f3e40...9a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Trist å se hvor vanlig dette er, vi læres opp til at dette skal være "Kos"...lurer oss selv trill rundt.

Så ser du hvor mange som ikke tåler at man takker nei, å lage seg en så dårlig vane er jeg ikke interessert i. 

Ta deg ei bolle. Er ikke verre enn at du ikke spiser det. Alt folk skal surmule over. På min arbeidsplass koser de seg med kaker og alt mulig av søtsaker (jeg kan ikke spise grunnet allergier, men jeg unner da andre å kose seg). 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Hensatt said:

Hvordan gir de uttrykk for at de ikke godtar et nei? Høres mer ut som at det er du som gjør veldig mye ut av ditt standpunkt enn at de andre ikke godtar det. De står vel ikke og tvinger deg og du kan jo bare la være å si noe...

Tror vel ordet "søppel" i overskriften forklarer hvorfor TS får reaksjoner..

Anonymkode: 1d1ef...29d

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobb takker jeg nei. Har aldri møtt motargumenter for det. Men derimot på besøk en del ganger, Kjipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er verre med lønningspils og alt mulig annet sosialt man «må» delta på, for hvis man ikke deltar så er man kjedelig. 

Anonymkode: 4eade...0c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Trist å se hvor vanlig dette er, vi læres opp til at dette skal være "Kos"...lurer oss selv trill rundt.

Så ser du hvor mange som ikke tåler at man takker nei, å lage seg en så dårlig vane er jeg ikke interessert i. 

Når man kaller vafler og kaker for "søppel", mener jeg at problemet ligger hos deg, ikke hos de andre.

Når det er sagt, hvis vi skiller på begrepene "kos" (fysisk velvære med fokus på god mat og drikke) og "hygge" (mentalt velvære med fokus på samvær og god stemning), er jeg er enig i at vi bør komme mer bort fra "kos", og tilbake til det som var mest vanlig før, "hygge".

Tidligere var det mer vanlig at "hyggen" sto alene.  Bevertningen var ofte veldig enkel, for eksempel en kaffekopp, et glass vann/saft, og kanskje en kjeks.  Det viktigste var samværet i seg selv.

Nå har jeg inntrykk av at "hygge" ikke står seg like godt alene, og at "kos" blir brukt som en vei til hygge.

Anonymkode: 2d9c8...359

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Her tror jeg TS overdriver og overtolker. Det er ofte kake på jobb, men helt uproblematisk å ikke forsyne seg. Slik har det vært alle steder jeg har jobbet.

Anonymkode: 384e8...2c9

Ja, kanskje problemet egentlig er at ts har sååå lyst på den vaffelen, men må mobilisere alt av krefter for å motstå og blir litt grinete fordi hun blir utsatt for denne fristelsen ukentlig og  fordi de andre gafler ned?🤷🏼😁

Anonymkode: bf388...85b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er da ikke så summe at dere tror ta bruker ordet «søppel» annet enn i denne tråden her? 

Og det ER jo sånn mange steder. At alle maser om at du måååå jo ta litt kake, litt må du jo kunne ta; du slanker deg vel ikke, du som er tynn tåler jo litt kake osv.

Dessuten, litt kake og vafler hver fredag over mange år blir en del kilo det. 

Anonymkode: 8266d...9de

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi jo ikke sett situasjonen, men jeg har likevel vanskeligheter med å se for meg at et «nei» ikke blir godtatt hvis man sier det på en høflig og sosial måte. 

"Ellers takk, jeg er egentlig ikke så glad i søtsaker, så jeg bare koser meg med en kaffekopp jeg”

”Det så veldig godt ut, men jeg stappmett etter lunsj, så jeg må nok stå over. Ellers takk"

Det må jo være ekstremt spesielle folk hvis det blir noen sak ut av dette! Eller så må det ligge i hvordan avslaget blir overlevert.  Hvis du med en sur, arrogant tone (som ditt innlegg her) erklærer at du ikke er interessert i å trykke i deg søppelmat, mens du setter den demonstrativt ned og skuler - da kan jeg fint se for meg at folk går i forsvar for sitt valg. 

Men hvis du ønsker å snu på denne kulturen, kan du ikke ta et positivt initiativ selv? Si at du gjerne kan ta ansvar for å ordne fredagskosen neste uke, og disk opp med et innbydende fruktfat?

Anonymkode: a36c8...fd1

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere er da ikke så summe at dere tror ta bruker ordet «søppel» annet enn i denne tråden her? 

Og det ER jo sånn mange steder. At alle maser om at du måååå jo ta litt kake, litt må du jo kunne ta; du slanker deg vel ikke, du som er tynn tåler jo litt kake osv.

Merkelig arbeidsplass. Har jobbet i over førti år både på manns- og kvinnedominerte arbeidsplasser og har ikke sett noen som nøder folk til å spise kake. 

Anonymkode: bf388...85b

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg aldri opplevd eller hørt om. At noen maser om at man må ta kake? Det tror jeg kun foregår oppi hodet til den som prøver å finne grunner til å motstå fristelsen.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er jo bare å la vær å spise vafler om du ikke vil. Er forøvrig enig i at det må tåles at folk takker nei til vafler og "kosemat"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hensatt skrev (1 minutt siden):

Dette har jeg aldri opplevd eller hørt om. At noen maser om at man må ta kake? Det tror jeg kun foregår oppi hodet til den som prøver å finne grunner til å motstå fristelsen.

Det har jeg. Mange ganger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå har vi jo ikke sett situasjonen, men jeg har likevel vanskeligheter med å se for meg at et «nei» ikke blir godtatt hvis man sier det på en høflig og sosial måte. 

"Ellers takk, jeg er egentlig ikke så glad i søtsaker, så jeg bare koser meg med en kaffekopp jeg”

”Det så veldig godt ut, men jeg stappmett etter lunsj, så jeg må nok stå over. Ellers takk"

Det må jo være ekstremt spesielle folk hvis det blir noen sak ut av dette! Eller så må det ligge i hvordan avslaget blir overlevert.  Hvis du med en sur, arrogant tone (som ditt innlegg her) erklærer at du ikke er interessert i å trykke i deg søppelmat, mens du setter den demonstrativt ned og skuler - da kan jeg fint se for meg at folk går i forsvar for sitt valg. 

Men hvis du ønsker å snu på denne kulturen, kan du ikke ta et positivt initiativ selv? Si at du gjerne kan ta ansvar for å ordne fredagskosen neste uke, og disk opp med et innbydende fruktfat?

Anonymkode: a36c8...fd1

Har svært vanskelig for å se for meg denne settingen. Hvem er denne personen som går rundt til alle ansatte for spør hvorfor de ikke skal ha kake? 

De stedene jeg har opplevd at det serveres kake e.l blir det satt på kantina/pauserommet så de som vil kan forsyne seg. Aldri noe diskusjon om noen vil ha eller ikke.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en ikke hatt noe blir det galt, blir det servert vaffel, en kake, pølse pizza snitter er faen meg det galt og

Jeg syns det var så koselig på fredagene når vi hadde litt ekstra til å spise på fredagene. Ble rn mye mer koselig stevning. Vi hadde forskjellige fra gang til gang. Så det ikke altid var det samme.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg. Mange ganger. 

Hvordan foregår denne masete samtalen egentlig? Har store vansker å forestille meg hvordan den oppstår helt uoppfordret.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...