Gå til innhold

Kake/vaffler eller annet søppel på jobb...hver fredag.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er slik på arbeidsplassen min og. Gjerne 2-3 ganger i uken. En tilfeldig tirsdag, så en fredag og ofte i helgene så skal en bare dra frem kaker, is, sjokolade, kjeks osv. Det føles ofte som et press å la være. Skjønner at de ønsker det skal bli koselig stemning, men det blir veldig press å være den ene av 15 stykker som ikke tar et kakestykke. "Skal ikke du ha da?". Har egentlig ikke så matlyst på jobb, og har heller ikke ønske om å spise sukker som gjør at en har masse energi og kræsjer når en kommer hjem igjen. Ønsker å ha energi etter jobb, og har ikke en kropp som tåler å spise godteri flere ganger i uken. Samtidig håper jeg ikke de som kan og vil spise usunt føler de ikke kan spise selv om jeg unngår det.

Anonymkode: 55aa3...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

45 minutter siden, AuroraB said:

Hmm...jeg skjønner at mange ikke har et forhold til nøding. Det var veldig vanlig for noen få generasjoner siden og i noen familier henger det litt igjen. Bl.a. i min. Gjester skal være høflig beskjedne og takke nei til kake eller annen servering når de blir spurt ("Å, nei, ikke lag noe styr for min skyld", "Nei takk, trenger ikke kaffe, kanskje bare litt vann") og vertskapet skal, om de er gode verter, nøde gjesten til et stykke, en kopp eller hva det nå skal være ("Ikke noe styr, jeg har kaffe på kanna", "Ta nå et lite stykke, da, den blir stående og tørke om ingen spiser den"). Å ikke nøde en gjest til å forsyne seg er grovt uhøflig. 

Nøding ja, fint ord 😅 dette husker jeg godt fra min bestemors tid. "Å ta nå en til"... Der gikk det i sju slag hele året. Heldigvis ikke opplevd like inngående insistering i moderne tid. 

Anonymkode: 9cd5f...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan i videste verden går det ut over helsa di hvor mye søtsaker andre spiser? :klo: 

Jeg er personlig ikke så glad i søtsaker, så jeg står ofte over kake til fredagskaffen; det er virkelig null problem, og det går faktisk ikke ut over helsa mi på noe som helst slags vis at det befinner seg en kake i rommet. :fnise:

Anonymkode: de327...42a

Jeg har opplevd at folk har både kommentert på at jeg "må jo ta et kakestykke" og "det er jo ikke farlig med litt brus". Nei, de får kake og bruse seg de, men jeg gidder det ikke. Det er ikke sånn at jeg lider noen nød uten de tingene, og jeg kommer ihvertfall ikke til å spise/drikke de bare pga noen føler dårlig samvittighet for at de selv spiser/drikker, men ikke jeg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger aldri med på hva andre forsyner seg med. Aldri opplevd at noen skal pushe på meg snop heller. Nå kan en jo også ta 2 skjeer med is til kaffen,og ikke en hel full bolle. Du får bare takke nei. Ganske taktløst av folk å mase,da man aldri vet hvem som sliter med spiseforstyrrelser.

Anonymkode: f4b7d...af1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er jeg jo, svarer folk ordentlig. Er verre med de som ikke godtar at man takker nei til kake.

Anonymkode: 2c968...de4

Ikke godtar? Hva skal de gjøre? Stappe vaflene og kakene nedi halsen på deg? Du må bare stå på ditt og si at det ikke er rom for diskusjon. Din kropp, ditt valg.
Du kan også foreslå sunnere alternativer som oppskjært frukt eller grove vafler (som folk kan velge pålegg på etter smak og diett). Eventuelt lage sunnere alternativer til deg selv og spise istedet for det usunne.

Anonymkode: 9796f...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja, men mange godta ikke et nei.

For noe tull. Står de og stapper kake inn i munnen din, eller? 

Anonymkode: 538d1...6f2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke godtar? Hva skal de gjøre? Stappe vaflene og kakene nedi halsen på deg? Du må bare stå på ditt og si at det ikke er rom for diskusjon. Din kropp, ditt valg.
Du kan også foreslå sunnere alternativer som oppskjært frukt eller grove vafler (som folk kan velge pålegg på etter smak og diett). Eventuelt lage sunnere alternativer til deg selv og spise istedet for det usunne.

Anonymkode: 9796f...a0a

Det de gjør er å lage dårlig stemning, og sette fokus på noe andre ikke trenger bry seg med.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også ofte kake eller vafler på søndagen. Noen tar og noen tar ikke. Aldri vært et problem at noen ikke spiser det.

Anonymkode: d2068...5fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor synes du det er hyggelig med søtsaker? Jeg spør oppriktig.

Man kan vel samles uten at det må spises noe, eller drikke noe spesielt. Lunsjen hver dag er felles for vår del, så vi bruker nok tid sammen :) 

Ikke meg du spør/svarer men hos oss er det kun sjokolade eller kaker som får alle mann til pauserommet. En forferdelig usosial gjeng men når de lukter kake så kommer de. Ganske ille når jeg tenker på det. 

Anonymkode: ae9ce...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, er bare å ikke ta. Har jobbet mer enn 10 år et sted med «fredagskaffe, og ingen bryr seg om hvem som ikke tar (eller ikke er med overhode). La folk spise hva de vil. 

Anonymkode: 729fc...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ikke meg du spør/svarer men hos oss er det kun sjokolade eller kaker som får alle mann til pauserommet. En forferdelig usosial gjeng men når de lukter kake så kommer de. Ganske ille når jeg tenker på det. 

Anonymkode: ae9ce...7e8

Javel, en pause sammen med kollegaer trenger ikke være sosialt. Er jo menneskene du omgås som avgjør dette, om man får noe sosialt utbytte av menneskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær glad dere har tid. Flere år siden vi tok oss tid til det.

Anonymkode: 20d5d...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

For noe tull. Står de og stapper kake inn i munnen din, eller? 

Ikke lek dum da. Det handler jo om kommentarer de kommer med og stemning de lager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Ikke lek dum da. Det handler jo om kommentarer de kommer med og stemning de lager

Nettopp! Ser at flere her ikke forstår dette...

Flertallet vil komme med en slik kommentar om man sier nei....selv opplevd det hundrevis av ganger.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har cøliaki, så er uaktuelt for meg å spise "normale" vafler eller kake uansett, men jeg syns det er hyggelig når noen tar med på fredagen slik at vi har en unnskyldning til å bare henge og bli bedre kjent 🥰 vi har det hver fredag, er aldri noen som har blitt sure for at jeg ikke forsyner meg.

Anonymkode: 90ccd...8e9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (17 minutter siden):

Jeg leker ikke dum. Jeg hinter bare til at dette kan man fint løse med ord og godt humør. Hvorfor. gjøre alt til et problem?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg leker ikke dum. Jeg hinter bare til at dette kan man fint løse med ord og godt humør. Hvorfor. gjøre alt til et problem?

Men hvorfor er det opp til den som takker nei til kake å måtte løse en unødvendig ting med ord og godt humør. Kan ikke heller den som tilbyr kake bare med en gang ta det med godt humør at noen takker nei?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er jo de nedlatende antisosiale menneskene som ikke godtar et nei som er problemet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (30 minutter siden):

Men hvorfor er det opp til den som takker nei til kake å måtte løse en unødvendig ting med ord og godt humør. Kan ikke heller den som tilbyr kake bare med en gang ta det med godt humør at noen takker nei?

Jo, men det gjør nok de aller fleste, jeg (og flere i tråden ser jeg) jobber steder der noen spiser kake, noen ikke, null stress. Slik har det vært på alle mine arbeidsplasser siste førti år… Noen liker ikke kake, eller den spesielle kaka, noen passer vekta, noen er mett etter lunsj, noen slanker seg, noen har diabetes, noen har allergi, noen spiser ikke sukker, hvitt mel eller andre usunne varer, noen har bare ikke lyst på i dag. 
Har sikkert hendt at noen er blitt nødet, særlig før i tida - for det er jo gammel skikk (gjesten skal være beskjeden, verten skal nøde), men det er mindre vanlig nå, og aldri opplevd noe problemer om folk takker nei. 

Så jeg tenker at det er en eller et par-tre personer på en arbeidsplass som kanskje går litt for langt. Og hva skal man gjøre da, med de masete folka? Sitte og tenke at de burde endre seg, som du sier? Det kan man tenke så mye man vil, men det vil ikke føre til noen endring… Man kan bare endre seg selv, egentlig.

Enten ved å ta det i plenum, eller snakke med den enkelte. Spørs alt  på situasjonen og den/de det gjelder.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Er jo de nedlatende antisosiale menneskene som ikke godtar et nei som er problemet.

Ja, og hva er din konkrete løsning? Sitte og gremme seg over dem?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...