Gå til innhold

Kake/vaffler eller annet søppel på jobb...hver fredag.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hensatt skrev (22 minutter siden):

Hvordan gir de uttrykk for at de ikke godtar et nei? Høres mer ut som at det er du som gjør veldig mye ut av ditt standpunkt enn at de andre ikke godtar det. De står vel ikke og tvinger deg og du kan jo bare la være å si noe...

Jeg ser for meg at det er litt sånn. Kom igjen da. Du kan nå ta et lite stykke iallefall, for så å bli snurt hvis vedkommende ikke gjør det. Eller det kanskje kommer spydige kommentarer ifht om vedkommende slanker seg eller lignende

• Liker 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har jeg. Mange ganger. 

Anonymkode: 8266d...9de

Jeg også. Når jeg takker nei, så ser damene på meg som om jeg med vilje prøver å gi de dårlig samvittighet for kaka/vaffelen de har forsynt seg med. Jeg sier derfor noe humoristisk slik som "Neitakk, jeg blir så rar i magen av vaffel, og jeg sitter i åpent kontor som dere vet." 

Jeg er ikke glad i å spise sammen med andre, og når det er kake/vaffel så er jo ALLE på kantina, så jeg unngår egentlig hele rommet på fredager. 

K48

Anonymkode: a46ad...a4e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trist å se hvor vanlig dette er, vi læres opp til at dette skal være "Kos"...lurer oss selv trill rundt.

Så ser du hvor mange som ikke tåler at man takker nei, å lage seg en så dårlig vane er jeg ikke interessert i. 

Anonymkode: 2c968...de4

Ingen tvinger deg til å spise kake. Du kan spise salaten din sammen med de andre. 

Anonymkode: 56b97...7f3

• Liker 6
Skrevet

Faktisk helst sant at mange ikke tåler et nei

Bedre med fredagslunsj.. da kan man ta med seg et pålegg eller rett / eller søtt dersom man ønsker det så spiser folk det de vil..:) utrolig koselig

Anonymkode: ce0a2...aa2

• Liker 4
Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Jeg ser for meg at det er litt sånn. Kom igjen da. Du kan nå ta et lite stykke iallefall, for så å bli snurt hvis vedkommende ikke gjør det. Eller det kanskje kommer spydige kommentarer ifht om vedkommende slanker seg eller lignende

Ja, sånn!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Når man kaller vafler og kaker for "søppel", mener jeg at problemet ligger hos deg, ikke hos de andre.

Når det er sagt, hvis vi skiller på begrepene "kos" (fysisk velvære med fokus på god mat og drikke) og "hygge" (mentalt velvære med fokus på samvær og god stemning), er jeg er enig i at vi bør komme mer bort fra "kos", og tilbake til det som var mest vanlig før, "hygge".

Tidligere var det mer vanlig at "hyggen" sto alene.  Bevertningen var ofte veldig enkel, for eksempel en kaffekopp, et glass vann/saft, og kanskje en kjeks.  Det viktigste var samværet i seg selv.

Nå har jeg inntrykk av at "hygge" ikke står seg like godt alene, og at "kos" blir brukt som en vei til hygge.

Anonymkode: 2d9c8...359

Ikke enig. Når jeg var barn ble mine foreldre til stadighet invitert bort på kaffeslabberas. Var alltid kake. ALLTID

• Liker 4
Skrevet
Maleficenta skrev (4 minutter siden):

En slik giftig arbeidsplass hadde jeg holdt meg unna.

Skrevet
Hensatt skrev (Akkurat nå):

Fins nok mange av de

Skrevet

Det verste er de som automatisk antar at jeg er glad i kaker siden jeg er overvektig. Det er ikke kaker som er skyld i overvekten min, og jeg er veldig kresen når det gjelder kaker. Har «heldigvis» både nøtteallergi og laktoseintoleranse å skylde på, og liker ikke sjokolade.

Anonymkode: c023a...887

• Liker 2
Skrevet
Hensatt skrev (3 minutter siden):

Det skal litt mer til før jeg kaller en arbeidsplass giftig og holder meg unna, altså. Og jeg er en av de som støtter ts i at det finnes et visst kakepress på mange arbeidsplasser. 

• Liker 3
Gjest jegerrinne
Skrevet
Maleficenta skrev (23 minutter siden):

Ikke enig. Når jeg var barn ble mine foreldre til stadighet invitert bort på kaffeslabberas. Var alltid kake. ALLTID

Sån er det fortsatt mange steder på bygda. Ser hvis vi kommer til svigers frem med kaker eller kjeks, samme hos flere naboer. Må jo være noe til kaffen får jeg høre

Skrevet

Det er bra du ikke jobber hos oss, for vi har kaker/boller til kaffen hver dag, 7 dager i uken…

• Liker 2
Skrevet

Det er verre med lønningspils og alt mulig annet sosialt man «må» delta på, for hvis man ikke deltar så er man kjedelig. 

Anonymkode: 4eade...0c8

Du trenger ikke delta på noe utenfor arbeidslivet. Er du som vurderer hva som er sosialt for deg.

Dere er da ikke så summe at dere tror ta bruker ordet «søppel» annet enn i denne tråden her? 

Og det ER jo sånn mange steder. At alle maser om at du måååå jo ta litt kake, litt må du jo kunne ta; du slanker deg vel ikke, du som er tynn tåler jo litt kake osv.

Dessuten, litt kake og vafler hver fredag over mange år blir en del kilo det. 

Er denne jeg sikter til....

Skrevet

Jeg også. Når jeg takker nei, så ser damene på meg som om jeg med vilje prøver å gi de dårlig samvittighet for kaka/vaffelen de har forsynt seg med. Jeg sier derfor noe humoristisk slik som "Neitakk, jeg blir så rar i magen av vaffel, og jeg sitter i åpent kontor som dere vet." 

Jeg er ikke glad i å spise sammen med andre, og når det er kake/vaffel så er jo ALLE på kantina, så jeg unngår egentlig hele rommet på fredager. 

K48

Anonymkode: a46ad...a4e

Så enkle er noen mennesker ja, de godtar ikke at man sier nei til det flokken velger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er mer bekymret for lønningspils og det faktum at folk kun samles på fritiden for jobb.

Jeg har flytta lørdagsgodt til fredag, nettopp pga dette. Jeg har som regel smerter i helgene og da er det kjempekoselig å kunne ha den kosestunden med mat, snacks og samtaler. I tillegg er det bra for arbeidsmiljøet at man tar seg tid til å bonde, dele etc.

Hver dag ville vært en uting, men de fleste unner seg noe godt èn gang i uka. 

Anonymkode: 69366...ff7

Vi har lønningspils, men det er veldig godt godtatt at man ikke trenger å drikke alkohol, og t.o.m vann er greit. Vi samler oss ofte for å spise, mwn det er også lov å ikke kjøpe mat. Ikkeno press fra noen til å drikke, spise eller være med - bare koselig. Og NULL press på å bli brisen. Faktisk kommenterer folk på at det kanskje ikke er lurt hvis man deretter skal til legen kort tid etter, kjøre bil, ammer etc. Har jobbet andre steder, der dmfolk ble skikkelig dritings da. Ikke like koselig.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Knirke skrev (8 minutter siden):

Det er bra du ikke jobber hos oss, for vi har kaker/boller til kaffen hver dag, 7 dager i uken…

Er du stolt over at dere er voksne folk med en skikkelig dårlig uvane? Påpeker at der er voksne pga voksne ikke takler like mye sukker som yngre, så mye lettere å få diabetes eller bli overvektig.

Endret av katties
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har søtsaker hver fredag, og det er veldig hyggelig. Jeg spiser lite av det selv, det varierer hva andre gjør. Unsett er det fint å samles til en felles kaffepause på tampen av uken. Spiller ingen rolle om du har et glass vann eller kakao og tre kakestykker. Alle er med. :) 

Anonymkode: 88183...dc3

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har søtsaker hver fredag, og det er veldig hyggelig. Jeg spiser lite av det selv, det varierer hva andre gjør. Unsett er det fint å samles til en felles kaffepause på tampen av uken. Spiller ingen rolle om du har et glass vann eller kakao og tre kakestykker. Alle er med. :) 

Anonymkode: 88183...dc3

Hvorfor synes du det er hyggelig med søtsaker? Jeg spør oppriktig.

Man kan vel samles uten at det må spises noe, eller drikke noe spesielt. Lunsjen hver dag er felles for vår del, så vi bruker nok tid sammen :) 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
katties skrev (3 minutter siden):

Er du stolt over at dere er voksne folk med en skikkelig dårlig uvane? Påpeker at der er voksne pga voksne ikke takler like mye sukker som yngre, så mye lettere å få diabetes eller bli overvektig.

Dette kan man lure på, i oppveksten blir barn lært opp til at dårlig næring er "kos"....at for eks Lørdag er godtedag 😅

• Liker 2
Skrevet

Ja, syntes det var en skikkelig dum greie på et tidligere arbeidssted. For det første så hater jeg hvordan jeg føler meg når blodsukkeret svinger så mye (og jeg er sikker på at jeg ikke er den eneste som får ustabilt blodsukker av junkfood). For det andre så synes jeg det er en skikkelig dårlig tradisjon å samles og ødelegge helsa sammen - det hadde vært like koselig med en annen type mat. For det tredje så lærer det folk en uvane.

Etter hvert var det heldigvis noen nye ansatte på jobben som startet ingen-sukker-fredager som var at de ikke spiste noe av kakene (fordi de syntes det var en uting). Var likevel veldig hyggelige kollegaer. Jeg driter i at jeg gir andre dårlig samvittighet for at de stapper i seg søtsaker. Deres uvane trenger ikke gå ut over helsa mi.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...