Gå til innhold

Barnehagestart - grinete unge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Størstemann på 1,5 har nettopp begynt i barnehagen. Det går over all forventning, men han er ekstremt sliten på ettermiddag/kveld. Blir grinete og får «raserianfall» hvor han biter og slår og hyler til tider.  Jeg er hjemme med baby på en måned og er kjempesliten pga mangel på søvn etc. så det er ikke akkurat så mye å gå på. Barnefar klager på at jeg ikke «interagerer» på en god måte med eldstemann. Jeg blir oppgitt og stressa når jeg forsøker å lage middag og han åpner kjøleskapet og drar ut ting etc. Jeg ber ham slutte flere ganger. Mannen mener jeg må avlede og ta ham med et annet sted, men når jeg står med varme gryter og forsøker å ikke brenne middagen er ikke alltid det så lett. Han gnager mye på at jeg ikke gjør det rette her. Og i blant er det fordi jeg må løpe til en gråtende baby. Jeg har allerede dårlig samvittighet fordi jeg vet at jeg ikke klarer å følge opp eldstemann slik jeg gjorde før fordi jeg har en baby som krever mye spesielt i forhold til amming - som jeg ikke kan kontrollere. Kort fortalt føler jeg meg som en fiasko av en mor og jeg begynte å grine i går da mannen tok opp min oppførsel med eldstemann igjen. Jeg føler jeg feiler dem alle 3 for tida. Jeg bruker all min tid på å forsøke å gjøre det som må gjøres i huset, mens mannen min er flink til å prioritere seg selv og trening etc. jeg føler jeg ikke strekker til på noe vis og nå føler jeg også at all tiden jeg legger i husvask og klesvask etc er helt bortkastet siden det bare legges vekt på at jeg ikke klarer å være 100% pedagogisk med en skrikende unge på ettermiddagen mens masse annet står på. Noen som har vært i samme situasjon og har gode råd å komme med? 

Anonymkode: 9167f...409

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hva faen - mannen din er en dott?????

Anonymkode: faa4a...faf

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Størstemann på 1,5 har nettopp begynt i barnehagen. Det går over all forventning, men han er ekstremt sliten på ettermiddag/kveld. Blir grinete og får «raserianfall» hvor han biter og slår og hyler til tider.  Jeg er hjemme med baby på en måned og er kjempesliten pga mangel på søvn etc. så det er ikke akkurat så mye å gå på. Barnefar klager på at jeg ikke «interagerer» på en god måte med eldstemann. Jeg blir oppgitt og stressa når jeg forsøker å lage middag og han åpner kjøleskapet og drar ut ting etc. Jeg ber ham slutte flere ganger. Mannen mener jeg må avlede og ta ham med et annet sted, men når jeg står med varme gryter og forsøker å ikke brenne middagen er ikke alltid det så lett. Han gnager mye på at jeg ikke gjør det rette her. Og i blant er det fordi jeg må løpe til en gråtende baby. Jeg har allerede dårlig samvittighet fordi jeg vet at jeg ikke klarer å følge opp eldstemann slik jeg gjorde før fordi jeg har en baby som krever mye spesielt i forhold til amming - som jeg ikke kan kontrollere. Kort fortalt føler jeg meg som en fiasko av en mor og jeg begynte å grine i går da mannen tok opp min oppførsel med eldstemann igjen. Jeg føler jeg feiler dem alle 3 for tida. Jeg bruker all min tid på å forsøke å gjøre det som må gjøres i huset, mens mannen min er flink til å prioritere seg selv og trening etc. jeg føler jeg ikke strekker til på noe vis og nå føler jeg også at all tiden jeg legger i husvask og klesvask etc er helt bortkastet siden det bare legges vekt på at jeg ikke klarer å være 100% pedagogisk med en skrikende unge på ettermiddagen mens masse annet står på. Noen som har vært i samme situasjon og har gode råd å komme med? 

Mannen din, er han en flue på veggen eller?  

Anonymkode: 3c935...d9a

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Han satt med babyen… 

Skrevet

Lag enklere mat, mat som lager seg selv i ovene, eller lag flere måltider om gangen, så du bare må varme opp. Eller inkluder barnet i matlagingen? Fjern tidstyvene i hverdagen så du får mer tid til barna. Hvis gutten er så sliten, går det an å hente tidligere så han ikke blir det? Blir det lettere i din hverdag da? Sett lås på kjøleskapet?

(egentlig burde vel mannen avledet sønn, selv om han har babyen, den lille tiden du lager mat men...)

• Liker 1
Skrevet

Min mann er alltid den som lager mat (heldig dér jeg vet). Da er det jeg som har ansvaret for både eldste og babyen. 

Anonymkode: 51435...d16

Skrevet

Få barnesikring på dører og skuffer, så slipper du å passe på det der.

Og selvsagt er han grinete og sliten. Så utrolig mange inntrykk, folk å forholde seg til og noe som skjer hele tiden. Hjelper ikke kjefte og bli sur på han hvertfall, men forstår selvsagt at du syns det er slitsomt. 

Anonymkode: e6efb...afc

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

For det første så kan mannen din slutte å være bakseteforelder. For det andre, så lag middag før eldste er henta i barnehagen. For det tredje, bæretøy på yngste. Og gjerne også eldste. Det er en stor omveltning for en liten kropp å starte i barnehagen, å få sitte litt på ryggen til mamma eller pappa mens de gjør nødvendige ting i huset for eksempel kan være gull verdt. 

Anonymkode: 68165...10f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi kjører barnesikring på skuffer i hennes høyde og hun får sitte med meg på kjøkkenet og knasker på en ferdig oppkuttet skål snacks mens jeg lager middag, funker kjempebra!

• Liker 1
Skrevet

Har du mulighet til å stå og lage middag på formiddagen eller på kvelden etter at barna er lagt, slik at du kan lage store posjoner og fryse ned? Da er det bare å varme opp middagen.

Gjør det så enkelt som mulig i en tid som dette. 

Anonymkode: d09b2...874

Skrevet

Jeg har vært der, og har noen tips: 

-faren må bidra, altså du skal jo egentlig bare prioritere babyen?? Resten er hans oppgaver, han som ikke har født og som kan sove om natta. Punktum. 
-lag middag på forhånd, gjør som de eldre og lag den kl 08 om morgenen omså. Mine er nå 2 og 4, jeg kan fortsatt ikke bruke tid på ettermiddagen til middag, det er oppskriften på kaos. 
-fyll behovet til eldste før dere tenker på å gjøre så mye annet. Kos, lek på gulvet, vis at «mamma har savnet deg også».  Så blir toleransen større etter noen minutter. 
-bytt om på måltidene- gi eldste en yoghurt i bilen, eller en brødskive når dere kommer hjem. Så kan middagen spises når ikke alle er dritslitne. 
-om du skal gjøre husarbeid, så gjør det når det er overskudd til det. Ikke på slutten av dagen når grinete unger trwnher deg mest.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har en nyfødt, 2 åring og 6 åring. 2 åringen er veldig sliten etter bhg og de få timene før leggetid må hun ha full kos og oppmerksomhet, ellers blir det total nedsmelting. Så i denne fasen så lages middag før 2åringen kommer hjem mens jeg har baby i bæresjal, eller så dropper vi rett og slett middag og spiser brødmat. Mer omstendige middager kommer senere i livet.

Anonymkode: eac2c...cb6

• Nyttig 1
Skrevet

Det er som regel far som lager mat hos oss. Og han er sjelden hjemme før rundt halv 5 pga trening etc. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er som regel far som lager mat hos oss. Og han er sjelden hjemme før rundt halv 5 pga trening etc. 

Da er det kanskje nødvendig at far må endre på treningstider en periode hvis det er mulig? (Om ikke han er en toppidrettsutøver da). Alternativt så kan far lage middag kvelden før slik at du kan varme opp etter barnehagehenting også 😊

Anonymkode: 7de41...ad9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Min mann er alltid den som lager mat (heldig dér jeg vet). Da er det jeg som har ansvaret for både eldste og babyen. 

Anonymkode: 51435...d16

Slik gjorde vi det også. De ville ha mamma, mamma ville ha mat, svaret var logisk. HAN laget maten! Så var ungene happy, han var happy fordi de var fred i huset, jeg var happy fordi jeg fikk mat. Vinn-vinn-vinn....

Til TS: For det første: De første ukene med bhg er unntakstilstand. Du må fylle opp 1,5 åringen med mamambevhov før du får gjort noe annet. Men det er magisk om du setter av 30 min etter han kommer hjem, til å lese bok på fanget, kose, amme, hva enn som passer for en rolig stund med kropp-kropp med mamma. Ta de 30 minuttene til han før noe annet. Det kan gjøre mirakler for resten av dagen! Mannen din får ta babyen OG lage mat. Seriøst, det fikser han. Du har en viktigere jobb nå de første ukene, hvis dere ønsker en 1-åring som er mindre grinete :) 

Ti orientering fortsetter dette. Vi har nettopp startet skole igjen, men en utslitt ny 1-klassing og en like utslitt nå 3.klassing. Tirsdagen endte med sammenbrudd for barnet på nå 8,5 år, løsningen var 15 minutter sittende på mitt fang for kos og trøst. 1.klassingen erter, terger og er generelt på alle måter utslitt. Barna som har levd i tidenes harmoni heler sommerferien krangler og styrer, sutrer og maser. Den ene maser, den andre klenger. Og slik er det etter ferien hvert eneste år hittil. Vi trekker bare pusten og vet at alt dette ordner seg om et par uker nå som de har blitt såpass store. Når rutinene er på plass og den enorme overgangen er overstått. Tar lenger tid når de er 1,5. Og også 1.klassingen regner jeg med at ikke er helt i vater før etter juleferien antagelig. Det hører med, og jeg vet at da må jeg ha tid til å gi de masse tid, nærhet, tilstedeværelse akkurat i disse oppstartsukene. For jo mer tid jeg kan gi dem, jo mer nærhet, jo fortere er harmonien tilbake :) 

Så med andre ord: helt normalt, det går over, og jo mer DU kan være med barnet som nettopp startet barnehage, jo fortere blir ting bedre :) Far får fikse andre ting og ta babyen som ikke enser verden omtrent. Nå er det utvilsomt 1-åringen som trenger deg mest. Babyen får mer enn nok fra deg i tiden eldste er i barnehagen, og lever fint med mindre mamma i den korte tiden til eldste legger seg. Med unntak av nødvendig amming ville jeg sagt at du ikke gjør annet enn 1-åringen i de timene. Så skal du se at dere får det roligere og bedre. Og ikke minst får 1-åringen det bedre :) 

Anonymkode: e9b80...088

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Sett han i bæresele på ryggen. Det gjorde jeg når mi begynte på barnehagen og var kjempe trøtt på ettermiddagene

Skrevet

Herregud for en dott av en mann! Her har du gått gravid og født og trenger å komme deg til hektene igjen. Sett han til å lage middag og passe 1,5 åringen! Pipa får nok en annen lyd da.. 

• Liker 2
Skrevet

Begge mine har hatt sånne perioder ifm barnehagestart. Som flere sier; sett av 30min når dere kommer hjem. Så alle kan roe ned og eldste får litt kos med mamma før du begynner med andre ting. 

Skrevet

Vår ble sånn med for lange dager i barnehagen. 

Anonymkode: 517c3...279

Skrevet

Far har ikke tid til egne hobbyer akkurat nå, nå bør far prioritere familien han har vært med på å lage. Etter hvert får dere lage en avtale om å bytte på, mandager er fars trening, tirsdag mors frikveld, onsdag felles hjemme. Torsdag far, fredag mor (kan bytte på fredagene) og helg er prioritert til familieliv. 

Anonymkode: 12c06...afa

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...