Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=137005

Kan noen vær så snill fortelle meg hvordan en slik mann kan få gå løs og ødelegge så mange liv? Har ikke kommunen NOE ansvar når det gjelder hvem de ansetter til å jobbe med barna våre??

"Læreren var allerede dømt for sex-overgrep i Nordland da kommunen i Trøndelag ansatte ham i 1987"

"Læreren ble endelig avslørt som notorisk pedofil etter å ha flyttet til Finnmark. Der begikk han overgrep mot en rekke elever"

Tre skoler fikk han forpeste...

Tilbake sitter uendelig mange unge gutter med ødelagte liv.. To døde...

Ufattelig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trodde ikke man kunne jobbe som lærer hvis man var dømt for denne typen forbrytelser, eller jeg har i hvertfall tatt det som en selvfølge.

Skrevet (endret)
I 2003 ble han dømt til syv års forvaring for over hundre overgrep mot åtte unge gutter

Jeg fatter ikke at det er mulig. Sju år for å ødelegge en rekke unge menneskers liv...

Sånne mennesker som er farlig for andre burde jo puttes i forvaring for ever.

Endret av mysan
Skrevet

Slik jeg har forstått det, så har han flyttet rundt om i ulike fylker, og har klart å unngått å bli oppdaget. Foreldre som vil unngå barnevernet gjør ofte det samme. Men han ble ansatt i -87 og da var vel ikke den nasjonale loven om vandelsattest iverksatt?

Uansett så reagerer jeg på moren saksøker skolen, når hun selv var samboer med denne mannen.

Gjest Gjesten
Skrevet

Lærarar og andre som skal arbeide med barn og unge må vise vandelsattest, men eg veit at nokre kommunar er litt for avslappa til dette, dessverre.

Skrevet

At det finnes foreldelsesfrist på saker som drap, incest, voldtekt og misbruk gjør meg :sinna::sinna::sinna: ! Og, nei - pedofile får ikke jobbe med barn. Men da må det foreligge en dom, så de har det på rullebladet sitt.

Det er håreisende med de latterlige lave dommene vi har for slike forbrytelser i dette landet :sur: , hvis vi sammenligner med andre "mindre alvorlige" forbrytelser og dommene som der blir gitt! Signaleffekten samfunnet sender med dette er ikke heldig! :frustrert:

Skrevet
Uansett så reagerer jeg på moren saksøker skolen, når hun selv var samboer med denne mannen.

Synes ikke det er så rart - de burde jo sjekket ham før de ansatte ham. Og hadde de ikke ansatt ham, så hadde han heller ikke vært der, og hun hadde ikke møtt ham.

Man har jo ikke samme mulighet til å sjekke opp potensielle kjærester, og man tror vel at lærere i hvert fall er bra for barn, og helt ok å starte et forhold til.

Skrevet

Det skal sies at moren viderefører sønnen sin sak. Hun saksøker ikke på egne veie, men fullfører noe sønne startet på, før han ikke klarte mer.

Når det gjelder om hun hadde saksøkt eller ikke, så er vel det ganske urellevant i denne saken. Skolen skulle ikke ha ansatt han, og jeg vil gjerne møte den som i utgangspunktet ikke ville stolt på en mann de visste jobbet som lærer. Da er vel en pedofil det siste man regner med at man skal møte.

Kommunen har i dette tilfelle, og sikkert mange fler, handlet feil, og mannen burde aldri få gå fritt i landet.

Vi MÅ innføre det samme som de har i USA. At bilder av pedofile er offentlig.

Det er mange pedofile på rømmen i USA, og mange har blitt tatt pga offentliggjøring av personen. Men her skal de jo beskyttes.

HVA MED VÅRE BARN??????

Skrevet

Håper moren vinner på alle punkt,håper at det blir skikkelig oppvask i hele systemet,for slikt skal ikke forekomme.

Stakkars gutt/mann som har gjennomlevet dette,stakkars moren som har mistet sin sønn.

Nå er det på tide at strafferammene blir skjerpet alvorlig.

Dette er pinadø verre enn å selge dop.

Som voksen har du et valg,men som barn er du helt prisgitt voksne.

Skrevet
Synes ikke det er så rart - de burde jo sjekket ham før de ansatte ham. Og hadde de ikke ansatt ham, så hadde han heller ikke vært der, og hun hadde ikke møtt ham.

Man har jo ikke samme mulighet til å sjekke opp potensielle kjærester, og man tror vel at lærere i hvert fall er bra for barn, og helt ok å starte et forhold til.

Jeg "sjekker" mine kjærester i alle fall, det er mitt ansvar å beskytte barna mine mot menn jeg er sammen med.

Husk at dette skjedde før loven om krav til politiattest var innført.

I tilleg vil jeg si at lærer = garanti for ikke-pedofil er helt feil. At man ikke er dømt er ingen garanti for at en person ikke er pedofil! Disse politiattestene er altså ingen garanti for om en person er pedofil, den er til for det helt logiske: At om man er dømt for seksuelle overgrep mot barn, så nektes man å arbeide med barn i skole og barnehage.

At mannen har gjort noe helt horribelt er helt klart. Dommene han har fått er altfor milde, og det er helt teit at foreldelsesfristen på slike saker er så korte! Men han har helt klart å lure skolen (og andre skoler), det finnes smutthull og forfalskninger. Også idag klarer visse personer dette, og med de gamle lovene, var det nok mye lettere. Det var heller ikke en selvfølge å kreve politiattest av lærere uten at det var mistanke før. Og det er jo det denne saken dreier seg om. At de tror skolen hadde mistanke, men at de valgte å ikke sjekke.

Både moren og skolen bør ta kritikk og en selvransakelse for hvordan de kan en notorisk pedofil komme innpå barn. Men å saksøke de, er noe helt annet.

Skrevet
Slik jeg har forstått det, så har han flyttet rundt om i ulike fylker, og har klart å unngått å bli oppdaget. Foreldre som vil unngå barnevernet gjør ofte det samme. Men han ble ansatt i -87 og da var vel ikke den nasjonale loven om vandelsattest iverksatt?

Det tenkte jeg også på. Er i grunnen enig i at skoler bør være mer aktsom ved tilsettinger av lærere og at de kan refses når de har tatt en pedofil lærer inn i stallen. Men her bodde guttens mor sammen med mannen og hun burde kanskje oppdaget noe selv også, vært litt mer aktsom på hvem hun tar inn i huset.

Men nå sier jeg dette på grunnlag av at jeg selv har blitt misbrukt, ikke av en lærer riktignok, og jeg kommer derfor til å være veldig forsiktig med hvem jeg tar inn i huset mitt. Jeg avviser heller en for mye enn en for lite, men det er meg.

Skrevet
Hmm - i slike saker blir jeg sååååå for dødsstraff altså...
Skrevet (endret)

Jeg trodde alle som skulle jobbe med barn måtte levere plettfri, utvidet vandelsattest.

Hvis dette virkelig ikke ble gjort eller skolen har sett mellom fingrene med dette, bør det jo virkelig reageres overfor de som ansatte denne mannen.

Endret av Replica
Skrevet
Jeg trodde alle som skulle jobbe med barn måtte levere plettfri, utvidet vandelsattest.

Hvis dette virkelig ikke ble gjort eller skolen har sett mellom fingrene med dette, bør det jo virkelig reageres overfor de som ansatte denne mannen.

, som i dag, må man vise en politiattest ved ansettelse (som ikke er en vandelsattest, bare attest på at en ikke er dømt for seksuelle overgrep mot barn). Tidligere måtte man ikke det.

Skrevet
Jeg "sjekker" mine kjærester i alle fall, det er mitt ansvar å beskytte barna mine mot menn jeg er sammen med.

Både moren og skolen bør ta kritikk og en selvransakelse for hvordan de kan en notorisk pedofil komme innpå barn. Men å saksøke de, er noe helt annet.

Si meg. Hvordan "sjekker" du dine kjærester?

Det vil jeg gjerne vite slik at jeg eller andre ikke går i samme fella.

Det er ingen normale foreldre som ønsker at barna sine skal oppleve noe sånt.

Skrevet

Hei

jeg synes slikt noe er bare er forferdelig

jeg syns det er bra at dere tar opp det med atestene, til replica og spesielt, ja du ma levere atest men det er en begrenset politiatestB* dvs at vi sjekker om du har en dom på pedofili eller overgrep mot barn har du ikke det får du "klar" og det er ikke noe på atesten, selv om du har dom på f eks fyllekjøring, narkotikasmugling, tyverei, narkotikabruk og vert fall ikke om det er mer en tre år siden så har det ingen ting og si så det kan vere så som så med moralen til lærere og di som jobber i barnehagene, jeg vet fra da jeg jobbet hos politiet og at det var folk som jobbet med og ta ut disse atestene som gråt da de skrev dem ut med tanke på hva di skulle sende inn i skolene

et eksempel, en lærer student måtte ha pause i studiene for og sone en narkotika dom, jada jeg er enig i at folk skal få ha en ny sjanse men det bør kanskje vere en grense di bør kanskje vise at di har skjerpet seg før di får jobbe

hilsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...