AnonymBruker Skrevet 22. august #1 Del Skrevet 22. august Vi har noen ansatte som vi har dårlig inntrykk av. Det kan handle om dårlig kvalitet på arbeidet, pålitelighet mtp oppmøte, kommunikasjon, mye pausetid/inaktivitet, det kan ha blitt gitt advarsler osv. Jeg har heldigvis ikke blitt spurt om å være referanse for noen av disse ennå, men hvis jeg blir spurt, hvordan bør jeg håndtere det på best mulig måte? Skulle helst sluppet å være referanse for de verste, og vi er flere ledere med samme stilling som kan være referanse, det ville vært greiere for meg om de verste heller kunne brukt en annen av oss som referanse. Anonymkode: 1e265...e26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holar Skrevet 22. august #2 Del Skrevet 22. august Når du blir spurt så får du fortelle at du kommer til å være ærlig hvis du er referanse. Da får vedkommende selv vurdere om du er en god referanse for vedkommende. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #3 Del Skrevet 22. august Holar skrev (2 minutter siden): Når du blir spurt så får du fortelle at du kommer til å være ærlig hvis du er referanse. Da får vedkommende selv vurdere om du er en god referanse for vedkommende. Jeg tenker bare at dersom jeg antyder at referansen ikke ville blitt så bra så vil det forverre relasjonen og at de i verste fall vil gå til personalansvarlig og klage. Personalansvarlig er kanskje ikke den best egnede til å være referanse isteden, vi er andre ledere som har et bedre grunnlag for å uttale oss. Anonymkode: 1e265...e26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #4 Del Skrevet 22. august Jeg skjønner ikke hvilken glede du har av å gi en dårlig referanse. Å bli kvitt en dårlig kollega pga jobb bytte er nokså deilig. Anonymkode: 91cdf...54a 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #5 Del Skrevet 22. august De fleste ledere ville nok gitt vedkommende en god referanse, og gledet seg over å bli kvitt personen. Anonymkode: 56ace...b77 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #6 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg skjønner ikke hvilken glede du har av å gi en dårlig referanse. Å bli kvitt en dårlig kollega pga jobb bytte er nokså deilig. Anonymkode: 91cdf...54a For min del handler det om nettopp det at jeg ikke ønsker gi dårlig referanse, og derfor vil jeg ikke være referanseperson for enkelte. Jeg har ingen ønsker om å gi dårlig referanse, men jeg har enda mindre lyst til å være uærlig mot andre arbeidsgivere. Å gi feilaktig gode referanser for en dårlig arbeidstaker kan skade mitt rykte i bransjen. Å slippe en dårlig og upålitelig kollega? Gjerne! Lyve og fremstille h*n som er super arbeidstaker for å få h*n bort? nei takk. TS: jeg sier bare rett ut at jeg ikke ønsker bli oppført som referanse, da det vil sette meg i en skvis dersom jeg blir spurt om personen er pålitelig eller leverer ønsket kvalitet. Jeg begrunner det til arbeidstakeren, og viser til episoder/samtaler/advarsler. Anonymkode: fab6b...657 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #7 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): spurt, hvordan bør jeg håndtere det på best mulig måte? Skulle helst sluppet å være referanse for de verste, og vi er flere ledere Da sier du nei. Verre er det ikke. Anonymkode: dcdd4...3b9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #8 Del Skrevet 22. august Du takker nei og begrunner det med at du ikke vil kunne gi en god referanse for de. Sjefen min har gjort det med flere. Anonymkode: ba615...1c1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #9 Del Skrevet 22. august Har selv fått dårlig referanse og da mener jeg at det er bedre om vedkommende sa til meg at de kom til å gi dårlig referanse. For ellers hadde jeg ikke brukt dem. En dårlig referanse hjelper ikke vedkommende å få en ny jobb. Anonymkode: 7e451...7b4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #10 Del Skrevet 22. august Dine ansatte bør gjennom medarbeidersamtaler få beskjed om forbedringspunkter, dette vil gjøre dem oppmerksomme på det de anser som deres svakheter. Men - virker som du heller vil være venn enn sjef - og da bør du kanskje ikke ha personalansvar? Anonymkode: 35318...38c 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august #11 Del Skrevet 23. august Du kan jo si fra om at du da kommer til å gi en mer nøytral referanse. Trenger ikke å slå på stortromma og skryte vedkommende opp i skyene om det ikke er grunnlag for det. Jeg er forresten enig i at som leder bør du ta det opp med den ansatte om det er forhold som bør forbedres. Da vil han/hun ha sjanse til å forbedre seg, og du vil ha bedre grunnlag for å skrive en god attest/referanse senere. Anonymkode: b306e...c37 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miSs. Skrevet 23. august #12 Del Skrevet 23. august Du virker sær, la folk komme seg videre. Men, hvis du absolutt ikke vil så er det ikke verre enn at du sier nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet 23. august #13 Del Skrevet 23. august Man trenger ikke belyse de dårlige egenskapene i en referanse. Skriv en referanse for vedkommende. Belys de positive egenskapene, hvoren få de måtte være. Den bør også inneholde hvor lenge de har jobbet i bedriften. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august #14 Del Skrevet 23. august Ser at flere ikke har skjønt hva en referanse er og at den skal være relativt ærlig og informativ. Anonymkode: 1e265...e26 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august #15 Del Skrevet 23. august Skryter de opp i skyene så det er en sjans til å bli kvitt de , fokuserer på de gode sidene selvsagt Anonymkode: 24b9f...76d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august #16 Del Skrevet 23. august Nå som det er blitt vanlig å bruke spørreskjema så er det enklere enn noen sinne å svare ærlig. Jeg svarer alltid ærlig, og forventer å få den samme ærligheten i retur når det er jeg som er i en ansettelsesprosess. Anonymkode: eb127...8c5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august #17 Del Skrevet 23. august On 8/22/2024 at 5:36 AM, AnonymBruker said: Vi har noen ansatte som vi har dårlig inntrykk av. Det kan handle om dårlig kvalitet på arbeidet, pålitelighet mtp oppmøte, kommunikasjon, mye pausetid/inaktivitet, det kan ha blitt gitt advarsler osv. Jeg har heldigvis ikke blitt spurt om å være referanse for noen av disse ennå, men hvis jeg blir spurt, hvordan bør jeg håndtere det på best mulig måte? Skulle helst sluppet å være referanse for de verste, og vi er flere ledere med samme stilling som kan være referanse, det ville vært greiere for meg om de verste heller kunne brukt en annen av oss som referanse. Anonymkode: 1e265...e26 Hvorfor skulle de spurt deg? Og hvorfor bryr du deg? "Det kan ha blitt gitt advarsler" dette tyder jo på at du ikke vet, ikke er i en leder posisjon og bare antar alt du sier uten å vite om de har en avtale med leder. Så ikke bekymre deg. Dessuten en referanse skal være ærlig. Noe du jo antagelig ikke er siden du poster denne og lurer. Anonymkode: 9e3f2...c9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august #18 Del Skrevet 23. august Meowmere skrev (16 timer siden): Man trenger ikke belyse de dårlige egenskapene i en referanse. Skriv en referanse for vedkommende. Belys de positive egenskapene, hvoren få de måtte være. Den bør også inneholde hvor lenge de har jobbet i bedriften. Attester bør inneholde info om arbeidsforholdets lengde og oppgaver. Vi ringer alltid når vi sjekker referanser, og da spør vi blant annet om det er en pliktoppfyllende person, om h*n tar initiativ, hvem h*n er i en gruppe, om hvordan h*n fungerer i arbeidsmiljøet. Anonymkode: fab6b...657 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august #19 Del Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (9 timer siden): Skryter de opp i skyene så det er en sjans til å bli kvitt de , fokuserer på de gode sidene selvsagt Anonymkode: 24b9f...76d Må nesten også få fram hvordan de kommuniserer, ignorerer folk på arbeidsplassen, at enkelte forsover seg stadig vekk og har mye fravær, er inne på ymse nettsider istedenfor å fokusere på arbeidet og finner på unnskyldninger som ikke henger på greip når vi konfronterer etc Anonymkode: 1e265...e26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august #20 Del Skrevet 24. august Kan man si nei til å være referanse, når man er leder? Anonymkode: 00b3d...b46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå