Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

For en halvtimes tid siden var det en liten blåmeis som fløy rett i balkongdøren inn til kjøkkenet. Den så nokså omtåket ut og og falt over på siden. Jeg lot den ligge, siden jeg regnet med at den var hardt skadd og i ferd med å dø.

Like etter kommer det en annen blåmeis og hakker og rister i den som ligger nede. Sistnevnte livner litt til og under mye ståk, forsvinner begge over balkongrekkverket. Jeg har imidlertid en dårlig følelse og kikker over kanten. Ganske riktig, der ligger den i snøen og rører seg så vidt. Jeg går ned og tenker at jeg skal gjøre slutt på lidelsene dens, men da jeg undersøker bena og vingene virker de helt fine og fuglen setter seg opp i hånden min. Nå skal man vel egentlig ikke ta dem med inn, men jeg har ikke hjerte til annet. I snøen ville den jo fryse i hjel i løpet av noen minutter og den virket som sagt helt fin, men noe omtåket.

Etter noen minutter ved ovnen, fløy den og satte seg på toppen av kjøkkenskapet og der sitter den nå og virker svært så frisk og fin. Vet ikke riktig hva jeg skal gjøre med den. Den bør vel ut igjen så snart som mulig, men den forstår ikke poenget når jeg åpner balkongdøren og ikke får jeg tak i den heller...

Spørsmålet er egentlig hva man egentlig bør gjøre med villfugler som flyr inn i vinduer o.l. La dem ligge og la naturen gå sin gang, eller forsøke å hjelpe dem?

Endret av Leo
Gjest Gjesten
Skrevet

Jeg hadde nokt prøvd å hjelpe. Har ikke samvittighet til noe annet. :sjenert:

Prøv å få tak i den eller 'press' den bort til nærmeste vindu/dør. Eller hvis du har noen solsikkefrø, legg de borte ved døra. Den finner kanskje de til slutt og da kan du få den ut?

Skrevet

Den er ikke interessert i de godsakene jeg har å by på :ler: . Den er helt sikkert livredd stakkar!

Skrevet

Fugler går lett i sjokk, de trenger bare lit tid til å komme seg.

Dette er dessuten en av fuglenes beste forsvar, siden de ferreste rovdyr vil spise et bytte som allerede er dødt.siden de ikke vet dødsorsaken.

Så om den ligger trygt for katter og hunder, la den ligge.

Den vil i de aller fleste tillfellene fly avgårde når den er klar. :)

Skrevet

Jeg ville uansett vært forsiktig med å ta på fugler, iallefall uten hansker, nå som fugleinfluensaen er like om hjørnet :tristbla: Er jo veldig dumt, siden man gjerne vil hjelpe en liten småfugl.....men men

Skrevet
Jeg ville uansett vært forsiktig med å ta på fugler, iallefall uten hansker, nå som fugleinfluensaen er like om hjørnet :tristbla:  Er jo veldig dumt, siden man gjerne vil hjelpe en liten småfugl.....men men

Akkurat det er jeg ikke så redd for. Dette er en stamfugl og den ble sannsynligvis født i skogen rett bak her i sommer. Har ingen planer om å spise den (Men hunden min har seriøst vurdert det :ler: ) og har vasket meg grundig på hendene.

Den lå absolutt ikke trygt i forhold til katter og hunder. Kattene sniker seg stadig rundt husveggene her (Nettopp derfor fuglematen er på balkongen i 2. etasje) og hunden min har lufteplassen sin akkurat der fuglen landet.

Skrevet

Jeg har alltid pleid å ta dem inn... De fleste kvikner til etter en liten stund, og det kan være lurt å ha dem i en kasse med lokk e.l så de ikke flyr rundt i leiligheten og evt flyr på vinduer i et forsøk på å komme seg ut (trekk for gardiner!).

En gang hørte jeg på foreldrene mine og lot en svimmel dompap sitte igjen ute, da den virket nokså trygg inne i en busk. En stund etterpå dinglet den ut på mateplassen som ligger ganske åpent, og noen sekunder etterpå var det bare fjærene igjen av den - en spurvehauk e.l hadde benyttet sjansen.

Skrevet
Akkurat det er jeg ikke så redd for. Dette er en stamfugl og den ble sannsynligvis født i skogen rett bak her i sommer. Har ingen planer om å spise den (Men hunden min har seriøst vurdert det :ler: ) og har vasket meg grundig på hendene.

Faren er kanskje ikke den største ennå, men fugleinfluensa smitter mellom fugler, så også fugl som ikke er trekkfugl kan få fugleinfluensa. De som har blitt smittet( noen barn i Tyrkia bl.a.) hadde jo ikke spist fuglene som var syke, men lekt med dem.....

Skrevet
Faren er kanskje ikke den største ennå, men fugleinfluensa smitter mellom fugler, så også fugl som ikke er trekkfugl kan få fugleinfluensa. De som har blitt smittet( noen barn i Tyrkia bl.a.) hadde jo ikke spist fuglene som var syke, men lekt med dem.....

Foreløpig er det jo ingen trekkfugler som har kommet tilbake og at vanlig, norsk blåmeis er smittet, ser jeg på som lite sannsynlig. Ikke lekte jeg med den heller :ler: . Tok imidlertid på den at par ganger og vasket meg grundig på hendene etterpå og det er vel i overensstemmelse med Folkehelsas anbefalinger. (Har vel alltid vært å anbefale etter kontakt med alle slags dyr og fugler).

Ville vært mer skeptisk hvis det hadde vært snakk om f.eks. en linærle i mai, men jeg tror ærlig talt ikke det ville ha bekymret meg så voldsomt da heller...

Dette ser imidlertid ut til å ha endt godt! Etter at den hadde sittet på toppen av kjøkkenskapet en stund tok den poenget og fløy ut i skogen da jeg åpnet balkongdøren.

Skrevet

Men salmonella er det ikke usannsynlig at den har!

Skrevet
Men salmonella er det ikke usannsynlig at den har!

Nei, og nettopp derfor understreket jeg også betydningen av god hygiene! Har imidlertid tatt i mange fugler opp i gjennom, men jeg har aldri blitt syk av det. Hadde nok vært mye mer skeptisk hvis jeg f.eks. hadde små barn, men det har jeg altså ikke.

Skrevet

God håndhygiene er det som trengs i så måte, og det har du skjønt.

Ja, for småbarna i asia de har lekt med fuglen og ikke vasket fingrene sine, det er det som er problemet, mens du har vært fornuftig og vasket dem, noe som er lurt både for det ene og det andre.

Så fint at den kom til seg selv og fløy ut i skogen. En fin slutt på historien, Flott!

Skrevet (endret)

Foreldrene mine har noen gigantvinduer i flere rom i huset, og jeg har ikke tall på alle fuglene som har prøvd å fly gjennom og slått seg og alle har blitt tatt med inn og tatt vare på til de hadde kommet seg såpass at de kunne fly igjen.

Endret av Arkana

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...