Gå til innhold

Hvordan lage hjemmelaget peanøttsmør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser ulike oppskrifter og ser det skal tilsettes litt honning?

Er det godt da?

Kjøper vanligvis økologisk peanøttsmør som kun inneholder peanøtter og havsalt, men siden det er dyrt har jeg kjøpt peanøtter uten salt og olje og tenkte å prøve å lage det selv.

Anonymkode: d6583...fa4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri hatt honning i. Kjører dem bare i en blender. Kun peanøtter. Kjempegodt

Anonymkode: d8065...9c1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har aldri hatt honning i. Kjører dem bare i en blender. Kun peanøtter. Kjempegodt

Anonymkode: d8065...9c1

Sammen med smør da eller?:

Anonymkode: f21de...dbd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kjører nøttene i blender til de skiller ut oljen, da trenger du ikke tilsette olje eller smør. Du må være tålmodig og vente til oljen slipper. 

Anonymkode: 7ce5a...391

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du kjører nøttene i blender til de skiller ut oljen, da trenger du ikke tilsette olje eller smør. Du må være tålmodig og vente til oljen slipper. 

Jepp! Tar litt tid, men fungerer utmerket.

Anonymkode: 5329f...44d

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Er de4cda fortsatt litt peanøtt biter? Er jo det som er så godt med peanøttsmør. At den blir litt krønsji.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er de4cda fortsatt litt peanøtt biter? Er jo det som er så godt med peanøttsmør. At den blir litt krønsji.

Antar at du da må tilsette noen hele peanøtter helt på slutten når resten har blitt til peanøttsmør. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke smør i peanøttsmør. Bare peanøtter.

Anonymkode: c97dc...425

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Selvsagt ikke. Peanøttsmør lages ikke med smør,det eneste man trenger er peanøtter.

Anonymkode: fb9f6...566

Skrevet

Ts her

Hvorfor er det da honning i mange av disse oppskriftene jeg har sett?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts her

For å få den søtere. Det er absolutt ikke nødvendig. 

Skrevet
c_buk skrev (Akkurat nå):

For å få den søtere. Det er absolutt ikke nødvendig. 

Jeg tenker at honning bare vil være kvalmende, og jeg ønsker ikke at et peanøttsmør skal være søtt men heller litt salt

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts her

En matoppskrift trenger du ikke følge slavisk. For å komme frem til et produkt, så finnes det flere fremgangsmåter og ingredienser. 
vil du prøve med honning og peanøtter, så prøv. Du trenger ikke ta mange peanøtter for å prøve ut om kombinasjonen med honning passer din smak.

Bruker stavmixeren med den lille blenderen som fulgte med. 
Har og egen blender fra Philips, men den maler bare nøttene uten å lage smør av de. 
Prøv deg frem med to never nøtter og smak. 

Anonymkode: 9584a...679

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at honning bare vil være kvalmende, og jeg ønsker ikke at et peanøttsmør skal være søtt men heller litt salt

Ts

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du henger deg sånn opp i den honningen. Hvis du synes det er kvalmende med honning er det jo bare å lage uten. 

Det eneste man trenger er nøtter og en blender. Alt utover det er frivillig. 

Skrevet
c_buk skrev (16 minutter siden):

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du henger deg sånn opp i den honningen. Hvis du synes det er kvalmende med honning er det jo bare å lage uten. 

Det eneste man trenger er nøtter og en blender. Alt utover det er frivillig. 

Jeg henger meg ikke opp i det men jeg bare overrasket, for jeg trodde ikke at honning var vanlig ingrediens i peanøttsmør.

Ts

Skrevet

Nå prøvde jeg å lage litt, 1/4 dels full tekopp. Når nettene blir til smør, så slutter du av og prøvesmaker til konsistensen du liker. Der er litt småbiter igjen, omtrent som å spise bringebær med frøene på bærene i munne. 

Merk; hjemmelaget peanøttsmør er uten konserveringsmiddel (kun evt. salt) og derfor har det kort holdbarhet. Derfor bør man ikke lage mer enn man spiser de neste 2-3 dagene. Hvordan peanøttsmør er å fryse, det vet jeg ikke. 
Vær og obs på a5 personer med normalt kosthold ikke skal ha for mye salt mat. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

En matoppskrift trenger du ikke følge slavisk. For å komme frem til et produkt, så finnes det flere fremgangsmåter og ingredienser. 
vil du prøve med honning og peanøtter, så prøv. Du trenger ikke ta mange peanøtter for å prøve ut om kombinasjonen med honning passer din smak.

Bruker stavmixeren med den lille blenderen som fulgte med. 
Har og egen blender fra Philips, men den maler bare nøttene uten å lage smør av de. 
Prøv deg frem med to never nøtter og smak. 

Jeg har ikke blender  men jeg har foodprosessor og tenkte å bruke kniven.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke blender  men jeg har foodprosessor og tenkte å bruke kniven.

Ts

Da røver du deg frem. Kanskje du må ha 4 never nøtter for å få kniven til å gå rundt?  Prøve og feile og å gjøre noe for første gang for å prøve og for å lære er den måten vi alle lærer på. 
Denne https://www.power.no/kjoekkenmaskiner/kjoekkenmaskiner-og-miksere/minihakker/philips-hr139300-minihakker/p-1930091/store/?gad_source=1&gbraid=0AAAAADbZ1Upc1vE5PllpefqRyj9rOqUWK&gclid=EAIaIQobChMInsmSw--KiAMV9BiiAx0uViOJEAQYASABEgJQOPD_BwE&gclsrc=aw.ds 

Får jeg ikke til å lage annet enn malte nøtter på. 

Mens denne https://www.power.no/kjoekkenmaskiner/kjoekkenmaskiner-og-miksere/stavmikser/braun-multiquick-7-mq7020wh-stavmikser/p-1191072/?q=braun stavmikser

Går det raskt og enkelt å få hakket og frem peanøttsmør på. 

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Nå prøvde jeg å lage litt, 1/4 dels full tekopp. Når nettene blir til smør, så slutter du av og prøvesmaker til konsistensen du liker. Der er litt småbiter igjen, omtrent som å spise bringebær med frøene på bærene i munne. 

Merk; hjemmelaget peanøttsmør er uten konserveringsmiddel (kun evt. salt) og derfor har det kort holdbarhet. Derfor bør man ikke lage mer enn man spiser de neste 2-3 dagene. Hvordan peanøttsmør er å fryse, det vet jeg ikke. 
Vær og obs på a5 personer med normalt kosthold ikke skal ha for mye salt mat. 

Akkurat det er bare tull. Peanøttsmør har ikke noe kortere holdbarhet enn de du kjøper. Man får peanøttsmør uten konserveringsmidler på butikken også.

Anonymkode: ba6eb...860

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...