Gå til innhold

Noen som har bygget hus her?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Blar igjennom noen husbrosjyrer her, og prisene ser jo helt greie ut, men hvor mye ekstra må jeg plusse på?? Jeg tenker på graving, grunnmur osv slik at du slipper å gjøre noe selv?? Noen her som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke bygget hus enda, men setter i gang i mai. Dvs. vi begynner å ha prisene nogenlunde klare. Vi skal riktignok ikke ha ferdighus, men arkitekttegnet, men det er jo stort sett de samme "reglene" som gjelder! Det er mange som påstår at man må gange ferdighusprisen med 2 for å få de faktiske kostnadene på byggeprosjektet. Da skal tomteprisen være inkludert, men det kommer jo helt an på hvor dyr tomta di er! Vår tomt kostet over en million, og i slike tilfeller tror jeg ikke denne regelen gjelder. Generelt kan man si at du betaler en del ekstra for ferdighus nettopp fordi de også skal ha betalt for markedsføring og administrasjon av byggeprosjektet. Det er derfor ikke sikkert at det vil bli noe dyrere å bruke arkitekt. Kostnadene for graving vil jo også avhenge av tomteforholdene der dere skal bygge. Må det sprenges mye? Er tomta flat eller skrå? Vi har en veldig skrå tomt med berggrunn, og grunnarbeidet vårt vil koste ca. 200.000 inkl. sprenging, graving og drenering m/tilbakefylling. I tillegg skal vi ha støpt såle, og den vil nok komme på ca. 50.000. Grunnmuren skal settes opp i Leca, og blir tatt hånd om av oss selv i samarbeid med et murerfirma. Elektrikerarbeidene som er inkludert i en ferdighusleveranse er som regel veldig sparsomme, så her må man regne med litt ekstra. Noen kjenninger av oss fikk en tilleggsregning der på ca. 30.000 for ekstra punkter. Generelt så tror jeg du bør legge på 10-15% ekstra på alle leveranser som er inkludert i ferdighusprisen (oppgradering av sanitærinstallasjoner, kjøkken, bygningsmaterialer etc.).

Det kan fort bli dyrt å bygge hus selv også, men dersom du bor i by så vil det uansett lønne seg å bygge i stedet for å kjøpe et "brukt" hus. Og det er mye penger å spare ved å gjøre noen småting selv (innvendig arbeid, maling etc.).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si noe: Det man bør prioritere når man bygger nytt i dag, er å sørge for at huset har installasjoner som i framtida kan spare deg for store utgifter til oppvarming. Bruk heller penger på vannbåren varme, god isolasjon og ventilasjonssystem med varmegjenvinning i stedet for fancy kjøkkeninnredning og dyre italienske fliser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat

vi havnet på 1,7mill, da kostet huset i utgangspunktet 1,030000 og tomta kostet 350 000. resten var avgifter, oppgradering av standarden, graving (har helt flat tomt, ingen sprenging).

i tillegg bygde vi veranda, og er ikke ferdig med hagen enda, mangler også garasje og å innrede 2etg.

så over 2mill må vi absolutt regne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hovedinnlegger

Tusen takk for svar!

Tomta koster ca 600 000 og er nokså flat tror jeg, skal se på den i dag. Om man kjøper en tomt må man da begynne å bygge med en gang eller er det opp til hver enkelt? Dette skal bli en boligfelt, hvor man kan bygge fritt. Er ikke sikker på om vi får råd til å bygge sånn med en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat
Om man kjøper en tomt må man da begynne å bygge med en gang eller er det opp til hver enkelt?

nei, tomten kan du eie så lenge du vil, noen får tomter i gave. men når du søker om byggetillatelse må du bygge innen to år (om jeg ikke husker helt feil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener at dette med 2 x katalogprisen i mange tilfeller stemmer. Vi bygde katalogpris og havnet på 2 x katalogprisen totalt. Vi gjorde en god del arbeid selv, og sparte en del på det, og brukte det vi sparte der på å oppgradere standarden.

I enkelte reguleringsplaner/bestemmelser er det bestemmeler på at man må begynne å bygge innen så og så lang tid etter kjøp av tomt. Her vi bygde måtte vi begynne innen 2 år etter kjøp av tomten. Hvis vi ikke hadde begynt innen da ville tomta bli ført tilbake til kommunen, som eide den i utgangspunktet. Dette er jo for å hindre at folk sitter og okkuperer tomter i områder kommunen ønsker bebygd. Det vil jo blandt annet ha betydning for asfaltering i veier osv. Her er det ikke asfaltert ferdig fordi noen få tomter ikke er bebygd ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting som komemr i tillegg er: Tomt, støping av fundament, rørlegger, elektrikker, kjøkken innreding, badromsinnreding (toalett osv) Alle så justering av orginal tegninger koster også... også er gebyrer til staten/kommunen (f.eks søknad om byggetilatelse)

det var det jeg kom på i farten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat

men sjekk hva som er med i husprisen. hos oss var det meste med; kjøkkeninnredning, hvitevarer, tapet, gulvbelegg, varmepumpe, vannbåren varme, ringeklokke, utelampe, ringmur, osv.

min bror skal bygge nå, der er det gratis å forandre på tegningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat
Fruktfat: Kunne du tenke deg å gi et tips om hvilken leverandør dere bruker?

vi brukte alvsbyhus, og det vil jeg IKKE anbefale. slett håndverk, har bodd her i over to år, og enda er de ikke ferdig med 1års befaring. gulvet i hele 1etg må byttes fordi skjøtene har sunket (heter det det?), det er klumper under tapetene, osv.

snekkerne var her første dagen og reiste til danmark på kvelden, der skulle de være en uke... det hadde IKKE vi hørt noe som helst om, og hadde tatt oss fri en uke fra jobb for å hjelpe til.

har hørt om noen som er fornøyde, og andre som ikke er det. men JEG vil ikke anbefale de til noen andre.

fordelen er jo selvfølgelig at man får et nøkkelferdig hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en veldig skrå tomt med berggrunn, og grunnarbeidet vårt vil koste ca. 200.000 inkl. sprenging, graving og drenering m/tilbakefylling.

NB!

Advarsel!

Vær obs på denne kostnaden.

Vi har nettopp bygget hus (holder faktisk på å flytte inn i dette øyeblikk), og sprakk så det suste på grunnarbeidet!

Det var beregnet å koste 130 000, men det ble til slutt så mye som 260 000.

Måtte bytte ut mer masser enn beregnet, måtte sprenge ("bare" 30 000), mye ekstra kom på, og det ble altså DYRT.

I sammenligning syntes jeg det hørtes litt lite ut med 200 000 for ei tomt med så mye arbeid. Vår tomt var helt flat, og vi måtte bare sprenge en liten knaus i det ene hjørnet, og en liten grøft for å få vannet inn.

Til trådstarter:

Vi endte opp på ca 3 000 000 i byggekostnader. Da er det tatt med verdien av eget arbeid. I rene kostnader kom vi på 2 800 000.

Huset i seg selv kostet 1 200 000, tomta 200 000, grunnarbeid som sagt 260 000, vannbåren varme 240 000.

Huset har et totalt areal på 300 m2, vi har alt på en flate (150 m2) + kjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror mye av grunnen til at vi fikk så "god" pris på grunnarbeidene våre var at de skal bruke massene til å bygge en ny vei like i nærheten. Dvs. vi betaler ingenting for bortkjøring av masse. Men jeg er klar over at denne utgiftsposten kan øke underveis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...