Gå til innhold

Noen andre måter å håndtere ADHD enn medisiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har altså ikke fått diagnosen, men har alle symptomer på kvinnelig ADHD. Er 40 år. Har alltid vært sylskarp og skoleflink, men slitt med konsentrasjonen (det har blitt verre med årene), er impulsiv, kjeder meg lett og har vanskelig for å knytte relasjoner. Tips?

Anonymkode: 7e308...4e8

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trener du? For meg hjelper fysisk aktivitet veldig, bare en 40 minutter lang tur i oppoverbakke er nok.

Anonymkode: abaa6...c7f

Skrevet

Hvilke deler av livet er det du opplever å ikke mestre? 

Anonymkode: 5fc21...a73

Skrevet

Mestringskurs og teknikker tilpasset deg fra kommunens psykiske helsetjeneste - dette er de gode på om du er villig til p gjøre en innsats selv. Skal være forsøkt før medisiner og nøt uansett supplere medisiner 

Anonymkode: 375bb...133

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilke deler av livet er det du opplever å ikke mestre? 

Anonymkode: 5fc21...a73

Mestrer ikke sosiale relasjoner og er ikke så flink å spare (altså, ingen personlige konkurser eller utlegg, men er ikke en supersparer som mange av dem rundt meg). Ellers har jeg tatt to høyere utdanninger samt påbygg, har alltid klart å holde på en jobb, oppfostret fire barn og gjennomført en del hobbyprosjekter. Der er utfordringen konsentrasjonen og det å gjennomføre. Tankene flyr, og jeg må virkelig ta meg sammen for å holde fokus. Dette er tungt og kan være vondt fysisk.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Trener du? For meg hjelper fysisk aktivitet veldig, bare en 40 minutter lang tur i oppoverbakke er nok.

Anonymkode: abaa6...c7f

Trener, men uregelmessig. Mye å gjøre med jobb, barn og studier, men skal forsøke å prioritere treningen mer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mestringskurs og teknikker tilpasset deg fra kommunens psykiske helsetjeneste - dette er de gode på om du er villig til p gjøre en innsats selv. Skal være forsøkt før medisiner og nøt uansett supplere medisiner 

Anonymkode: 375bb...133

Har dessverre ingen interesse for å få diagnose fra legen og få psykisk sykdom på "rullebladet". Ei venninne som fikk ADHD-diagnosen i voksen alder, ble straks meldt til barnevernet. Det gidder jeg ikke, derfor tenkte jeg å finne strategier for å håndtere slike ting selv. Har fungert ganske greit i 43 år hittil.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har garantert ADHD selv, men vil ikke på utredning for vil ikke på medisiner. Har sett flere rundt meg som bruker det og jeg vil IKKE begynne. Ser hvor verre mange blir av det.

For min del funker det med ketogent kosthold, trene hver dag (litt noen dager og andre en fjelltur på en time), rører ikke noe kunstig søtning og prosessert mat. Leser bøker selv om jeg ikke husker hva jeg har lest, men bare bruker øynene liksom.

Prøver å gjøre kreative ting for å holde hjernen i gang.

Skrevet

Er det det at du ikke vil prøve medisiner? Eller venter du på utredning?

Har selv høyere utdanning med gode karakterer. God jobb, som jeg har hatt i mange år. Gift med mannen jeg har vært sammen med i 16 år, og som er far til begge barna mine(våre). 

Fikk selv diagnosen i en alder av 35 år, og startet raskt på medisiner og fikk et nytt liv. Endelig kan jeg slappe av. Jeg har færre tanker i hodet samtidig. Og bruker langt mindre energi på å utføre oppgaver, siden jeg ikke har alt tanke-støyen som jeg tidligere måtte bruke mye energi på å overse. Jeg sover mye bedre, og prokrastinerer mye mindre. Ettersom jeg har mer energi etter jobb og andre hverdagsoppgaver som må gjøres, er det også mye lettere å få gjennomført trening og andre aktiviteter som gir meg energi og overskudd.

Da det ene barnet vårt fikk diagnosen etter meg var jeg aldri i tvil om at barnet skulle få lov å prøve medisin. Samtidig har jeg vært veldig klar på at barnets opplevelse av medisinen skal være avgjørende om barnet skal fortsette på disse. 
Både vi og barnet selv ser en veldig god og positiv effekt av medisinen, og barnet vil absolutt fortsette på disse.

Anonymkode: 3f598...d56

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Har dessverre ingen interesse for å få diagnose fra legen og få psykisk sykdom på "rullebladet". Ei venninne som fikk ADHD-diagnosen i voksen alder, ble straks meldt til barnevernet. Det gidder jeg ikke, derfor tenkte jeg å finne strategier for å håndtere slike ting selv. Har fungert ganske greit i 43 år hittil.

Oi! 
Både jeg og mannen har ADHD, vi har 3 barn, og aldri vært i kontakt med barnevernet🤷‍♀️

Om barnevernet hadde fått en bekymringsmelding som var noe ala;

Melder: Hei, jeg vil gjerne melde bekymring om en mamma som akkuratt har fått en ADHD diagnose..

BV: 🙄 Ok, kan du fortelle litt mer?

Melder; Ja, altså, hun har akkuratt fått diagnosen nå som voksne, og jeg er veldig bekymret for hvordan diagnosen til mor kan påvirke barna… 

BV: ……….. Ok, kan du fortelle litt mer om hvordan du oppfatter at barna blir påvirket?

Melder; Hun har jo nå blitt diagnostiert med en psykisk sykdom! Å ha en mamma med den diagnosen er bekymringsverdig i seg selv!

BV; ……🙄 Ja, dette høres virkelig bekymringsfullt ut! La oss sette et team på denne saken! Vi trenger jo å ha noe å fylle dagene våre med🤦‍♀️🤦‍♀️

En ADHD diagnose i seg selv, gir ingen bekymring eller noe hos barnevernet…🤷‍♀️😂

Anonymkode: 5303c...eb1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Man blir jo ikke meldt til bv alene på adhd. Da er det jo enten en eller annen dust som har meldt ifra på småting eller at de har fanget opp noe der som er alvorlig for barna evnt. 

Du høres jo ut som en resurs sterk dame. Som sliter mest med deg selv i hverdagen  

Jeg vil si det du beskriver og jeg er ganske like.  Iht resurser osv.

Men jeg er så "heldig " at jeg både har ME og ADHD.  En litt kjip kombinajon. 

Men for å håndtere ME , har jeg jobbet plikt oppfyllende med aktivitetsavpassing.  Og det har nok gjort gide utslag på adhd håbdtering også. Jeg blir nektet medisiner. Jeg prøver å få til det nå. Men ser mørkt ut. Noe jeg syntes er kjipt. Fordi da ville jeg nok kanskje blitt bedre av ME også. 

Med adhd  kan du få burn out. Av alt ekstra kaos.  Om du ikke har det nå. Har det lett for å komme på et tidspunkt.  

Men ved aktivitetsavpassing har jeg satt opp strenge regler for balanse mellom hvile og aktiviteter og da også hvordan  jeg gjør aktivitetene.

For deg så er det kanskje fokus på hvordan du gjør aktivitetene. 

Feks jeg  brukte mye tid å lete etter tlf og nøkler. 30minutters leting hver gang jeg skulle ut døra.  Med adhd gjør man mye ubevisst. Så jeg lurer hjernen min til å legge tlfog nøkler ubevisst på rett plass. En plass fungeree ikke for meg. Så jeg har flere. Fordi på vei ut har jeg nøklene i hånden.  Men har glemt noe annet. Og da la jeg ubevisst fra meg nøkler og tlf et eller annet sted. Da kunne det feks havne i kjøleskapet for den del. Så mye usannsynlige plasser .

Så for å lure hjernen. Så valgte jeg ut 3  plasser.  Jakka, veska eller kjøkkenbordet.  Har nøkkelskap. Men klarer ikke få inn den. 

Så jeg jobbet med at uansett hvor jeg var i huset og jeg stressa la jeg det bevisst på de stedene. Etterhvert da når jeg la fra meg ubevisst.  Hadde jeg jobbet inn disse plassene automatisk. Så da finner jeg plutselig igjen  nøkler og tlf. Iallefall nesten altid.

Iht ME planlegging. Sattejeg opp en liste over hvor mye jeg egentlig følte jeg måtte gjøre hver dag. Og hva minste jeg MÅ gjøre hver dag. Og spesielt  hvor mange møter tåler jeg på en uke. 

Siden heg var syk. Så ble det  mye møter med lege nav  og i tillegg alt iht barn skoke og fritid. Og møter tok knekken på meg. For jeg sier jo bare ja. Og klarer ikke se når det blir for mye. 

Da fikk jeg frem at jeg kan klare 4 møter på en uke. Så da sier heg tre. Fordi da kan jeg tåle en som er glemt eller som kommer på. Da kan jeg si fra når det blir for mange møter også iht lege, nav etc. At jeg er fult opp den uka. Men jan vi ta det neste uke. Slik fikk jeg kontroll på å ikke blindt si ja til alt mulig. Og endte opp med å svikte. 

Jeg planlegger ro, hvile og hobby.  Altså gjør avtaler med meg selv.  For adhd kan kjøre på som et lokomotiv. Og da er det ikke lett med adhd med eller uten me. Å stoppe i tide .

Å lage den listen over hva fungerer bra og Hva fungerer ikke så bra. Har hjulpet meg  mye iht adhd også. Og plutselig sover jeg godt om natten, husker bedre avtaler fordi jeg har ikke så mange flere enn jeg har kontroll på. 

Hvis jeg fungerer best med  å lage middag og vaske kjøkkenhulvet samtidig. Så gjør jeg det. Men jeg tar også hyppige små pauser.  Og funnet ut at jeg fungerer best å roe ned den boblende energien. Det er nok adhd energi. Som slår veldig negativt ut på me. Der er ikke så viktig for deg å vite.  Bortsett fra. At når jeg ventet til den energien roet seg ned.  Var det lettere å få til oppgaver . Fordi den energien er et lokomotiv og får meg til å gjøre 17 ting på en gang. Det går ikke og jeg klarer da ikke fullføre  eller fokusere på en ting om gangen.  Og i mitt tilfelle ender opp med å bli liggende i 5 dager på en time slik energi.

Når jeg ikke bruker den topp energien.  Klarer jeg også å bare vaske gulvet. J3g samler alt av rot på ett sted  . Det tar jeg evnt når  gulvet er ferdig eller en annen dag. Iht formen min. Det er iallefall bedre med rot ett sted og ikke hele huset. 

Jeg har også noen frisoner i huset med litt rot. Mangler jeg noe er det der. Og jeg har kontroll på mitt kaos. 

Så det er mye du kan jobbe med. Men beste er først og fremst bli kjent med utfordringene dine og finn løsninger du kan jobbe med.

Jeg sliterforøvrig mer med rydding om dagen og sosiale relasjoner.  Etter korona har jeg ikke fått tilbake livet og rutinrne jeg hadde laget meg. Ungene er flyttet ut. Så det som fikk meg igang og oversikten jeg måtte ha er der ikke lengre. Og MÅ finne meg nye måter å fungere på.  Det vet jeg ikke om jeg klarer uten medisiner denne gangen. Og målet er i første omgang  ett år på medisiner. Slik at jeg får inn nye rutiner i hverdagen. Så får tiden vise om jeg trenger det lengre. 

Iallefall legg inn planer om litt hvile også. Så du ikke brenner deg ut

Anonymkode: afb55...9db

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Adhd er ikke en psykisk sykdom. 

Man blir ikke meldt til bv fordi man får eller har en adhd diagnose. Det er overhode ingen grunn lag for å blande inn bv. 

Å fullføre 2 høyere utdanninger krever en del konsentrasjon, struktur og gjennomføringsevne. Å fostre opp 4 barn i tillegg til jobb krever en del struktur, planlegging mm.

Mange med adhd er intelligente og skarpe, men skoleflink er de svært sjeldent. Det er to vidt forskjellige ting. Hvor skoleflink krever struktur, konsentrasjon, flink til å følge med og lytte, målrettet, huske på ting osv. 

Har du høy intelligens kan det være at du går under kategorien evnerik. Mange forveksler adhd med evnerik da de har mye fellestrekk. 

Selv om det du ramser opp er typiske adhd symptomer så har graden mye å si. 

Å slite med konsentrasjonen kan ha flere årsaker, noe så enkelt som vitamin mangel og kosthold. Det kan være hormonelt, at du ikke får nok utfordringer, ubehandlet traumer, depresjon osv. Impulsiv og kjede seg lett kan likeså være personligheten din. Å bli bedre på relasjoner er en øvelse. 

I og med du føler du fungerer greit og har klart og klarer å gjennomføre såpass mye - mer enn de fleste, er jeg enig med deg at det nok ikke trengs noen utredning. Det er når det står i veien for å fungere normalt at man kan trenge en utredning og hjelp. 

Ting som kan hjelpe på konsentrasjonen - mindfullness, trening, mat laget fra bunn av med rene råvarer hvor du får i deg nok proteiner og grønnsaker, nok søvn, nok vitaminer og mineraler (særskilt vitamin D på morgenen og magnesiumglycinat på kvelden), gåturer/frisk luft, mindre stress, fjerne ting som forstyrrer, lese bøker som interesserer, fokuserer på å være her og nå/nuet - altså ikke leve i fortid eller fremtid med planlegging og tankekjør osv. 

Tips ang relasjoner er litt vanskelig å gi med så lite informasjon. Gjerne utdype hva du sliter med, føler, tenker osv. 

Her er en god artikkel om det å kjede seg lett https://psykologisk.no/2020/06/hva-er-kjedsomhet-og-hva-forteller-denne-folelsen-oss/ kanskje du klarer å adressere årsaken til at du kjeder deg lett. Da er det lettere å finne løsninger. Har du høy intelligens så trenger du nok aktiviteter som kan utfordre deg. Kjedsomhet kan også forveksles med depresjon og andre ting.

Å fokusere på nuet vil også kunne fjerne mye av kjedsomheten og konsentrasjonsvanskene. Anbefaler deg å lese boken "lev her og nå" https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/lev-her-og-na-9788283110210?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjww5u2BhDeARIsALBuLnPPQt9S1nzlwNbVHI5lp4OF3VYO4RjF--_vkSCq-33WoInCWbIiYSIaAifLEALw_wcB

Å være impulsiv trenger ikke å være negativt. Igjen handler det om graden. Når du gjennomfører utdanning, står i jobb, har 4 barn, ingen økonomiske vansker og alt annet i livet så står ikke impulsivitet i veien for deg. Graden av impulsivitet er nok ikke så høy. 

Anonymkode: fcc43...0c2

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det høres rart ut. BV kommer ikke på banen med mindre det er mistanke for omsorgssvikt, så da må det være noe mer enn at hun bare har fått diagnosen. Jeg har venninne med ADHD som er fostermor. 

Anonymkode: 773b6...5eb

• Nyttig 2
Skrevet

Forskning har vel vist at kosthold betyr mye her.   Dvs. spise mer ketogent  (kutte sukker osv og innføre mer at det sunne fettet).  Google litt om kosthold og adhd, så finner du mye info.

Anonymkode: 74ca4...fcf

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Forskning har vel vist at kosthold betyr mye her.   Dvs. spise mer ketogent  (kutte sukker osv og innføre mer at det sunne fettet).  Google litt om kosthold og adhd, så finner du mye info.

Anonymkode: 74ca4...fcf

Enig. Jeg har ADHD, og merker at hjernen er roligere med et kosthold uten korn, sukker, og belgfrukter. Rent kjøtt,fisk, egg, noe grønt, frukt, bær, og litt nøtter og gode oljer (ikke frøoljer). Leste også om ei som fortalte at hun tok tilskudd av Taurin som var effektivt. 

Skrevet

Grunnen til at ADHD symptomer øker hos voksne kvinner er hormonforandringer. Så om medisinering til ADHD ikke er aktuelt, kan du kanskje få litt stabilisering av å få justert kjønnshormonene med tilskudd?

Jeg fikk progresteronkrem, men det fikset seg selv ved at jeg over tid oppjusterte mengden grønt jeg spiste. Hadde brainfog og søvnproblemer og rotet hode.

Trening (selv 5 min) gir meg noe. Og strukturerte former for meditasjon/mindfullness, jeg opplever at det må gjøres daglig. Døgnet med søvn får jeg regulert ved hjelp av daglyslampe, el. Tilsvarende.

Jeg har forøvrig lite av konsentrasjonsvanskene som kjennetegner ADHD, så jeg i dagens diagnostiske system oppfyller jeg ikke kriteriene. Hvil jeg derimot får en eller flere følelsesmessige påkjenninger, blir tankene mine til gelé og jeg greier ikke konsentrere meg om noe. Derav at jeg fungerer bedre med god følelsesmessig støtte og denne støtten kan godt være gitt av coacher eller psykologer.

Til sist må jeg bare gjenta. ADHD er ikke en psykisk sykdom. Det er en nevrovariasjon.

Anonymkode: 6a212...b45

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Grunnen til at ADHD symptomer øker hos voksne kvinner er hormonforandringer. Så om medisinering til ADHD ikke er aktuelt, kan du kanskje få litt stabilisering av å få justert kjønnshormonene med tilskudd?

Jeg fikk progresteronkrem, men det fikset seg selv ved at jeg over tid oppjusterte mengden grønt jeg spiste. Hadde brainfog og søvnproblemer og rotet hode.

Trening (selv 5 min) gir meg noe. Og strukturerte former for meditasjon/mindfullness, jeg opplever at det må gjøres daglig. Døgnet med søvn får jeg regulert ved hjelp av daglyslampe, el. Tilsvarende.

Jeg har forøvrig lite av konsentrasjonsvanskene som kjennetegner ADHD, så jeg i dagens diagnostiske system oppfyller jeg ikke kriteriene. Hvil jeg derimot får en eller flere følelsesmessige påkjenninger, blir tankene mine til gelé og jeg greier ikke konsentrere meg om noe. Derav at jeg fungerer bedre med god følelsesmessig støtte og denne støtten kan godt være gitt av coacher eller psykologer.

Til sist må jeg bare gjenta. ADHD er ikke en psykisk sykdom. Det er en nevrovariasjon.

Grunnen til at ADHD forverres med årene, er ofte fordi man har gått uten behandling i veldig mange år. ADHD er en utviklingsforstyrrelse, som gis i psykiatrien. Derfor mange misoppfatter det som psykiatrisk sykdom. 

Har du ADHD diagnose fra tidligere? 

Skrevet

Jeg trener, for min del er treningen helt essensiell, mange ganger i uken. 
En spennende jobb som jeg elsker, og som er uforutsigbar med ingen like dager hjelper også. (Jobber i akuttpsyiatrien på sykehuset.) Generelt være aktiv i hverdagen. 
Og ha teknikker som å ha trent meg selv til å bruke kalenderen på telefonen, skriver ned alt av avtaler og gjøremål jeg skal huske der. 

Anonymkode: 6d0eb...839

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Grunnen til at ADHD forverres med årene, er ofte fordi man har gått uten behandling i veldig mange år. ADHD er en utviklingsforstyrrelse, som gis i psykiatrien. Derfor mange misoppfatter det som psykiatrisk sykdom. 

Har du ADHD diagnose fra tidligere? 

Jeg har vært gjennom to utredninger. Første mente jeg hadde en undergruppe av ADHD, men jeg kunne ikke gjenfinne denne undergruppen på noe vis. Andre utredning plasserte meg etterhvert på spekteret.

Jeg er ikke enige i premissene for forværring av ubehandlet ADHD og at det er en utviklingsforstyrrelse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg har vært gjennom to utredninger. Første mente jeg hadde en undergruppe av ADHD, men jeg kunne ikke gjenfinne denne undergruppen på noe vis. Andre utredning plasserte meg etterhvert på spekteret.

Jeg er ikke enige i premissene for forværring av ubehandlet ADHD og at det er en utviklingsforstyrrelse.

Jeg sa ikke at premissene for forverring er ubehandlet ADHD, men at dette er typisk. Og det er jo opplagt hvorfor. 

Undergruppe av ADHD som du ikke kunne gjenfinne, hva mener du med det? ADHD har 3 undergrupper, og enten har man ADHD, eller så har man ikke. Fikk du diagnosen, eller mener du spekter som i autisme spekteret?

ADHD regnes som en nevrologisk utviklingsforstyrrelse, hvorfor er du uenig i dette? 

https://www.adhdnorge.no/abc-om-adhd/portalen#:~:text=ADHD regnes som en nevrologisk,er mest karakteristiske hos barn.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...