Gå til innhold

Spontanabort - hvordan kjennes det ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For dere som har opplevd spontanabort - først: ❤️❤️❤️

Hvordan kjentes det ut rent fysisk, merket du det, eller bare sluttet du å få noen graviditetssymptomer?

Hvor langt var du på vei og sykemeldte du deg etter?

Anonymkode: f07d4...f53

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvordan kjentes det ut rent fysisk, merket du det, eller bare sluttet du å få noen graviditetssymptomer?

Spontanabort- spotting og menssmerter hele graviditeten. Men selve sa'en friskt blod som økte i styrke, og smerter som ble verre og verre i dagene som kom. Var som en "mini-fødsel". Var rierliknende smerter som kom like før et eller annet skulle støtes ut, vanlig smertestillende hadde null effekt. Var i uke 10 og ble sykememdt noen dager mens blødningene sto på og smertene. Symptomene forsvant vel kort tid i forveien. 

MA- friskt blod, ingen smerter. Hadde fullt av gravidsymptomer til noen dager før. Ingen spotting, smerter eller noe som helst den graviditeten. Jeg var 11 uker på vei. Dro på sykehus hvor de fant ut at fosteret var død siden uke 9 en gang. Ble kirurgisk fjernet like etter og det var absolutt null smerter verken før eller etter. Jeg fikk allikevel ekstrem hodepine og migrene i mange uker etter, samt psykisk var det mye tyngre enn den første SA. Var derfor sykemeldt noen uker.

Anonymkode: 65bdb...77a

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har hatt tidlige spontanaborter. Har vært som en litt vondere mens. Har kjent når selve fosteret kom ut alle gangene. Sterkere smerter, klumper.. Og at smertene avtok etter det.

Anonymkode: 94c15...877

• Hjerte 1
Skrevet

8 ma/sa hver gang startet det med en slags murring og en følelse, så et trykk og blødninger, smertefult - mer jo lengre ut i graviditeten man var kommet. Var ikke sykemeldt, tok egenmelding. 

Anonymkode: 78988...7df

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det varierer. Jeg har hatt spontanabort hvor jeg hadde masse smetter, mye blødning og varte over flere dager, og jeg har hatt spontanabort hvor jeg knapt hadde smerter, blødde noen timer også var det over.  

Symptomene forsvinner gradvis ettersom hcg synker. Så det er noe avhengig av hvor høy hcg man har, hvor raskt den synker, hvor mye symptomer man hadde i utgangspunktet. 

Var ikke sykemeldt etterpå nei. 

Ved MA - ingen smerter, ingen blødning, ingen tap av symptomer før det ble oppdaget på UL. Medisinsk abort gjennomført og den var lik vanlig spontanabort. Noe smerter, blødning.. småblødde i 7 dager etterpå. 

Ikke sykemeldt her heller. 

Anonymkode: ba181...541

• Hjerte 1
Skrevet

Tusen takk som delte, damer ❤️ Setter utrolig stor pris på det og føler så veldig med dere. Har spontnabortert to ganger selv, men da så tidlig at det «kun» var en liten blødning og kraftige mensensmerter. Men merket at noe var galt ja. 

Samtidig leste jeg denne i dag: https://www.nrk.no/vestland/fekk-beskjed-om-at-ho-hadde-spontanabortert-_-var-framleis-gravid-1.16969209

Skremmende at kontrollen etterpå er så dårlig!! Får man virkelig ikke en sjekk når man er 7-8 uker på vei? Norge imponerer ikke alltid på kvinnehelsen sin 😮‍💨

Skrevet

SA i uke 8. Visste ikke at jeg var gravid, trodde jeg bare hadde veldig lang PMS... så grav tegn var typiske pms- plager, som smerter i magen og vonde bryster. Når aborten startet så gikk det fort med blødning, økende smerter og press til alt var ute. 

Anonymkode: 8e18e...eaa

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...