Gå til innhold

Økonomi/lånekassen som enslig student med barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Akkurat startet på nytt studieløp på fulltid 5 årig etter nesten 20 år i jobb. Så jeg er over 40 år. 

Har 2 mill i boliglån og bor alene med barna mine 50/50 med delt ansvar. Så jeg må få ting til å gå rundt økonomisk mens jeg studerer. 

Har søkt max lån og stipend + max tilleggslån + barnestipend for 2 barn. Ikke fått svar på dette fra lånekassen enda.

Jeg lurer ganske mye på hva enslige studenter med barn her får utbetalt av lån/stipend hver mnd når de har søkt det samme som meg + om dere jobber noe i tillegg? 

Har regnet ut at jeg kanskje bør jobbe litt i tillegg for å klare meg godt men vet ikke enda hvor gunstig det er for stipend delen av det jeg har søkt på men studiet er ganske krevende så ser ikke for meg at jeg klarer mer enn max 2 vakter annenhver uke da jeg har barnefri + at jeg kan jobbe ekstra i skolefri perioder da jeg ikke har barna. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg ville kontaktet banken og bedt om avdragsfrihet de 5 årene. 

Endret av Miewyn77
  • Liker 1
Skrevet
Miewyn77 skrev (12 minutter siden):

Jeg ville kontaktet banken og bedt om avdragsfrihet de 5 årene. 

Det var et godt tips👏 Vil gjøre at jeg får 4000 kr mindre i utgifter pr mnd mens jeg studerer og om renta holder seg😅

Er det en vanlig greie å spørre om over en så lang periode? 

Skrevet

Sett barna i studentbarnehage hvis de er så små. Det er utrolig billig og de har fine ordninger i forbindelse med eksamen og sykdom osv. 

Ellers kan jeg ikke svare deg helt. Jobb i sommerferien er greit å ha og et par ekstravakter i løpet av måneden. Hvis du klarer å fordele storstipendet utover gjetter jeg grovt at du vil ha ca 25k i måneden utbetalt avhengig lønn da. 

Prøv å låne bøker på biblioteket! Sjekke både statlige/kommune bibliotek og universitetsbiblioteket. De har gjerne forskjellige databaser. 

Lykke til med studier! 

Anonymkode: f7947...66d

• Liker 1
Skrevet
10 hours ago, Fighter83 said:

Det var et godt tips👏 Vil gjøre at jeg får 4000 kr mindre i utgifter pr mnd mens jeg studerer og om renta holder seg😅

En annen ting du kan høre med banken om er om du kan forlenge nedbetalingstiden. Sjekk også om du har de beste vilkårene på https://www.finansportalen.no/bank/boliglan/

Sjekk fagforeningen for studieretningen din. De har som regel veldig billig studentmedlemskap og ofte gode bank- og forsikringsavtaler som følger medlemskapet.

Anonymkode: f0f21...718

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet
Fighter83 skrev (På 21.8.2024 den 23.21):

Det gjorde jeg når jeg tok master. Bare snakk med banken om mulighetene dine. :)

• Liker 1
Skrevet (endret)
Fighter83 skrev (På 21.8.2024 den 23.21):

Min bank der jeg har boliglånet gir inntil ti år avdragsfrihet hvis boliglånet har en belåningsgrad innenfor 60 prosent av verdien. Mulig det varierer fra bank til bank. Du bør spørre i din bank. MEN jeg tror retningslinjene fra myndighetene er slik at bankene ikke kan gi avdragsfrihet hvis lånet er over en viss belåningsgrad i prosent. 60% er det jeg har lest. De kan imidlertid fravike fra denne regelen i spesielle saker, sto det i min bank, som ved permitteringer etc. Kanskje de også gir det til folk som er blitt studenter? (hvis du har høyere belåningsgrad enn 60%)

Edit:

skrev tre år først ved en feil. Bulder bank.

Endret av Million
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...