Gå til innhold

Valg mellom to veldig forskjellige hunderaser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De fleste DSG'er jeg har truffet på er ganske gærne, og tyr fort til utagering eller andre uvaner når de ikke får nok stimuli og trening fra valpestadiet av.

BH er en betydelig mer bedagelig hund, men likevel våken og med på det meste. Pelsstellet lærer du deg fort. Hold den kortklipt, vask ved behov og kle på om vinteren. 

Anonymkode: 043f8...f14

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mommyaka skrev (12 timer siden):

Se på portugisisk vannhund:)

Utrolig dårlig tips. TS er usikker på DSG pga energinivået, og du anbefaler en portis? 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arx skrev (47 minutter siden):

Utrolig dårlig tips. TS er usikker på DSG pga energinivået, og du anbefaler en portis? 🤣

Har portisene så voldsomt energinivå da? Trodde de var sånn midt på treet? 

Anonymkode: 0aab8...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har portisene så voldsomt energinivå da? Trodde de var sånn midt på treet? 

Anonymkode: 0aab8...027

De har mere enn de DSG'ene jeg har møtt ihvertfall, det er jo hunder som er laget for å jobbe lange dager på fiskebåter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for så mange svar.

Ut i fra dette ser det ut til at folk ikke ser på pelsen til havanaisen som et så stort problem som jeg gjør. Det er litt betryggende.

I utgangspunktet er jeg mest tiltrukket av gemyttet til havanais, men pelsen drar kraftig ned. Samtidig mener jeg at pelsen ikke burde være styrende for hvilken hund man skaffer seg. Det viktigste er å finne en hund med et aktivitetsnivå som passer familien. Jeg er redd for å skaffe meg «for mye» hund og trekkes derfor mot havanais pga aktivitetsnivå og mildt vesen. Vi kan tilby både lange og korte turer, men jeg ønsker en hund som også tåler en rolig dag uten å gå på veggen.

Noen nevnte whippet. Det er egentlig drømmehunden min. Men jeg har ikke et stort inngjerdet område å løpe på i umiddelbar nærhet, i tillegg er den ganske mindre praktisk å ta med seg på lange bilturer/fly/ferie enn en mindre hund. 💔 vi har all familie på andre siden av landet og ingen potensielle hundepassere, så hunden bør bli med der vi skal.

Så også noen nevne at dansk svensk gårdshund ikke går i kabin. Og det stemmer nok. Hunderasene jeg faktisk vurderer er havanais og podengo portuges. Men valgte å skrive gårdhund fordi det er en del likehetstrekk mellom podengo og gårdshund, og jeg antok at flere hadde erfaringer knyttet til gårdshund ;)

Ser også noen har nevnt kortsluttede raser. Disse er dessverre ikke aktuell pga jeg er redd for pusteproblemer.

Jeg har også tenkt på papillon. Men synes den kanskje er for liten? 

Det som er dumt med små hunder er at de ofte har mer lyd…

man får ikke i pose og sekk når det gjelder hunderase, men jeg synes det er så vanskelig å finne ut hva som er viktigst for meg av kvaliteter i en hund. Og hvilke negative sider jeg vil håndtere best..

Hvordan klarte du å bestemme deg for rase?

Anonymkode: 8d5bd...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Noen nevnte whippet. Det er egentlig drømmehunden min. Men jeg har ikke et stort inngjerdet område å løpe på i umiddelbar nærhet, i tillegg er den ganske mindre praktisk å ta med seg på lange bilturer/fly/ferie enn en mindre hund. 💔 vi har all familie på andre siden av landet og ingen potensielle hundepassere, så hunden bør bli med der vi skal.

Vi har tatt med Whippet til Middelhavet flere ganger. Det som er så deilig med den rasen er at den er evig takknemlig så lenge den får bli med deg, det er med på alt. Men vi tar den i bil, ville aldri tatt en Whippet på fly.

Ang. inngjerdet hage så må den ikke løpe hver dag. Også der er "Ja takk, så lenge det er sammen med deg" livsmottoet dens. Dvs, er du syk er dens plass ved siden av deg, går du tur er det topp og tar du en joggetur er det fint også. Mine har inngjerdet hage, men det kan gå dager mellom hver løpetur. De er som andre hunder, de bør få løpe litt innimellom, men må ikke løpe hver dag.

Anonymkode: 985cb...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville bare si en ting, som tidligere og nåværende bichon frisé-eier.

Når jeg var 12 år gammel fikk jeg min første hund, en bichon frisé. Den var veldig raserypisk, dvs. bedagelig anlagt, sov mye, elsket kos og å være i familien og elsket også å bli stelt (dvs. pelsklipp og børsting). Mange av mine favorittminner er fra da jeg lå med henne på fanget og børstet og klippet henne i timesvis. Elsket rasen og veldig stort pluss at den ikke røytet (dvs. ingen hundehår i maten eller behov for å støvsuge hele tiden). Hun levde i 15 flotte år.

Fire år etter at hun døde kjøpte jeg meg en ny hund, samme rase. Og den er, vel, ganske annerledes i lynne og atferd. Ekstremt aktiv, må helst få noen timer tur hver dag, og sover allikevel svært lite. Hater alt som heter pelsstell, så er en kamp å få børstet og/eller klipt hunden. Har sendt henne til hundefrisør mer enn en gang for å slippe, men har endelig funnet teken nå (klippe og børste henne i dusjen, for der klarer hun ikke å stikke av uansett). Ekstremt stort behov for mental stimulering, har flere økter hver dag hvor vi trener på ulike triks og kunster, ikke fordi jeg har behov for at hun skal kunne alt mulig rart, men føler hunden trenger noe å gjøre for å ikke bli destruktiv. De første årene var hun også veldig aggressiv mot f.eks. biler og syklister/elsparkesyklister og også noen ganger forbipasserende, men det har heldigvis blitt mye bedre nå etter å ha jobbet med det konsekvent og mye over tid, nå ignorerer hun alt (for det meste)... Men må si det går ekstremt mye mer tid til hunden enn det jeg hadde planlagt.

Elsker hunden selvsagt, synes det er veldig givende å jobbe med henne selv om hun hadde noen utfordringer jeg ikke så komme, men er verdt å tenke på at ikke alle individer viser seg å passe rasebeskrivelsen helt nøyaktig. Er lett å lese en rasebeskrivelse og tenke "yes!", men alle individer er forskjellige, og vil si at pelsstellet er den minste utfordringen med min bichon.

Anonymkode: 510ea...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med lett å ha med på reise? Ønsker du å ha den i kabinen under flyreise? Isåfall er det max 8 kg inkl bag. 

NKK har en rasevelger, anbefaler deg å prøve den. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte en bichon-blanding som min første hund av samme type grunner som du nevner: liten, lettlært, kjærlig og trenger akkurat passe mosjon til livet jeg lever. Ville ikke valgt en gårdshund (eller lignende rase) fordi jeg ikke vet om jeg hadde klart å gi den riktig/nok aktivisering. Vurderte en sheltie en stund fordi jeg synes de er "flottere", men er sjeleglad jeg valgte selskapshund nå som jeg ser hvordan hverdagen er.

Det er daglig pelsstell, men til gjengjeld null røyting! Vi har gjort børstingen til kosestund om kvelden, så det er ikke noen "jobb". Hunden storkoser seg og ber om børsting selv hvis jeg er for treg 😁 Har også investert i en blåser som tørker pelsen på 5-10 min på de verste regndagene. Ja, det er litt ekstra "vedlikehold", men så fort det blir vane og rutine er det ikke noe verre enn daglig mating og bæsjeplukking 😄

Anonymkode: 542b8...cff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.8.2024 den 23.04):

Kanskje du bør se på mops, bulldog eller en annen type rase som rett og slett ikke kan være særlig aktive grunnet oksygenmangel? 

Hvorfor tre likes på en sånn sur kommentar? Står det noe i ts som tilsier at hun ikke har planer om å aktivisere hunden sin? Å være skeptisk til å skaffe en brukshund som førstegangshund er bare fornuftig. 

Jeg gjør som andre og slenger inn et tredje forslag: Mittelspitz. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg ville bare si en ting, som tidligere og nåværende bichon frisé-eier.

Når jeg var 12 år gammel fikk jeg min første hund, en bichon frisé. Den var veldig raserypisk, dvs. bedagelig anlagt, sov mye, elsket kos og å være i familien og elsket også å bli stelt (dvs. pelsklipp og børsting). Mange av mine favorittminner er fra da jeg lå med henne på fanget og børstet og klippet henne i timesvis. Elsket rasen og veldig stort pluss at den ikke røytet (dvs. ingen hundehår i maten eller behov for å støvsuge hele tiden). Hun levde i 15 flotte år.

Fire år etter at hun døde kjøpte jeg meg en ny hund, samme rase. Og den er, vel, ganske annerledes i lynne og atferd. Ekstremt aktiv, må helst få noen timer tur hver dag, og sover allikevel svært lite. Hater alt som heter pelsstell, så er en kamp å få børstet og/eller klipt hunden. Har sendt henne til hundefrisør mer enn en gang for å slippe, men har endelig funnet teken nå (klippe og børste henne i dusjen, for der klarer hun ikke å stikke av uansett). Ekstremt stort behov for mental stimulering, har flere økter hver dag hvor vi trener på ulike triks og kunster, ikke fordi jeg har behov for at hun skal kunne alt mulig rart, men føler hunden trenger noe å gjøre for å ikke bli destruktiv. De første årene var hun også veldig aggressiv mot f.eks. biler og syklister/elsparkesyklister og også noen ganger forbipasserende, men det har heldigvis blitt mye bedre nå etter å ha jobbet med det konsekvent og mye over tid, nå ignorerer hun alt (for det meste)... Men må si det går ekstremt mye mer tid til hunden enn det jeg hadde planlagt.

Elsker hunden selvsagt, synes det er veldig givende å jobbe med henne selv om hun hadde noen utfordringer jeg ikke så komme, men er verdt å tenke på at ikke alle individer viser seg å passe rasebeskrivelsen helt nøyaktig. Er lett å lese en rasebeskrivelse og tenke "yes!", men alle individer er forskjellige, og vil si at pelsstellet er den minste utfordringen med min bichon.

Anonymkode: 510ea...82c

Er du sikkert på at det ikke er en border collie hjerne som ble transplantert inn i en bichon kropp? 😂 Nei, det er helt rett at individ har mer å si enn rase egt. De som er veldig opptatt av at hunden skal ha en spesiell type personlig burde egt vurdere omplasseringshund etter min mening. Da vet man i mye større grad hva man får sammenlignet med en valp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg styrt unna DSG om jeg var deg. 

Når man skal velge rase kan det være lurt å se på hvilke ulemper med en rase man tenker at man kommer til å takle best. 

Hva er verst, en veldig aktiv hund du ikke får aktivisert nok eller en hund du må bruke tid på pelsstell?

Du skriver at du har en normalt travel hverdag, hva vil det si? Har du overskudd til en hund? 

Uansett, jeg ville sett på disse rasene:

- Toy/dvergpuddel

- Engelsk toy terrier

- Papillon/phalene

- Dvergpinscher

- Bolognese 

- Russisk toy

- Kleinspitz

- Italiensk mynde

- Coton de tulear

Men synes ikke tanken din om Bichon Havanese er helt på jordet. Du kan jo sjekke om det er en hundefrisør i nærheten av der du bor om du ser mørkt på pelsstellet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde gårdshund da barna var yngre, tok den med på alt av aktiviteter: fotballtrening, turer til og fra hva som helst, lekeplasser. Hadde masse besøk av barn og det var generelt mye som skjedde både i hjemmet og utenfor. Den ble absolutt stimulert nok av hverdagslivet vårt! Trente selvsagt litt med den også, men den var enkel å stimulere og ble veldig flink til å finne roen i et mer stille hjørne av huset.

Nå er jeg typen som ikke hadde orket pelsstell, så da vet du hva mitt svar blir 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med mellompuddel? Har ikke lest om rasen, men de er intelligente, og de jeg har kjent har vært famlllekjære og passe aktive - de er glade i tur, og så kan du underholde dem inne med å lære triks og leke. Men de er ikke masete aktive som jakt- trekk- og gjeterhunder. 

Pelsen må klippes, men den kan holdes kort, og de røyter ikke.

Anonymkode: d2dab...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadyGrey skrev (55 minutter siden):

Uansett, jeg ville sett på disse rasene:

- Toy/dvergpuddel

- Engelsk toy terrier

- Papillon/phalene

- Dvergpinscher

- Bolognese 

- Russisk toy

- Kleinspitz

- Italiensk mynde

- Coton de tulear

Dvergpinscher er en krevende hund til tross for str. Den er eiersyk ovenfor eier og trenger en bestemt og erfaren oppdragelse. Hadde ikke anbefalt den som en familie hund.

Italiensk Mynde er utrolig søte med en spinnvill, energifylt kløne. Mange tror det er em mini Whippet, men det er den langt unna.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begge de rasene er for store til å fly i kabinen. Har du vurdert silky terrier? Trivelig og anvendelig rase, så liten at den kan reise i kabin men er samtidig en god brukshund som er med på det meste. Jeg har selv en jack russell terrier, og det er og en liten og frisk rase.  

Anonymkode: 56864...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.8.2024 den 22.21):

Jeg har lest om alle mulige slags hunderaser for å finne den som passer meg og mitt liv best. Det må være en liten hund som er lett å ha med på reise… Har endelig klart å stå igjen med 2 raser: bichon havanais og dansk svensk gårdshund. To hunderaser som treffer mine punkter på mange måter, men samtidig er ganske forskjellige.

Kort oppsummert er jeg ute etter en familievennlig førstegangshund.

Det jeg liker med havanais er at den virker mild, familiekjær, lærevillig. Et kjempestort minus er pelsen. Jeg har ikke lyst å bruke tid på hyppig klipping og barbering. Det er ikke noe jeg vil kose meg med. Og den pelsen suger til seg alt av «drit», så hvis det er vått eller snø ute så må hunden sannsynligvis i dusjen etter hver tur. Og deretter tar det tid med å tørke hunden. Dette ser jeg mørkt på..Jeg skjønner at alle hunder krever pelsstell og vask, men ikke i samme grad som en havanais)

Det jeg liker med gårdshunden er at den er lystig, selvstendig og familiekjær. Det som «skremmer» meg er energinivået. Jeg er redd for å ende opp med en hund som får utagerende adferd fordi den ikke får nok aktivitet.

Her har jeg satt problemstillingene litt på spissen, men hvilken kamel er lettest å svelge? Pelsstell eller aktiv hund i en normalt travel hverdag?

Anonymkode: 8d5bd...033

Jeg reagerer på at du har havnet på to så ulike raser. Er det utseendet eller hva hunden er avlet på som teller ?
Tror derfor du bør tenke deg om en gang til for å øke selvinnsikten .
Hva er ditt eget energinivå , liker du å trene hund , er boforholdet egnet for aktivt hundehold ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dvergpinscher er en krevende hund til tross for str. Den er eiersyk ovenfor eier og trenger en bestemt og erfaren oppdragelse. Hadde ikke anbefalt den som en familie hund.

Italiensk Mynde er utrolig søte med en spinnvill, energifylt kløne. Mange tror det er em mini Whippet, men det er den langt unna.

Enig i det du skriver. TS ville ha en liten hund med lettstelt pels og jeg kom med forslag.

Alle hunder krever oppdragelse og konsekvent/bestemt bør man være uansett rase og individ. Selfølgelig basert på moderne positive treningsmetoder. 

Har selv valp nå og det er ganske gøy og utfordrende å oppdra en valp uten å bruke ordet "nei!". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mellompuddel, og jeg var skeptisk til pelsstell, men det har gått overraskende greit. 

Jeg bruker ikke mer tid på pelsstell med min enn det andre jeg kjenner bruker på å støvsuge etter og børste sine hunder. Nå er min relativt kortklipt, drar over med barbermaskin med avstandskam hver 2.-3. uke. Skal man ha lang pels, krever det mer. 

Så jeg ville ikke nødvendigvis avskrevet en pelsrase hvis de andre kriteriene du har stemmer 😊 

Anonymkode: d1a33...fd5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...