AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #1 Del Skrevet 21. august 2024 Jeg har lest om alle mulige slags hunderaser for å finne den som passer meg og mitt liv best. Det må være en liten hund som er lett å ha med på reise… Har endelig klart å stå igjen med 2 raser: bichon havanais og dansk svensk gårdshund. To hunderaser som treffer mine punkter på mange måter, men samtidig er ganske forskjellige. Kort oppsummert er jeg ute etter en familievennlig førstegangshund. Det jeg liker med havanais er at den virker mild, familiekjær, lærevillig. Et kjempestort minus er pelsen. Jeg har ikke lyst å bruke tid på hyppig klipping og barbering. Det er ikke noe jeg vil kose meg med. Og den pelsen suger til seg alt av «drit», så hvis det er vått eller snø ute så må hunden sannsynligvis i dusjen etter hver tur. Og deretter tar det tid med å tørke hunden. Dette ser jeg mørkt på..Jeg skjønner at alle hunder krever pelsstell og vask, men ikke i samme grad som en havanais) Det jeg liker med gårdshunden er at den er lystig, selvstendig og familiekjær. Det som «skremmer» meg er energinivået. Jeg er redd for å ende opp med en hund som får utagerende adferd fordi den ikke får nok aktivitet. Her har jeg satt problemstillingene litt på spissen, men hvilken kamel er lettest å svelge? Pelsstell eller aktiv hund i en normalt travel hverdag? Anonymkode: 8d5bd...033 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #2 Del Skrevet 21. august 2024 Jeg vet ikke hva slags reise hunden skal være med på, men gårdshunden er for tung til å være med i kabinen på et fly. Bur og hunden skal ikke veie mer enn 8 kg tilsammen. Anonymkode: 064d2...63e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #3 Del Skrevet 21. august 2024 Hadde ikke valgt noen av de med dine kriterier og betenkligheter. Har du sett på Whippet? Roliger familie koseklump skal du lete lenge etter. Anonymkode: 985cb...b8c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #4 Del Skrevet 21. august 2024 Jeg ville lett valgt havanaisen med mindre du ser for deg å drive med en eller annen hundesport. Gårdshunden er avlet for nettopp å leve på en går med masse masse aktivitet. Mine foreldre skaffet seg gårdshund på sine eldre dager fordi de syntes den var så søt… vel, hun er hakkende gal fordi de ikke evner å gi han det utløpet han trenger. Anonymkode: f8622...186 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #5 Del Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde ikke valgt noen av de med dine kriterier og betenkligheter. Har du sett på Whippet? Roliger familie koseklump skal du lete lenge etter. Anonymkode: 985cb...b8c Slenger inn griffon i miksen. Utrolig snille, rolige, lettlærte hunder med en fin allsidighet. Kan klare seg fint med enkle lufteturer i bymiljø, men henger gjerne med en hel dag på fjellet også 😊 Anonymkode: f8622...186 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #6 Del Skrevet 21. august 2024 Høres ut som du har satt deg godt inn i begge rasene - problemet er at selv om det er visse trekk som kan være vanlige ved en rase, er det også så store individuelle forskjeller at du kan ende opp med en hyperaktiv havanais, eller en rolig og bedagelig gårdshund. Vær også obs på at begge disse rasene, men kanskje spesielt havanais, kan ha noe adferdsproblematikk pga dårlig avl. Anonymkode: 227be...6b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 21. august 2024 #7 Del Skrevet 21. august 2024 Se på portugisisk vannhund:) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #8 Del Skrevet 21. august 2024 Det er mye skralt gemytt på begge rasene og mye lyd. skal du fly med hunden? Hva tenker du å bruke den til? Hva regner du som en normalt aktiv hverdag? Anonymkode: a75a1...f6f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 21. august 2024 #9 Del Skrevet 21. august 2024 mommyaka skrev (21 minutter siden): Se på portugisisk vannhund:) Det er ikke en liten hund. Les hva ts skriver i HI 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 21. august 2024 #10 Del Skrevet 21. august 2024 40 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har lest om alle mulige slags hunderaser for å finne den som passer meg og mitt liv best. Det må være en liten hund som er lett å ha med på reise… Har endelig klart å stå igjen med 2 raser: bichon havanais og dansk svensk gårdshund. To hunderaser som treffer mine punkter på mange måter, men samtidig er ganske forskjellige. Kort oppsummert er jeg ute etter en familievennlig førstegangshund. Det jeg liker med havanais er at den virker mild, familiekjær, lærevillig. Et kjempestort minus er pelsen. Jeg har ikke lyst å bruke tid på hyppig klipping og barbering. Det er ikke noe jeg vil kose meg med. Og den pelsen suger til seg alt av «drit», så hvis det er vått eller snø ute så må hunden sannsynligvis i dusjen etter hver tur. Og deretter tar det tid med å tørke hunden. Dette ser jeg mørkt på..Jeg skjønner at alle hunder krever pelsstell og vask, men ikke i samme grad som en havanais) Det jeg liker med gårdshunden er at den er lystig, selvstendig og familiekjær. Det som «skremmer» meg er energinivået. Jeg er redd for å ende opp med en hund som får utagerende adferd fordi den ikke får nok aktivitet. Her har jeg satt problemstillingene litt på spissen, men hvilken kamel er lettest å svelge? Pelsstell eller aktiv hund i en normalt travel hverdag? Anonymkode: 8d5bd...033 Har du sett på bichon frise? Også liten og lettlært, helig gemytt, pelsen trenger å børstes, men går lett om du klipper den ned noen ganger i året. For meg er daglig pelsstel å foretrekke fremfor daglig røyting. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #11 Del Skrevet 21. august 2024 Mardina skrev (3 minutter siden): Det er ikke en liten hund. Les hva ts skriver i HI Og heller ikke en egnet førstegangshund til en familie som ikke skal drive aktivt med hundetrening. Pelstype som krever lite stell er typisk spisshund. Jeg har hatt spisshunder i mange år, og de bades en gang i året, skal overhodet ikke klippes, og krever ikke mer enn jevnlig børsting og en god støvsuger eller blåser til røytetiden. Men de kan støye en del, og særlig hvis de er understimulerte. Kanskje du bør se på mops, bulldog eller en annen type rase som rett og slett ikke kan være særlig aktive grunnet oksygenmangel? Anonymkode: 6fc03...e11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 21. august 2024 #12 Del Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og heller ikke en egnet førstegangshund til en familie som ikke skal drive aktivt med hundetrening. Pelstype som krever lite stell er typisk spisshund. Jeg har hatt spisshunder i mange år, og de bades en gang i året, skal overhodet ikke klippes, og krever ikke mer enn jevnlig børsting og en god støvsuger eller blåser til røytetiden. Men de kan støye en del, og særlig hvis de er understimulerte. Kanskje du bør se på mops, bulldog eller en annen type rase som rett og slett ikke kan være særlig aktive grunnet oksygenmangel? Anonymkode: 6fc03...e11 Å støtte avl på disse er i hvert fall ikke riktig! Med mindre man vil ha klippekort hos dyrlegen 😄 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #13 Del Skrevet 21. august 2024 Vi har Havanais (som førstegangshund). Han er lydig, lærenem, og kosegris, men elsker også lange turer. Enkel å ha med på ferie (aldri prøvd fly). Veldig knyttet til flokken sin, følger stort sett etter meg overalt i huset. Klipper han kort hos hundefrisør hver 3 mnd. Det er dog en ting som irriterer meg, han bjeffer når det ringer på døren og når det kjører bil inn på gårdsplassen. Skal også nevnes at jeg/vi ikke har forsøkt å trene vekk dette. Verdens beste lykkepille, ville kjøpt samme rasen igjen. Anonymkode: 53565...aaf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #14 Del Skrevet 21. august 2024 Jeg valgte pelsstell. Hunden røyter uansett noe helt sykt i forhold til hva jeg hadde sett for meg, men den er perfekt for meg og min familie. Bedagelig kosehund som også kan bli med på fjellet, men MÅ ikke. Aktivitetsbehov gikk foran pelsstell. Det er lettere å gre hunden en gang ekstra enn å MÅ gå lang tur. For oss. Selv om vi egentlig er en aktiv familie. Anonymkode: fc7fd...1c5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille39 Skrevet 21. august 2024 #15 Del Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg har lest om alle mulige slags hunderaser for å finne den som passer meg og mitt liv best. Det må være en liten hund som er lett å ha med på reise… Har endelig klart å stå igjen med 2 raser: bichon havanais og dansk svensk gårdshund. To hunderaser som treffer mine punkter på mange måter, men samtidig er ganske forskjellige. Kort oppsummert er jeg ute etter en familievennlig førstegangshund. Det jeg liker med havanais er at den virker mild, familiekjær, lærevillig. Et kjempestort minus er pelsen. Jeg har ikke lyst å bruke tid på hyppig klipping og barbering. Det er ikke noe jeg vil kose meg med. Og den pelsen suger til seg alt av «drit», så hvis det er vått eller snø ute så må hunden sannsynligvis i dusjen etter hver tur. Og deretter tar det tid med å tørke hunden. Dette ser jeg mørkt på..Jeg skjønner at alle hunder krever pelsstell og vask, men ikke i samme grad som en havanais) Det jeg liker med gårdshunden er at den er lystig, selvstendig og familiekjær. Det som «skremmer» meg er energinivået. Jeg er redd for å ende opp med en hund som får utagerende adferd fordi den ikke får nok aktivitet. Her har jeg satt problemstillingene litt på spissen, men hvilken kamel er lettest å svelge? Pelsstell eller aktiv hund i en normalt travel hverdag? Anonymkode: 8d5bd...033 Barbering er ikke all verden tenker jeg. Kjedelig med all røyting av hunde hår da. Men hva skal du bruke den til? Er det kose hund eller mer aktiv hund du vil ha? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #16 Del Skrevet 21. august 2024 Jeg hadde valgt Havanais. Du kjøper en barbermaskin og klipper den ned noen ganger i året. Den røyter minimalt. Jeg vet ikke om DSG har lik pels som jack russell terrier, men jeg tror det. Den røyter VELDIG og hårene stilker som nåler i møblene. Anonymkode: d5287...782 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #17 Del Skrevet 21. august 2024 Mardina skrev (2 timer siden): Å støtte avl på disse er i hvert fall ikke riktig! Med mindre man vil ha klippekort hos dyrlegen 😄 Les det siste avsnittet igjen, så ser du kanskje hva jeg faktisk skriver mellom linjene 😑🙄 Anonymkode: 6fc03...e11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 21. august 2024 #18 Del Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Les det siste avsnittet igjen, så ser du kanskje hva jeg faktisk skriver mellom linjene 😑🙄 Anonymkode: 6fc03...e11 Og du bør lese hva jeg skriver.... 🙄 🙄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #19 Del Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Les det siste avsnittet igjen, så ser du kanskje hva jeg faktisk skriver mellom linjene 😑🙄 Anonymkode: 6fc03...e11 Jeg tok den, i alle fall! men litt vel krass, kanskje? Anonymkode: 0aab8...027 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #20 Del Skrevet 22. august 2024 At den blir våt i snø, regn og når det er vått ute ville jeg ikke tenkt på. Kan love deg at DSG blir skitten og våt også, spesielt under magen og beina. Min korthåret går med hel regn dress for å slippe all skitten og at han blir våt. Det tar 90% av det og trenger bare å tørke av labbene og helt bakerst på magen. Ellers så er DSG en veldig aktiv rase, og ikke å anbefale med mindre du skal bruke den til noe. Som andre sier, se på Bichon Frise også. Anonymkode: cf560...ea1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå