Gå til innhold

INGENIØRER - gjør det noe forskjell hvor jeg studerer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gjerne lyst til å studere ingeniør, men mange får det til å se ut som at NTNU er den eneste veien du kan lande en god jobb som ingeniør, er dette sant? Har studieplass virkelig noe å si?

Jeg har for det første ikke gode nok karakterer til å søke på NTNU, og for det andre har jeg strenge foreldre som ikke skal la meg flytte ut så det er ingen vits for meg å ta opp fag

Anonymkode: e6a67...819

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter

Skrevet

Det utdannes MANGE ingeniører ved mange andre skoler, hadde vært rart hvis ikke alle de fikk seg jobb da. 

Anonymkode: 0a0f3...ef6

Skrevet

Du bør gjøre noe med for det andre.

Skrevet

Universitetet i Agder, Grimstad, kan jeg anbefale. 

Anonymkode: 04799...1c1

Skrevet

Det kommer nok litt an på arbeidsgiver og stilling, men generelt sett nei. Det virker uansett som du har uansett et langt større problem enn valg av studiested å stri med…

Skrevet

Hvis du skal studere er du over 18. Da kan du jo bare flytte, uten dine foreldres tillatelse?

Anonymkode: 1f504...f5f

• Liker 2
Skrevet

Jeg ansetter ingeniører og har rett i underkant av 100 ansatte. Helt ærlig kommer det veldig an på hva ambisjonene dine er og hva du vil jobbe med. 

Det er HELT KLART mulig å få jobb uten en sivilingeniørgrad på NTNU. Jeg har maange i arbeid som ingeniører som bare har bachelor , og faktisk en del med bare fagskole (disse har gjerne erfaring som kompenserer). 

Når det gjelder spesialist-stillinger, med tyngre faglig ansvar og dermed også størst lønnsutvikling, så har nesten alle en mastergrad og de fleste har den fra NTNU. Men ingen regel uten unntak. 

Anonymkode: 7102e...860

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Har gjerne lyst til å studere ingeniør, men mange får det til å se ut som at NTNU er den eneste veien du kan lande en god jobb som ingeniør, er dette sant? Har studieplass virkelig noe å si?

Jeg har for det første ikke gode nok karakterer til å søke på NTNU, og for det andre har jeg strenge foreldre som ikke skal la meg flytte ut så det er ingen vits for meg å ta opp fag

NTNU er veldig prestisje, siden det var det eneste stedet man utdannet sivilingeniører tidligere. Ingeniører fra andre studiesteder kan like lett få seg jobb, men som vedkommende over her sier, så er det lurt med NTNU hvis du sikter høyt. 

Så klart kan du flytte på deg. Du vil jo være over 18 når du er ferdig med videregående. Dette må du jo bestemme selv! 

Skrevet
Lovise78 skrev (1 time siden):

Så klart kan du flytte på deg. Du vil jo være over 18 når du er ferdig med videregående. Dette må du jo bestemme selv! 

Tipper at TS har norsk minoritetsbakgrunn og da er det ikke bare å flytte uten store konsekvenser. Foreldre som sier at du "ikke lenger eksisterer for dem" til det å nekte deg arv ved å sløse den bort når den tid kommer eller at den blir investert andre steder der andre juridiske regler gjelder. 

Du skal heller ikke lenger enn til Italia, Hellas og Spania hvor det er ganske vanlig å bo hjemme til man er 30+ år.  Det er bare en rar skandinavisk greie der ungdommer og foreldre knapt nok kan vente til man fyller 18 eller 19 for å kvitte seg med "barna". Sånn funker det ikke mange steder i Europa og resten av verden. 

Kan også argumentere for at en betydelig andel av selv etnisk norske foreldre følger mer den sør-europeiske kulturen i den forstand at de har sine forventninger til hva barna skal studere og i bytte mot dette så lover foreldre å støtte en med penger under studiene. Eller med stort innskudd for å kjøpe sin første leilighet så fort som mulig, altså forskudd på arv. 

Så ja, i praksis kan man flytte juridisk sett, men det er mye annet som teller. Man kan selvsagt gjøre det mest mulig vanskelig for seg selv eller lettest mulig for seg selv når det gjelder å fullføre studier, ha kontakt med foreldrene + arv, osv. 

Anonymkode: c93a5...388

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du bor i Norge nå, her er sånt ulovlig og kalles frihetsberøvelse.

Anonymkode: 81d95...016

Skrevet
Jdz skrev (10 timer siden):

Det kommer nok litt an på arbeidsgiver og stilling, men generelt sett nei. Det virker uansett som du har uansett et langt større problem enn valg av studiested å stri med…

Å tro meg, jeg har stridd med dette fra fødselen av og skal stri med dette til min fars siste pust...

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tipper at TS har norsk minoritetsbakgrunn og da er det ikke bare å flytte uten store konsekvenser. Foreldre som sier at du "ikke lenger eksisterer for dem" til det å nekte deg arv ved å sløse den bort når den tid kommer eller at den blir investert andre steder der andre juridiske regler gjelder. 

Du skal heller ikke lenger enn til Italia, Hellas og Spania hvor det er ganske vanlig å bo hjemme til man er 30+ år.  Det er bare en rar skandinavisk greie der ungdommer og foreldre knapt nok kan vente til man fyller 18 eller 19 for å kvitte seg med "barna". Sånn funker det ikke mange steder i Europa og resten av verden. 

Kan også argumentere for at en betydelig andel av selv etnisk norske foreldre følger mer den sør-europeiske kulturen i den forstand at de har sine forventninger til hva barna skal studere og i bytte mot dette så lover foreldre å støtte en med penger under studiene. Eller med stort innskudd for å kjøpe sin første leilighet så fort som mulig, altså forskudd på arv. 

Så ja, i praksis kan man flytte juridisk sett, men det er mye annet som teller. Man kan selvsagt gjøre det mest mulig vanskelig for seg selv eller lettest mulig for seg selv når det gjelder å fullføre studier, ha kontakt med foreldrene + arv, osv. 

Anonymkode: c93a5...388

Ja, der har du riktig. Kommer fra en kultur hvor familien er satt fremst foran alt annet, og man skal absolutt ikke si noe mot foreldre. En annen mindre grunn er vel at faren min er bekymret jeg skal gå "gal" og bli som en nordmann uten noe familie som kan se etter meg (festing, drikking, osv) - men sånne greier hadde jeg uansett ikke holdt på med, er ganske introvert for å si det slik..... 

Selv menn i kulturen min flytter ikke hjemmefra, de også studerer i hjembyen og bor hos foreldre. En del får ikke lov å flytte ut, andre vil ikke. Slik er det bare og jeg kan ikke gjøre noe med det.

Glem familiearv også, familien min har ikke dritt å gi meg i arv. Men jeg kommer til å miste plassen jeg har i familien min, som på mange måter er veldig dårlig for meg og min fremtid. Kanskje dere ikke skjønner det, men dere trenger ikke å gjøre det heller haha

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg ansetter ingeniører og har rett i underkant av 100 ansatte. Helt ærlig kommer det veldig an på hva ambisjonene dine er og hva du vil jobbe med. 

Det er HELT KLART mulig å få jobb uten en sivilingeniørgrad på NTNU. Jeg har maange i arbeid som ingeniører som bare har bachelor , og faktisk en del med bare fagskole (disse har gjerne erfaring som kompenserer). 

Når det gjelder spesialist-stillinger, med tyngre faglig ansvar og dermed også størst lønnsutvikling, så har nesten alle en mastergrad og de fleste har den fra NTNU. Men ingen regel uten unntak. 

Anonymkode: 7102e...860

Takk for at du sier dette. Innerst inne vet jeg jo at man får jobb i de fleste tilfeller. Jeg er bare altfor pessimistisk og henger meg lett i slike tanker :)

Skrevet

Bare tull. Får du gode karakterer får du enkelt jobb uansett hvor du har utdannelsen din i fra i Norge, så lenge det er fra et offentlig universitet(altså ikke Noroff osv - men er du dyktig får du nok jobb med grad der i fra også altså).

Det er klart arbeidsgivere kanskje foretrekker en med en grad fra feks UiO eller NTNU, men har du gode karakterer får du jobb uansett. En med A/B-snitt fra UiA danker lett ut en med C-snitt fra NTNU. Forskjellene begynner først å merke seg om det er to kandidater med "dårlige" karakterer. Altså om kandidat 1 har D snitt fra UiA, mens kandidat 2 har D i snitt fra NTNU, så favoriseres nok NTNU-studenten da arbeidsgivere har en bias mot at de "klassiske" universitetene(som NTNU, UIO, UiB, NHH osv) holder et høyere nivå enn andre.

Anonymkode: 27e60...2d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...