AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #1 Skrevet 21. august 2024 Først og fremst vil jeg si at jeg er veldig klar over at alle utvikles forskjellig osv. Men ser at i termingruppen min på Facebook at overraskende mange har begynt å utvikle språk, kan klappe, sette seg opp selv, noen kan krabbe andre kan stå osv. Og her sitter vi da, han har begynt å krype og har vel en viss forståelse for noen ord men ikke i nærheten av så langt utviklet som de andre. Han kan ikke sette seg opp selv eller reise seg opp, viser heller ikke noe særlig interesse for dette. Vet jo at man ikke skal sammenligne, men det blir litt slik uansett... Innrømmer at jeg ikke har vært eksemplarisk med å synge, jeg har ikke lest for han, har ikke klappet eller vinket så mye som kanskje er anbefalt. Har vært mer opptatt av andre utfordringer han har hatt, og tiden har på en måte fløyet litt fra meg. Kjenner på litt dårlig samvittighet for at han muligens henger litt etter, spesielt når helsesykepleier påpekte dette med språk osv på 6 mnds kontrollen.. det er jo 3 måneder siden nå😅 Hva kan/kunne din baby ved 9 måneder? Stresser jeg egentlig for mye med dette, eller stresser jeg ikke nok? Anonymkode: 00c48...b61
katties Skrevet 21. august 2024 #2 Skrevet 21. august 2024 Anbefaler Emma Hubbard på YouTube. Hun har også videoer og PDF-guider for utviklingstrinn.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #3 Skrevet 21. august 2024 Er han innenfor normalområdet så hadde jeg ikke bekymret meg! Men les for ungen! Det er noe av det beste du kan gjøre 😊 Anonymkode: c5f07...c4b
Anjatapinjata Skrevet 21. august 2024 #4 Skrevet 21. august 2024 (endret) Folk er generelt mye flinkere til å skryte enn hva de er til å fortelle om hvordan virkeligheten vanligvis er😅 Jeg kan ikke huske at barnet mitt hadde noe særlig til språk ved 9mnd. Husket fra 1-2år var den værste for meg, da alt var en gjettelek. Men de forstår jo mer og mer da, de er bare ikke så enkle å gjøre seg forstått. Husker helsestasjonen ville ha hjemmebesøk ved 4mnd fordi ungen nekta å ligge på magen. Det takket jeg pent nei til. Hadde ikke bekymret meg😊 Endret 21. august 2024 av Anjatapinjata
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #5 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Er han innenfor normalområdet så hadde jeg ikke bekymret meg! Men les for ungen! Det er noe av det beste du kan gjøre 😊 Anonymkode: c5f07...c4b Det skal sies at jeg har prøvd altså, og prøver fortsatt sånn innimellom her og der men han vil bare rive og røske i boka😂 ts Anonymkode: 00c48...b61
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #6 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det skal sies at jeg har prøvd altså, og prøver fortsatt sånn innimellom her og der men han vil bare rive og røske i boka😂 ts Anonymkode: 00c48...b61 Det gjør ikke noe 😀 Anonymkode: c5f07...c4b
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #7 Skrevet 21. august 2024 Sikker på at det var et problem med språket? Det er ei lang liste med ting de skal spørre om hos helsestasjonen, det betyr ikke at det er feil om barnet ikke gjør alt. Det er et stort spenn på normalområdet for både det å sitte, krabbe og gå, samme gjelder snakking. Anonymkode: 00e46...765
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #8 Skrevet 21. august 2024 Jeg personlig ville ikke bekymret meg, men jeg ville kanskje gjort en litt større innsats selv også med lesing,synging, peking på ting i bøker etc.. Det har mye større påvirkning for barna enn man gjerne tenker at det har. Så man kan absolutt bidra i svært positiv retning ved å gjøre slikt. Krever ikke så mye hver dag og er samtidig med på å styrke båndet mellom dere. Barn utvikler seg ulikt. Noen er senere enn andre selv om man gjør en stor innsats selv. Anonymkode: f6260...38e 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #9 Skrevet 21. august 2024 Vi leser, synger, snakker etc til vår på snart 9 mnd hele tida, og han har kommet like langt som din vil jeg si. Pappaen ville nok sagt at han forstår mye mer. Så kommer jo an på hvordan man tolker ungen. Han klappet forsåvidt for første gang idag (men nektet å gjenta det :p), og han lager mye lyder, men jeg vil ikke si at det er noen tydlige ord, mer at han tester ulike lyder. De fleste utvikler seg jo bra uansett, selv om tidlig lesing gir bedre ordforråd på sikt:) Anonymkode: 435cd...336
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #10 Skrevet 22. august 2024 Jeg syns min 1,5 åring alltid har vært treig. "Alle" på FB-gruppa klaga over babyer som snudde seg i senga og reiste seg fra 6 mnd alder. Vår begynte med dette rundt 1 år. Hun krabbet sent, og går ikke selv enda. Hun sier sånn 3 ord. Hun er heller ikke interessert i bøker. Hun skal bare bla i bøkene og kaste de rundt. De er ikke bekymret på helsestasjonen. På lekeland, åpen bhg, bhg osv har vi fått mer realistiske inntrykk. Det er mange barn som er like treige 😛 Det er bare ikke disse som skryter av det på FB. Anonymkode: 3c133...679 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #11 Skrevet 22. august 2024 Og vi synger og leker MASSE med henne. Hun er bare ikke interessert. Hun vil heller leke med baller og klosser. Veldig analytisk og finnotorisk av seg, men ikke så opptatt av språk og grovmotorikk. Blir nok ei litt introvert jente som vil sitte alene og tegne og perle som sin mor 😀 Anonymkode: 3c133...679
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #12 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Sikker på at det var et problem med språket? Det er ei lang liste med ting de skal spørre om hos helsestasjonen, det betyr ikke at det er feil om barnet ikke gjør alt. Det er et stort spenn på normalområdet for både det å sitte, krabbe og gå, samme gjelder snakking. Anonymkode: 00e46...765 Neida ikke et problem, men hun påpekte veldig at vi MÅTTE lese og snakke hele tia osv osv. Også la hun nesten en forventning om at på 9 mnds kontrollen skal det være sånn og sånn.🙄 så jeg gleder meg ikke til den akkurat. Anonymkode: 00c48...b61
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #13 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg syns min 1,5 åring alltid har vært treig. "Alle" på FB-gruppa klaga over babyer som snudde seg i senga og reiste seg fra 6 mnd alder. Vår begynte med dette rundt 1 år. Hun krabbet sent, og går ikke selv enda. Hun sier sånn 3 ord. Hun er heller ikke interessert i bøker. Hun skal bare bla i bøkene og kaste de rundt. De er ikke bekymret på helsestasjonen. På lekeland, åpen bhg, bhg osv har vi fått mer realistiske inntrykk. Det er mange barn som er like treige 😛 Det er bare ikke disse som skryter av det på FB. Anonymkode: 3c133...679 Det er fint å høre om disse situasjonene også for en gangs skyld! Føler det har blitt så skyhøye forventninger til hva disse små skal klare innenfor en viss tidsramme, jeg har litt inntrykk av at de utvikler seg litt i eget tempo samtidig som de får litt hjelp av oss. Synes termingruppa var helt OK å være medlem av i graviditeten, men etterpå har den egentlig bare stresset meg 😅 Anonymkode: 00c48...b61
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #14 Skrevet 22. august 2024 Tenker at de som har tidlig-ute babyer ofte er de som legger ut mest. Det er nok mer jevnt fordelt i termingruppa bare at noen poster mer enn andre. Vår er snart 7 mnd og, jeg vil si, litt tidlig ute på noen ting og litt sen på andre. Helsestasjonen er fornøyd og da er jeg det samme. Lar henne være mye på gulvet med noen leker og synger mye. Som hos deg blir det mye riv og slit i bøker så sang er foreløpig lettest (gjerne med låten i bakgrunn). Anonymkode: f4960...0de
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #15 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Og vi synger og leker MASSE med henne. Hun er bare ikke interessert. Hun vil heller leke med baller og klosser. Veldig analytisk og finnotorisk av seg, men ikke så opptatt av språk og grovmotorikk. Blir nok ei litt introvert jente som vil sitte alene og tegne og perle som sin mor 😀 Anonymkode: 3c133...679 Høres ut som meg da jeg var liten 😁 Anonymkode: f4960...0de
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #16 Skrevet 23. august 2024 22 hours ago, AnonymBruker said: Det er fint å høre om disse situasjonene også for en gangs skyld! Føler det har blitt så skyhøye forventninger til hva disse små skal klare innenfor en viss tidsramme, jeg har litt inntrykk av at de utvikler seg litt i eget tempo samtidig som de får litt hjelp av oss. Synes termingruppa var helt OK å være medlem av i graviditeten, men etterpå har den egentlig bare stresset meg 😅 Anonymkode: 00c48...b61 Jeg møtte på en mor på lekeland, da datteren min gikk bort til datteren hennes. De var like gamle. Jeg og mora kom litt i prat, og det første hun spør meg om er "går din enda?" også begynte vi liksom å sammenligne 😅. Men ingen av de hverken gikk eller pratet noe særlig. Det samme på helsestasjonen sist, da det var en pappa der med unge på samme alder. Vi begynte også å spørre hverandre "går din? Prater?" Osv. Ingen av de gjorde det. Det var hyggelige samtaler altså, men det viser bare hvor nervøse vi alle er for denne utviklingen og at vi stadig sammenligner. Men så er det kanskje bare fåtallet som ligger høyest på skalaen. Jeg er medlem av ny termingruppe nå fordi jeg er gravid igjen. Og det er allerede ei som har lagt ut om at i forrige svangerskap gikk hun tilbake i jobb to dager etter fødselen og at å være gravid ikke er en sykdom blabla. Handler ikke om barns utvikling det da, men det er jo sånn som alle på gruppen leser, og mange kan tro at sånt er normalt. Og på den forrige gruppa var det ei som var raskt ute med å fortelle at hennes barn gikk da hun var 9 mnd gammel. Det kom liksom opp flere ganger. La ut videoer og greier. Men av 2500 medlemmer så var det jo kun henne som la ut dette. Så drt er absolutt ikke representativt 😅. Det må vi huske på. Anonymkode: 3c133...679 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #17 Skrevet 27. august 2024 Jeg har tre barn og de var veldig ulike. Nr 1 gikk da hun var 9 mnd og 3 dager. Hun var utrolig treig med språket, og da andre snakket flytende i 2-3 års alder kunne hun si mamma og pappa, hei, hadet og enstavelsesord. Hun forstod noe, men ikke på langt nær hva som er vanlig. Rask motorisk, treig med språket. Nr 2 gikk da han var 10 mnd da han gikk og han tok språket tidlig. Han hadde ikke tid til å ligge og ville opp i stående fra han var 3 mnd. Han har hatt dårlig tid siden og er svært svært aktiv. Han skravler som en foss og har både det fysiske og språklige med seg. Nr 3 gikk ikke før han var 18 mnd, han var treig med å krabbe også, og er veldig forsiktig av seg. Han er snart 2 nå, men er en helt annen type enn sine søsken. Men allerede nå løsner språket og han setter sammen flere ord og forstår veldig mye. Kan be han hente ting og fortelle hva vi skal gjøre og han forstår det. Treig motorisk, tidlig ute med språk. Selv som 3 barns mor var jeg bekymret for at han hang etter og ikke gikk før han var 1.5 år. Spesielt når de to andre var så tidlig ute. Det er nok helt normalt at vi bekymrer oss. Anonymkode: a2fc2...58e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå