Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillesøstra mi har fått baby for noen måneder siden, og alt tyder på at babyen er allergisk mot melk og eventuelt flere ting. Babyen har vært urolig fra dag én, hard i magen, blod i avføring og generell misnøye. Ekstremt mye skrik. Hun ble anbefalt fra lege og helsestasjon å spise melkefritt for å se om det hjelper. Hun gjorde det noen uker, og babyen ble en god del bedre. Så hadde hun oftere og oftere «uhell» eller skulle bare ha én pizza, en annen dag cravet hun sjokolade, og i sommer ga hun helt blaffen fordi hun ville kose seg på ferie. Babyen ble dermed skikkelig dårlig igjen. Hun gir tydeligvis blaffen! Jeg har så klart sagt min mening, men det går ikke inn! Hva gjør man da?!

Anonymkode: 84fd6...362

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Passer sine egne saker.

Anonymkode: 003e1...988

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Sier ifra til helsestasjonen. Det er jo ikke helt normalt å ignorere babyens smerter på den måten. 

Anonymkode: a9182...bc8

• Liker 26
  • Nyttig 15
Skrevet

Jeg hadde informert helsestasjonen, og jeg ville sagt rett ut at jeg var bekymret for mors omsorgsevne.

Når hun har så dårlig omsorgsevne for et så lite barn, da er noe alvorlig galt (enten det er depresjon eller mental kapasitet eller rett og slett manglende evne til å føle empati eller tilknytning).

Ring Helsestasjonen i morgen! Og om du ikke ser at din søster tar tak i dette umiddelbart, kontakt barnevernet også!

Anonymkode: 391ef...b44

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Passer sine egne saker.

Anonymkode: 003e1...988

Passe sine egne saker når det er snakk om en baby som får smerter fordi mor spiser/drikker melk? Nei, vet du hva! 

Hvis hun ikke hører så må hun slutte å amme. Om hun ikke gjør noe så ville jeg ha meldt bekymring til helsestasjon, ev fastlege. Hun bryr seg jo ikke om babyen, det får alle mine alarmklokker til å ringe.

Anonymkode: 474ae...93d

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Lillesøstra mi har fått baby for noen måneder siden, og alt tyder på at babyen er allergisk mot melk og eventuelt flere ting. Babyen har vært urolig fra dag én, hard i magen, blod i avføring og generell misnøye. Ekstremt mye skrik. Hun ble anbefalt fra lege og helsestasjon å spise melkefritt for å se om det hjelper. Hun gjorde det noen uker, og babyen ble en god del bedre. Så hadde hun oftere og oftere «uhell» eller skulle bare ha én pizza, en annen dag cravet hun sjokolade, og i sommer ga hun helt blaffen fordi hun ville kose seg på ferie. Babyen ble dermed skikkelig dårlig igjen. Hun gir tydeligvis blaffen! Jeg har så klart sagt min mening, men det går ikke inn! Hva gjør man da?!

Anonymkode: 84fd6...362

Storesøster har her observert både baby og lillesøster 24/7? 

Anonymkode: de694...c07

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde informert helsestasjonen, og jeg ville sagt rett ut at jeg var bekymret for mors omsorgsevne.

Når hun har så dårlig omsorgsevne for et så lite barn, da er noe alvorlig galt (enten det er depresjon eller mental kapasitet eller rett og slett manglende evne til å føle empati eller tilknytning).

Ring Helsestasjonen i morgen! Og om du ikke ser at din søster tar tak i dette umiddelbart, kontakt barnevernet også!

Anonymkode: 391ef...b44

Hva faen? Du kontakter ikke barnevernet for noe sånt: heller ikke helsestasjonen. Dersom ts reagerer på omsorgsevnen tar man vel først å tar det opp med selve personen? Dette er søsteren hennes!!! Hvorfor er folk så utrolig kyniske? Barnevernet for noe sånt, for en VITS av en kommentar??? 

Anonymkode: 86f00...2f6

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet

Tviler på at det at du har «sagt din mening» faktisk er gyldig her. Har du snakket på en rolig måte om dette eller kastet ut en kommentar om det? Tatt opp på en skikkelig måte, sagt ordrett at du syns dette er alvorlige glipper? Vet du tilstanden på babyen nå? Du sier babyen er «dårlig» igjen: hva legger du i det? Hvordan vet du at søsteren din ikke bare overdriver, og egentlig bare har behov for å snakke om at hun syns det er vanskelig med baby? Har du snakket med henne om det kan være fødselsdepresjon? Har du snakket med andre familiemedlemmer/nære venner? Har du tilbudt deg å hjelpe med noe/avlaste? 

• Liker 3
Skrevet

Storesøster har her observert både baby og lillesøster 24/7? 

Anonymkode: de694...c07

Trenger man det da?

Når legen sier, søster bekrefter og man selv observerer både bedring og forverring ved utskeielser.

Hvordan tenker du at folk blir diagnostisert feks? At man blir overvåket i en uke? 🤔

Til ts: Det er ikke alle som ammer, så om mor er mer gira på pizza og sjokolade får hun drite i å amme. Ikke verre enn det.

Ville sagt ifra på en fin måte, men om nødvendig sagt ifra til hs....

Anonymkode: e2603...18e

• Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva faen? Du kontakter ikke barnevernet for noe sånt: heller ikke helsestasjonen. Dersom ts reagerer på omsorgsevnen tar man vel først å tar det opp med selve personen? Dette er søsteren hennes!!! Hvorfor er folk så utrolig kyniske? Barnevernet for noe sånt, for en VITS av en kommentar??? 

Hvorfor i all verden er du så aggressiv? 

Hvis du skal debattere, kommer du lenger med å være saklig og rolig. 

Anonymkode: e2603...18e

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis babyene er flere måneder gammel kan den vel få morsmelkerstatning og annen babymat? 

Jeg forstår egentlig godt at søsteren ønsker å kunne spise og drikke det hun vil. Det er slitsomt nok med babyer, og når babyen er såpass gammel, kan man fint slutte å amme og leve et normalt liv kostholdsmessig. Det er nok også enklere å regulere babyens inntak av det den tåler eller ikke tåler ved bruk av annet enn morsmelk. Så til babyens beste å slutte amming.

Anonymkode: c0e8b...dd3

• Liker 2
Skrevet

Hvordan vet du at babyen alltid er så rolig uten melk og alles urolig med melk? Det er vel mor som er mest med baby? 

Vi mistenkte også allergi da baby var hard i magen, sov urolig, misnøye. Men lege og helsestasjon sa det er helt vanlig. Mange foreldre tror noe er galt fordi de ikke skjønner at nevnte problem faktisk er vanlig og dagligdags for babyer. Jeg delammet og ga mme. Det var nok bare litt hardt for magen i starten. Var også litt problemer da vi begynte med smaksprøver. Man må huske at mat er nytt for magen også.

Anonymkode: a446f...7f7

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Når legen sier, søster bekrefter og man selv observerer både bedring og forverring ved utskeielser.

Definerer ikke pizza og sjokolade som utskeielser....

Ifølge ts er babyen nå kommet ganske langt på vei mot å både spise og drikke selv, uten behov for pupp. Så egentlig er dette veldig enkelt. Søsteren slutter å amme, barnet får annen mat som tar hensyn til evnt allergi, og så ser man hvordan det går. Er nok også mye enklere å finne en mer eksakt diagnose ved bruk av annen mat enn amming.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun har jo snakket med søsteren uten at det hjelper. Det sier ganske mye om omsorgsevnen om man utsetter en baby for smerter og plager med vitende vilje og det er ikke noe man bør stå å se på. Kan også være en fødselsdepresjon i bilde her, for normalt er det ikke. 

Anonymkode: 1d354...152

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Definerer ikke pizza og sjokolade som utskeielser....

Ifølge ts er babyen nå kommet ganske langt på vei mot å både spise og drikke selv, uten behov for pupp. Så egentlig er dette veldig enkelt. Søsteren slutter å amme, barnet får annen mat som tar hensyn til evnt allergi, og så ser man hvordan det går. Er nok også mye enklere å finne en mer eksakt diagnose ved bruk av annen mat enn amming.

Morsmelk eller mme skal være hovednæring første leveår, så det er en god stund til. Melkefri mme smaker også forferdelig og er vanskelig å få i mange barn, så de fleste velger å amme og heller kutte melkeprotein fra egen kost. Det er ikke vanskelig å finne diagnosen om barnet vier bedring når mor passer kosten. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvordan vet du at babyen alltid er så rolig uten melk og alles urolig med melk? Det er vel mor som er mest med baby? 

Vi mistenkte også allergi da baby var hard i magen, sov urolig, misnøye. Men lege og helsestasjon sa det er helt vanlig. Mange foreldre tror noe er galt fordi de ikke skjønner at nevnte problem faktisk er vanlig og dagligdags for babyer. Jeg delammet og ga mme. Det var nok bare litt hardt for magen i starten. Var også litt problemer da vi begynte med smaksprøver. Man må huske at mat er nytt for magen også.

Anonymkode: a446f...7f7

Blod i avføring er ofte symptom på melkeproteinallergi. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Måtte også spise melkefritt.  

Men det er jo ikke melk i pizza. 

Og det er heller ikke farlig å spise litt sjokolade.  

Etterhvert SKAL man begynne å innføre melk, og det er sikkert det hun har fått beskjed om på helsestasjonen.  Jeg ammet til 4 år og fikk beskjed om å smått begynne å spise melkeprodukter fra 7-8 mnd. 

Du har lite kunnskap ts. Skjønner godt at hun ikke gidder å forklare det for deg og bare jatter med å kaller det en glipp. Jeg gjorde det samme med min mor. 

Anonymkode: df9c4...338

• Nyttig 4
Skrevet

Hvis det faktisk er melkeproteinallergi og mor bevisst putter allergener i kroppen til baby så hadde jeg meldt fra. Ungen kan få skikkelig , jævlige smerter, slim og blodig avføring, ødelagt tarm, luftveissymptomer, eksem, diare, forstoppelse og bli underernært ! Det er rett å slett omsorgssvikt.

Enten får hu holde seg langt unna melk selv, eller så må hun gå over til MME. Det er hennes plikt som forelder å se til at barnet får nødvendig helsehjelp. Og til de som ikke forstår det, 1 sjokolade kan gjøre at barnet er plaget i ukesvis etterpå. Det tar normalt 8-12 uker å bli kvitt alle spor av melkeprotein i kroppen… 

Anonymkode: cdadb...02c

• Liker 5
  • Nyttig 8
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Blod i avføring er ofte symptom på melkeproteinallergi. 

Og utslett og dårlig vektoppgang.. Og gråt. 

Men melkeproteinallergi er ikke vanlig. Og det er vanlig at noen babyer gråter mye, uten at det er melkeproteiner som er problemet. 

Siden jeg selv har spist melkeproteinfritt vet jeg at TS er på jordet her. Pizza og sjokolade var liksom utskeielsen? 

Det er melkeprotein i så mye mat at det å kutte ut melkeprodukter er ikke nok. Og! Barneleger og ernæringsfysiolog anbefalte ikke å kutte ut melkeproteiner uten videre. De var uenige i rådet om å prøve melkefritt. Placebo i neste fall, mest sannsynlig skyldes en bedring at babyen er blitt større og har mer modent tarmsystem 

Anonymkode: 2b029...a71

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...