AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #1 Del Skrevet 21. august 2024 Vi har sett på et hus fra midten av 1800 tallet. Laftet bygg, men etterisolert og kledd om utvendig. Har gamle (vet ikke hvor gamle) vinduer som er doble, disse bør vedlikeholdes ved å kitte de visstnok. Har krypkjeller, men gulv som er rettet opp og etterisolert. Et godt vedlikeholdt bygg i følge tilstandsrapporten. Dere som bor i eldre hus, hva er erfaringen? Tenker på isolasjon, edderkopper, spøkelser🤭, vedlikehold ol. Er det et «herk» med gammelt hus, eller er det så sjarmerende som det ser ut? Anonymkode: 0d7b4...19b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enkefru Skrevet 21. august 2024 #2 Del Skrevet 21. august 2024 En ting med gamle hus er at de kan være verneverdige i varierende grad. Det vil i så fall legge føringer for hva og hvordan der kan pusse opp/utbedre etc. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 21. august 2024 #3 Del Skrevet 21. august 2024 Mine svigerforeldre bor i et sånt hus som de pusset opp fra gulv til tak da de flyttet inn for 10 år siden. Vi bor i et typisk 80-talls hus. Til sammenligning synes jeg ikke å ha noe inntrykk av at de trenger å gjøre noe mer jobb med huset enn oss. Det er litt hele tiden, men sånn er det jo med enebolig. Vi har like mange edderkopper og like mange spøkelser her som de har der 😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #4 Del Skrevet 21. august 2024 Vi bor i en slik bolig. Det verste synes jeg, er lyder fra gulv og dører. Dørene er flotte, men utrolig vanskelige å lukke. Vi har en baby og særkullsbarn som er her iblant, og jeg føler jeg går med permanent stress fordi de hele tiden står i fare for å vekke baby. Mannen er også høylytt i alt han foretar seg. Det er bråkete å bo her. Det gjør nesten at jeg drømmer om en nybygd bolig neste gang, men jeg synes ikke det er spesielt koselig… Eller elsker jeg de håndblåste vinduene og innebygde vitrineskapene. Anonymkode: c0ff8...209 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #5 Del Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi bor i en slik bolig. Det verste synes jeg, er lyder fra gulv og dører. Dørene er flotte, men utrolig vanskelige å lukke. Vi har en baby og særkullsbarn som er her iblant, og jeg føler jeg går med permanent stress fordi de hele tiden står i fare for å vekke baby. Mannen er også høylytt i alt han foretar seg. Det er bråkete å bo her. Det gjør nesten at jeg drømmer om en nybygd bolig neste gang, men jeg synes ikke det er spesielt koselig… Eller elsker jeg de håndblåste vinduene og innebygde vitrineskapene. Anonymkode: c0ff8...209 Heldige deg, hadde elska å bo i et sånt hus❤. Mitt er bare fra 1920, men elsker det også. Bare ordentlige materialer og passe trekkfullt til at inneklimaet er godt hele tida. Anonymkode: f3e74...16b 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #6 Del Skrevet 21. august 2024 Fjugur skrev (58 minutter siden): En ting med gamle hus er at de kan være verneverdige i varierende grad. Det vil i så fall legge føringer for hva og hvordan der kan pusse opp/utbedre etc. Ja, dette er verneverdig i en eller annen klasse (husker ikke hvem), så er klar over at det finnes begrensninger her. ts Anonymkode: 0d7b4...19b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #7 Del Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Vi bor i en slik bolig. Det verste synes jeg, er lyder fra gulv og dører. Dørene er flotte, men utrolig vanskelige å lukke. Vi har en baby og særkullsbarn som er her iblant, og jeg føler jeg går med permanent stress fordi de hele tiden står i fare for å vekke baby. Mannen er også høylytt i alt han foretar seg. Det er bråkete å bo her. Det gjør nesten at jeg drømmer om en nybygd bolig neste gang, men jeg synes ikke det er spesielt koselig… Eller elsker jeg de håndblåste vinduene og innebygde vitrineskapene. Anonymkode: c0ff8...209 Her var det ikke noe knirk i gulvene. (Alt av gulver er restaurert helt til bjelkelaget, så rette gulv og dører som sklir fint). Kun tak som er noe skeivt. Er jo en egen sjarm med disse gamle husa😍 Anonymkode: 0d7b4...19b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #8 Del Skrevet 21. august 2024 Anononyma skrev (1 time siden): Mine svigerforeldre bor i et sånt hus som de pusset opp fra gulv til tak da de flyttet inn for 10 år siden. Vi bor i et typisk 80-talls hus. Til sammenligning synes jeg ikke å ha noe inntrykk av at de trenger å gjøre noe mer jobb med huset enn oss. Det er litt hele tiden, men sånn er det jo med enebolig. Vi har like mange edderkopper og like mange spøkelser her som de har der 😅 Høres godt ut at nyere og gamle hus kan ha like mye edderkopper og spøkelser🤣 ts Anonymkode: 0d7b4...19b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #9 Del Skrevet 21. august 2024 Som nevnt over inneklima , i denne typen hus uten plast fantastisk . Men ofte kaldt i gulvene Anonymkode: df43f...5f0 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #10 Del Skrevet 21. august 2024 Jeg bor i et slik hus. Fra begynnelsen av 1700-tallet, tømmerhus med mye historie og sjel. Etter mange timer og penger er vi så godt som i mål med renovering, huset har fått ny utvendig kledning, isolasjon, vinduer, nesten alle rom er renovert. Nå har vi et kjempestort hus med bra standard, kunne faktisk ikke ønsket meg noe annet. Alt arbeidet gjør at huset virkelig er vårt. Er glad for at det ikke er vernet, vi har beholdt mye av det gamle, men vi har også vår stil og dagens standard med tanke på isolasjon, vinduer, dører osv. Anonymkode: 0f68a...502 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #11 Del Skrevet 21. august 2024 Vi bor i laftet sveitservilla fra 1895. Utvendig panel er original og det er bare isolert med mose mellom den og laftet vegg. Vi har satt i nye vinduer, løftet opp tykk furugulv og lagt varme i gulv, og lagt dem på igjen, isolert yttervegger innenfra bortsett fra i gamlestua som er litt kald, og funnet frem laftede innervegger og bjelker i tak. Etter vi tok bort et litt nyere gulv oppe, knirker det nesten ikke mer. Gulvet har seget i midten ved pipene, så det er få vinkler på 90 grader, men så lenge snekkere har erfaring, går det bra. Noen takstein byttes hvert år, det går mye ved om vinteren og det er litt fuktig i kjelleren. Mus kryper i veggene, men kommer ikke inn i huset. Anonymkode: 0f7aa...6c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #12 Del Skrevet 21. august 2024 Må bare tilføye at man kjøper ikke IKEA-kjøkken med et slik hus, ihvertfall ikke med et grundig forarbeide først. Ingenting er rett, ingen standardmål. Jeg er livredd mus, og det har vært høyt prioritert i all renovering. Museband rundt hele huset, alt er tett så her kommer det ikke inn mus verken inne eller i veggen. Anonymkode: 0f68a...502 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #13 Del Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Vi bor i laftet sveitservilla fra 1895. Utvendig panel er original og det er bare isolert med mose mellom den og laftet vegg. Vi har satt i nye vinduer, løftet opp tykk furugulv og lagt varme i gulv, og lagt dem på igjen, isolert yttervegger innenfra bortsett fra i gamlestua som er litt kald, og funnet frem laftede innervegger og bjelker i tak. Etter vi tok bort et litt nyere gulv oppe, knirker det nesten ikke mer. Gulvet har seget i midten ved pipene, så det er få vinkler på 90 grader, men så lenge snekkere har erfaring, går det bra. Noen takstein byttes hvert år, det går mye ved om vinteren og det er litt fuktig i kjelleren. Mus kryper i veggene, men kommer ikke inn i huset. Anonymkode: 0f7aa...6c3 Mus har jeg ikke tenkt på! Takk for info! ts Anonymkode: 0d7b4...19b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #14 Del Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Må bare tilføye at man kjøper ikke IKEA-kjøkken med et slik hus, ihvertfall ikke med et grundig forarbeide først. Ingenting er rett, ingen standardmål. Jeg er livredd mus, og det har vært høyt prioritert i all renovering. Museband rundt hele huset, alt er tett så her kommer det ikke inn mus verken inne eller i veggen. Anonymkode: 0f68a...502 Museband må sjekkes på neste visning, takk for tips! Tenker ikke Ikea-kjøkken, er et flott eldre plassbygget kjøkken i dette huset allerede:) ts Anonymkode: 0d7b4...19b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #15 Del Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Museband må sjekkes på neste visning, takk for tips! Tenker ikke Ikea-kjøkken, er et flott eldre plassbygget kjøkken i dette huset allerede:) ts Anonymkode: 0d7b4...19b Ang mus; her mater vi ikke fugler, vi bor nesten i skogen, så det er naturlig at det er mus her, men mater vi fugler mater vi også mus. Vi fant igjen solsikkefrø i veggene her, bak den gamle kledningen, og det var ikke fuglene som hadde krypet i veggene her 🙈 Anonymkode: 0f68a...502 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå