Gå til innhold

Hva hjelper mot angst ved adhd? Concerta?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan medisiner hjelpe? Ser at de også kan gi angst. Føler at angsten spinner litt for voldsomt avgårde til at jeg klarer å roe ved hjelp av øvelser. Noen som har erfaringer?

Anonymkode: 3abf2...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan medisiner hjelpe? Ser at de også kan gi angst. Føler at angsten spinner litt for voldsomt avgårde til at jeg klarer å roe ved hjelp av øvelser. Noen som har erfaringer?

Mange med ADHD det anslås faktisk til å være rundt 50 % har angstlidelser som tillegg til ADHD, men du får ikke sentralstimulerende for angsten.

Anonymkode: b88b6...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Angst og uro ved adhd kan være understimulering. Får du medisiner som virker, kan tankene og uroen bli helt eller delvis borte, nettopp ved at du stimuleres. 

Ritalin funker for noen, ikke for alle. Da går man videre til neste alternativ. 

Om man har bivirkninger i starten, kan de også gå seg til når man finner riktig dose. 

Hvis angsten ikke roer seg kan man kombinere, evt prøve Wellbutrin. 

Anonymkode: 49ad4...cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mange med ADHD det anslås faktisk til å være rundt 50 % har angstlidelser som tillegg til ADHD, men du får ikke sentralstimulerende for angsten.

Vet ikke om du skjønte spørsmålet?

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Angst og uro ved adhd kan være understimulering. Får du medisiner som virker, kan tankene og uroen bli helt eller delvis borte, nettopp ved at du stimuleres. 

Ritalin funker for noen, ikke for alle. Da går man videre til neste alternativ. 

Om man har bivirkninger i starten, kan de også gå seg til når man finner riktig dose. 

Hvis angsten ikke roer seg kan man kombinere, evt prøve Wellbutrin. 

Tusen hjertelig takk for svar! Hjelper wellbutrin på angst altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skal kunne gjøre det. Jeg går på Aduvanz, så kjenner ikke personlig til Wellbutrin. Aduvanz har roet tankene helt utrolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skal kunne gjøre det. Jeg går på Aduvanz, så kjenner ikke personlig til Wellbutrin. Aduvanz har roet tankene helt utrolig.

Ok, tusen takk for tips og erfaring! Da har jeg noe å prøve ut evt. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jo jeg forstod spørsmålet. Og svaret er det samme sentralstimulerende er ikke en angstmedisin og om det er angst som er ditt største problem i hverdagen burde du heller snakke med lege om medisiner rettet mot angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hjelper Ritalin. 10 mg kapsler. Det dette er såå forskjellig fra person til person.

Anonymkode: 82d60...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du allerede medisinert for adhd?

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Wellbutrin er antidepressiva, og mange antidepressiva har effekt på angst også.

Jeg får økt angst uten adhd-medisiner. Og med feil adhd-medisin og/eller for høy dose får jeg kraftige angstsymptomer.

Anonymkode: 2e632...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For meg fungerer Aduvanz på angsten.

Anonymkode: 1247a...692

Takk for svar!

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jo jeg forstod spørsmålet. Og svaret er det samme sentralstimulerende er ikke en angstmedisin og om det er angst som er ditt største problem i hverdagen burde du heller snakke med lege om medisiner rettet mot angst.

Da forsto du ikke spørsmålet. Jeg har ikke angst som største problem.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For meg hjelper Ritalin. 10 mg kapsler. Det dette er såå forskjellig fra person til person.

Anonymkode: 82d60...efd

Takk for svar!

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er du allerede medisinert for adhd?

Wellbutrin er antidepressiva, og mange antidepressiva har effekt på angst også.

Jeg får økt angst uten adhd-medisiner. Og med feil adhd-medisin og/eller for høy dose får jeg kraftige angstsymptomer.

Anonymkode: 2e632...ae2

Nei, har akkurat blitt utredet i voksen alder. Har tidligere gått på ssri, men liten effekt. Ja er det jeg er redd for, så er ganske redd for å prøve ut medisiner. Merker man det fort om det er feil eller bør man gå på dem en stund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ungdom fikk først ritalin, noe som forsterket angsten hans noe voldsomt. 

En bedre medisin for ham ble Strattera, den fungerer litt annerledes enn de fleste andre adhd-medisiner.

Lang tilvenningstid, men det fungerte bra etter hvert.

Anonymkode: 0a17b...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Takk for svar!

Da forsto du ikke spørsmålet. Jeg har ikke angst som største problem.

Takk for svar!

Nei, har akkurat blitt utredet i voksen alder. Har tidligere gått på ssri, men liten effekt. Ja er det jeg er redd for, så er ganske redd for å prøve ut medisiner. Merker man det fort om det er feil eller bør man gå på dem en stund?

Da må du forklare hvorfor hvorfor du spørsmål om angst ved ADHD om det ikke er hovedproblemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Igjen, adhd kan medføre angstlignende tilstand. Å behandle adhd med sentralstimulerende, kan roe tankene og dermed roe angsten, fordi det er adhd som er årsaken og angsten er en virkning. 

Man kan selvsagt sette plaster på en brukket arm, men hvorfor ikke behandle bruddet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...