AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #1 Skrevet 21. august 2024 Noen som vet om huseier kan øke husleien etter ett år når man leier del av egen bolig for ett år om gangen. Kontrakten skal snart fornyes og er redd leien økes. Jeg finner kun info om indeksregulering og dersom man har lengre leiekontrakter over 3 år kan man øke til gjengs leie når det har gått 2,5 år. Anonymkode: c2111...6b6
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #2 Skrevet 21. august 2024 Utleier kan indeksregulere husleien etter et år Anonymkode: a7de7...89d 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #3 Skrevet 21. august 2024 Tror den kan økes til markedspris hvert andre år. Men du burde sjekke opp for å være sikker. Men skulle bare mangle Anonymkode: f6fd8...576
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #4 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Utleier kan indeksregulere husleien etter et år Anonymkode: a7de7...89d Ja, men kan leien økes også når skriver ny kontrakt. Kun ettårig kontrakt, og jeg finner ingen informasjon om dette noe sted. Skulle gjerne hatt en link som sier noe om regler ved ny kontrakt. Anonymkode: c2111...6b6
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #5 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tror den kan økes til markedspris hvert andre år. Men du burde sjekke opp for å være sikker. Men skulle bare mangle Anonymkode: f6fd8...576 Hva skulle bare mangle? Jeg finner kun info om sier 2,5 år men antar dette gjelder 3 årig kontrakt som er mest vanlig. Anonymkode: c2111...6b6
Pillarguri Skrevet 21. august 2024 #6 Skrevet 21. august 2024 Leien kan økes etter konsumprisindeksen hvert år. Leietaker skal ha 1 mnd varsel. 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #7 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Noen som vet om huseier kan øke husleien etter ett år når man leier del av egen bolig for ett år om gangen. Kontrakten skal snart fornyes og er redd leien økes. Jeg finner kun info om indeksregulering og dersom man har lengre leiekontrakter over 3 år kan man øke til gjengs leie når det har gått 2,5 år. Anonymkode: c2111...6b6 Ja de kan regulere hvert år! Anonymkode: 01627...1be 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #8 Skrevet 21. august 2024 Pillarguri skrev (1 minutt siden): Leien kan økes etter konsumprisindeksen hvert år. Leietaker skal ha 1 mnd varsel. Ja, det er greit nok er bare noen hundrelapper. Men leier billig nå og litt redd leien settes opp når fornyer leieforholdet med ny kontrakt. Man starter jo i praksis en ny leieavtale og da kan vel også leien settes opp eller? Er jo noen mnd til, men huseier har sagt vi kan diskutere ny leiekontrakt fortløpende for leier bare ut for ett år om gangen. Tryggest slik mente han. Vi har 1 mnd gjensidig oppsigelsesfrist. Anonymkode: c2111...6b6
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #9 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja de kan regulere hvert år! Anonymkode: 01627...1be Indeksregulering er greit mer redd for gjengs leie da snakker vi fort noen tusenlapper. Anonymkode: c2111...6b6
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #10 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ja, men kan leien økes også når skriver ny kontrakt. Kun ettårig kontrakt, og jeg finner ingen informasjon om dette noe sted. Skulle gjerne hatt en link som sier noe om regler ved ny kontrakt. Anonymkode: c2111...6b6 Ved ny kontrakt så kan husleien økes. Anonymkode: f6fd8...576 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #11 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ved ny kontrakt så kan husleien økes. Anonymkode: f6fd8...576 Ok, det jeg var redd for. Vet du hvor jeg kan finne info om dette? Link til noe lovverk, jeg finner det ingen steder. Kan det bare settes ny pris da eller som er gjengs leie? Anonymkode: c2111...6b6
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #12 Skrevet 21. august 2024 Ny kontrakt = nytt leieforhold. Leieforholdet med nåværende pris avsluttes. Dere inngår en ny leieavtale. Økning er ikke regulert i loven, nettopp fordi leieforholdet avsluttes, og nytt leieforhold starter. https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/slik-fornyer-du-husleiekontrakten/ Sitat En tidsbestemt leieavtale kommer med flere fordeler. En av disse er at du kan kreve markedsleie når avtalen er utløpt og du skal inngå en ny leieavtale med en ny leietaker. Muligheten for å regulere husleien gjelder også om du skal fornye husleiekontrakten. Anonymkode: eb2c6...442 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #13 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ny kontrakt = nytt leieforhold. Leieforholdet med nåværende pris avsluttes. Dere inngår en ny leieavtale. Økning er ikke regulert i loven, nettopp fordi leieforholdet avsluttes, og nytt leieforhold starter. https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/slik-fornyer-du-husleiekontrakten/ Anonymkode: eb2c6...442 Takk! Må snakke med huseier da. Alt er jo så fryktelig dyrt nå. Anonymkode: c2111...6b6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå