AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #1 Skrevet 21. august 2024 Hvordan er en psykolog sin taushetsplikt om andre mennesker? Traff en på byen i helgen og ble litt utsatt av at hun delte så mye personlig om en person i bygda! Hun er ikke psykologen hennes men kjenner til personen. Og delte åpent mye dritt om denne personen. Har de ikke pp en måte taushetsplikt om mennesker generelt som de får vite ting om? Eller er det helt ok å dele veldog private psykiske ting med fremmende som og vet hvem hun er? Anonymkode: 02bfc...acd
svartkatt Skrevet 21. august 2024 #2 Skrevet 21. august 2024 Du spør om psykologer, men hun er ikke psykolog..? Hvordan henger det sammen? 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #3 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvordan er en psykolog sin taushetsplikt om andre mennesker? Traff en på byen i helgen og ble litt utsatt av at hun delte så mye personlig om en person i bygda! Hun er ikke psykologen hennes men kjenner til personen. Og delte åpent mye dritt om denne personen. Har de ikke pp en måte taushetsplikt om mennesker generelt som de får vite ting om? Eller er det helt ok å dele veldog private psykiske ting med fremmende som og vet hvem hun er? Anonymkode: 02bfc...acd Nei, det er ikke taushetsplikt generelt, bare ting de får vite gjennom jobben sin. Om andre mennesker enn pasienter har psykologer like mye mulighet til å sladre som folk flest. Anonymkode: 04114...676 5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #4 Skrevet 21. august 2024 svartkatt skrev (13 minutter siden): Du spør om psykologer, men hun er ikke psykolog..? Hvordan henger det sammen? Hun er psykolog som via helsetjenesten har fått vite veldig private ting om en i bygden som hun snakker videre om til andre som kjenner den damen det er snakk om. Anonymkode: 02bfc...acd 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #5 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nei, det er ikke taushetsplikt generelt, bare ting de får vite gjennom jobben sin. Om andre mennesker enn pasienter har psykologer like mye mulighet til å sladre som folk flest. Anonymkode: 04114...676 Det er vel generell normal folkeskikk og ha seg for god til å slenge med leppa om andres psykiske lidelser og hvilke behabdlinger,hjelp,medisiner og annet de har gjort/gjør? Når de er psykolog.. Anonymkode: 02bfc...acd 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #6 Skrevet 21. august 2024 Hun har taushetsplikt for alt hun får vite i kraft av å være psykolog. Så hvis noen betror seg til henne på privaten fordi hun er psykolog har hun taushetsplikt. https://lvh.no/administrative_forhold/rettigheter_og_plikter/forvaltning_av_pasientopplysninger/taushetsplikt Anonymkode: 32178...100 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #7 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan er en psykolog sin taushetsplikt om andre mennesker? Traff en på byen i helgen og ble litt utsatt av at hun delte så mye personlig om en person i bygda! Hun er ikke psykologen hennes men kjenner til personen. Og delte åpent mye dritt om denne personen. Har de ikke pp en måte taushetsplikt om mennesker generelt som de får vite ting om? Eller er det helt ok å dele veldog private psykiske ting med fremmende som og vet hvem hun er? Anonymkode: 02bfc...acd Helsepersonell har taushetsplikt om forhold de får vite som helsepersonell. Helsepersonell har ikke taushetsplikt om forhold de får vite som privatpersoner. Og mellom disse to forholdene, så er der og et etisk tema . Anonymkode: f6122...b58 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #8 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Helsepersonell har taushetsplikt om forhold de får vite som helsepersonell. Helsepersonell har ikke taushetsplikt om forhold de får vite som privatpersoner. Og mellom disse to forholdene, så er der og et etisk tema . Anonymkode: f6122...b58 Jo, hvis vennene dine deler mer med deg fordi du er helsepersonell så har du taushetsplikt. Anonymkode: 32178...100
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #9 Skrevet 21. august 2024 Er det så farlig da? Legen min brøt taushetsplikten om meg, og da jeg klagde fikk jeg beskjed om at det ikke var en sak. I tillegg er det den eneste legen som ikke man kan skrive en kommentar om på legelisten.no. Har heldigvis fått en ny fastlege, og heldigvis flyttet denne legen til en ny by. På legetimer ble jeg også mental misbrukt og krenket. Legen lagde masse problemer for meg og flere her i byen. Anonymkode: 1574f...93f
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #10 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Er det så farlig da? Legen min brøt taushetsplikten om meg, og da jeg klagde fikk jeg beskjed om at det ikke var en sak. I tillegg er det den eneste legen som ikke man kan skrive en kommentar om på legelisten.no. Har heldigvis fått en ny fastlege, og heldigvis flyttet denne legen til en ny by. På legetimer ble jeg også mental misbrukt og krenket. Legen lagde masse problemer for meg og flere her i byen. Anonymkode: 1574f...93f Selvfølgelig er det ett problem. Denne kvinnen som ble utlevert har slitt nok og utbrodrere noe sånt til mange andre her virkelig ikke innafor! Dette kommer til å trykke hun mer ned stakkars! Fikk rett og slett vondt av dette og håper virkelig hun slipper å høre hva som har blitt sagt om hun! Anonymkode: 02bfc...acd
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #11 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selvfølgelig er det ett problem. Denne kvinnen som ble utlevert har slitt nok og utbrodrere noe sånt til mange andre her virkelig ikke innafor! Dette kommer til å trykke hun mer ned stakkars! Fikk rett og slett vondt av dette og håper virkelig hun slipper å høre hva som har blitt sagt om hun! Anonymkode: 02bfc...acd Dette er ting ikke folk vet , KUN helsevesenet Anonymkode: 02bfc...acd
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #12 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jo, hvis vennene dine deler mer med deg fordi du er helsepersonell så har du taushetsplikt. Anonymkode: 32178...100 Er settingen at vi er venner så gjelder ikke taushetsplikten. Er settingen at venner kommer til meg som helsepersonell, på jobb, så gjelder taushetsplikten om det jeg da får kjennskap til. For å unngå konflikt mellom taushetsplikt, vennskap og jobb, så er enkleste løsning av venner og familie søker helsehjelp ho annet helsepersonell. Å behandle stebarn for kjønnssykdom. Kan man fint gjøre, men for å unngå å komme i konflikt mellom det man bet og det foreldrene skal vite, så er det enklere å sende det umyndige stebarnet til en kollega. For å ta et eksempel. Anonymkode: f6122...b58
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #13 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, det er ikke taushetsplikt generelt, bare ting de får vite gjennom jobben sin. Om andre mennesker enn pasienter har psykologer like mye mulighet til å sladre som folk flest. Anonymkode: 04114...676 Dette stemmer ikke. Både psykologer, leger og annet helsepersonell/sosialarbeidere har utvidet taushetsplikt, på den måten at ting folk forteller dem fordi de er psykolog, lege, helsepersonell må de tie om selv om dette ikke er i arbeidstid. Hvis jeg som barnevernspedagog får vite på byen nettopp fordi folk vet at jeg jobber med det at Svein og Karin slår barna så har jeg både oppfølgingsplikt og meldeplikt på dette, og jeg kan heller ikke fortelle det videre på byen. Anonymkode: d72dd...6d7 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #14 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Selvfølgelig er det ett problem. Denne kvinnen som ble utlevert har slitt nok og utbrodrere noe sånt til mange andre her virkelig ikke innafor! Dette kommer til å trykke hun mer ned stakkars! Fikk rett og slett vondt av dette og håper virkelig hun slipper å høre hva som har blitt sagt om hun! Anonymkode: 02bfc...acd Det er ett problem ja, heldigvis kun ett ikke to eller tre kun ett. Alle har et eller annet problem. Anonymkode: 1574f...93f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå