AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #1 Skrevet 21. august 2024 Hvordan skal jeg ta opp dette? Jeg har ikke konfrontert han ennå, for jeg fant det akkurat ut. Mest sannsynlig har det pågått over flere år, og det er ting som tyder på at det er nesten daglig. Det er helt uakseptabelt for meg, og jeg godtar ikke at han driver med stoff så lenge han bor under mitt tak. Er det noen her som har vært i samme situasjon, og hva gjorde du? Anonymkode: c838e...322 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #2 Skrevet 21. august 2024 Her er det svært lite du kan gjøre dessverre annet enn å snakke med han. Et ultimatum fungerer dårlig, og dersom han går på skole har du forsørgerplikt for han fremdeles og kan altså ikke hive han ut av huset uten at du da må støtte han økonomisk. Det er en vanskelig og kjip situasjon og stå i, og forstår absolutt at du ikke aksepterer det. Men så enkelt er det dessverre ikke. Anonymkode: 17fa5...018
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #3 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her er det svært lite du kan gjøre dessverre annet enn å snakke med han. Et ultimatum fungerer dårlig, og dersom han går på skole har du forsørgerplikt for han fremdeles og kan altså ikke hive han ut av huset uten at du da må støtte han økonomisk. Det er en vanskelig og kjip situasjon og stå i, og forstår absolutt at du ikke aksepterer det. Men så enkelt er det dessverre ikke. Anonymkode: 17fa5...018 Han er akkurat ferdig på vgs, og skal begynne å jobbe. Gjør det saken annerledes? Anonymkode: c838e...322 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #4 Skrevet 21. august 2024 Jeg har en sønn som har brukt mye cannabis, til tross for at han har vært flink på skolen og hatt mange venner. Ikke hver dag, så klart, men helt sikkert en del i helger. Jeg fikk vite om det først etter at han startet å studere. Jeg valgte å ikke gå i konfrontasjon med han, men heller bruke tid på så nakke med han om hvorfor han brukte det, samt komme med argumenter for hvorfor han ikke burde bruke det. Han har innrømmet at i en tøff periode i løpet av studiet røyka han hver dag. Vi har hatt en åpen dialog om dette helt siden han fortalte om det, og jeg har ikke avvist han. Kun sagt at han ikke får lov til å røyke i heimen her, eller ute rundt huset. Han skjønner at det ikke er smart, for vi bor i et tettbebygd boligfelt. Jeg forteller han heller at jeg er bekymret, at jeg elsker han, at jeg vil støtte han, og oppmuntrer han til å telle dager der han greier seg uten. Nå i sommer har han ikke røyka i det hele tatt, men vær hjemme stort sett hver ettermiddag og kveld etter sommerjobben sin. Hvis du sier at han ikke får bo hos deg, skyver du han bare bort, og kanskje inn i et enda dypere misbruk. Anonymkode: 1cb95...13a 6 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #5 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han er akkurat ferdig på vgs, og skal begynne å jobbe. Gjør det saken annerledes? Anonymkode: c838e...322 Ja det gjør det på sett og vis. Er han ferdig på vgs så opphører igrunn forsørgerplikten. Du kan nekte han å bo hjemme, du kan nekte å støtte han økonomisk - men det vil neppe løse rusproblematikken, mest sannsynlig bare gjøre det verre. Ultimatumer fungerer dårlig uansett setting og situasjon. Åpen dialog og kommunikasjon er etter min mening veien og gå.. Det å sparke beina under han vil ikke hjelpe på situasjonen eller relasjonen. Og du skyver han bare lengre vekk. Anonymkode: 17fa5...018 2 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #6 Skrevet 21. august 2024 Jeg var i samme situasjon, som sønnen din da ! Var 18 og. Fikk kjeft, masse prat fra foreldre og lignende. Sagt at jeg skal ikke røyke mer. Jeg er 49 i dag. Fortsatt røyker. Har egen familie, jobb og alt på stell. Ble mann av meg alikevel. Anonymkode: e5507...a37 1 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #7 Skrevet 21. august 2024 Personlig liker jeg ikke Cannabis eller Cannabiskultur, og som ung bør man selvsagt holde seg unna, men jeg synes reaksjonen bør være forholdsmessig her. Her jeg bor har Cannabis vært lovlig i flere år, men har egentlig alltid vært akseptert blant store deler av befolkningen og ikke noe politiet har brukt ressurser på. Dersom han gjør det bra på skolen og omgås ordentlige folk så tror jeg ikke det er så farlig, men du kan godt si akkurat hva du synes om det og gå i dialog med han. De fleste vokser dette av seg også. Jeg røkte masse da jeg var yngre, elsket det og tenkte at dette kom jeg aldri til å slutte med, men i dag liker jeg ikke virkningen i det hele tatt og har for lengst kuttet det helt ut. Det gjelder også mange andre jeg kjenner på min alder. Anonymkode: 72d7f...532 1
Juliv Skrevet 21. august 2024 #8 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvordan skal jeg ta opp dette? Jeg har ikke konfrontert han ennå, for jeg fant det akkurat ut. Mest sannsynlig har det pågått over flere år, og det er ting som tyder på at det er nesten daglig. Det er helt uakseptabelt for meg, og jeg godtar ikke at han driver med stoff så lenge han bor under mitt tak. Er det noen her som har vært i samme situasjon, og hva gjorde du? Anonymkode: c838e...322 Hvis dette har pågått i flere år uten at du har lagt merke til det, er det kanskje ikke så alvorlig? Kanskje du burde prøve det selv en gang, så du kan snakke av egen erfaring.
Surpomp Skrevet 21. august 2024 #9 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvordan skal jeg ta opp dette? Jeg har ikke konfrontert han ennå, for jeg fant det akkurat ut. Mest sannsynlig har det pågått over flere år, og det er ting som tyder på at det er nesten daglig. Det er helt uakseptabelt for meg, og jeg godtar ikke at han driver med stoff så lenge han bor under mitt tak. Er det noen her som har vært i samme situasjon, og hva gjorde du? Anonymkode: c838e...322 Ser at de fleste svar i tråden er i overkant handlingslammede. Jeg hadde konfrontert han med dette asap og sagt helt klart hva jeg og forskningen mener om narkotika og gjentatt dette ved alle passende anledninger. Dette må skje før han begynner å jobbe. Alle fordeler som lommepenger, sosiale tilstelninger og regler ville vært en arena for pisk og gulrot. Kort sagt vært en meget tydelig og klar rollemodell. Hadde også kontaktet myndigheter og helsevesen for gode råd. 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #10 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg var i samme situasjon, som sønnen din da ! Var 18 og. Fikk kjeft, masse prat fra foreldre og lignende. Sagt at jeg skal ikke røyke mer. Jeg er 49 i dag. Fortsatt røyker. Har egen familie, jobb og alt på stell. Ble mann av meg alikevel. Anonymkode: e5507...a37 Samme her, ble kastet ut da jeg var 17 og fikk meg jobb, startet eget AS og har mange ansatte. Tjener bra. Familie, barn, barnebarn. Ble kvinne av meg også, 59 år i år. Uten at jeg dermed sagt synes det er ok at noen under 18 bruker noen form for rusmidler. Men står det mellom alkohol og cannabis, er valget enkelt for meg. Anonymkode: 1909f...0a3 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #11 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan skal jeg ta opp dette? Jeg har ikke konfrontert han ennå, for jeg fant det akkurat ut. Mest sannsynlig har det pågått over flere år, og det er ting som tyder på at det er nesten daglig. Det er helt uakseptabelt for meg, og jeg godtar ikke at han driver med stoff så lenge han bor under mitt tak. Er det noen her som har vært i samme situasjon, og hva gjorde du? Anonymkode: c838e...322 Jeg brukte cannabis nesten daglig i samme alder. Jeg ble tatt, full krise i hjemmet… måtte ta urinprøver jevnlig. Jeg fikk noia hver gang jeg røyka etter det av frykt for å bli tatt, så da mistet det liksom sjarmen sin. Jeg er glad i dag for at dette skjedde, mange av de jeg røyka med utviklet større rusproblemer. Noen er døde i dag, andre har fått store psykiske problemer. Konfronter 18 åringen din. Vær ei mor. Vis omsorg og vær tydelig. Anonymkode: d9753...227 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #12 Skrevet 21. august 2024 Han er myndig. Du kan ikke si så mye. Di kan kaste han ut, men det tror jeg er dumt. Men du kan kreve at han ikke røyker hjemme og er påvirket hjemme. Men spørsmålet er om det er lurt å nekte han å komme hjem påvirket. Alternativet kan være at han overnatter hos shady folk. Hvordan er han ellers? Skole og greie karakterer? Jobb? Sosial? Er han med familie og venner? Trekker han seg unna? Virker han deprimert eller glad? Deler han ting ellers? Nå er jo cannabis mer vanlig. Og det er ikke heroin liksom. Så hvis akt ellers er ok hadde jeg ikke vært bekymret. Anonymkode: 6e382...7ce
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #13 Skrevet 21. august 2024 Surpomp skrev (55 minutter siden): Ser at de fleste svar i tråden er i overkant handlingslammede. Jeg hadde konfrontert han med dette asap og sagt helt klart hva jeg og forskningen mener om narkotika og gjentatt dette ved alle passende anledninger. Dette må skje før han begynner å jobbe. Alle fordeler som lommepenger, sosiale tilstelninger og regler ville vært en arena for pisk og gulrot. Kort sagt vært en meget tydelig og klar rollemodell. Hadde også kontaktet myndigheter og helsevesen for gode råd. Sønnen er 18 år.. Svært lite hun kan gjøre rent sånn fysisk.. Handler ikke om å være handlingslammet. Men reelt hva hun KAN gjøre ovenfor en myndig person. Anonymkode: 17fa5...018
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #14 Skrevet 29. august 2024 Surpomp skrev (På 21.8.2024 den 18.18): Jeg hadde konfrontert han med dette asap og sagt helt klart hva jeg og forskningen mener om narkotika At Cannabis er langt tryggere enn Alkohol? Anonymkode: f7cf0...b09 4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #15 Skrevet 29. august 2024 Hva med sikkerhet ovenfor yngre søsken? Har lest at 500 personer i året i Norge får psykose av å røyke cannabies. Hva om sønnen din får psykose når han er alene hjemme med søsken, eller kommer hjem med psykose og kun søsken er hjemme? Er det forsvarlig å la han bo hjemme med yngre søsken? Anonymkode: 2f9e4...7a8 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #16 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva med sikkerhet ovenfor yngre søsken? Har lest at 500 personer i året i Norge får psykose av å røyke cannabies. Hva om sønnen din får psykose når han er alene hjemme med søsken, eller kommer hjem med psykose og kun søsken er hjemme? Er det forsvarlig å la han bo hjemme med yngre søsken? Anonymkode: 2f9e4...7a8 Og hvor mange mennesker utfører skade i alkoholrus hvert år? Men med det sagt så betyr ikke psykose at man automatisk er til fare for andre rundt seg. Anonymkode: 42bdf...d56 5
Anonym11223344 Skrevet 29. august 2024 #17 Skrevet 29. august 2024 Ikke bli uvenner med ditt eget barn. Jeg var som din sønn, og konflikten med foreldrene ble skadelig. 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #18 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (På 21.8.2024 den 18.45): Samme her, ble kastet ut da jeg var 17 og fikk meg jobb, startet eget AS og har mange ansatte. Tjener bra. Familie, barn, barnebarn. Ble kvinne av meg også, 59 år i år. Uten at jeg dermed sagt synes det er ok at noen under 18 bruker noen form for rusmidler. Men står det mellom alkohol og cannabis, er valget enkelt for meg. Anonymkode: 1909f...0a3 Det valget er heldigvis enkelt for flertallet, man gjør det lovlige…. 🤦♀️ men så har man jo et lite rart mindretall som tror de vet best, eller er best, og kan heve seg over loven…. 🙄🤦♀️🤯🤪 Anonymkode: 2a83e...6cb 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #19 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Og hvor mange mennesker utfører skade i alkoholrus hvert år? Men med det sagt så betyr ikke psykose at man automatisk er til fare for andre rundt seg. Anonymkode: 42bdf...d56 Man aksepterer vel ikke at større søsken drikker alkohol rundt yngre søsken, eller at de får komme hjem rav fulle når søsken er alene hjemme? Om en tenåring hadde drukket alkohol midt på dagen eller i ukedagene, så er jeg sikker på at alarmbjellene hadde ringt høyt, så forstår ikke hvorfor alle skal være så aksepterende for hasj. Anonymkode: 2f9e4...7a8 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #20 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Det valget er heldigvis enkelt for flertallet, man gjør det lovlige…. 🤦♀️ men så har man jo et lite rart mindretall som tror de vet best, eller er best, og kan heve seg over loven…. 🙄🤦♀️🤯🤪 Anonymkode: 2a83e...6cb Og du skulle bare visst hvor mange av den vanlige mannen i gata som røyker cannabis 😉 Anonymkode: 42bdf...d56 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå