Gå til innhold

Hysterektomi- overgangsalder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere som har operert bort livmoren, hvor lang tid tok det før dere kom i overgangsalderen? 
(Gjelder selvfølgelig dere som ikke fjernet eggstokker). 

Noen steder leser jeg at det tar mange år, andre steder leser jeg at eggstokkene vil få mindre blodtilførsel når livmoren er fjernet og at det derfor går rundt 5 år etter hysterektomien før man kommer i overgangsalderen. 

Anonymkode: 0dac6...aca

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Til dere som har operert bort livmoren, hvor lang tid tok det før dere kom i overgangsalderen? 
(Gjelder selvfølgelig dere som ikke fjernet eggstokker). 

Noen steder leser jeg at det tar mange år, andre steder leser jeg at eggstokkene vil få mindre blodtilførsel når livmoren er fjernet og at det derfor går rundt 5 år etter hysterektomien før man kommer i overgangsalderen. 

Anonymkode: 0dac6...aca

Om kvinnen har livmor eller ikke har ingen betydning for overgangsalderen. Noe forskning viser at overgangsalderen inntrer ca 1/2 år tidligere enn om kvinnen hadde beholdt livmoren. Men hvordan de klarer å «time» når en kvinne kommer i overgangsalderen det har ikke jeg sett noen forklaring på. 
Fjernes eggstokkene, så kommer kvinnen i overgangsalderen over natten, fordi det er der «overgangsalderen styres» fra, enkelt forklart. 

Hvorfor spør du?

Anonymkode: 89ba8...290

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...