AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #1 Skrevet 21. august 2024 Vært i voldelig forhold. Fikk slutt på forholdet da jeg flyttet til utlandet et år, men er tilbake i Norge nå. Jeg er lykkelig alene. Men voldsutøver tar kontakt med "hyggelige", relativt nøytrale meldinger med ujevne mellomrom. Jeg er helt ferdig og ønsker ingen kontakt. Jeg ønsker imidlertid ikke å provosere med å si det for direkte. Vil det virke provoserende å la være å svare på meldinger? Hvordan svare slik at voldsutøver mister interessen for meg? Jeg tror blokkering vil virke provoserende. Å anmelde vil ikke nytte. Volden skjedde i det private rom, politiet har få midler til å beskytte utsatte mot vold og jeg vil helst legge alt dette bak meg fullstendig. Målet er å unngå dette mennesket totalt, og å slippe å forholde meg til et lukket kapittel i mitt liv. Anonymkode: 6f017...ba7
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #2 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vært i voldelig forhold. Fikk slutt på forholdet da jeg flyttet til utlandet et år, men er tilbake i Norge nå. Jeg er lykkelig alene. Men voldsutøver tar kontakt med "hyggelige", relativt nøytrale meldinger med ujevne mellomrom. Jeg er helt ferdig og ønsker ingen kontakt. Jeg ønsker imidlertid ikke å provosere med å si det for direkte. Vil det virke provoserende å la være å svare på meldinger? Hvordan svare slik at voldsutøver mister interessen for meg? Jeg tror blokkering vil virke provoserende. Å anmelde vil ikke nytte. Volden skjedde i det private rom, politiet har få midler til å beskytte utsatte mot vold og jeg vil helst legge alt dette bak meg fullstendig. Målet er å unngå dette mennesket totalt, og å slippe å forholde meg til et lukket kapittel i mitt liv. Anonymkode: 6f017...ba7 Blokker Anonymkode: 5a34b...ea5 3 1
Gaia Skrevet 21. august 2024 #3 Skrevet 21. august 2024 Send han ei høflig og nøytral melding om at du dessverre ikke er interessert i kontakt, og at du regner med at han forstår hvorfor. Husk å ta vare på meldinger i tilfelle tonen blir en helt annen etter dette. 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #4 Skrevet 21. august 2024 Du må snakke med politiet. Anonymkode: 677db...38e 2 1
Snublefot62 Skrevet 21. august 2024 #5 Skrevet 21. august 2024 Det finnes strengt tatt ikke noen fasit her. Blokkering kan provosere. Sende melding (uansett hvor avvisende den er) kan for mottaker være et hint om at du vil ha kontakt. Jeg ville ha blokkert. Og gir ikke vedkommende seg så må du kontakte politiet. 4 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #6 Skrevet 21. august 2024 Skaff hemmelig telefonnummer? Det er kanskje fånyttes, for det skal bare EN løsmunnet person til som røper det feil sted, så vet han om det også. Jeg tror jeg ville startet med å svare på en melding med "Jeg vil helst ikke ha noen kontakt med deg, og jeg regner med at du vet hvorfor etter måten du behandlet meg på. Ikke ta kontakt igjen er du snill". Anonymkode: 46fb0...76d
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #7 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skaff hemmelig telefonnummer? Det er kanskje fånyttes, for det skal bare EN løsmunnet person til som røper det feil sted, så vet han om det også. Jeg tror jeg ville startet med å svare på en melding med "Jeg vil helst ikke ha noen kontakt med deg, og jeg regner med at du vet hvorfor etter måten du behandlet meg på. Ikke ta kontakt igjen er du snill". Anonymkode: 46fb0...76d Det tror jeg ville vært det samme som å invitere på besøk Anonymkode: 6f017...ba7 3 2
Gaia Skrevet 21. august 2024 #8 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det tror jeg ville vært det samme som å invitere på besøk Anonymkode: 6f017...ba7 Det er alltid lurt å ha dokumentert at man har sagt i fra at man ikke ønsker kontakt. Fortsetter det etter en slik melding, kan man anmelde. 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #9 Skrevet 21. august 2024 Lovise78 skrev (Akkurat nå): Det er alltid lurt å ha dokumentert at man har sagt i fra at man ikke ønsker kontakt. Fortsetter det etter en slik melding, kan man anmelde. Nei, det er ikke straffbart å svare noen som anklager deg for ting. Hvis hun ikke vil ha kontakt, så bør hun ikke gi noen anklagende melding. Å ikke svare, å ikke gi lesebekreftelser på meldinger - synes jeg imidlertid høres lurt ut. Anonymkode: 8b4fa...7a0
Virrevirrevapp Skrevet 21. august 2024 #10 Skrevet 21. august 2024 Hvis han fortsetter å melde deg, svarer du ikke. Stillhet sier mer enn ord. 2 1
Gaia Skrevet 21. august 2024 #11 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, det er ikke straffbart å svare noen som anklager deg for ting. Hvis hun ikke vil ha kontakt, så bør hun ikke gi noen anklagende melding. Å ikke svare, å ikke gi lesebekreftelser på meldinger - synes jeg imidlertid høres lurt ut. Anonymkode: 8b4fa...7a0 I mitt første innlegg skrev jeg ikke at hun skulle anklage for noe som helst. Bare at hun regnet med at han skjønte hvorfor hun ikke ville ha kontakt. Hun skriver ikke noe om hun allerede har svart han. Ut fra innlegget forstår jeg at hun har svart allerede. Da bør et innlegg fra henne sette punktum, og så kan hun la være å svare videre.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #12 Skrevet 21. august 2024 Lovise78 skrev (2 minutter siden): Det er alltid lurt å ha dokumentert at man har sagt i fra at man ikke ønsker kontakt. Fortsetter det etter en slik melding, kan man anmelde. Formelt er jeg helt enig i at det er den offisielle oppskriften. I praksis er det liten hjelp i å kunne anmelde når det bare vil føre til redsel, legemesbeskadigelse, og/eller at politiet henlegger på grunn av bevisets stilling. Anonymkode: 6f017...ba7 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #13 Skrevet 21. august 2024 Lovise78 skrev (1 minutt siden): I mitt første innlegg skrev jeg ikke at hun skulle anklage for noe som helst. Bare at hun regnet med at han skjønte hvorfor hun ikke ville ha kontakt. Hun skriver ikke noe om hun allerede har svart han. Ut fra innlegget forstår jeg at hun har svart allerede. Da bør et innlegg fra henne sette punktum, og så kan hun la være å svare videre. Jeg har ikke svart på noen av meldingene hittil. Anonymkode: 6f017...ba7 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #14 Skrevet 21. august 2024 Det eneste som funker er å ignorere/blokkere. Svarer du gir du fyr på bålet uansett hvis avvisende du er. Jeg snakker desverre av egen erfaring her. Om jeg svarte på en melding tok han det som positivt uansett hva jeg skrev. For han skapte det en åpning og han fortsatte å skrive for å få en respons igjen og igjen. Kontakt/besøksforbud er neste skritt hvis det blir ubehagelig hvis du blokkerer eller ignorerer. Anonymkode: c905b...b74 1 4
Gaia Skrevet 21. august 2024 #15 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har ikke svart på noen av meldingene hittil. Anonymkode: 6f017...ba7 Da har jeg tolket deg feil. Hvis du ikke har svart, så fortsett med det. Blokker han på den kanalen han tar kontakt med deg på, men ta likevel vare på det han allerede har sendt. 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #16 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg har ikke svart på noen av meldingene hittil. Anonymkode: 6f017...ba7 Fortsett med å ikke svare, og spar på alt av kommunikasjon han prøver på. Vet han hvor du bor? Om ikke så ville jeg fått meg fjernet fra steder hvor han kan søke deg opp om du er registrert der. Anonymkode: 695bf...f1a 1
Tantemor Skrevet 21. august 2024 #17 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Det eneste som funker er å ignorere/blokkere. Svarer du gir du fyr på bålet uansett hvis avvisende du er. Jeg snakker desverre av egen erfaring her. Om jeg svarte på en melding tok han det som positivt uansett hva jeg skrev. For han skapte det en åpning og han fortsatte å skrive for å få en respons igjen og igjen. Kontakt/besøksforbud er neste skritt hvis det blir ubehagelig hvis du blokkerer eller ignorerer. Anonymkode: c905b...b74 Dette! 👌 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #18 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Fortsett med å ikke svare, og spar på alt av kommunikasjon han prøver på. Vet han hvor du bor? Om ikke så ville jeg fått meg fjernet fra steder hvor han kan søke deg opp om du er registrert der. Anonymkode: 695bf...f1a Han vet hvor jeg bor. Jeg bor i leilighet med kamera ved døra, så han vil normalt ikke komme inn i bygget, og jeg vil se det er han før jeg åpner.. Han har dessuten en stalkerdom fra en kollega han trakasserte. Så han kan ha hemninger mot å oppsøke hjemme. Anonymkode: 6f017...ba7
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #19 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han vet hvor jeg bor. Jeg bor i leilighet med kamera ved døra, så han vil normalt ikke komme inn i bygget, og jeg vil se det er han før jeg åpner.. Han har dessuten en stalkerdom fra en kollega han trakasserte. Så han kan ha hemninger mot å oppsøke hjemme. Anonymkode: 6f017...ba7 Men hvis han allerede har dom så må du jo ta kontakt med politiet. Anonymkode: 16af3...f36 2
Virrevirrevapp Skrevet 21. august 2024 #20 Skrevet 21. august 2024 Samle opp bevis og lever til politiet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå