Gå til innhold

Kan jeg oppbevare Kantarellstuing i fryseren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått mye kantareller fra venninna. Rekker ikke å bruke all. Kan jeg lage soppstuing og  slenge den i fryseren? 

Eller om  noen vil anbefale noen oppskrifter blir jeg glad :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sopp bør stekes på tørr panne slik væsken trekker ut, ellers blir de dvask. Etter væsken har fordampet kan du steke i litt smør og krydre med salt, pepper eller ønsket krydder.

Jeg ville brukt noe ferskt nå. Syns det er best. La de ligge tørt, gjerne utover et fat og ikke i skål slik noen ligger nederst. Da blir de raskt mer fuktig og dårlig.

Kanskje du kan planlegge en god middag til helgen? Soppstuing til biff eller vilt. Eller soppsaus. 

Du kan også lage soppsuppe med bacon.

Stekt sopp er godt til frokost med speilegg, bacon, tomatbønner. Oppå leverpostei. 

Skal du fryse ville jeg forvellet soppen. Gi et oppkok og frys i porsjoner. Du kan fryse uten å gjøre det, men holdbarheten blir ikke like bra, men funker om du skal bruke de om en uke. De blir mer dvask da, så jeg syns fryst sopp passer seg best å supper, gryter, sauser, stuing. Har forsøkt på pizza. Har da tint soppen og lagt på papir og latt tørke litt. Kan også brukes i omelett. Kanskje risotto! Har ikke prøvd før, men antar det er digg.

Du kan tørke soppen i en sopptørker eller varmluft i ovn (Google for temperatur). Soppen kan videre males til krydder hvis du vil. Tørket sopp passer i gryter, supper osv.

Jeg har ikke fryst stuing selv, men tipper det går fint. Ville kanskje laget den litt tykkere enn vanlig og heller tilsatt litt ekstra fløte ved behov når en skal varmes opp igjen.

Anonymkode: a367a...370

• Liker 1
Skrevet

Bare stek dem opp og putt dem i fryseren. Ingen grunn til å lage stuing eller gjøre det vanskelig på andre måter. Da kan du heller bestemme hva de skal brukes til år du tar dem ut.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
spinner skrev (På 22.8.2024 den 10.51):

Bare stek dem opp og putt dem i fryseren. Ingen grunn til å lage stuing eller gjøre det vanskelig på andre måter. Da kan du heller bestemme hva de skal brukes til år du tar dem ut.

Det gjør jeg hvis jeg har feilberegnet og kjøpt for mye sjampinjong. Steker i godt smør, salter, peprer og fryser ned i passe porsjoner. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...