Gå til innhold

Er det plutselig in å røye igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser langt flere røyker nå enn for noen år siden. Når jeg venter på bussen, på festivaler osv. Folk i alle aldre. Er røyking blitt mer populært igjen. Det var så harry en periode, men nå virker det som mange synes det er kult…

Hva er deres erfaringer? 

Anonymkode: 54f7f...29d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lagt merke til det samme, ser stadig flere av gen z som går rundt med røyken i hånda. Føler det er 90-tallet igjen, og at røyking er trendy. 

Anonymkode: b00de...3bb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har lagt merke til det samme, ser stadig flere av gen z som går rundt med røyken i hånda. Føler det er 90-tallet igjen, og at røyking er trendy. 

Ja😅 Jeg er født på 80-tallet og for meg og min generasjon oppleves det bare som harry, men gen z har vel ikke sett konsekvensene av røyking på samme hold som oss ved at foreldrene våre ofte røykte..

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ser langt flere røyker nå enn for noen år siden. Når jeg venter på bussen, på festivaler osv. Folk i alle aldre. Er røyking blitt mer populært igjen. Det var så harry en periode, men nå virker det som mange synes det er kult…

Hva er deres erfaringer? 

Altså, dette startet på de "hippe" videregående skolene i Oslo for 6-7 år siden😂

Anonymkode: c11d7...f42

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Digger jo faen meg 90-tallet. Ingen sosiale medier, ingen mobiler inne i trynet med skarpt kamera. Ingen syk helsefokus, og helt normale damer som ikke var feminist-skadet slik de er nå. Var mulig å snakke med de, og sjekke rundt som man ville. 

Langt mer normale krav til det meste, både når det gjelder dating, helse, og det sosiale og jobb / økonomi. En kunne få jobb mye lettere med langt færre kvalifikasjoner og selv om man var singel så kunne man kjøpe en liten leilighet midt i Oslo med en helt vanlig butikk eller lagerjobb. 

Anonymkode: ea331...164

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Digger jo faen meg 90-tallet. Ingen sosiale medier, ingen mobiler inne i trynet med skarpt kamera. Ingen syk helsefokus, og helt normale damer som ikke var feminist-skadet slik de er nå. Var mulig å snakke med de, og sjekke rundt som man ville. 

Langt mer normale krav til det meste, både når det gjelder dating, helse, og det sosiale og jobb / økonomi. En kunne få jobb mye lettere med langt færre kvalifikasjoner og selv om man var singel så kunne man kjøpe en liten leilighet midt i Oslo med en helt vanlig butikk eller lagerjobb. 

Tja, nå siktet jeg jo bare til hvor normalisert røyking var blant ungdom på 90-tallet, men er jo fint at du fikk ta en tur langs memory lane. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

90-tallet var bra. Oppgangstider i verden.

Men røykingen var ikke bra. Jobbet en periode i utelivet og reflekterer av og til over hvor sykt normalisert det var med røyking før røykeloven kom.

Skrevet

Vokst opp på 90 tallet og alle mine venner, inkl. jeg røykte. Var helt vanlig det.  
Gikk helt fint selv pm røykeloven kom, var jo store arealer en kunne røyke og en ble ikke uglesett av noen om en tok en røyk på buss stoppet. 
Jeg har også sett flere unge røyke på festivaler, men håper virkelig at det ikke blir en trend. 

Anonymkode: f8929...ab0

Skrevet

Ser det for tiden blant popstjerner osv. Klart det det påvirker de unge. De har kanskje ikke hatt besteforeldre og foreldre som har dødd av KOLS og lungekreft som oss litt eldre, så de vet ikke hva de har å glede seg til... Nitrist.

Anonymkode: acd02...541

• Nyttig 2
Skrevet

Det er Harry å røyke.

Anonymkode: 138ab...484

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Altså, dette startet på de "hippe" videregående skolene i Oslo for 6-7 år siden😂

Hvilke skoler er det?

Anonymkode: 956fa...32e

Skrevet

Envher reaksjon får en motreaksjon, enhver bevegelse en motbevegelse og enhver trend en antitrend.

Det har alltid vært og vil alltid være ungdom som har lyst til å si fuck you til det som er mainstream, til foreldre eller samfunnet, som vil være rebeller og bare "live fast die young" som de vel sa for hundre år siden (satan jeg er gammal).

Og nå i dagens sunnhetsfokuserte, veganske, perfeksjonisme-press så er det vel lite som er mer anti og raddis enn å røyke. 

Jeg ser til og med den type jenter som jeg ville trodd bare levde på havregryn og fillers med en sigg i kjeften. Da viser de at de ikke er så jævla streite som de sesr ut, de har en edge, de gir litt faen. Fuck it, vi skal alle dø en dag, la oss nyte.

Røyking har sånn sett alltid vært kult (for noen). 

Vi som er over 40 skammer oss da. Men vi kan ta en sigg på fest vi også, så fort noen andre gjør det og det blir sosialt akseptert 😅

Anonymkode: 4eeff...d43

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilke skoler er det?

Anonymkode: 956fa...32e

Foss og Elvebakken blant annet.

Skrevet

Før var de Harry, nå er det in blant Sosser. 

Anonymkode: 2cdcd...0b0

Skrevet

Synes det er kjipt. Mistet farfar til lungekreft da jeg var liten, en grandonkel fikk KOLS, og nå har en jeg kjenner mistet en av foreldrene sine til lungekreft. Alle disse røyket masse. Har også møtt folk i rullestol som måtte kappe av beinet (røykerbein - dårlig blodsirkulasjon etter mange år med røyking).

Håper trenden går over fort.

Anonymkode: ce220...0e8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.8.2024 den 13.52):

Hva er deres erfaringer? 

Er det snakk om 16-17 åringer eller 20-30 åringer? Har ikke merket noe her, ser veldig skjelden noen som røyker, men mistenker endel hjemme/gjemmerøyking!

Anonymkode: 3c890...574

Skrevet

Tipper det vil bli flere og flere røykere fremover nå. Er det blitt inn så gir folk f i farene, mye som er farlig!

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det snakk om 16-17 åringer eller 20-30 åringer? Har ikke merket noe her, ser veldig skjelden noen som røyker, men mistenker endel hjemme/gjemmerøyking!

De jeg har sett har vel vært 20-30 år. Det er nytt for meg. Og mange rundt 50-60 som det lenge har vært :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...