Gå til innhold

Kraftig nøtteallergi hos barn, men ingen prikktest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på hvordan allergiutredningen har vært hos dere andre som har barn som har reagert kraftig på en matvare. Barnet mitt hadde nylig en alvorlig allergisk reaksjon på cashewnøtter, så vi har fått utskrevet epipen. Det ble også tatt blodprøver av barnet, som viste tegn til allergi mot flere matvarer. Ingen av IgE-verdiene var spesielt høye (varierte fra 0.5 - 3), høyest verdi var det på den nøtten som resulterte i en telefon til 113. 

Fastlegen ønsket ikke å henvise oss videre til sykehus for provokasjon eller prikktest, men mente at det var tilstrekkelig å unngå matvaren han har reagert kraftigst mot. Fikk beskjed om å prøve oss litt fram med de andre matvarene, for å se om det bare fører til oppbluss av eksem. 

Er dette vanlig? Kjenner jeg stresser litt med dette, da jeg er veldig redd for at han skal få en kraftig reaksjon på noen av matvarene. Har jo epipen og har sykehus i nærheten, men synes det er litt rart at han ikke skal utredes videre ettersom jeg har skjønt at blodprøver kan være både falsk positiv og falsk negativ. 

Anonymkode: 8cf0c...f1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammelt er barne. Her ble det først tatt prikktest da ho var 6år, 

Anonymkode: 48f43...50c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor gammelt er barne. Her ble det først tatt prikktest da ho var 6år, 

Anonymkode: 48f43...50c

Takk for svar! 2 år. Og det er vel et godt poeng, sikkert liten vits i å ta prikktest når de er så små og ikke har tålmodighet til å sitte i ro mer enn 30 sekunder om gangen. 

Skrevet

Prikktest gir ikke nødvendigvis noe mer informasjon, og 2 år er en vanskelig alder å prikke. Ubehagelig, de må helst holde seg borte fra området som er prikket i perioden testen pågår (ikke klø på området)...

Og provokasjon gjøres sjelden på så små.

Anonymkode: 6e42b...542

Skrevet

Ja, dette er vanlig. Selv om barnet har utslag på de andre matvarene, er det ikke sikkert barnet er allergisk mot de. Det kan nemlig forekomme en del "skurr" når det er et sterkt utslag på nøtter. 

Anonymkode: 8a2a6...37e

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Lurer litt på hvordan allergiutredningen har vært hos dere andre som har barn som har reagert kraftig på en matvare. Barnet mitt hadde nylig en alvorlig allergisk reaksjon på cashewnøtter, så vi har fått utskrevet epipen. Det ble også tatt blodprøver av barnet, som viste tegn til allergi mot flere matvarer. Ingen av IgE-verdiene var spesielt høye (varierte fra 0.5 - 3), høyest verdi var det på den nøtten som resulterte i en telefon til 113. 

Fastlegen ønsket ikke å henvise oss videre til sykehus for provokasjon eller prikktest, men mente at det var tilstrekkelig å unngå matvaren han har reagert kraftigst mot. Fikk beskjed om å prøve oss litt fram med de andre matvarene, for å se om det bare fører til oppbluss av eksem. 

Er dette vanlig? Kjenner jeg stresser litt med dette, da jeg er veldig redd for at han skal få en kraftig reaksjon på noen av matvarene. Har jo epipen og har sykehus i nærheten, men synes det er litt rart at han ikke skal utredes videre ettersom jeg har skjønt at blodprøver kan være både falsk positiv og falsk negativ. 

Du skriver ingenting om alder på barnet. Om barnet har fått nøtter tidligere, reagert / ikke reagert? 

Du trenger ingen provokasjonstest eller prikktest når barnet har reagert så kraftig, har fått utslag på blodprøver og du har fått Epipen. 
Å gjøre provokasjonstest når dere vet at det var nøtter som var utløsende, hva skulle det gi for nytte? Og hva utsettes barnet for ved å provosere frem et nytt anfall på nøtter når dere vet at barnet reagerer?

Prikktest har ikke noe for seg på små barn. Prikktest er en usikker test på små barn. Barnet blir plaget uten at man får noe særlig ut av en test. (Bortsett fra at små barn blir plaget og redd for stikk og hvite frakker). 
Prøv å slå deg til ro med at det som bør gjøres alt er gjort. I beste fall vokser barnet av seg allergiene. 

Anonymkode: b32d6...d8f

• Liker 1
Skrevet

Her ble vi henvist og tatt prikktest når barnet var 1 år🤔

Vi fikk beskjed om at det ofte gir falsk negativt svar på prikktest når de er så små, så mulig derfor legen mener det ikke er nødvendig da? Man må jo se på symptomene, en test med utslag/ikke utslag sier jo egentlig ikke så mye med mindre det er høyt utslag.. 

Anonymkode: 91b3c...7f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...