AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #1 Skrevet 21. august 2024 Det er nevnt i en beskrivelse etter en ct, men dette er på siden av det de egentlig skulle se på. Jeg lurer på hva det betyr?🤷♀️🙏 Anonymkode: fb9e1...afb
Surpomp Skrevet 21. august 2024 #2 Skrevet 21. august 2024 Hvorfor ikke søke litt på google eller spørre legen i stedet for å be selverklærte genier på KG om råd ? https://www.helsenorge.no/sykdom/muskel-og-skjelett/skoliose/ 1 1
Cirkelin Skrevet 21. august 2024 #3 Skrevet 21. august 2024 Lumbal er ryggraden. Skoliose er når den bøyer enten sideveis eller framover. Bøyningen angis gjerne i grader. Bøyen kan skyldes flere ting, som forskjellig benlengde, medfødt misdannelser, svake muskler og svakhet i bindevev. Degenerative forandringer er slitasje som har gitt endringer i strukturen. For å unngå smerter og belastningsskader kan innleggssåler og fysikalsk behandling hjelpe. Starter gjerne med en plan fra ortoped. Skjevhet over 45 grader kan hende må opereres, men fysio og opptrening prøves først. Behandling gjøres ut fra plager du har og kan komme til å få. Anbefaler en henvisning til ortoped framfor å spørre dr Google, for det finnes mange variasjoner av skoliose. Viktig å sette inn forebyggende behandling. Og ikke tenk worst case. De fleste har litt variasjoner i ryggraden. 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #4 Skrevet 21. august 2024 Skoliose er skjevhet i ryggen. "Degenerative forandringer" kan være litt forskjellige ting. Det betyr kort sagt at det foreligger slitasje av ulike grunner, foreksempel giktsykdom, aldersrelaterte forandringer, arvelige tendenser m.m Anonymkode: 083a1...649
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #5 Skrevet 21. august 2024 Cirkelin skrev (3 timer siden): Lumbal er ryggraden. Skoliose er når den bøyer enten sideveis eller framover. Bøyningen angis gjerne i grader. Bøyen kan skyldes flere ting, som forskjellig benlengde, medfødt misdannelser, svake muskler og svakhet i bindevev. Degenerative forandringer er slitasje som har gitt endringer i strukturen. For å unngå smerter og belastningsskader kan innleggssåler og fysikalsk behandling hjelpe. Starter gjerne med en plan fra ortoped. Skjevhet over 45 grader kan hende må opereres, men fysio og opptrening prøves først. Behandling gjøres ut fra plager du har og kan komme til å få. Anbefaler en henvisning til ortoped framfor å spørre dr Google, for det finnes mange variasjoner av skoliose. Viktig å sette inn forebyggende behandling. Og ikke tenk worst case. De fleste har litt variasjoner i ryggraden. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Skoliose er skjevhet i ryggen. "Degenerative forandringer" kan være litt forskjellige ting. Det betyr kort sagt at det foreligger slitasje av ulike grunner, foreksempel giktsykdom, aldersrelaterte forandringer, arvelige tendenser m.m Anonymkode: 083a1...649 Tusen takk for informativt svar🙏 Jeg trodde skoliose var noe man fikk/ble oppdaget som barn, men jeg er over 40🙈 Men da kan vel det forklare de til tider sinnsyke smertene jeg har i korsryggen? De degenerative forandringer i brystbena kan kanskje ha sammenheng med noen brudd jeg pådro meg i høst? For jeg tror det er i samme område, eller er det noe som har utviklet seg/kommet uavhengig av skader? Jeg vet at ingen her kan svare meg, men jeg er ganske nysgjerrig, og jeg syns det er rart å få skriftlig beskjed om det, og det var bare til info🙈 Jeg har sendt mld til fastlegen, så jeg regner med jeg får mer oppklarende svar da🤞 Surpomp skrev (3 timer siden): Hvorfor ikke søke litt på google eller spørre legen i stedet for å be selverklærte genier på KG om råd ? https://www.helsenorge.no/sykdom/muskel-og-skjelett/skoliose/ Jeg har spurt legen og venter på svar, og jeg har googlet, men ikke funnet egentlige svar på det jeg lurer på. Jeg syns det er greit å spørre om andres erfaringer og evt kunnskap, det er ikke alt google kan svare og hjelpe med. Og ja, jeg vet at jeg må være kritisk og ikke ta alt som skrives her for god fisk😆 Anonymkode: fb9e1...afb 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #6 Skrevet 21. august 2024 På norsk: du eldes og det vises på skjelettet. Anonymkode: 17e6e...38a 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #7 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (På 21.8.2024 den 16.35): På norsk: du eldes og det vises på skjelettet. Anonymkode: 17e6e...38a Mulig, men er det ikke rart at jeg plutselig har fått skoliose?🙈 Og de degenerative forandringer kan ha med bruddene å gjøre, eller?🙈 Men klart, det vil jo skje div med kroppen når man eldes🙈😅 Anonymkode: fb9e1...afb
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #8 Skrevet 22. august 2024 Selv om skoliosen ble oppdaget nå så betyr ikke det at du har fått det nå. Anonymkode: 83a42...763 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #9 Skrevet 22. august 2024 Jeg hadde så stor skoliose som barn (og mye ryggsmerter) at legene ønsket å sette stivt korsett på meg som jeg skulle bruke inntil jeg var utvokst. Heldigvis nektet mine foreldre det den gangen, fordi jeg var ekstremt glad i å være aktiv. Jeg begynte med aktiviteter som gjorde at jeg fikk styrket ryggen og hele kroppen, smertene ble gradvis mindre, og til slutt helt glemt. Som voksen har jeg av helt andre grunner måttet ta røntgen og MR av deler eller hele ryggen flere ganger, og ingen av de gangene ble det påvist skoliose. For tre år siden, tror jeg det var, måtte jeg ta MR av hele ryggen igjen, og da ble det i en bisetning kommentert skoliose. Jeg har ikke tenkt på det igjen før nå, da jeg en dag så meg i speilet bakfra, og oppdaget at joda, jeg har fått en liten skoliose i korsryggen igjen. Siden det er påvirkelig, så må jeg bare begynne å trene langt mer målrettet igjen enn jeg har kunnet gjøre pga. sykdom. Leste nylig at det finnes en behandlingsmetode i Tyskland hvor selv svært alvorlige tilfeller av skoliose kan behandles uten operasjon! Tenkte jeg skal sjekke det ut med sted som driver med det i Tyskland. https://vof.no/kan-man-puste-seg-frisk-av-skoliose Du får ikke lest noe i linken uten abonnement (jeg kjøpte papirutgaven), men det kan være noe å vurdere om du sliter mye med ryggen, Ts. Anonymkode: 8d954...694
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #10 Skrevet 22. august 2024 De fleste over 30 vil få påvist degenerative forandringer på MR eller CT. Det er de innvendige alderstegnene våre, på samme måte som vi på utsiden får eldre hud, rynker, grå hår osv. Skader etter brudd ville sannsynligvis blitt beskrevet som akkurat det, vil jeg tro. Degenerative forandringer er aldersforandringer/slitasje, og ikke et traume (som et brudd.) Skoliosen betyr at du har en skjevhet, vil tro det står noe i resultatet om grader? I og med at de beskriver lumbal så er det sannsynligvis en skjevhet som påvirker brystryggen din også, og det kan forklare hvorfor du har slitasje der. Dette blir bare overordnet og litt fingern i været, snakk med fastlegen din og få forklaring Anonymkode: eb358...0f7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå